Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du

• Antal röstningar
    0

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Nu har jag med funderingar på att köra mig en drz 400, jag är rätt ny inom hojområdet och är inte insatt i denna modellen jag undrar vilka årsmodeller som är bäst att köpa av denna hoj, samt hur mycket man kan ge för den.

Har kört yamaha xt660x innan trivdes bra med den men smällde med en bil tyvär så de är inte mycket hoj kvar. Vill nu har nått som går lite bättre och de kan jag tänka mig att drz400 gör nästa samma effekt och 60 kilo mindre.

Vad är de för skillnad på modellerna ? E,S,SM

Är det svårt att skrämma upp dom i lite högre effekt? Samt ca pris på det?

Hur är service intervallerna på dom?

Mycket frågor blev det hoppas det finns någon som orkar svara :)

// Alexander

Nu har jag med funderingar på att köra mig en drz 400, jag är rätt ny inom hojområdet och är inte insatt i denna modellen jag undrar vilka årsmodeller som är bäst att köpa av denna hoj, samt hur mycket man kan ge för den.

Har kört yamaha xt660x innan trivdes bra med den men smällde med en bil tyvär så de är inte mycket hoj kvar. Vill nu har nått som går lite bättre och de kan jag tänka mig att drz400 gör nästa samma effekt och 60 kilo mindre.

Vad är de för skillnad på modellerna ? E,S,SM

Är det svårt att skrämma upp dom i lite högre effekt? Samt ca pris på det?

Hur är service intervallerna på dom?

Mycket frågor blev det hoppas det finns någon som orkar svara :)

// Alexander

Glömde skriva att det är motard jag är ute efter och antar då det är SM jag ska ha.

Last edited:

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S

Bifogat

• DRZ_maintenance.jpg
    DRZ_maintenance.jpg
    138.5 KB · Visningar: 182

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Böt idag emulsionsröret och nål till en EMP iställetför EMN. Emp är ett steg snålare på rot diametern än en Emn. Hadde ryckig gång upp till 1/4 gas och behövde aldrig choka vid kallstart innan så den gick fett som fan särskilt vid varmt väder upp till 1/4 gas. Går klockrent nu. Men att det slitits ut redan efter 600mil är ju märkligt för den gick perfekt med Emn förut. Böt även choke mojängen till en från en PWK så nu är den inte i närheten av bränslekranen mer. Demontera och montera en Fcr på Drzan är inget man vill göra varje dag! Fy fan va trångt det är.

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Kan någon förklara för mig hur acc-pumpen på FCR'en fungerar och hur man ställer in den? Jag har ingen aning hur min är inställd, hur vet man hur många sekunders "duration" man har? :confused:

Böt idag emulsionsröret och nål till en EMP iställetför EMN. Emp är ett steg snålare på rot diametern än en Emn. Hadde ryckig gång upp till 1/4 gas och behövde aldrig choka vid kallstart innan så den gick fett som fan särskilt vid varmt väder upp till 1/4 gas. Går klockrent nu. Men att det slitits ut redan efter 600mil är ju märkligt för den gick perfekt med Emn förut. Böt även choke mojängen till en från en PWK så nu är den inte i närheten av bränslekranen mer. Demontera och montera en Fcr på Drzan är inget man vill göra varje dag! Fy fan va trångt det är.

Låter jobbigt :D att man ska behöva fixa så mycket med dom för att det ska funka bra :näsblod

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Hoj
Kan någon förklara för mig hur acc-pumpen på FCR'en fungerar och hur man ställer in den? Jag har ingen aning hur min är inställd, hur vet man hur många sekunders "duration" man har? :confused:
Beror på vad för sort du har. Gammla modellen som Drz-e har eller en Mx? Mx varianten finns med eller utan leakjet. Duration är en tidscykel. Lättast att kolla durationen är att ha fuggen löst och gasa och filma accpumpsstrålen i tex.24fps och sen räkna bilderna i datorn då är 24bilder en sekund. Helt omöjligt att uppskatta 1 sekund kan lika gärna bli 0,7 eller 1.4sek då. På min e-modells Fcr satt jag i ett accpumpsmembran från en Crf450-05 som har en stoppnit som gav mig en bra duration.Lika viktigt är att ha rätt (timing) så tidigt som möjligt utan att träffa trotteln, kommer den för sent så boggar den oxå ner sig.

