Suzuki GSX-R 1000 2009-2011 tråden

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ifall ni har missat det så är Suzuki - om än väldigt tillfälligt - tillbaka i MotoGP. Närmare bestämt i form av en CRT-hoj med Suzuki GSX-R 1000 motor. Byggd av ett gäng glada amerikaner och framförd av lika amerikanske Aaron Yates. Räkna dock inte med några stordåd, om de ens kvalar in så är det att betrakta som en skräll.

Visst väl att det bodde en MotoGP hoj där inne i våra rovor...:tummenupp

Yates var ju en ganska duktig AMA-förare väl, skadade sig 2010 och var borta ett tag. Det vore ju skoj om han kvalade in:)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vad är det i Indianapolis denna helg, asfalt, däck eller annat problem?

Utan tvekan banan. Precis som alla andra gånger på Indy så är greppet riktigt dåligt och oförutsägbart, särskilt om man hamnar utanför "idealspåret". Kanske inte så konstigt då man använder en bansträckning som knappt används till något annat under resten av året.

Enligt grabbarna på plats var fredagen totalt bortkastad. Ingen kunde testa något vettigt eller ändra några inställningar eftersom greppet hela tiden förbättrades ju fler varv man åkte. Tyvärr förbättras greppet bara i spåret som folk åker och när de helt plötsligt pressar för en vartid under kvalet så åker de en lite annorlunda linje och...pang.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Visst väl att det bodde en MotoGP hoj där inne i våra rovor...:tummenupp

Det skulle onekligen vara intressant att veta vilken "state of tune" denna motor har. AMA-spec...? WSB-spec...? Suzuki's kitdelar...?

Motorbyggare världen över anser ju att det inte går att bygga ens en konkurrenskraftig Superbikemotor av denna, då vevaxlarna inte ens klarar högre varvtal än standard. Och ska man ta ut den effekt som ART-motorerna eller Blusens Kawasakimotorer ger, ja då krävs det ganska höga varv...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det skulle onekligen vara intressant att veta vilken "state of tune" denna motor har. AMA-spec...? WSB-spec...? Suzuki's kitdelar...?

Motorbyggare världen över anser ju att det inte går att bygga ens en konkurrenskraftig Superbikemotor av denna, då vevaxlarna inte ens klarar högre varvtal än standard. Och ska man ta ut den effekt som ART-motorerna eller Blusens Kawasakimotorer ger, ja då krävs det ganska höga varv...

Dessutom tillåter väl CRT inte lika många motorer som WSBK och AMA vilket innebär en något lägre trimningsgrad? Den hojen som vi nu pratar om borde inte vara konkurrenskraftig för fem öre...

För att få ut mycket pulver så måste ju varvtalet eller kubiken öka och kubiken får ju inte öka. AMA-spec motorn har väl bara 700 varv extra mot våra standardmotorer, har jag för mig...
 
Gick med
18 Nov 2008
Ort
Jakobsberg
Hoj
S1000RR
Är det någon som har gsxr1000k9-11 som löst problemet med svampig broms vid bankörning.Jag har bytt slangar(metall) och belägg till brembo,vätska dot5.1.men problemet är kvar.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Njae, jag har själv testat stålomspunnet och fräsch vätska och bromsarna blev bättre på en fin bana med bra rytm som Kemora. Tyvärr fanns vissa tendenser till fade när det gick riktigt fort riktigt länge under något pass, jag misstänker att problemet skulle ha blivit större på t ex Mittsverige (som jag inte testat i år, tyvärr)...

Nu är ju bromspump och t ex Brembo-ok en lite dyrbar investering bara för att testa, möjligen kunde 2012 års uppdatering vara av intresse, om det fanns att tillgå till rimligt pris. Även den har tyvärr fått lite kritik för fade.

Så - Du har gjort de mest självklara och billigaste ingreppen som jag kan komma på.

