Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Jag hoppas att det kommer en ny Dr-z till EU marknaden snart, anledningen till att de ej säljs nu är väl att förgasar motorerna ej klarar miljökraven och kubik kåta nordbor.

Vad jag skulle vilja se är en DR-Z500+SM
-Borrning 100mm slaglängd 62-70mm
-Insprutning med ca:42+mm spjällhus
-6 välar
-Orginal effekt på ca:50-60+BHP:yoparty

det vore nåt :Bugar
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Saken är ju den att det skulle inte vara några som helst problem att göra en sådan motor, som ändå håller mycket längre än de cross baserade 450 motorerna!
Några viktiga pungter:
-Oljevolym på ca:2-2.5liter med torrsump (kylning i ramen likt gamla motorn)
-Vatten volym mellan 1.5-2liter

Så länge man har konstruktionsmarginalerna på sin sida som med DR-Z400'a motorn så fungerar det bra!

Det tråkiga med Japanerna är att de släpper aldrig en offroadmotard med nå trycka i std, utan då stryps de ner för att hålla i evigheter trotts att det har hållt mycket längre än enduro/cross baserade hojarna endå:gnissla
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Jag vill ha en drz 400!!!!!!!!!!!

Vad skiljer sej på s och e modellerna?

Enduromodellerna finns som lv reggade va?
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Fagher skrev:
Vad skiljer sej på s och e modellerna?

Enduromodellerna finns som lv reggade va?

Motormässigt så är skillnaden bl.a. att "E" har andra kammar, annan kompression och annan förgasare och därigenom har den högre effekt än "S"-modellen. Ska du köra på allmän väg så är det S-modellen som gäller. E-modellen går inte att landsvägsregistrera längre, sedan ett antal år tillbaka.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag hoppas att det kommer en ny Dr-z till EU marknaden snart, anledningen till att de ej säljs nu är väl att förgasar motorerna ej klarar miljökraven och kubik kåta nordbor.

Vad jag skulle vilja se är en DR-Z500+SM
-Borrning 100mm slaglängd 62-70mm
-Insprutning med ca:42+mm spjällhus
-6 välar
-Orginal effekt på ca:50-60+BHP:yoparty
Det finns ju redan,Husaberg 570 heter den;)
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Jag hoppas att det kommer en ny Dr-z till EU marknaden snart, anledningen till att de ej säljs nu är väl att förgasar motorerna ej klarar miljökraven och kubik kåta nordbor.

Vad jag skulle vilja se är en DR-Z500+SM
-Borrning 100mm slaglängd 62-70mm
-Insprutning med ca:42+mm spjällhus
-6 välar
-Orginal effekt på ca:50-60+BHP:yoparty

He he, had evarit grymt särskilt 6 växlar med 6an lite som överväxel. Märker nu när jag drevat ner min att jag bara kan ligga o transportköra i typ 100km/h annars varvar den för mycket.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Få nog bli en Drz.
Vill ha en lagom endoruhoj och leka med när man inte kan köra med andra hojen + att det ger en bra fysisk träning.

Kollade först på en 250 2t eller crf 450. Men kom sen på att de skulle vara kul med en gat reggad hoj så att man kan köra lite längre med den också.

Då verka drz vara perfekt.
Vad är det för service intervaller på s versionen?
Funkar den att köra med i rena enduros slingor?
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Få nog bli en Drz.
Vill ha en lagom endoruhoj och leka med när man inte kan köra med andra hojen + att det ger en bra fysisk träning.

Kollade först på en 250 2t eller crf 450. Men kom sen på att de skulle vara kul med en gat reggad hoj så att man kan köra lite längre med den också.

Då verka drz vara perfekt.
Vad är det för service intervaller på s versionen?
Funkar den att köra med i rena enduros slingor?

Det funkar utmärkt att köra drzs i endurospåret. Med några få modifieringar går det nästan att hålla jämna steg med racerendurona. Det den inte klarar av är stora hopp. Här är en gammal video på mig och min drz400s.
http://video.google.com/videoplay?docid=2054560129116827723&ei=2_UXSa_vCY2A2wLJmOXBDQ&q=drz+enduro
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
jag har satt på en öhlinare bak och framgaffeln från E modellen på min S och det funkar kanon i skogen fast nu hoppar jag inte speciellt högt eller långt :)
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Någon som vet eller har testat att lv regga en e reggad drz?

Hört att det kan vara svårt eftersom man behöver endel intyg?
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Någon som vet eller har testat att lv regga en e reggad drz?

Hört att det kan vara svårt eftersom man behöver endel intyg?

Det är nog lättare att bygga om s-modellen till en e. Plasttank, e-drevning och ta bort allt onödigt så är du så nära en e du kan komma. Visserligen skiljer det någon hk i motorn men tror inte det har någon större betydelse. Att lv-regga en enduro ska tydligen vara riktigt knivigt.
 

mike andersson

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Västerås
Hoj
YZ 450 -08 Motard
Ny DRZ i garaget. Den andra blev stulen :mad: Denna gång fick man tag i en hoj utrustan med Yoshi helsystem, Yoshi kammar och Yoshi ECU klart mastigare botten än orginal..
 

nausea

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki DRZ400 SM
Har några frågor inför vintermeket:

* Några ekrar "glappar" lite om man rycker i dem. När och hur spänner man dom för säkrast resultat?