asiL

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Hoj
Suzuki DRZ400 SM -07
Jag får ganska mycket avgassmällar och det har varit så ett bra tag nu. Kan det bero på att den går för snålt? Smutsigt luftfilter? Eller något annat?
Det smäller alltid till när jag släpper gasen och motorbromsar.
Har inte gjort några modifikationer förutom ett LeoVince slipon.
Tacksam för svar :)
/Lisa

Matte_M

Gillar inte kyla
Gick med
26 Jun 2003
Hoj
DRZ400SM & Typhoon 172
Jag får ganska mycket avgassmällar och det har varit så ett bra tag nu. Kan det bero på att den går för snålt? Smutsigt luftfilter? Eller något annat?
Det smäller alltid till när jag släpper gasen och motorbromsar.
Har inte gjort några modifikationer förutom ett LeoVince slipon.
Tacksam för svar :)
/Lisa

Pröva skruva ut blandskruven ett halvt varv. Borde göra susen..
Gjorde det på min iaf efter byte till ett FMF slipon.

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Var och besikta DRZ:an i veckan utan problem :banana skönt när killen ska provköra och drar på för fullt så det ekar mellan väggarna :yoparty

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Hoj
jajjemen :yoparty
men jag har en så kallad "spark arrester" som man sätter in den dämpar ljudet lite.

Han sa att det bullrade en del men att han hört värre :tummenupp

Åh fan! Jag våga inte chansa så jag satt dit orginal systemet. Hojjen gick knappt att köra hem när den vart fullt varm.

norrlandpowa

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Hoj
DRZ400sm
Sträckte kedjan idag då den var bla slapp, men nu är det så att det knappt finns någe utrymme kvar att sträcka med, har passerat de yttersta markeringarna längs ut på svingen (där man sträcker) så min fråga är om jag nu måste byta kedja eller hur jag annars kan tänka mig att kunna sträcka kedjan mer?
Som jag förstår det så finns det ju inte heller något kedjelås på kedjan så att korta den kan ju bli ett projekt?

Är lite Novis på mc mekande så alla tips är välkommna :)

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Sträckte kedjan idag då den var bla slapp, men nu är det så att det knappt finns någe utrymme kvar att sträcka med, har passerat de yttersta markeringarna längs ut på svingen (där man sträcker) så min fråga är om jag nu måste byta kedja eller hur jag annars kan tänka mig att kunna sträcka kedjan mer?
Som jag förstår det så finns det ju inte heller något kedjelås på kedjan så att korta den kan ju bli ett projekt?

Är lite Novis på mc mekande så alla tips är välkommna :)

Att korta kedjan är plättlätt. slipa ner nitarna på en länk och slå/pressa ur, och på med nytt lås.

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Hoj
Vann precis ett Mc-larm med Imobilizer för 116kr skickat på Ebay. Få se va det är för nått när det kommer. Kan va bra att ha med tanke på att 2 av 4 Borlänge Drzor blivit stulna på kort tid.

Bjork85

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
Drz 434sm -07
Vann precis ett Mc-larm med Imobilizer för 116kr skickat på Ebay. Få se va det är för nått när det kommer. Kan va bra att ha med tanke på att 2 av 4 Borlänge Drzor blivit stulna på kort tid.

Ofan det var billigt ;) var det från UK lr usa lr tyskland..?
Lite åka imon kanske...:tungan

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
Funderar på att köpa en DRZ SM men behöver först lite mer kött på benen

Service intervaller?
Hur ofta ska man ställa ventiler?
Några kända fel för modellerna?

Ni får gärna lägga till någon info som kan vara utav värde vid eventuellt köp.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy