Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0

rapisch

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2007
Ort
sthlm
Hoj
gsxr600-98 SÅLD
har kört gathoj ett tag nu men börjar snegla alltmer åt offroad/enduro hållet:) tycker drz400 verkar hyffsat vettig å det är i huvudsak serviceintervallerna som gör den intressant. jag har aldrig kört nån offroadmaskin innan men jag antar att kraften räcker till, till en början iaf...

det jag undrar är om 400e är lv-reggad?, vill kunna åka lite gata också. eller är det en S med offroadhjul som gäller?
Och varför är drz400S tyngre än E modellen, kraftigare ram elller nåt?
skiljer ju typ 20kg med dom uppgifter jag hittat.
vad ligger dom i för prisklass? finns 3st på blocket nu å det varierar ju mellan 15-39kkr varav en inte är lv-reggad enligt annonsen.

mvh/mattias
 

rapisch

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2007
Ort
sthlm
Hoj
gsxr600-98 SÅLD
om det är nån som har en drz till salu kan ni väl skicka ett pm.
skall vara lv-reggad.

mvh/mattias
 

rapisch

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2007
Ort
sthlm
Hoj
gsxr600-98 SÅLD
om det är nån som har en drz till salu kan ni väl skicka ett pm.
skall vara lv-reggad.

mvh/mattias

så nu har jag fått nyss om en drz 400 S -00.
den har gått uppskattningsvis 2100mil har öppnad luftburk,E-toppackning, endurohjul och finns även motardhjul att köpa till. är det en bra hoj å är det nåt speciellt man ska kolla efter? ventilerna var nyss kontrollerade iaf.
är det stor skillnad på en -00 å exempelvis en -07?
mvh/mattias
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
. är det en bra hoj å är det nåt speciellt man ska kolla efter? ventilerna var nyss kontrollerade iaf.
är det stor skillnad på en -00 å exempelvis en -07?
mvh/mattias

DR-Z:an har skottsäker motor så det är sällan några problem maskinellt. Fjädringen uppdaterades -03 (om jag inte minns alldeles fel), i övrigt inga större skillnader.
 

rapisch

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2007
Ort
sthlm
Hoj
gsxr600-98 SÅLD
DR-Z:an har skottsäker motor så det är sällan några problem maskinellt. Fjädringen uppdaterades -03 (om jag inte minns alldeles fel), i övrigt inga större skillnader.

ok. vad blev det för ändringar på fjädringen då? Sjusterbart el nåt?

mvh/mattias
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
ok. vad blev det för ändringar på fjädringen då? Sjusterbart el nåt?

mvh/mattias

2002 var det den uppdaterades:

The suspension on the 2000-2001 DRZ400S is very soft, and even though it looks like the DRZ400E/Kick's suspension it is very different. If you weight over 180 pounds fully geared up you will need suspension work done. For about $250 you can have Race Tech install stiffer springs and something they call emulators in your forks. For another $250 they will do the rear shock, although it is not as bad as the forks. The 2000-2001 forks do not allow you to adjust rebound. The suspension on the 2002-2003 DRZ400S is the same as the DRZ400E and the DRZ400E/Kick. This is a really good suspension, and I compliment Suzuki for making this change. If you still want it better, Race Tech also makes improvements for this fork.

http://www.4strokes.com/tech/suzuki/drz400su.asp
 

Bjork85

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Dalarna
Hoj
Drz 434sm -07
Fan händer inte mycket i DRZ tråden nu heller.. någon som har gjort nå roliga mods lr nåt?
MVH J
 

Matte_M

Gillar inte kyla
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Sthlm
Hoj
DRZ400SM & Typhoon 172
Finns en som bygger Big Bore just nu. Mån 9/5 18.30 första körningen på Amsberg!!!

Sitter själv och funderar på ett BigBore kit. Har hittills plockat på:
FCR med JD-kit
Hotcams stage 1 intake/exhaust
Öppnad luftburk
FMF Q4 slipon
FMF Powerbomb

Frågan är egentligen, är det värt pengarna med ett BigBore kit på detta? Gör det stor skillnad? Och vilket skall man ha isåfall?

Har även en DRZ-E packning i garaget som ligger och samlar damm. Borde jag slänga på den också kanske? Eller är det inte värt besväret..

Nån som har koll på detta?
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Sitter själv och funderar på ett BigBore kit. Har hittills plockat på:
FCR med JD-kit
Hotcams stage 1 intake/exhaust
Öppnad luftburk
FMF Q4 slipon
FMF Powerbomb

Frågan är egentligen, är det värt pengarna med ett BigBore kit på detta? Gör det stor skillnad? Och vilket skall man ha isåfall?

Har även en DRZ-E packning i garaget som ligger och samlar damm. Borde jag slänga på den också kanske? Eller är det inte värt besväret..

Nån som har koll på detta?
434 gör otrolig skillnad faktiskt. Bara 36cc mer men hemligheten är att ventilerna kommer längre ifrån cylinderväggen och på så sätt flödar mycket bättre! Tunnare cylinderfots packning är ett måste med vassare kammar, dom har ju längre duration och överlappar varann mer( mer komp går förlorad ut i avgasröret kan man säga) Är ju därför E-modellen med sina vassare kammar har en tunn för att inte tappa så mycket botten uhmp.
 

Matte_M

Gillar inte kyla
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Sthlm
Hoj
DRZ400SM & Typhoon 172
Fan, nu vart jag ju sugen ju :)
Vilket kit ska man satsa på då? Finns ju lite olika att välja bland. Hittade ett JE 434 kit för ca 3000pix på ebay. Kan det va nåt kanske?
Athena verkar ju annars vara bra grejer, lite dyrt bara tycker jag...
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Prisvärdast med kvalitet är ett CylinderWorks kit(samma tillverkare som HotCams, HotRods & PivotWorks) Athena är högkvalitets men onödigt dyrt. Finns en del noname kitt oxå.
 

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Har faktiskt skaffat en GoproHD, så i vår/sommar blir det nog lite filmer iaf

Ja upp me filmer bums!!:rolleyes:

Jag vart o provkörde en drz idag.. Jävligt trevlig hoj man kände sig hemma på den direkt! MEN effekten va på gränsen, lite lite till så hade den dugt fint kände jag. Så ärligt svar nu! Kommer de bli en bra extraknuff me helsystem o luftburksmodden? Kan sträcka mig till att köpa en fcr39 också bara för ja gillade hojen så mkt.. Men byta cylinder osv som vissa av er gör känns lite väl för min del.

Mvh
 

Matte_M

Gillar inte kyla
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Sthlm
Hoj
DRZ400SM & Typhoon 172
Ja upp me filmer bums!!:rolleyes:

Jag vart o provkörde en drz idag.. Jävligt trevlig hoj man kände sig hemma på den direkt! MEN effekten va på gränsen, lite lite till så hade den dugt fint kände jag. Så ärligt svar nu! Kommer de bli en bra extraknuff me helsystem o luftburksmodden? Kan sträcka mig till att köpa en fcr39 också bara för ja gillade hojen så mkt.. Men byta cylinder osv som vissa av er gör känns lite väl för min del.

Mvh

Var den helt original eller?
Isåfall kommer det göra stor skillnad med fcr:en och öppnad luftburk. Helsystem gör skillnad helt klart men ingen direkt "wow!"-känsla enligt mig. Ballare ljud får man ju iofs :)
Själv gjorde jag dom grejerna förra sommaren och under denna vinter har jag monterat ett par Hotcams, powerbomb-header och tunnare cylinderfotspackning.
Har inte startat den än så jag kan inte uttala mig om effektsskillnaden efter det.
Finns säkert nån annan här som vet...
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top