Suzuki GSX-R 1000 2009-2011 tråden

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hej Bojje,

Jag och Niklas åker en hel del, bl a med SMC, och brukar byta hojar hejfriskt med våra kompisar. Under Kemora ifjol jämförde jag S1000RR och Niklas Gixxer, direkt efter varandra. En kompis kör nya Bladen och Niklas har en hel del pass under västen med den, själv har jag kört Hondan mer sporadiskt och mest på landsväg. Naturligtvis gäller omdömena för 2011 och tidigare årsmodeller, 2012 återstår ju än att testa:)

I augusti fick jag tag på min Gixxer, då körde vi Niklas något moddade Gixxer mot min standardgixxer (och även mot min trotjänare Daytona 675) - Niklas klippte ihop en schysst video från dagarna, notera gärna den rikliga variationen av hojar;)


Nåja - sammanfattning av erfarenheter:

Blade - fantastiskt fin åkmaskin med en motor som drar som tåget. Jag sitter utmärkt på den, lite sexhundra över den. ABS ett jätteplus - baradärföratt. Saknar TC. Lite klumpig konstruktion - i princip måste man bort med avgassystemet för att justera fjäderförspänningen. Men en ganska komplett maskin från Honda direkt från kartongen.

S1000RR - Oerhört kompetent hoj, går som på räls men lite okänsligt chassi, för mig som kommer från 600 saknar jag information från hjulen. Saknar lite i mellanregistret, måste varvas för att ge sitt bästa - men då går den som tåget! ABS och TC ett plus, saknar bara lite "själ" enligt min personliga åsikt.

Standard-gixxer med 190/55: Sitter mer inne i hojen än de bägge andra, bekvämt men lite skum armvinkel på något vis vid nedlägg. Tack och lov är gynekologsittställningen från 05-08 ett minne blott, mycket modernare och mer nätt enligt min uppfattning. Rätt trögstyrd och sävlig trots högre profil bak, hög utväxling som standard. Bra mos i mellanregistret, mycket bra mappning - "snäll". Sammanfattningsvis en mycket trevlig literhoj, det känns som att den från fabrik levereras med chassiinställningar som är säkra och landsvägsanpassade. Bromsar kan drabbas av fade-tendenser, men är distinkta och bra. Bekvämast av hojarna, känns lite större än de övriga.

Gixxer med 190/55, bakdämparen shimsad 5 - 6 mm, justerat häng, stålomspunna bromsslangar, drevad -1/+2, katalysator borta + slip-on, Bazzaz TC/QS/mappning: Nu börjar vi prata trevligheter, när man åker ut på hojen med dessa modifieringar efter att ha kört standardhojen håller man på att åka av över innercurbsen i första kurvan! Helt plötsligt minst lika lättstyrd som de ovanstående hojarna, möjligen lite för nervös om man åker nära toppfart - jag har sänkt gaffelbenen i styrkronan några mm för att höja framändan något vilket återställde den stabilitet jag trivs med. Drevningen gör att tvåan funkar i de långsammare kurvorna och den hjular friskt vid pickup, om man nu tycker det är trevligt:) TC:n är enkel och går att justera själv, det blir sommarens projekt att utvärdera den. Motorn är brutalt fin i mellanregistret, linjär och väl så stark som Hondan. Kvar är väl egentligen sittställning vid nedlägg (vanesak?) vilket kanske kan finjusteras med clip-on/forpinnar och att bekräfta om stålomspunnet reducerar fade-tendenserna?

Sammanfattning - varför väljer man Gixxern? Jo, det är nog den hoj som ger mest tillbaka med lite kärlek, finjusteringar och lite pengar! Det är inga jättedyra moddar som krävs, och inköpspris + vagnskada första året gör det förmodligen till klassens bästa köp! De andra är ju mer färdiga från fabrik men också mycket dyrare. Sedan finns ju en uppsjö prylar på ebay till Suzukin för rimliga pengar.

