Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Tjoho

Är det några problem att kasta in en motardfälg som e 5tum bred i svingen? Med typ 160 däck?

eller ska man hålla sig till 4,25 å 150s?
 

kåbran

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2007
Ort
Oslo
Hoj
DRZ 400E LV REGGAD!
Jul klappar til hojen, och krånglande förgasare!

Yes! Nu blir det innköp!
Inte athena nu pga ekonomi, men:

Trail tech Vapor Multi mätare!
Trail tech X2 (halogen), ny fram lampa!
Trelleborg Army dubb däck
Msr gear lever, 1" inch longer!
Manuell kamkjedja sträkkare
Tändnings lås (kan va bra å ha i stan:skrattaåt )
och Boyesen quickshot 2 (?)


Är det nån som provat boyesen quickshot2 på sina förgasare. Hojen verkar som den får lite mycket luft nu (dåligt drag när man kommer upp i varv, går bättre på choken), läste att förgasaren blir mindre känslig för bestyckningen med en sånn + att det ska bli bättre drag oavsett. Jag är osäker på om den kan hjälpa mig. Det sitter en justerings skruv för acc pumpen nederst på min fcr 39, men det är inget jag vågat röra. Alla som har kunnskap om boyesen quickshot 2 och fcr 39 or, kom gärna med innspel:tummenupp
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Yes! Nu blir det innköp!
Inte athena nu pga ekonomi, men:

Trail tech Vapor Multi mätare!
Trail tech X2 (halogen), ny fram lampa!
Trelleborg Army dubb däck
Msr gear lever, 1" inch longer!
Manuell kamkjedja sträkkare
Tändnings lås (kan va bra å ha i stan:skrattaåt )
och Boyesen quickshot 2 (?)


Är det nån som provat boyesen quickshot2 på sina förgasare. Hojen verkar som den får lite mycket luft nu (dåligt drag när man kommer upp i varv, går bättre på choken), läste att förgasaren blir mindre känslig för bestyckningen med en sånn + att det ska bli bättre drag oavsett. Jag är osäker på om den kan hjälpa mig. Det sitter en justerings skruv för acc pumpen nederst på min fcr 39, men det är inget jag vågat röra. Alla som har kunnskap om boyesen quickshot 2 och fcr 39 or, kom gärna med innspel:tummenupp
Accpumpen har inget med högvarv och fullgas att göra. Den har sin funktion från tomgång när man öppnar trotteln. Du behöver nog ett större huvudmunstycke. Har du snorkellocket bortplockat så du har ett 3x3 tums hål så går den definitivt snålt om den inte blivit ombestyckad. Eftermarknads ap-lock är bara bling!
 

kåbran

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2007
Ort
Oslo
Hoj
DRZ 400E LV REGGAD!
Accpumpen har inget med högvarv och fullgas att göra. Den har sin funktion från tomgång när man öppnar trotteln. Du behöver nog ett större huvudmunstycke. Har du snorkellocket bortplockat så du har ett 3x3 tums hål så går den definitivt snålt om den inte blivit ombestyckad. Eftermarknads ap-lock är bara bling!

Ok! Takk för den infon, har du någon ide vilken storlek som skulle vara bra? E modell. Har ej skruvat up än, så det kan ju va skit i fuggen. Provade att tejpa igjen 3x3 hålet, blev bättre men liten skillnad. Killen jag köpte han av sa at den var sommar bestyckad(?) och att den gikk bra då. Jag gissar at det lär ha varit lite tunt på sommarn med...:D
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
orginal=142 Huvudmunstycke nål clip 4 från topp. Med bortplockad snorkellock 160 huvudmunstycke nål clip 5 från topp.
 

kåbran

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2007
Ort
Oslo
Hoj
DRZ 400E LV REGGAD!
orginal=142 Huvudmunstycke nål clip 4 från topp. Med bortplockad snorkellock 160 huvudmunstycke nål clip 5 från topp.

Allright! Tackar! Har varit fullt upp med jul förberedelser nu, så jag har inte kommit till skott än. Är det flera munnstycken som behöver bytas, eller är del bara huvudmunstycket?
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Allright! Tackar! Har varit fullt upp med jul förberedelser nu, så jag har inte kommit till skott än. Är det flera munnstycken som behöver bytas, eller är del bara huvudmunstycket?
Bara byta huvudmunstycket och flytta nålclipset. Om nu inte det redan är gjort och det är nått annat knas!
 

nausea

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki DRZ400 SM
Jag har en fråga ang. ekrar:

Jag märkte att några av ekrarna satt lösare än andra (vissa gick det tom. att känna ett litet glapp på om man ryckte i dem, antar att det är för löst?) så jag tänkte spänna dem...

Läste någonstans att man kunde gå efter plinget när man spänner dem, förutsatt att alla ekrar är lika långa, vilket är fallet på DRZan eller hur?