Lycka till och berätta hur det går:)

Är det någon som har gsxr1000k9-11 som löst problemet med svampig broms vid bankörning.Jag har bytt slangar(metall) och belägg till brembo,vätska dot5.1.men problemet är kvar.
 
Gick med
18 Nov 2008
Ort
Jakobsberg
Hoj
S1000RR
Njae, jag har själv testat stålomspunnet och fräsch vätska och bromsarna blev bättre på en fin bana med bra rytm som Kemora. Tyvärr fanns vissa tendenser till fade när det gick riktigt fort riktigt länge under något pass, jag misstänker att problemet skulle ha blivit större på t ex Mittsverige (som jag inte testat i år, tyvärr)...

Nu är ju bromspump och t ex Brembo-ok en lite dyrbar investering bara för att testa, möjligen kunde 2012 års uppdatering vara av intresse, om det fanns att tillgå till rimligt pris. Även den har tyvärr fått lite kritik för fade.

Så - Du har gjort de mest självklara och billigaste ingreppen som jag kan komma på.

Lycka till och berätta hur det går:)

Jag har varit i kontakt med grevens,och han har ett bromshantag evo3 som man kan justera bromstrycket med. Jag ska prova på Mantorp 1-2/9 jag återkommer hur det går.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Njae, jag har själv testat stålomspunnet och fräsch vätska och bromsarna blev bättre på en fin bana med bra rytm som Kemora. Tyvärr fanns vissa tendenser till fade när det gick riktigt fort riktigt länge under något pass, jag misstänker att problemet skulle ha blivit större på t ex Mittsverige (som jag inte testat i år, tyvärr)...

Nu är ju bromspump och t ex Brembo-ok en lite dyrbar investering bara för att testa, möjligen kunde 2012 års uppdatering vara av intresse, om det fanns att tillgå till rimligt pris. Även den har tyvärr fått lite kritik för fade.

Så - Du har gjort de mest självklara och billigaste ingreppen som jag kan komma på.

Lycka till och berätta hur det går:)

Jag hade samma problem på min ZX10 -06 som var känd för svampig broms. Jag bytte till en annan pump och det gjorde susen. Tydligen är det packningarna i själva pumpen som sviktar lite grann.
I går testade jag lite grann på en hoj med Brembopump och det var natt och dag.

2012:an har ju bättre ok i Brembos M4 som är riktigt fina grejer. Tyvärr så har de samma gamla Nissinpump i allafall och därför är bromsarna inte så bra som de skulle kunna vara. Sätter man en 19mm Brembopump på 2012 så skule den förmodligen vara lika bra som en Ducati 1098 eller KTM RC8R som har fantastiska hejdare...

Ett par M4 ok och en brembopump är nog en ganska vettig investering på vora hojar, är inte så farligt dyrt på eBay, 5000 spänn för oken och 2000 för en pump:

http://viewitem.eim.ebay.se/Brembo-...it-brake-calipers-220A39710/380396073032/item

http://viewitem.eim.ebay.se/Brembo-...Klapphebel-Bremsarmatur-SBK/221105427013/item

Finns i svart också...:)

http://viewitem.eim.ebay.se/Brembo-...Bremszangen-M4-100--Schwarz/110854657797/item

Jag har dock ett par Carbon Lorraine SBK belägg som ligger hemma och väntar, de skall tydligen vara bättre än bremobos belägg, jag återkommer med en rapport... :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Även bromsskivor med styvare nav ger bättre bromsrespons och mindre fading. Originalskivorna har nav som har lättats lite väl mycket jämfört med t.ex. Brembos eftermarknadsskivor.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Även bromsskivor med styvare nav ger bättre bromsrespons och mindre fading. Originalskivorna har nav som har lättats lite väl mycket jämfört med t.ex. Brembos eftermarknadsskivor.