Sedan är man ju faktiskt lite unik med en gixxer idag när de flesta tänker S1000RR, Blade eller Panigale! Bara en sån sak, vem hade trott det i mitten av förra decenniet?

Lycka till med Ditt val:)

Börjat tycka att den här modellen är riktigt läcker...
...Har haft förmånen att leva med både brorsans Fireblade och pappas (båda är 2010or, ena med ABS) och tycker det är en fantastisk motorcykel. Hur står sig GSXR 1000 2009-2011 mot senaste Firebladen? Styrvillighet, motor? Jag vill minnas att den fått ett väldigt svalt mottagande i alla tester...
...Någon som jämfört dessa två hojar rakt av på samma dag? Då känner man ju störst skillnad... bana? Osv. Hade varit kul. Dessa hojar verkar dessutom komma ner på bra priser, känns som om det kan vara mycket valuta för pengarna...
 
Last edited:

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Underbar förklaring, tack för att du tar dig tid! Ser fram emot att prova hojen. Videon såg inte dålig ut alls. Gillar klippet när Niklasinorr kör en blade och jagar S1000RR. Underbart :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Underbar förklaring, tack för att du tar dig tid! Ser fram emot att prova hojen. Videon såg inte dålig ut alls. Gillar klippet när Niklasinorr kör en blade och jagar S1000RR. Underbart :)

Roffe gör som vanligt en lysande analys, han och jag är helt överens om hur hojarna känns. Det som är kul med just Gixxern är att den på pappret och ur lådan är lite efter både Hondan och Den Bayerska Motoren Werken men det bor en fullt modern och kompetent hoj under skalet, man måste bara polera fram egenskaperna:tummenupp:)

Sen gör det ju inte ont att gixxern varit, och är, standardhoj i AMA serien i USA. Det i kombination med att modellen varit relativt oförändrad under många gör att eBay är fullständigt översvämmat med billiga tillbehör. Det finns ingen annan modell som är ens i närheten när man vill bygga om, bygga till och trimma både chassi och motor. Det är inga problem och heller inte speciellt dyrt att ta en Gixxer 1000 hela vägen till full spec Superbike och 215 hästar på bakhjulet, och dessutom håller den för det till skillnad från ex BMW som inte ens klarar originaleffekten i längden, åtminstone inte den första årsmodellen...:)

Apropå att jaga BMW med Hondan så har jag ett annat klipp där jag blåser om en S1000 sittandes på Kirins lilla Street Triple 675, det ser lite skoj ut:tungan

Summa summarum, egentligen har hojen inte så mycket med saken att göra men vi vill ju gärna fortsätta tro att det här är en materialsport...:)
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Ni nämnde att gixxern är prisvärd, det tyckte jag med tills jag började se några kvarvarande R1or: http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_YZF_R1_NY_39470484.htm?ca=15&w=3

Är det värt att gå upp cirka 20-30 loppor för en ny GSXR istället? Har beslutsångest, det är ett grymt pris på denna, Gixxern är läckrare dock.

Frågar er för att ni verkar inte vara alltför partiska som i andra trådar, båda fötterna nere på jorden :)

Sen ville jag visa det läckraste sliponet till K9 ->
http://www.youtube.com/watch?v=oz7HBZfpiqw
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det som är kul med just Gixxern är att den på pappret och ur lådan är lite efter både Hondan och Den Bayerska Motoren Werken men det bor en fullt modern och kompetent hoj under skalet, man måste bara polera fram egenskaperna:tummenupp:)

Titta på de nationella mästerskapen i Superbike och Superstock. Det finns ingen hoj som vunnit fler race eller fler mästerskap än GSX-R 1000, vare sig vi tittar enbart på den sista säsongen eller flera år tillbaka. Detta trots att den anses vara gammal, omodern och tråkig och trots att den inte levereras med traction control, ABS och annan elektronik. Sannerligen en ulv i fårakläder. Kanske inget som tilltalar korvkioskposören, men ett bra grundämne för den som vill bygga en kompetent racer till vettig kostnad...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mjae, andra kanske kan svara mer om denna, min erfarenhet av Yamahas Cross-plane motor är endast från gata men generellt sett tycker jag att Yamaha gick lite fel med denna modell. Det är en fin väghoj men känns lite större och klumpigare med mjukare chassiprylar än de andra alternativen. Motorn låter fantastiskt bra men ligger lite efter de övrigas när det gäller karaktär och kraft, faktiskt så pass att det känns på banan.

