Suzuki GSX-R 1000 2009-2011 tråden

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag jobbade som fjädringsingenjör åt Yamaha under slutet av Simon's GP-karriär. Vi var också kollegor under säsongen 2001 då Simon jobbade som fjädringstekniker hos D'Antin Yamaha (Abe och Cardoso). Simon är för övrigt en mycket bra skoteråkare och åker mycket i Andorra där han håller till när han inte är i NZ eller Australien.

Keith Code och Andy Ibbot i all ära - deras predikan verkar inte ha någon större genomslagskraft bland de nuvarande toppförarna. Mig veterligen endast Thomas Luthi som har något med dessa herrar att göra.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag jobbade som fjädringsingenjör åt Yamaha under slutet av Simon's GP-karriär. Vi var också kollegor under säsongen 2001 då Simon jobbade som fjädringstekniker hos D'Antin Yamaha (Abe och Cardoso). Simon är för övrigt en mycket bra skoteråkare och åker mycket i Andorra där han håller till när han inte är i NZ eller Australien.

Låter som att Roffe och jag behöver besöka Kalix vid lämplig tidpunkt, skulle vara trevligt att komma förbi på en fika och snacka lite fjädring och chassiteknik med dig...:) Vi kan ta med Steny också så blir det riktigt trevligt:tummenupp:)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mjo, tror att någon fler (Camier) jobbat eller jobbar med dom, det som slår en är att det finns snabba herrar som tar sig runt en bana på nästan samma tider trots vitt skilda tekniker.

Jag och Niklas diskuterade häromdagen en rolig artikel på zx-10.net där en lärare ställt upp en jämviktsekvation för en hoj i en kurva för att utröna vilken nedläggningsvinkel som kunde "besparas" genom att hänga med röv och överkropp. Trots alla förenklingar kom han fram till 3-5 grader, beroende på den aktuella lutningsvinkeln vilket iofs kan vara rimligt. Det intressanta och roliga i kråksången är att den stackars läraren utsattes för en virtuell lynchning på webben, och det gick rätt snabbt till dess att "A Twist of the Wrist" dök upp som slagträ i debatten:) Förunderligt...

Visst var Crafar från NZ? Jag får annars en känsla av att skoteråkning inte direkt verkar vara någon naturlig sysselsättning för GP-åkare? Åt andra hållet har ju i alla fall Henry Sundkvist vandrat - först skoter, sedan RR:)

Jaja, nu sitter i varje fall däck med mer än rester av mönster på Geishan så nu kan vi utforska småvägar när det bär till på tisdag. Trevligt!!

...Mig veterligen endast Thomas Luthi som har något med dessa herrar att göra.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Keith Code och Andy Ibbot i all ära - deras predikan verkar inte ha någon större genomslagskraft bland de nuvarande toppförarna. Mig veterligen endast Thomas Luthi som har något med dessa herrar att göra.

I min ödmjukhet så måste jag nog säga att Hr Code vet ganska väl vad han snackar om och Andy är fantastisk på att förmedla detta, men det som de säger är ju inga hemligheter. Det finns massor av racingskolor som säger samma saker men kanske i lite andra ord och det som framförs som Keith Codes uppfinningar är relativt kända teorier sedan ganska länge. Kenny Roberts, Fast Freddie, Jamie Whitham och många fler kör sina respektive racingskolor på ungefär samma sätt. Jag hade gärna gått Simon Crafars skola, eller med Jamie Whitham (som är en av mina stora idoler:) ) för att jämföra lite hur de jobbar gentemot CSS.
Det som Keith Code dock är riktigt duktig på är att göra en affärsrörelse av det hela och Andys föreläsningar är helt fantastiska. Bara hans imitation av Rossi som kollar banan är obetalbar och nästan värd pengarna:)

Själva körningen var väl sisådär och SMC har flera instruktörer som är lika bra eller bättre än CSS coacher och problemet som CSS har (enligt min mening) är att de serverar det de serverar och det finns ingen plats för individualism eller anpassning efter kundens behov. Det finns flera exempel bland SMC instruktörerna som när de har ifrågasatt vissa saker så har det slutat i gräl.

Men Andy är sanslöst bra på att framföra idéerna, hoppas att han kryar på sig ordentligt efter sin stroke...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Redo för första maj demonstration...
 

Bifogat

  • Alatalo_120430_1.JPG
    Alatalo_120430_1.JPG
    133.5 KB · Visningar: 80
  • Alatalo_120430_2.JPG
    Alatalo_120430_2.JPG
    141.6 KB · Visningar: 86

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ah, snyggt! Och Du väljer färgmatchad kållitchtröja dagen till ära förstår jag? :) Är det Marchesini eller andra eftermarknadsfälgar Du har på hojen? Eller levererades jubileumsmodellen med snofsigare prylar? Edit - sökte och hittade specifikatonerna, tydligen en specialgravyr för anniversary - snyggt och propert är det hur som helst.

Niklas - Du ansvarar för att meddela samlingsplats vid södra hamnen i denna tråd så att vi hittar igen varandra. Jag la in en blänkare i Pite-tråden så att vi lär vara några stycken som anländer från schtaan i klunga...

Annars kör vi väl som brukligt är av vid viadukten i Gammelstad?

