Ja, jag har en trevlig, skön och vit helg jag också utan att ha något att skylla på
Mjo, Bazzaz loggar ö h t inte under 3k, kan ju tjäna som en viss vägledning. Tomgång till 3k är svårt att optimera, jag blev tvungen att göra det på Trajjan för att få till ett mjukt gaspådrag då jag (av ren och skär tjurighet) lämnade smalbandslambdan aktiverad.
Värdena förstörs, som Du är inne på, av turbulens, mottryck och ev utjämningsrör.Dessutom inverkar ECU:s eventuella accpumpseffekt vid gaspådrag, allt sammantaget gör att jag brukar inte bry mig särskilt mycket om de första 1000 varven efter gaspådrag.
Så antingen utjämnar Du värdena till något snitt som passar, behåller de loggade eller kör med original. Ligger original på fet sida och hojen går bra är det inget dåligt val. Jag har ingen korrigering upp till 3k RPM/40% TP, från 50%TP +5% soppa upp till 3k RPM.
Att mappen är magrare än ECU på låga TP stämmer bra med vår erfarenhet, lite fetare på höga TP/varvtal. Kom gärna ihåg att Dynojets nerladdningsbara mappar sedan PCIII-tiden rent generellt är beryktade för att gå fett. Kan ju ha att göra med jänkarnas vana att stämma skiten ur allt som ev skulle kunna ursäkta deras egna oförstånd och oförmåga vid motorskador... Hur känns hojen, märker Du någon skillnad? Lägg gärna upp en skärmdump, vore roligt att se vilka korrigeringar som görs
Yngve - Jag skulle tro att snabbheten hos själva lambdasonden inte är någon dominerande faktor i ekvationen, ungefär som att uppgradera sin PC med en snabbare processor när man använder Word och spelar patiens
Fördröjningen har nog mer att göra med att det tar lite tid innan gaserna når sensorn, förmodligen ett större problem ju mindre trottelöppning och desto lägre varvtal man försöker mappa. Därför är en hög växen att föredra, så att sensorn hinner logga så många värden som möjligt.
Jag flyttade lambdan mellan de tre grenrören på Trajjan, det gav väl någon hk men framför allt kunde jag stämma av en cylinder med kortare insugshals som original. Däremot är det ju lite vanskligt att veta exakt vilken effekt mottryck, utjämningsrör etc kan ha på mätningarna.
Men det blir intressant att jämföra vilken variation Du får mellan cylindrarna, de två i mitten går ju lite varmare än de yttre. Skriv gärna en rad när Du hunnit testa