Jag vet att tävlingsförarna har haft svårt att komma överens med chassit till och med sedan Öhlinsprylar monterats, men hur relevant det är för Din egen körning kan bara Du avgöra.

Priset är bra, men för rent köp borde Du kunna få ner prisskillnaden på en Suzuki, ta t ex denna - de flesta skickar ju hojarna till väldigt låg peng numera. Det finns även ett antal flång nya som det borde finnas lite prutmån på. Ska Du handla nytt kommer ju även vagnskadan som Suzuki bjussar på det första året att hjälpa upp Din kalkyl.

En seriös kille och R1-ägare här på SH som inte borde vara totalt märkesnörd och kan köra hoj är Darth Väder, skicka honom ett PM och hälsa från mig och Niklas:)

Visst finns en hel del fina slip-on till Gixxern. Nu är jag så pass luttrad att de enda krav jag har är att det är billigt, har linkpipe/kateliminering och levereras med ljudpip för att klara bullerkrav på bana. Därför skulle jag förmodligen ha kikat på ebay, begagnatsidan här på SH eller något märkesforum i USA. Förmodligen hade det blivit en enkelpipa men nu satt ju Yoshis gatlegala GP-rör monterade när jag köpte min - och två pipor andas ju bättre (blinkar till Niklas):)

Ärligt talat valde jag nog i slutändan mellan Gixxern, Honda eller en Daytona 675R när jag köpte hojen i höstas. De andra var helt enkelt för dyra eller tilltalade mig inte. RC8R var förvisso en outsider men då kommer jag nu inte riktigt överens med twinmotorer, i alla fall inte än... Jag fick ett bra pris på min knappt inkörda Gixxer, med reservfälgar och vettiga tillbehör, så enkelt är det:)

Alatalo och Niklas beskriver verkligen Suzukins fördelar, jag har kryssat mellan snödrivorna här uppe i norr sedan i fredags och är så. himmelens. nöjd! Nu ser jag bara fram till Kemora v21 för att justera in hoj och prylar i en för mig känd miljö!

Jaja, lycka till med Ditt val och fråga gärna om Du har fler funderingar!

Ni nämnde att gixxern är prisvärd, det tyckte jag med tills jag började se några kvarvarande R1or...
...Är det värt att gå upp cirka 20-30 loppor för en ny GSXR istället? Har beslutsångest, det är ett grymt pris på denna, Gixxern är läckrare dock.

...Sen ville jag visa det läckraste sliponet till K9...
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kan bara instämma med Roffe igen... börjar bli tjatigt...:D:)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
:) Jag och Alatalo håller ju på att göra oss omöjliga på en amerikansk site, men i väntan på att jag blir bannad hittade jag en intressant och "färsk" shootout mellan 2012 års varianter:

http://www.motorcycle.com/shoot-outs/2012-japanese-superbike-shootout-91266.html

Faktiskt oväntat resultat, i vart fall för mig.

Vi beställde nya Power Cup 190/55 för denna säsong, intressant är att Michelin faktiskt rekommenderar 200/55 för literhojarna! Förmodligen skulle det innebära att chassigeometrin får modifieras något (gör ca 5mm i höjd bak) men på hojar utan shimsad bakdämpare borde det fungera utmärkt...