Någon som spänt ekrarna så att alla låter likadant? Är det en bra / dålig metod? Någon som tom. kan hänvisa till en viss ton som är lagom hårt? Har en stämapparat liggandes någonstans :p
 

kåbran

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2007
Ort
Oslo
Hoj
DRZ 400E LV REGGAD!
Dom ska låta ganska likadant, ett ganska högfrekvent pling, som jag har lärt det. Jag tror att det är svårt att stämma med en stämm apparat, det blir en så kort ton när man slår på ekern, men det går kanske. Lättaste är säkert å smyga in hos en förhandlare och slå lite på ekrarna där för att höra:D
 

nausea

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki DRZ400 SM
Tror du det är väldigt noga hur hårt dem sitter, eller är det viktigaste att det inte är snett osv?

Tänkte annars dra lite på känn och försöka få alla likadana. Med blocknyckeln blir det inga enorma krafter ändå :näsblod
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
När jag på min trampcykel märkte att några ekrar satt väldigt löst tog jag och spände upp dom ekrar som var lösa (utan att ha en tanke på att fälgen sedan skulle bli väldigt skev) faaaaaaaaaan vad sne fälgen vart! jag fick justera tillbaks allt men det vart fortfarande sämre än hur fälgen var innan jag börja justera.

Bara en liten tanke! :)
 

nausea

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki DRZ400 SM
buaah nu vet jag inte om jag vill fippla.. känns ju inge vidare o ha lösa ekrar dock... :huvet

någon som kan bekräfta att det är tillräckligt okay att gå efter ljudet på ekrarna? Eller blir det inte bra även om de låter likadant?
 

kåbran

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2007
Ort
Oslo
Hoj
DRZ 400E LV REGGAD!
Själv så har jag bara dragit efter lite slappa ekrar(inte lösa) , och det har gått bra. Om dina är lösa kanske det är bättre att någon med mera erfaring ger dig råd så det inte blir snett eller nått:) . Om gängorna är rena behöver man inte dra så hårt. Jag sprejar på multi sprej(typ 556 lr wd40) på varje eker först.
 

nausea

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki DRZ400 SM
Själv så har jag bara dragit efter lite slappa ekrar(inte lösa) , och det har gått bra. Om dina är lösa kanske det är bättre att någon med mera erfaring ger dig råd så det inte blir snett eller nått:) . Om gängorna är rena behöver man inte dra så hårt. Jag sprejar på multi sprej(typ 556 lr wd40) på varje eker först.

nja, som sagt. har hört att dom låter olika när man slår på dem. några låter inget alls. och så tyckte jag att några "knakade" lite när jag ryckte i dem, som att dom glappade lite...
 
Last edited:

Matmor_tt600

kolfiber mannen
Gick med
30 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
ktm 250, ktm 625
är ju inte så svårt att spänna upp ekrarna, bara hänga upp hjulet på lämpligt sätt så du kan se hur skevt det är och så spänner du så att fälgen blir centrerad mot navet och inte skev :) inte så svårt om man har gått kurser i att bygga cykelhjul :p bättre öva på littet först en att gå på stort direkt :=
 

nausea

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki DRZ400 SM
om man vill dra åt skiten med hjulen på då? Funkar det inte att dra alla till samma klang?
 

Matmor_tt600

kolfiber mannen
Gick med
30 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
ktm 250, ktm 625
nja, de skulle jag inte göra, sätt upp fälgen med däcket på så du kan se hur skevt det är och så du inte drar den ur center, mycket fin konst detta med att spänna ekrar, de kan bli mycket skevt hjul om man gör fel ;)
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
om man vill dra åt skiten med hjulen på då? Funkar det inte att dra alla till samma klang?

Jag brukar efterdra mina ekrar på min Z, bara med hjulen i luften!
Inom rimliga gräser fungerar det bra.

Då använder du hojen som gigg, ta ut ett ställe på svingen tex som du håller dig till på båda sidorna, och sen drar du försiktigt åt ekrarna växelvis och snurrar på hjulet och mäter förskutningen i sidledd med tumstock.
 
Last edited:

nausea

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki DRZ400 SM
Det finns ingen som använt "min metod" i litet större omfattning än 1 eker med positivt resultat då? Det rör sig kanske om en 4-5 ekrar på varje hjul uppskattningsvis, och jag har inga möjligheter att få upp hjulet på något (visst, läste om nån som drog upp det mellan 2 köksstolar, men ändå).


Jag brukar efterdra mina ekrar på min Z, bara med hjulen i luften!
Inom rimliga gräser fungerar det bra.


Vad går du efter då då?
 

Matmor_tt600

kolfiber mannen
Gick med
30 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
ktm 250, ktm 625
skulle alltid kunna hjälpa dej :p men du kan alltid ställa in din mc lyft under motorcykeln så hjulet lyfter lite på sej och sedan så kan du se hur skevt det blir och så du inte drar det ur center, kanske blir bra det med :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top