Alla Öhlins framgafflar levereras med innerben och kolvstänger som har polerats till en specifik ytfinhet och ytstruktur, för att ge så låg och konstant friktion som möjligt. De exakta numrena är naturligtvis hemliga och de varierar också från produkt till produkt, men rent generellt så talar vi om bra mycket finare ytor än de flesta originalgafflar.
Öhlins utför inte polering av andra fabrikat framgafflar. Av två orsaker. Dels är poleringsutrustningen allt som oftast fullbelagd med egna produkter. Dels på grund av det som kallas "liability reasons", det vill säga ansvar och skyldighet. För att uppnå den önskade ytan kan det krävas ganska intensiv polering. Vissa fabrikat framgafflar har så tunn beläggning av krom / titan / annat att poleringen riskerar att bryta igenom denna beläggning (= förstöra innerbenet). Vems är i så fall felet...? Öhlins eller tillverkaren av framgaffeln...?
För den som vill förbättra - eller i alla fall förändra - dämpsystemet så finns flera alternativ. Jag har inte sett om någon erbjuder omshimsning av den existerande kolven, så det billigaste är förmodligen kolvkitet från Andreani. Jag har ingen aning om hur detta fungerar men jag utfärdar ändå en varning. Inte för att baktala Andreani, men jag vet att Öhlins medvetet avstod från att offerera ett liknande kolvkit då man inte är 100% säker på att det verkligen blir en funktionsförbättring (bl.a. på grund av ovan nämnda friktionsproblem och avsaknad av nödvändiga justermöjligheter).
Lite dyrare är K-Tech's konventionella, icke-trycksatta 25 mm cartridgekit, Andreani's liknande kit, Öhlins liknande kit eller Öhlins NIX30 kit, det vill säga "TTX-teknik" med positiv tryckuppbyggnad och kompressions- respektive returdämpning separerade i olika ben.
Har man ännu större budget finns trycksatta kit från samma tillverkare. Öhlins använder ett trycksatt TTX25 kit (samma som används i WSBK, Moto3 och Moto2) för alla som tävlar på högre nivå i Superstock eller Supersport. Jag vet inte exakt hur grejerna från de andra fungerar eller presterar.
Ska man inte tävla i Superstock eller nationell Superbike så finns hela gafflar. De gafflar Öhlins säljer finns med konventionell, icke-trycksatt 25 mm cartridge eller med senaste generationen TTX25 dämpsystem (samma som används i WSBK, Moto3 och Moto2). Min gaffel är ett riktigt hopkok av gammalt skit såväl som nya prototypdelar och ett konventionellt, icke-trycksatt 25 mm dämpsystem med hydraulik vald för bästa möjliga "bump absorption" (enligt erfarenhet från bl.a. Isle of Man).
Jag har inte sett några andra eftermarknadslänkage än Yoshimura. Utväxlingen hos detta är vald för att kunna användas tillsammans med original stötdämpare. Om du monterar detta kommer du sannolikt att få mer viktförskjutning vid gaspådrag, men inte nödvändigtvis mer "edge grip" eller bättre stabilitet vid inbromsning.