Kan bara instämma med Roffe igen... börjar bli tjatigt...:D:)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
:) Jag och Alatalo håller ju på att göra oss omöjliga på en amerikansk site

Jag har tydligen lyckats reta upp en av deras moderatorer riktigt rejält (endast med sakliga och korrekta fakta, utan att vara otrevlig) och jag hoppas att jag blir utkastad eller bannad inom kort, för den siten tar tamejfan priset...! Av alla motorcykel och snöskoterforum jag besökt, måste gixxer.com vara det med absolut lägst kunskapsnivå. Nåja, man får skylla sig själv då man registrerade en användare. Varningsklockorna borde ha ringt när tråden "loudest exhaust" hade tio gånger fler inlägg än tråden om vilket luftfilter som ger mest effekt på dynon...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
:) Det senaste argumentet tog ju ändå priset, en bild på en chopper med annan vinkel mellan styrhuvud och gaffelben skulle utgöra bevis för att försprång kan ändras vid sänkning. Jag trodde ju annars vi talade sporthoj i allmänhet eller ännu hellre Gixxer k9 i synnerhet...:)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nåja, även om det inte har ett skvatt med ämnet att göra så har ju den killen en poäng. Det tyder ju i alla fall på någon form av intelligens...

Bäst är annars ett av de andra snillena som har "varnat" mig, trots att jag bara svarat en trådstartare med korrekta fakta, absolut inte varit otrevlig eller ens försökt vara en besserwisser. Jag vet inte om han är moderator eller vad fan han är, men jag ska i alla fall inte komma där och tro att jag vet något för jag är ju uppenbar nybörjare då jag bara varit registrerad på detta forum i några månader...Han själv vet däremot allt om motorcyklar och han känner alla i branschen (alla bor i Texas...) och han rejsar minsann på högsta möjliga professionella nivå (med en sex år gammal hoj...). Ja, något i den stilen...

Vet någon om det finns ett mer seriöst internationellt forum för Suzuki...?
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Njae, tyvärr har jag inte lyckats finna något, inte än i alla fall. Jag startade iofs en tråd för att få lite input angående basdata för chassiinställningar och fick en del vettiga svar. Men jag funderar om det inte är i racedelarna av forumet de häckar?

Mitt gamla forum - www.triumph675.net - var helt suveränt när Trajjan var ny -06. Systerforumen
www.gsxr.com verkar lite rörigt och www.gixxer.com vet vi ju hur det är...:)

Men förstår jag det rätt häckar de flesta clubrejsarna mer på lokala forum typ www.bayarearidersforum.com . Några andra som jag scannat av och avfärdat är:
www.gixxernation.com
www.gixerboyz.co.uk
www.gsxrtuna.co.uk

Jag tänkte kolla Australiensiska forum, de killarna verkar faktiskt kunniga och rätt generösa med sina råd. Tyvärr tänkte jag så småningom ragga upp en bakdämpare typ Öhlins, WP eller Penske, och då brukar jänkarna vara bra att ha att göra med. Men först ska jag försöka bekanta mig med originaldämparen och se hur långt jag tar mig på den...
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag tycker det är ganska underhållande med alla "nissar" på gixxer.com :) Det finns som sagt en och annan som vet vad de talar om, Motomummy vet en hel del om Bazzaz till exempel och Chip Spalding (Ballisticparts) kan väldigt mycket om motorer och chassin, riktigt intressant läsning.
Sen finns det gott om miffon också..:)

Alatalo, var hittar man inlägget du blev varnad för? :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Alatalo, var hittar man inlägget du blev varnad för? :)

Det handlar nog inte om ett enskilt inlägg. Snarare om summan av mina inlägg i en tråd där trådstartaren undrar vad han kan förvänta sig om han sänker sin cykel lika mycket fram och bak. Jag tycker att ämnet är intressant och svarade utifrån mina kunskaper och mina erfarenheter. Tyvärr föll inte detta i god jord hos en av forumets stjärnor som verkar ha hög status och dessutom tror att han är både Valentino Rossi och Jeremy Burgess själv...Han började med att hävda att jag hade fel, sedan trasslade han in sig i något konstigt resonemang och sedan blev det ännu mer konstigt när roffe postade en bild som visade att han inte ens sett ett stötdämparlänkage ur en GSX-R 1000...
Jag tror inte att "varningen" var officiell, men jag fick i alla fall ett meddelande om att en okunnig nybörjare som jag inte skulle sticka upp mot en så erfaren, aktad och kunnig forummedlem som honom...

