Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0

nausea

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki DRZ400 SM
Att kolla ventilspelet görs på samma sätt som när man har ställskruvar. Skillnaden är att det blir något bökigare om du behöver ställa några.

Generellt är det ju bara att se till att kolven är i TDC så att nockarna på kamaxlarna inte trycker mot ventilerna. Sedan är det bara å mäta. Ska du justera så plockar du bort kamkedjesträckare, lyfter av kamkedjan samtidigt som du tar bort kamaxlarna. Lyft upp de små "kopparna" för att komma åt shimsen. Mät shimsen (ibland går det att läsa storleken på shimsen) och ersätt med ett shims som gör att spelet minskar/ökar.

När allt ska återmonteras är det viktigt att kammarna ligger rätt i förhållande till varandra och kolvens läge. Men tar du det lugnt är detta väldigt simpelt. Kamdreven har olika märkningar som ska ligga parrallelt med toppen. Sedan räknar man antalet länkar på kamkedjan mellan drevens märkningar.



så det funkar att köra med bladmått "som vanligt" alltså? hur noga är det med moment, tätning osv. när man lossar på toppen?
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
så det funkar att köra med bladmått "som vanligt" alltså? hur noga är det med moment, tätning osv. när man lossar på toppen?

Jajjemen, det är bladmått som gäller för att mäta spelet. Den viktigaste momentdragningen är kamöverfallen, men ofta är det för trångt för att komma åt med momentnyckel. Jag brukar dra lite lätt på känn. Jag brukar gägga på lite packning på tub längs ventilkåpspackningen men det funkar säkert utan också. Själva toppen behöver du inte lossa! Endast vetilkåpan.

Om du är osäker så ta en sak i taget. För att kolla ventilspelet behöver du ju inte lossa särskilt mycket. Behövs det sedan justeras kan du ju fördjupa dig i kamaxelinställningar mm allt eftersom...

ps. för att få kolven i TDC-läge har du ett litet titthål nere på motorn (tror det var en ganska stor insexskruv på vänster sida av motorn. Sedan drar du runt motorn genom att öppna ett annat stort insexlock och dra runt svänghjulet tills en liten markering syns i titthålet. (Markeringen brukar vara ett T)
 

nausea

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki DRZ400 SM
Jajjemen, det är bladmått som gäller för att mäta spelet. Den viktigaste momentdragningen är kamöverfallen, men ofta är det för trångt för att komma åt med momentnyckel. Jag brukar dra lite lätt på känn. Jag brukar gägga på lite packning på tub längs ventilkåpspackningen men det funkar säkert utan också. Själva toppen behöver du inte lossa! Endast vetilkåpan.

Om du är osäker så ta en sak i taget. För att kolla ventilspelet behöver du ju inte lossa särskilt mycket. Behövs det sedan justeras kan du ju fördjupa dig i kamaxelinställningar mm allt eftersom...

ps. för att få kolven i TDC-läge har du ett litet titthål nere på motorn (tror det var en ganska stor insexskruv på vänster sida av motorn. Sedan drar du runt motorn genom att öppna ett annat stort insexlock och dra runt svänghjulet tills en liten markering syns i titthålet. (Markeringen brukar vara ett T)


jaha så man behöver bara komma åt ventilkåpan för att mäta upp det.. allt jag läst handlade om att även justera... då är det kanske inga problem. :tummenupp antar att det är två ventilkåpor då eller?
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
jaha så man behöver bara komma åt ventilkåpan för att mäta upp det.. allt jag läst handlade om att även justera... då är det kanske inga problem. :tummenupp antar att det är två ventilkåpor då eller?

Kolla länken som jag postade på sida 41, tryck på "Chapter 2 - Periodic Maintenance" och skrolla ned till "tappet clerance" där står lite mer utförligt och med bilder hur man mäter.
 

nausea

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki DRZ400 SM
Kolla länken som jag postade på sida 41, tryck på "Chapter 2 - Periodic Maintenance" och skrolla ned till "tappet clerance" där står lite mer utförligt och med bilder hur man mäter.

det är just där jag läst.. där tar dom ju inte bara bort ventilkåpor? och det står ju knappt något om hur / var man ska mäta tycker jag..
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Lite såhär i efterhand, vart köpte du din acerbis motard skärm ifrån?
Fick du borra upp hål i skärmen för att montera den? eller var det bolt on?

Den åkte med från TT-shoppen när jag beställde lite andra saker. Kosta bara 175kr då när dollarn låg på 6kr. Man fick borra hålen! Men det följde med borrmall för dom vanligaste modellerna.
 
Last edited:

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
det är just där jag läst.. där tar dom ju inte bara bort ventilkåpor? och det står ju knappt något om hur / var man ska mäta tycker jag..