* Hur kollar / justerar man tomgången? Är inte van vid att inte ha varvräknare :gnissla . Hojen har dött några gånger på tomgång, en gång rullandes med kopplingen, två gånger vid rödljus.

Vetetusan vad det kan vara för problem, men tänkte kolla att inte tomgången är för låg först. Några andra tips på vad det kan vara?

* Jag är ganska säker på att förgasaren inte är bytt, men hur kollar jag säkrast att jag verkligen har original förgasarn? (Tänkt fixa 3x3 mod mm.)

* Har tänkt fixa bort solenoid/pair valve, har läst guiden på TT, finns det mer att läsa någonstans, några erfarenheter om detta osv.?

* Ska byta bromsvätska, har en flaska jag använde några månader sedan till förra hojen som har stått tillförsluten i en fryspåse i ett garage där det gärna regnar in och blir fuktigt om det regnar ordentligt.. Är det någon fara med att använda samma olja eller bör jag köpa ny?

edit:

* Finns någon riktigt detaljerad beskrivning på hur man mäter upp ventilspelet? Är väldigt försiktig vad gäller o peta i motorn. KTMen var det bara o låssa kåporna o pilla med bladmått, shims känns litet mer omständigt.:gnissla


Pust.. Det var nog allt jag undrade över.. Ser fram emot våren med DRZan, körde sista svängen runt isfläckar idag och nu står hon tvättad och redo för våren (efter lite fix).

:yoparty
 
Last edited:

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Har några frågor inför vintermeket:

* Några ekrar "glappar" lite om man rycker i dem. När och hur spänner man dom för säkrast resultat?

* Hur kollar / justerar man tomgången? Är inte van vid att inte ha varvräknare :gnissla . Hojen har dött några gånger på tomgång, en gång rullandes med kopplingen, två gånger vid rödljus.

Vetetusan vad det kan vara för problem, men tänkte kolla att inte tomgången är för låg först. Några andra tips på vad det kan vara?

* Jag är ganska säker på att förgasaren inte är bytt, men hur kollar jag säkrast att jag verkligen har original förgasarn? (Tänkt fixa 3x3 mod mm.)

* Har tänkt fixa bort solenoid/pair valve, har läst guiden på TT, finns det mer att läsa någonstans, några erfarenheter om detta osv.?

* Ska byta bromsvätska, har en flaska jag använde några månader sedan till förra hojen som har stått tillförsluten i en fryspåse i ett garage där det gärna regnar in och blir fuktigt om det regnar ordentligt.. Är det någon fara med att använda samma olja eller bör jag köpa ny?

edit:

* Finns någon riktigt detaljerad beskrivning på hur man mäter upp ventilspelet? Är väldigt försiktig vad gäller o peta i motorn. KTMen var det bara o låssa kåporna o pilla med bladmått, shims känns litet mer omständigt.:gnissla


Pust.. Det var nog allt jag undrade över.. Ser fram emot våren med DRZan, körde sista svängen runt isfläckar idag och nu står hon tvättad och redo för våren (efter lite fix).

:yoparty

Spänn de ekrar som är lösa. Dra inte allt för hårt bara, då det kan skeva fälgen. Skiftnyckel brukar funka bra om man inte har specialnyckel.

Tomgången ställs med en "plastkran/skruv" som sitter under förgasaren. Om du inte får bukt med den ojämna tomgången så kan det behövas skruvas lite på lufskruven också.

Här har du allt du behöver veta om drz:an vad det gäller mek. http://www.xmission.com/~bcarlile/drzmanual.html
 

nausea

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki DRZ400 SM
Spänn de ekrar som är lösa. Dra inte allt för hårt bara, då det kan skeva fälgen. Skiftnyckel brukar funka bra om man inte har specialnyckel.

Tomgången ställs med en "plastkran/skruv" som sitter under förgasaren. Om du inte får bukt med den ojämna tomgången så kan det behövas skruvas lite på lufskruven också.

Här har du allt du behöver veta om drz:an vad det gäller mek. http://www.xmission.com/~bcarlile/drzmanual.html

ska testa ge mig på ekrarna senare då. har manualen, men tycker inte den är tydlig nog vad gäller ventilspelet.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
ska testa ge mig på ekrarna senare då. har manualen, men tycker inte den är tydlig nog vad gäller ventilspelet.

Att kolla ventilspelet görs på samma sätt som när man har ställskruvar. Skillnaden är att det blir något bökigare om du behöver ställa några.

Generellt är det ju bara att se till att kolven är i TDC så att nockarna på kamaxlarna inte trycker mot ventilerna. Sedan är det bara å mäta. Ska du justera så plockar du bort kamkedjesträckare, lyfter av kamkedjan samtidigt som du tar bort kamaxlarna. Lyft upp de små "kopparna" för att komma åt shimsen. Mät shimsen (ibland går det att läsa storleken på shimsen) och ersätt med ett shims som gör att spelet minskar/ökar.

När allt ska återmonteras är det viktigt att kammarna ligger rätt i förhållande till varandra och kolvens läge. Men tar du det lugnt är detta väldigt simpelt. Kamdreven har olika märkningar som ska ligga parrallelt med toppen. Sedan räknar man antalet länkar på kamkedjan mellan drevens märkningar.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top