Bifogar en bild från idag - jag och Xyron, han lär försöka sig på kortegekörning med sin turbogixxer i morgon. Modigt:)ImageUploadedByTapatalk1335813262.041112.jpg

Redo för första maj demonstration...
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Niklas - Du ansvarar för att meddela samlingsplats vid södra hamnen i denna tråd så att vi hittar igen varandra. Jag la in en blänkare i Pite-tråden så att vi lär vara några stycken som anländer från schtaan i klunga...

Annars kör vi väl som brukligt är av vid viadukten i Gammelstad?

Jaha, samling är ju vid Ångsågen så det hänger ju på när ni kommer, det är ju en aning trångt där. Förslagsvis så stannar ni uppe på vägen rakt ut från ingången till Ångsågen, ni kör alltså inte in på parkeringen för då är det kört...

Sen viker vi av och återsamlas uppe på viadukten mot Gammelstad (Statoil Gstad) Funkar det?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Låter fint:) Ses i morgon, jag hör av mig när vi är där (förmodligen i slutet av kortegen, så brukar det bli)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Är det Marchesini eller andra eftermarknadsfälgar Du har på hojen? Eller levererades jubileumsmodellen med snofsigare prylar? Edit - sökte och hittade specifikatonerna, tydligen en specialgravyr för anniversary - snyggt och propert är det hur som helst.
Ja, jubileumsmodellen har något som kan liknas vid en lackad fälgstripe med texten "25th Anniversary Edition".
 

Bifogat

  • Alatalo_120430_3.JPG
    Alatalo_120430_3.JPG
    99.4 KB · Visningar: 45
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tack för idag, Niklas och Alatalo - 31.8 mil i +8 grader är ju inte fy skam i alla fall:)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tack för idag, Niklas och Alatalo - 31.8 mil i +8 grader är ju inte fy skam i alla fall:)

Tack själv Roffe, det var lika trevligt som vanligt. Många Gixxers blev det... :)
Kul också att få ett ansikte på dig Thomas! :tummenupp
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tack för en trevlig dag i gott sällskap...!
Det råder knappast någon tvekan om vilken som är Norrbottens populäraste sporthoj...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Gixxern är väldigt poppis här uppe tydligen...:)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Finns det någon vänlig själ som kan tänka sig att mäta styrstolpens nedre innerdiameter på sin K9-L1...? Alternativt mäta diametern på tappen på sitt främre depåstöd (om ni har ett sådant som förs in i styrstolpen underifrån)...?
Jag glömde nämligen att kolla om mitt främre depåstöd passar min L0 och nu befinner jag mig på jobbresa flera hundra mil från hojen (den är fortfarande inlåst i larmat garage och vaktad av andra familjemedlemmar, hund med långa tänder samt vapengalen granne, om nu någon från Södertälje eller Boden skulle få några ideer...).
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Kan väl aldrig vara någonstans kring Gibraltar? :) Nå - i brist på att vänliga själar vaknar så är tappen på mitt stöd ca 10 mm, dock måste den skäras snett då det sitter något i vägen i hojens längsled ca 10mm upp i hålet. Bifogar bild från mitt stöd:

depåstöd..jpg

Nu åker jag norrut med en sömnmedelspreppad fläskkotlett, avbitartång, senaste numret av jakt & fiske samt en flaska bäverhojt till grannen...:)

Räcker dessa uppgifter eller behöver Du mer info?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Finns det någon vänlig själ som kan tänka sig att mäta styrstolpens nedre innerdiameter på sin K9-L1...? Alternativt mäta diametern på tappen på sitt främre depåstöd (om ni har ett sådant som förs in i styrstolpen underifrån)...?
Jag glömde nämligen att kolla om mitt främre depåstöd passar min L0 och nu befinner jag mig på jobbresa flera hundra mil från hojen (den är fortfarande inlåst i larmat garage och vaktad av andra familjemedlemmar, hund med långa tänder samt vapengalen granne, om nu någon från Södertälje eller Boden skulle få några ideer...).

Misstänkte att Roffe skulle vara snabb, precis som hans fru alltid hävdar...:)

Jag kör också med hundlarm, funkar kanon förutom att radien på sensorn är så svår att ställa in. Han larmar på allt inom 40 meter från huset...

Urahx.jpg
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bah, kompenserar jag med att vara långsam i uppstarten...:)

För att förtydliga - diametern i benet är 15 mm men den yttre låsskruven för hjulaxeln begränsar bredden till 10mm parallellt med axeln.

Vakthundar ja - dessa bestar skulle nog hjälpa buset bära ut de sista av tillbehören, i vart fall vår Golden...

ImageUploadedByTapatalk1336212537.658113.jpg

Misstänkte att Roffe skulle vara snabb, precis som hans fru alltid hävdar...:)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tack för snabbt svar, men jag menar denna typ av depåstöd. Någon som vet vilken diameter den inringade tappen har för att passa K9-L1...? Eller någon som vet styrstolpens innerdiameter...?
 

Bifogat

  • Front_Head_Stand_1.jpg
    Front_Head_Stand_1.jpg
    26.1 KB · Visningar: 45
  • Front_Head_Stand_2.jpg
    Front_Head_Stand_2.jpg
    200.1 KB · Visningar: 47
Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top