Ventilkåpan sitter med rätt stora, runda insexskruvar har jag för mig. Det brukar ge sig när man väl står där... Ibland får man bruka milt våld för att få ventilkåpan att släppa från packningen. Sedan mäter du med bladmått mellan nockarna och underliggande anläggningsyta. Kolla under kapitlet med motorn så kanske man lättare ser hur allt sitter.
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Har installerat en varvräknare med temp. Va tycks? Har inte hunnit installera tempsensorn ännu bara.
 

Bifogat

  • 031 (2).JPG
    031 (2).JPG
    186.5 KB · Visningar: 163

nausea

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki DRZ400 SM
Nu har jag varit i garaget ett bra tag och rivit av alla kåpor , tank osv. Lyckades verkligen inte hitta några ventilkåpor:S På KTMen var det inga som helst problem att lokalisera dem, har inte sett något i manualen eller någon annan stans om DRZan. Ingen som har några bilder eller info om ventilspel på DRZan?
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Nu har jag varit i garaget ett bra tag och rivit av alla kåpor , tank osv. Lyckades verkligen inte hitta några ventilkåpor:S På KTMen var det inga som helst problem att lokalisera dem, har inte sett något i manualen eller någon annan stans om DRZan. Ingen som har några bilder eller info om ventilspel på DRZan?

Det står ju klart och tydligt i manualen med bild och allt
tappet_clerance.jpg
 

nausea

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki DRZ400 SM
Ja, det är väl den andra metoden, som jag försökt undvika, till skillnad mot vad Ola Sandin försökt förklara för mig?:S eller har jag rört ihop allt nu?


edit: Tror jag har hajat det nu. Tror jag låste mig lite på systemet med två ventilkåpor så som KTMen såg ut. Läste på SoE och fick då bilden att det alltid såg ut så.. Är fortfarande lite orolig att dra åt kåpan utan någon packningssmörja eller momentnyckel... Tack för övertydligheten :huvet
 
Last edited:

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Ja, det är väl den andra metoden, som jag försökt undvika, till skillnad mot vad Ola Sandin försökt förklara för mig?:S eller har jag rört ihop allt nu?

Du kanske har rört ihop Mätning vs. Justering.
För att mäta behöver du ställa kolven i TDC (top dead center) alltså så att inte kammarna trycker ner någon ventil. Samt ta bort ventilkåpan för att komma åt och mäta.
 

nausea

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki DRZ400 SM
Du kanske har rört ihop Mätning vs. Justering.
För att mäta behöver du ställa kolven i TDC (top dead center) alltså så att inte kammarna trycker ner någon ventil. Samt ta bort ventilkåpan för att komma åt och mäta.

var inga problem att hitta TDC. Visste dock inte vad som var ventilkåpan. Nu är det nog inga problem att hitta ventilerna längre, är bara lite orolig att dra sönder något utan momentnyckel.. Om det är den stora kåpan som sitter på toppen me 3 insexar är det ganska svårt att missa.
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
var inga problem att hitta TDC. Visste dock inte vad som var ventilkåpan. Nu är det nog inga problem att hitta ventilerna längre, är bara lite orolig att dra sönder något utan momentnyckel.. Om det är den stora kåpan som sitter på toppen me 3 insexar är det ganska svårt att missa.

Det är den stora svarta kåpan.
Insexarna är knappast "nödvändiga" att dra med moment. Bara dra åt dom lite lagom.
 

nausea

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki DRZ400 SM
Det är den stora svarta kåpan.
Insexarna är knappast "nödvändiga" att dra med moment. Bara dra åt dom lite lagom.

okay. ja det blir nog ett nytt försök ikväll då..

när det ändå är sån fart på tråden, märkt att ena oljepluggen ser ut att läcka lite. kan det inte vara så simpelt att den lilla o-ringen är åt h-vete, eller är det säkerligen sönderdragna gängor etc.?
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
okay. ja det blir nog ett nytt försök ikväll då..

när det ändå är sån fart på tråden, märkt att ena oljepluggen ser ut att läcka lite. kan det inte vara så simpelt att den lilla o-ringen är åt h-vete, eller är det säkerligen sönderdragna gängor etc.?

kolla så att det sitter en o-ring där kan ha slarvats
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
hur har du kopplat in den varvräknaren alltså :confused: e de bökigt

Ne de gick smidigt. Fick göra ett nytt fäste för hastighetsmätaren så den blev flyttad till höger 2cm. Skarvade in kablarna för ström på strömkablarna in till hastighetsmätaren, varvgivaren tvinna man några varv runt tändkabeln och krympte lite krympslang över. Svåraste va att borra hålet i den rostfria fästet för tändlåset. Ska sätta in tempgivaren där luftskruven i termostathuset på toppen sitter, har inte hunnit än bara. Men Fcren är på plats nu.
 

Bifogat

  • 010 (2).JPG
    010 (2).JPG
    74.4 KB · Visningar: 98
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top