roffe_s
nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Hej Bojje,
Jag och Niklas åker en hel del, bl a med SMC, och brukar byta hojar hejfriskt med våra kompisar. Under Kemora ifjol jämförde jag S1000RR och Niklas Gixxer, direkt efter varandra. En kompis kör nya Bladen och Niklas har en hel del pass under västen med den, själv har jag kört Hondan mer sporadiskt och mest på landsväg. Naturligtvis gäller omdömena för 2011 och tidigare årsmodeller, 2012 återstår ju än att testa
I augusti fick jag tag på min Gixxer, då körde vi Niklas något moddade Gixxer mot min standardgixxer (och även mot min trotjänare Daytona 675) - Niklas klippte ihop en schysst video från dagarna, notera gärna den rikliga variationen av hojar
Nåja - sammanfattning av erfarenheter:
Blade - fantastiskt fin åkmaskin med en motor som drar som tåget. Jag sitter utmärkt på den, lite sexhundra över den. ABS ett jätteplus - baradärföratt. Saknar TC. Lite klumpig konstruktion - i princip måste man bort med avgassystemet för att justera fjäderförspänningen. Men en ganska komplett maskin från Honda direkt från kartongen.
S1000RR - Oerhört kompetent hoj, går som på räls men lite okänsligt chassi, för mig som kommer från 600 saknar jag information från hjulen. Saknar lite i mellanregistret, måste varvas för att ge sitt bästa - men då går den som tåget! ABS och TC ett plus, saknar bara lite "själ" enligt min personliga åsikt.
Standard-gixxer med 190/55: Sitter mer inne i hojen än de bägge andra, bekvämt men lite skum armvinkel på något vis vid nedlägg. Tack och lov är gynekologsittställningen från 05-08 ett minne blott, mycket modernare och mer nätt enligt min uppfattning. Rätt trögstyrd och sävlig trots högre profil bak, hög utväxling som standard. Bra mos i mellanregistret, mycket bra mappning - "snäll". Sammanfattningsvis en mycket trevlig literhoj, det känns som att den från fabrik levereras med chassiinställningar som är säkra och landsvägsanpassade. Bromsar kan drabbas av fade-tendenser, men är distinkta och bra. Bekvämast av hojarna, känns lite större än de övriga.
Gixxer med 190/55, bakdämparen shimsad 5 - 6 mm, justerat häng, stålomspunna bromsslangar, drevad -1/+2, katalysator borta + slip-on, Bazzaz TC/QS/mappning: Nu börjar vi prata trevligheter, när man åker ut på hojen med dessa modifieringar efter att ha kört standardhojen håller man på att åka av över innercurbsen i första kurvan! Helt plötsligt minst lika lättstyrd som de ovanstående hojarna, möjligen lite för nervös om man åker nära toppfart - jag har sänkt gaffelbenen i styrkronan några mm för att höja framändan något vilket återställde den stabilitet jag trivs med. Drevningen gör att tvåan funkar i de långsammare kurvorna och den hjular friskt vid pickup, om man nu tycker det är trevligt TC:n är enkel och går att justera själv, det blir sommarens projekt att utvärdera den. Motorn är brutalt fin i mellanregistret, linjär och väl så stark som Hondan. Kvar är väl egentligen sittställning vid nedlägg (vanesak?) vilket kanske kan finjusteras med clip-on/forpinnar och att bekräfta om stålomspunnet reducerar fade-tendenserna?
Sammanfattning - varför väljer man Gixxern? Jo, det är nog den hoj som ger mest tillbaka med lite kärlek, finjusteringar och lite pengar! Det är inga jättedyra moddar som krävs, och inköpspris + vagnskada första året gör det förmodligen till klassens bästa köp! De andra är ju mer färdiga från fabrik men också mycket dyrare. Sedan finns ju en uppsjö prylar på ebay till Suzukin för rimliga pengar.
Sedan är man ju faktiskt lite unik med en gixxer idag när de flesta tänker S1000RR, Blade eller Panigale! Bara en sån sak, vem hade trott det i mitten av förra decenniet?
