Hej,
Nybliven hoj-ägare med en -96 GSX750F så funderar man på hur man på bästa sätt ska kunna få ordning på grejjerna utan att det kostar halva hojens värde.
Den knackar, går lite knackigt på låga varv vilket gör att jag misstänker att en förgasarrengöring alternativt synk och ventiljustering skulle göra en del nytta.
Ringer man en firma så tar de fan en förmögenhet bara för att synka förgasarna och man vågar inte fundera på vad de ska ha för en förgasarrengöring och ventiljustering.
Någon som har något tips om man inte vågar göra det själv?
Hej!
Hade själv en GSX 750 2001(nakna varianten) för några år sedan. Den knackade, gick lite ojämnt, högg i framgaffeln, ryckte vid jämn körning rakt ram i lägre hastighet osv.
Köpte en haynes servicemanual(om du letar på nätet finns ofta pdf-filer att ladda ned) och justerade ventilerna själv; det var faktiskt lätt om man följde de steg som beskrevs. Inga specialverktyg; skruvmejsel, fast nyckel, spärrnyckel och bladmått. Du har ju mera plast att skruva av än jag hade men när väl tanken kom av(lätt) var det god åtkomst. Det heter också att oldschool-suzukimotorer, läs luft/oljekylda, är skottsäkra, så det är svårt att förstöra dem om man inte ger sig in djupare i dem.
Bytte olja och filter. Den knackade lik förbannat men gick jämnare på alla varv. Lyssnade och kom fram till att ljudet snarare kom från motorns utsida
3freak ) fram.
Drog sexkantsskruvarna som håller grenröret mot avgasportarna och knacket tystnade...Börja med det vetja. Sparar dig kanske ett antal timmar med ventiljustering(visserligen var det roligt, men när jag justerat ventilerna 4 ggr själv(ja jag rev mc:n varje gång) då jag trodde jag gjorde nåt fel var jag lite lack).
Motorn gick tyst och fint nu. Dock ryckte hojen på ett rytmiskt sätt vid körning i 30-70 km/h. Bytte drivpaket(hela) och konstaterade att kedjan skurit i x antal länkar.
Sen funkade den kanon.
MVH
Dr J