Nåja, det är kanske som roffe säger, man måste leta i andra delar av det forumet för att hitta information om annat än radarvarnare och dekalkit...
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Mmmm, läste det nu. Jag förstår inte vad som skulle vara fel på ditt inlägg. Snyggt och sakligt och dessutom helt rätt. Fattar de inte hur mycket bra info de missar genom en sådan attityd.
Om Rossi skulle signa ett konto, skulle de behandla honom likadant tro, han skulle ju vara en "squid"...:D
Du kanske skulle publicera varningen han skickade och göra en tråd om just denna attityd och följderna av en sådan attityd? Det hade om inte annat varit lite skoj...:)


Det handlar nog inte om ett enskilt inlägg. Snarare om summan av mina inlägg i en tråd där trådstartaren undrar vad han kan förvänta sig om han sänker sin cykel lika mycket fram och bak. Jag tycker att ämnet är intressant och svarade utifrån mina kunskaper och mina erfarenheter. Tyvärr föll inte detta i god jord hos en av forumets stjärnor som verkar ha hög status och dessutom tror att han är både Valentino Rossi och Jeremy Burgess själv...Han började med att hävda att jag hade fel, sedan trasslade han in sig i något konstigt resonemang och sedan blev det ännu mer konstigt när roffe postade en bild som visade att han inte ens sett ett stötdämparlänkage ur en GSX-R 1000...
Jag tror inte att "varningen" var officiell, men jag fick i alla fall ett meddelande om att en okunnig nybörjare som jag inte skulle sticka upp mot en så erfaren, aktad och kunnig forummedlem som honom...

Nåja, det är kanske som roffe säger, man måste leta i andra delar av det forumet för att hitta information om annat än radarvarnare och dekalkit...
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
:) Jag och Alatalo håller ju på att göra oss omöjliga på en amerikansk site, men i väntan på att jag blir bannad hittade jag en intressant och "färsk" shootout mellan 2012 års varianter:

http://www.motorcycle.com/shoot-outs/2012-japanese-superbike-shootout-91266.html

Faktiskt oväntat resultat, i vart fall för mig.

Vi beställde nya Power Cup 190/55 för denna säsong, intressant är att Michelin faktiskt rekommenderar 200/55 för literhojarna! Förmodligen skulle det innebära att chassigeometrin får modifieras något (gör ca 5mm i höjd bak) men på hojar utan shimsad bakdämpare borde det fungera utmärkt...

Det känns som om Suzuki gjort dem förändringarna på 2012:an som folk saknade på K9-K11 för att göra den lika bra "out of the box" som sina konkurrenter.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Du kanske skulle publicera varningen han skickade och göra en tråd om just denna attityd och följderna av en sådan attityd? Det hade om inte annat varit lite skoj...:)

Äh, strunt i det. Självutnämnda experter som ej får ifrågasättas finns på alla forum och de verkar vara extra vanliga på amerikanska märkesforum. Jag nöjer mig med att själv veta att killen inte är så himla påläst som han hävdar...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det känns som om Suzuki gjort dem förändringarna på 2012:an som folk saknade på K9-K11 för att göra den lika bra "out of the box" som sina konkurrenter.

Den levereras ju fortfarande inte med elektronik som tilltalar journalister och andra korvkioskposörer, därför lär den väl sågas totalt i alla tidningar...?

Verkar vara minimalt med ändringar, men jag har hört något rykte om kamaxlar med högre lyft men mindre duration och överlapp vilket skapat mer effekt på mellanregistret och även flyttat ner toppeffekten ca 500 rpm. Även nya kolvar med marginellt högre kompression.
Man har tydligen också kortat framgaffeln (både totallängd och slaglängd), vilket för mig låter lite lustigt. De flesta som åker på bana verkar villa ha en lite aggressivare geometri än standard K9-L1 och detta skapas normalt genom att höja cykeln bak. Inte genom att sänka den fram och framförallt inte genom att minska framgaffelns slaglängd. Låter som sagt lite lustigt, om det inte finns några "dolda" ändringar i gaffelkronorna...?
Sedan är det ju aldrig fel med en riktigt schysst bromskänsla...
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Den levereras ju fortfarande inte med elektronik som tilltalar journalister och andra korvkioskposörer, därför lär den väl sågas totalt i alla tidningar...?