Lycka till med Ditt val
Jag och Niklas åker en hel del, bl a med SMC, och brukar byta hojar hejfriskt med våra kompisar. Under Kemora ifjol jämförde jag S1000RR och Niklas Gixxer, direkt efter varandra. En kompis kör nya Bladen och Niklas har en hel del pass under västen med den, själv har jag kört Hondan mer sporadiskt och mest på landsväg. Naturligtvis gäller omdömena för 2011 och tidigare årsmodeller, 2012 återstår ju än att testa
I augusti fick jag tag på min Gixxer, då körde vi Niklas något moddade Gixxer mot min standardgixxer (och även mot min trotjänare Daytona 675) - Niklas klippte ihop en schysst video från dagarna, notera gärna den rikliga variationen av hojar
Nåja - sammanfattning av erfarenheter:
Blade - fantastiskt fin åkmaskin med en motor som drar som tåget. Jag sitter utmärkt på den, lite sexhundra över den. ABS ett jätteplus - baradärföratt. Saknar TC. Lite klumpig konstruktion - i princip måste man bort med avgassystemet för att justera fjäderförspänningen. Men en ganska komplett maskin från Honda direkt från kartongen.
S1000RR - Oerhört kompetent hoj, går som på räls men lite okänsligt chassi, för mig som kommer från 600 saknar jag information från hjulen. Saknar lite i mellanregistret, måste varvas för att ge sitt bästa - men då går den som tåget! ABS och TC ett plus, saknar bara lite "själ" enligt min personliga åsikt.
Standard-gixxer med 190/55: Sitter mer inne i hojen än de bägge andra, bekvämt men lite skum armvinkel på något vis vid nedlägg. Tack och lov är gynekologsittställningen från 05-08 ett minne blott, mycket modernare och mer nätt enligt min uppfattning. Rätt trögstyrd och sävlig trots högre profil bak, hög utväxling som standard. Bra mos i mellanregistret, mycket bra mappning - "snäll". Sammanfattningsvis en mycket trevlig literhoj, det känns som att den från fabrik levereras med chassiinställningar som är säkra och landsvägsanpassade. Bromsar kan drabbas av fade-tendenser, men är distinkta och bra. Bekvämast av hojarna, känns lite större än de övriga.
Gixxer med 190/55, bakdämparen shimsad 5 - 6 mm, justerat häng, stålomspunna bromsslangar, drevad -1/+2, katalysator borta + slip-on, Bazzaz TC/QS/mappning: Nu börjar vi prata trevligheter, när man åker ut på hojen med dessa modifieringar efter att ha kört standardhojen håller man på att åka av över innercurbsen i första kurvan! Helt plötsligt minst lika lättstyrd som de ovanstående hojarna, möjligen lite för nervös om man åker nära toppfart - jag har sänkt gaffelbenen i styrkronan några mm för att höja framändan något vilket återställde den stabilitet jag trivs med. Drevningen gör att tvåan funkar i de långsammare kurvorna och den hjular friskt vid pickup, om man nu tycker det är trevligt TC:n är enkel och går att justera själv, det blir sommarens projekt att utvärdera den. Motorn är brutalt fin i mellanregistret, linjär och väl så stark som Hondan. Kvar är väl egentligen sittställning vid nedlägg (vanesak?) vilket kanske kan finjusteras med clip-on/forpinnar och att bekräfta om stålomspunnet reducerar fade-tendenserna?
Sammanfattning - varför väljer man Gixxern? Jo, det är nog den hoj som ger mest tillbaka med lite kärlek, finjusteringar och lite pengar! Det är inga jättedyra moddar som krävs, och inköpspris + vagnskada första året gör det förmodligen till klassens bästa köp! De andra är ju mer färdiga från fabrik men också mycket dyrare. Sedan finns ju en uppsjö prylar på ebay till Suzukin för rimliga pengar.
Sedan är man ju faktiskt lite unik med en gixxer idag när de flesta tänker S1000RR, Blade eller Panigale! Bara en sån sak, vem hade trott det i mitten av förra decenniet?
Lycka till med Ditt val
Börjat tycka att den här modellen är riktigt läcker...
...Har haft förmånen att leva med både brorsans Fireblade och pappas (båda är 2010or, ena med ABS) och tycker det är en fantastisk motorcykel. Hur står sig GSXR 1000 2009-2011 mot senaste Firebladen? Styrvillighet, motor? Jag vill minnas att den fått ett väldigt svalt mottagande i alla tester...
...Någon som jämfört dessa två hojar rakt av på samma dag? Då känner man ju störst skillnad... bana? Osv. Hade varit kul. Dessa hojar verkar dessutom komma ner på bra priser, känns som om det kan vara mycket valuta för pengarna...
Last edited: