Suzuki GSX-R 1000 2009-2011 tråden

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Precis som jag misstänkte - att bara bränna på som på vilken tur som helst och tro att man får den perfekta mappen låter ju alldeles för bra för att vara sant. Det hade jag väl i och för sig inte förväntat mig, men jag tycker att det är lite snålt med information om rekommenderade tillvägagångsätt, både från Dynojet och Bazzaz. Nåja, man bor ju vid ortens dragraceraka och "semestergas" till punkt 1 är införskaffad sedan länge...

Brukar du få bra repeterbarhet på dina värden...? Får du samma resultat om du kör samma procedur flera gånger i rad...?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jo, visst vore det enkelt med en snabb och simpel metod som inte krävde någon tankemöda? :) Med Bazzaz metod med några varv på bana får Du ju bara toppeffekt och ingen mappning alls på låg- och mellanregister. På min gamla hoj kunde jag se hur många mätvärden jag hade i varje cell, det visade att jag i princip aldrig körde i samma del av matrisen på bana vs på gata, vilket också eliminerar behovet av olika mappar.

Visst är mätvärdena repetitiva, inom 3-5% beroende på yttertemp och andra förhållanden. Bli inte förvånad om mätningarna itererar mot börvärdet, dvs ömsom lägger till och drar ifrån soppa med successivt minskande värde.

För mig är största vinsterna med en väl mappad motor att vridmomentkurvan är så linjär, motorn levererar effekt jämnt och förutsägbart genom hela registret. Dessutom reagerar hojen så mjukt vid övergången mellan avslag och pådrag, detta är oftast en effekt av O2-eliminatorn. För handen på hjärtat - hur många av oss behöver egentligen de extra pållarna på topp? :)

När grundmappen är klar brukar jag bara anpassa soppan för högre gaspådrag, säg över 50-60% gaspådrag, när jag kör bana. Dessutom brukar jag bortse från mätvärdena längst ned resp högst upp på varvtalsregistret för varje TP om de avviker märkbart från grannarna, det brukar vara få mätvärden där och ofta påverkade av t ex accpumpseffekt när det gäller de lägsta värdena.

Ta gärna en skärmdump på mappen och posta om Du vill ha synpunkter och förslag. Niklas har testat min mapp på sin hoj med lite laggande resultat vid gaspådrag, mina dubbelpipor gillar mer soppa på mellanregistret. Men Era två maskiner bör överensstämma hyggligt rent maskinellt.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
För mig är största vinsten med en väl mappad motor att vridmomentkurvan är så linjär, motorn levererar effekt jämnt och förutsägbart genom hela registret. För handen på hjärtat - hur många av oss behöver egentligen de extra pållarna på topp? :)

Ta gärna en skärmdump på mappen och posta om Du vill ha synpunkter och förslag. Niklas har testat min mapp på sin hoj med lite laggande resultat vid gaspådrag, mina dubbelpipor gillar mer soppa på mellanregistret. Men Era två maskiner bör överensstämma hyggligt rent maskinellt.

Det är såklart många grejer som skall stämma, det är såååå många parametrar som påverkar och kan man börja som Roffe säger att man gör det tråkiga matandet som man gör i en bänk så får man en bra start.
Jag gjorde inte som Roffe. Jag tömde mappen helt och slog på loggen, sen körde jag en del gata och en massa bana och efter varje pass på respektive pass så matade jag in det i Bazzazen. För varje pass så blev det mindre och mindre iterationer. Efter ca fem pass med ungefär samma typ av körning så stabiliserade sig värdena till +/- 3% förutom en och annan spik som förmodligen uppkommer med hastiga gasstängningar. Dessa syns ju tydligt i en grupp av celler som annars är bra.

Precis som Roffe säger så jobbar man i HELT olika register på gata och på bana, finns ingen anledning att ha olika mappar för dessa ändamål förutom att man kanske gör en Roffersk snålmapp för att ha på långtouring då...:)

Hursomhelst så går hojen som en dröm. Med Roffes mapp så kunde jag KANSKE känna en liten skillnad på framförallt mellanvarv men det kan ju ha med avgassystemet att göra också. Däremot så upplevde jag ett antal gånger att den tvekade vid pådrag efter att jag slagit av tillfälligt på relativt höga varv, t ex kortraka: Pådrag, avdrag för en kort, snabb kurva eller att man kommit ikapp någon och sedan på igen. Just denna andra på fick jag en tvekan och ett bludder med Roffes mapp så vissa skillnader finns det. Det kändes dock inte som ett mapproblem eftersom det inte uppkom varenda gång vid ungefär samma förutsättningar.

Vad du kan göra Tomas är att testa både och. Gör en "bänkvariant" med stegvis pådrag genom registret, som Roffe. När den mappen är optimal så rensar du och börjar om med att bara köra och se vad som händer på loggen och se om den slutmappen blir ungefär likadan och vad man isåfall missar. kunde vara intressant att jämföra dessa i bänk sedan?

Min kompis John jobbade som beräkningschef på SAAB:S motorstyrning förut, han sade att det finns ungefär 9000 parametrar att ställa in på en modern motor...!!!!:gnissla:brinnerup
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mjo, men då just PCV Autotune fått några skopor skit på vissa forum tror jag att det kan vara bra att börja med "bänksimulering".

Jag tror själv att det som saboterar "close-loop"-justeringar av soppa mha bredbandslambda är den olat vi obland har att släppa på gasen lite grand och motorbromsa med delvis öppna trottlar, det lurar ju lambdan att hojen går magert vid den trottelpositionen/varvtalet och blandningen fetas på lite för mycket. Kolla själv på Er högernäve någon gång när Ni cruisar så märker Ni att beteendet är vanligare än Ni tror. Eller så är det bara jag som kör uselt:)

Slutresultatet med metoderna hamnar nog i samma härad så småningom. Men jag tycker det är ofta man inte får med alla trottelpositioner om man inte kör in basmappen med den metodiska modellen, det handlar ju bara om tre-fyra "bänkrundor" innan basmappen är i skick...

Mina 2p

...Vad du kan göra Tomas är att testa både och. Gör en "bänkvariant" med stegvis pådrag genom registret, som Roffe. När den mappen är optimal så rensar du och börjar om med att bara köra och se vad som händer på loggen och se om den slutmappen blir ungefär likadan och vad man isåfall missar. kunde vara intressant att jämföra dessa i bänk sedan?...
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Största skopan skit just nu är att man inte kan använda någon av Auto Tune funktionerna i Dynojet-programmet om datorn inte är ansluten till en hoj som har Auto Tune...således ingen möjlighet att förbereda mappar då man är på resande fot...:gnissla

Jag vet inte hur systemet är upplagt i Bazzaz, men med Dynojet Auto Tune så anger man en maximalt tillåten justering i procent samt ett "target air fuel ratio" för varje cell i matrisen med gaspådrag och varvtal. Man behöver inte använda alla celler, utan endast de celler man vill att Auto Tune ska jobba med. Min plan är därför att skapa grundmappen på samma sätt som Roffe beskriver ovan, men bara ange "target air fuel ratio" för just den kolumn med det gasläge jag mappar för tillfället. Som sagt, justerbart trottelstopp är redan fixat så att man vet att man håller exakt samma gas flera gånger i rad...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Största skopan skit just nu är att man inte kan använda någon av Auto Tune funktionerna i Dynojet-programmet om datorn inte är ansluten till en hoj som har Auto Tune...således ingen möjlighet att förbereda mappar då man är på resande fot...:gnissla

Jag vet inte hur systemet är upplagt i Bazzaz, men med Dynojet Auto Tune så anger man en maximalt tillåten justering i procent samt ett "target air fuel ratio" för varje cell i matrisen med gaspådrag och varvtal. Man behöver inte använda alla celler, utan endast de celler man vill att Auto Tune ska jobba med. Min plan är därför att skapa grundmappen på samma sätt som Roffe beskriver ovan, men bara ange "target air fuel ratio" för just den kolumn med det gasläge jag mappar för tillfället. Som sagt, justerbart trottelstopp är redan fixat så att man vet att man håller exakt samma gas flera gånger i rad...

Ingen off-line justering alltså? Det är ju lite märkligt men ganska typiskt Dynojet på något sätt...

Keep us posted...:)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Max justering tror jag inte anges i Bazzaz, jag skulle sätta den uppåt 30% första körningen i alla fall så att den inte begränsar. Target map har vi också i Bazzaz, där lägger vi in målvärdena. Få se om jag inte kan få upp en skärmdump från min senare.

Att inte kunna förbereda sig off-line var en märklig design, där är Bazzaz:en mer generös... Den mäter också alla TP men efter mätning väljer vi vilka celler som ska multipliceras in till grundmappen.

Så - det ska nog funka när Du väl kommer åt hojen igen, vi hörs:)
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Jo mere jeg leser om Bazazz og PCV jo bedre er MOTTY :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jo mere jeg leser om Bazazz og PCV jo bedre er MOTTY :)

Så är det ju såklart men du får ju vad du pröjsar för också:)
Personligen tycker jag Bazzaz är ganska prisvärt, funkar bra för rimliga pengar och quickshiftern är kanon. Sedan att det finns en fullt fungerande Traction Control är ju riktigt bra:tummenupp
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Same shit, different names...:) Njae, burkarna gör ju egentligen samma sak, samlar loggade data från sensorer/bredbandslambda, sorterar in dom i en matris och jämför mot ett börvärde. Hur man bör logga och hur man kritiskt bör granska de föreslagna förändringarna gäller oavsett logotype på burken. Hur ECU jobbar under uppvärmning, vid gaspådrag respektive avslag samt hur motorbroms stör loggningarna etc kan bara bedömas och kompenseras manuellt utifrån erfarenhet.

Men - Motty är en bra mjukvara och har varit med länge!

Bifogar min target AFR map, om någon skulle vara intresserad. Magrare än AF 13.7 skulle i a f jag inte rekommendera.

Jo mere jeg leser om Bazazz og PCV jo bedre er MOTTY :)
 

Bifogat

  • Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    149.3 KB · Visningar: 150
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Alla tre förlitar sig på precis samma O2-sensor från Bosch (http://www.boschautoparts.com/oxygensensors/pages/oxygensensors.aspx) så det är knappast någon skillnad i mätprecision mellan Dynojet, Bazzaz och Motty. "Open loop" eller "closed loop" lär inte heller ge någon större skillnad i just mätprecision. De skillnader som uppstår ligger väl möjligtvis i den exakta algoritm som används för beräkning av föreslagen förändring och hur snabbt denna levereras. Denna bör dock, i samtliga fall, vara bra mycket snabbare än den tids- och fasförskjutning som uppstår mellan verklighet och levererat värde från O2-sensorn. Så rimligtvis, om man kör Roffe's ovan beskrivna "dynoprocedur" med konstanta trottellägen och långsamt ökande varvtal, så bör alla leverera snarlika resultat...?

Jag ser alla tre som kompetenta val för en gathoj. Alla är betydligt enklare men också betydligt mer användarvänliga jämfört med "riktiga" motorstyrsystem från Motec, Bosch och Magneti Marelli som används inom Superbike och MotoGP. Jag valde Dynojet dels för att jag har god erfarenhet av tidigare PC3 och PCV, dels för att jag känner den svenske distributören. Mitt intryck är att den negativa kritik som går att finna lite här och var på internet (om alla tre) beror till största delen på handhavandefel, inte på produkterna själva.

Jag får för övrigt ta tillbaka min tidigare skopa skit om att inte kunna använda Auto Tune "off line". Det går, man måste bara hitta menyn där detta slås på och av. Givetvis inte placerad där allt annat kring Auto Tune är placerat...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Alltså handhavandefel...:)

Hoppas Du hinner hjem och köra några repor innan sillen och nubben, blir intressant att se vilka förändringar som föreslås. Jag tror Du kan komma att bli less att bara köra en trottelposition per repa,att fixa i vart fall 3-4 TP per loggning borde kunna reducera tiden något. Kom ihåg att ECU proportionerar lägena mellan cellerna, ett ändrat värde i en cell påverkas alltså av de fyra/åtta kringliggande.

Men - någon exakt vetenskap behöver vi tack och lov inte göra av det, så länge man är metodisk hamnar man ganska snabbt i rätt härad.

...Jag får för övrigt ta tillbaka min tidigare skopa skit om att inte kunna använda Auto Tune "off line". Det går, man måste bara hitta menyn där detta slås på och av. Givetvis inte placerad där allt annat kring Auto Tune är placerat...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Mappning kommer att påbörjas under helgen. Jag kom hem redan igår så dagen har använts till ytterligare viktminskningar på avgassidan samt byte till Michelin Power Pure.
 

Bifogat

  • Alatalo_120621_1.JPG
    Alatalo_120621_1.JPG
    145.8 KB · Visningar: 80
  • Alatalo_120621_2.JPG
    Alatalo_120621_2.JPG
    159.4 KB · Visningar: 68
  • Alatalo_120621_3.JPG
    Alatalo_120621_3.JPG
    149.6 KB · Visningar: 71

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Snyyyygt! Jag gillar den enkla alustilen utan en massa dekaler på piporna!

Läste precis att Dynojets problem som varit med autotune löstes med den senaste firmware updaten...
Så om man inte vill ha TC så är det nog hugget som stucket om man väljer Bazzaz eller PC V.

Mappning kommer att påbörjas under helgen. Jag kom hem redan igår så dagen har använts till ytterligare viktminskningar på avgassidan samt byte till Michelin Power Pure.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, botaniserade i burken och hittade följande kurva från första fullgasreporna när jag mappat min Trajja direkt i ECU m h a bredbandslambda från www.wbo2.com . Inte så pjåkigt, avsaknaden av luffarturbo på dynon kan ju förklara lite av den fetare tendensen på topp... Så - visst borde det funka minst lika bra med så pass moderna prylar:)

Riktigt snygg pipa, Alatalo:tummenupp Glöm inte att rapportera hur helgens tester avlöper.

Trevlig midsommar förresten!

...Så rimligtvis, om man kör Roffe's ovan beskrivna "dynoprocedur" med konstanta trottellägen och långsamt ökande varvtal, så bör alla leverera snarlika resultat...?
 

Bifogat

  • AFR Dyno.JPG
    AFR Dyno.JPG
    46.8 KB · Visningar: 58
Last edited:

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Alla tre förlitar sig på precis samma O2-sensor från Bosch (http://www.boschautoparts.com/oxygensensors/pages/oxygensensors.aspx) så det är knappast någon skillnad i mätprecision mellan Dynojet, Bazzaz och Motty.

MOTTY har mulighet for å bruke NGK sin "industristandard" O2 sensor som skal være mere nøyaktig og "raskere".
Har ikke prøvd den selv ennå.

Jeg blir å prøve MOTTY sin 4 lamdasensor utgave nå i høst dær man mapper hvær cylinder for seg. Da kan man og oppdage hvilken cylinder man evnt har fel på hvis noe er galt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jeg blir å prøve MOTTY sin 4 lamdasensor utgave nå i høst dær man mapper hvær cylinder for seg. Da kan man og oppdage hvilken cylinder man evnt har fel på hvis noe er galt.

Det är däremot en fördel. Har själv ett Arrow helsystem som väntar på montering (väntar fortfarande på kylarfästet som måste användas på grund av frigångsproblem). Detta system har uttag för bredbandslambda på varje primärrör men inte på kollektorn.

Eftersom denna midsommar är vit på grund av medicinska skäl så har jag roat mig med att få till en grundmapp med Auto Tune. Om man kör ovan beskrivna "dynoprocedur" så är det ingen tvekan om att systemet fungerar, i alla fall över 10% trottel och 2000-2500 rpm. Under detta får jag en irriterande "svängning", typ att cellen vid 1500 rpm går mot +15, cellen vid 1750 rpm går mot -15, cellen vid 2000 rpm är tillbaka på +15 och så vidare. Över 10% trottel och 2500 rpm ser allt mycket lugnare och jämnare ut. Jag roade mig med att jämföra mot några av de nedladdningsbara standardmappar som finns på Dynojet's hemsida. Trenden i mina loggade värden är snarlik dessa mappar även om värdena inte är exakt likadana (mina loggade värden är genomgående lite snålare än de flesta av deras mappar för olika slip-on system).

Provade också att köra exakt samma procedur två gånger om och värdena blir nästan identiska, tyvärr även svängningarna vid låga trottelöppningar och varvtal. Måste komma på vad detta beror på. Misstänker att detta har något att göra med störningar vid snabba trottelöppningar och stängningar då det är vid just dessa varvtal man börjar och avslutar alla "dynokörningar". Kanske bara strunta i att logga under 10% trottel och 2500 rpm...?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, jag har en trevlig, skön och vit helg jag också utan att ha något att skylla på:)

Mjo, Bazzaz loggar ö h t inte under 3k, kan ju tjäna som en viss vägledning. Tomgång till 3k är svårt att optimera, jag blev tvungen att göra det på Trajjan för att få till ett mjukt gaspådrag då jag (av ren och skär tjurighet) lämnade smalbandslambdan aktiverad.

Värdena förstörs, som Du är inne på, av turbulens, mottryck och ev utjämningsrör.Dessutom inverkar ECU:s eventuella accpumpseffekt vid gaspådrag, allt sammantaget gör att jag brukar inte bry mig särskilt mycket om de första 1000 varven efter gaspådrag.

Så antingen utjämnar Du värdena till något snitt som passar, behåller de loggade eller kör med original. Ligger original på fet sida och hojen går bra är det inget dåligt val. Jag har ingen korrigering upp till 3k RPM/40% TP, från 50%TP +5% soppa upp till 3k RPM.

Att mappen är magrare än ECU på låga TP stämmer bra med vår erfarenhet, lite fetare på höga TP/varvtal. Kom gärna ihåg att Dynojets nerladdningsbara mappar sedan PCIII-tiden rent generellt är beryktade för att gå fett. Kan ju ha att göra med jänkarnas vana att stämma skiten ur allt som ev skulle kunna ursäkta deras egna oförstånd och oförmåga vid motorskador... Hur känns hojen, märker Du någon skillnad? Lägg gärna upp en skärmdump, vore roligt att se vilka korrigeringar som görs:)

Yngve - Jag skulle tro att snabbheten hos själva lambdasonden inte är någon dominerande faktor i ekvationen, ungefär som att uppgradera sin PC med en snabbare processor när man använder Word och spelar patiens:) Fördröjningen har nog mer att göra med att det tar lite tid innan gaserna når sensorn, förmodligen ett större problem ju mindre trottelöppning och desto lägre varvtal man försöker mappa. Därför är en hög växen att föredra, så att sensorn hinner logga så många värden som möjligt.

Jag flyttade lambdan mellan de tre grenrören på Trajjan, det gav väl någon hk men framför allt kunde jag stämma av en cylinder med kortare insugshals som original. Däremot är det ju lite vanskligt att veta exakt vilken effekt mottryck, utjämningsrör etc kan ha på mätningarna.

Men det blir intressant att jämföra vilken variation Du får mellan cylindrarna, de två i mitten går ju lite varmare än de yttre. Skriv gärna en rad när Du hunnit testa:)
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Roade mig med att klippa ut och klistra in värden från min senaste mapp respektive en ganska rå mapp från Niklas hoj från fjolårets Kemora-körning. Det är rätt intressant att se mapparna bredvid varandra och jämföra utfallet, kolla t ex dippen i soppa vid 5% TP/7 500 RPM. Vid fullgas verkar den magra originalmappen mellan 5 500 - 7 500 RPM vara rätt symptomatiskt för moderna hojar, jag gissar att det har med utsläppskrav att göra...

Generellt vill nog min hoj ha lite mer soppa trots att jag styr mot magrare A/F vid lägre trottelpositioner, effektmässigt verkar maskinerna näst intill identiska vid praktisk körning på bana/gata...

Det blir intressant att jämföra med Ditt resultat, Alatalo. Jag har en rätt osentimental hållning till de individuella variationerna mellan maskinmaterialet och vågar påstå att Din hoj ligger väl i fas med våra värden.
 

Bifogat

  • Mappar Bazzaz.JPG
    Mappar Bazzaz.JPG
    224.5 KB · Visningar: 57
Nyheter
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top