Verkar vara minimalt med ändringar, men jag har hört något rykte om kamaxlar med högre lyft men mindre duration och överlapp vilket skapat mer effekt på mellanregistret och även flyttat ner toppeffekten ca 500 rpm. Även nya kolvar med marginellt högre kompression.
Man har tydligen också kortat framgaffeln (både totallängd och slaglängd), vilket för mig låter lite lustigt. De flesta som åker på bana verkar villa ha en lite aggressivare geometri än standard K9-L1 och detta skapas normalt genom att höja cykeln bak. Inte genom att sänka den fram och framförallt inte genom att minska framgaffelns slaglängd. Låter som sagt lite lustigt, om det inte finns några "dolda" ändringar i gaffelkronorna...?
Sedan är det ju aldrig fel med en riktigt schysst bromskänsla...

Men droppar inte K9 ägarna framändan genom att sänka den framme? För att få den mer kvickstyrd. Det är väl det de gjort nu? Släppa på gaffelkronorna och ta ner dem några millimeter.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nej, vi shimsar in ett par brickor mellan övre stötdämparfästet bak och ramen, ca 5-6 mm är en bra start (ger mer då höjdändringen ska mätas över bakre hjulaxeln). Byt däcksdimension till 55-profil när bakdäcket är slutkört. Tillsammans ger det en ordentlig justering av höjden bak, jag mätte inte själv men skulle gissa på 15-20 mm i varje fall. Sedan har jag sänkt gaffelbenen ett par mm för att få upp nosen något och få den lite stabilare i högfart. Men jag har bara ett par mm kvar, sedan är gaffeln i högsta läget och den justermånen vill jag ha kvar till dess att jag provat den ordentligt...

Det var väldigt givande att testa och jämföra min oskruvade hoj (men med 55 bak) och Niklas shimsade på Mittsverige - att skillnaden i hantering är så pass stor skulle man nog aldrig tro...

Skulle man rejsa är väl en hint att både Yoshimura och Öhlins säljer framgaffelförlängare. Det innebär att de shimsas upp så mycket det går (säg 12 mm) bak, och för att balansera upp den justeringen behövs gaffelförlängarna...

Bromsarna duger bra för landsväg och normal bandagsåka, blir Du riktigt snabb kan dom tappa spänsten (fade). Jag har bytt till stålomspunnet efter att ha tappat lite verkan på Mittsverige (hård bana för bromsarna), borde lösa problemet hyfsat.

Alatalo - i pricip säger dom att Sukin skulle ha vunnit om den erbjudit TC/ABS. Och det kan väl vara bra så? Den kommer efter Kawan men (förvånansvärt nog) före Hondan och R1.

2012 har Alatalo beskrivit, den har i praktiken Brembooken (drygt 5k på ebay) och ska ha mindre effektsvacka runt 6k RPM. Effekten fixar vi med PCV eller Bazzaz, chassit med några brickor. Och som sagt - bromsarna räcker till rätt långt...

Min erfarenhet är att så små uppdateringar som till 2012 knappast märks i praktiskt bruk, speciellt inte när man trixat lite med inställningarna. Man får rätt mycket godis, gummi och bantid för mellanskillnaden...

Men droppar inte K9 ägarna framändan genom att sänka den framme? För att få den mer kvickstyrd. Det är väl det de gjort nu? Släppa på gaffelkronorna och ta ner dem några millimeter.

PS - viktigpettern kan ändå köra hoj, tyvärr lite bättre än vad jag hoppades: http://www.gomotojoe.com/RaceReport.html
 
Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top