:tummenupp Bra att veta!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag letade efter en annan sak och råkade hitta en trave SBS-belägg som jag haft liggandes, både Dual Sinter och Dual Carbon. Någon som ska på en bandag inom kort får gärna utvärdera dessa mot standard (skicka pm med adress så kommer ett set). Min erfarenhet är dock att de inte alls påverkar fading, de erbjuder bara lite bättre initialt bett och tar slut ungefär tio gånger fortare än standard...
 
Gick med
18 Nov 2008
Ort
Jakobsberg
Hoj
S1000RR
Njae, jag har själv testat stålomspunnet och fräsch vätska och bromsarna blev bättre på en fin bana med bra rytm som Kemora. Tyvärr fanns vissa tendenser till fade när det gick riktigt fort riktigt länge under något pass, jag misstänker att problemet skulle ha blivit större på t ex Mittsverige (som jag inte testat i år, tyvärr)...

Nu är ju bromspump och t ex Brembo-ok en lite dyrbar investering bara för att testa, möjligen kunde 2012 års uppdatering vara av intresse, om det fanns att tillgå till rimligt pris. Även den har tyvärr fått lite kritik för fade.

Så - Du har gjort de mest självklara och billigaste ingreppen som jag kan komma på.

Lycka till och berätta hur det går:)

Jag har nu provat evo3 bromsgrepp på bana och det var stor skillnad.:tummenupp
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Spelar ingen roll, den tål att ses igen! Så kaxig...:)
Ni kanske har sett denna förut men jag tyckte den var kul...

Ah, kanske något att testa då? Skriver upp det i kom-i-hågboken om problem dyker upp
Jag har nu provat evo3 bromsgrepp på bana och det var stor skillnad.:tummenupp

Jag och NiklasiNorr tog en 36-milatur i eftermiddag. Hör och häpna - vi hittade igen en ca 50 km nybelagd GP-slinga (nåja, finns kanske några andra trafikanter) i Västerbotten:) Skickade iväg Niklas för en liten stund sen för en sista etapp på 8 mil hem (jupp, han lär passera 50 mil med råge idag), kvicksilvret står på 7 grader och sjunkande.

Det kanske börjar vara höst ändå...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Helt underbar väg som inte tog slut efter 5-6 kurvor som alla andra "kurviga" vägar häruppe, mycket najs!
Det var dock jääääääävligt kallt (lät som en motsägelse?) att köra hem de sista åtta milen till Luleå i mörker...med svart visir...som immade igen... huga!

Nå, detta är ingen tråd för reseskildringar så jag måste ju skriva något gixxerrelaterat också.
Jag körde 16 mil på Roffes Öhlinskittade cykel och det var trevligt, komforten med Öhlinsgrejerna var outstanding och då var det ändå iinte i samma klass som Alatalos "Isle of Man" kittade gixxer.
Öhlinsfjädringen plockar hela tiden udden av alla gupp och men bokstavligt känner hur följsamt det blir, hjulen känns verkligen som att de befinner sig i kontakt med marken hela tiden.
Min originalfjädring, som är rejält justerad nu för väghållning på dåliga vägar är struttig och studsig och väldigt stötig.

Tack för provkörningen Roffe, och tack Alatalo för att jag fick testa din hoj tidigare i somras:tummenupp
Nu måste jag ju börja spara...:)

Spelar ingen roll, den tål att ses igen! Så kaxig...:)


Ah, kanske något att testa då? Skriver upp det i kom-i-hågboken om problem dyker upp


Jag och NiklasiNorr tog en 36-milatur i eftermiddag. Hör och häpna - vi hittade igen en ca 50 km nybelagd GP-slinga (nåja, finns kanske några andra trafikanter) i Västerbotten:) Skickade iväg Niklas för en liten stund sen för en sista etapp på 8 mil hem (jupp, han lär passera 50 mil med råge idag), kvicksilvret står på 7 grader och sjunkande.

Det kanske börjar vara höst ändå...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En Suzuki på pallen i andra heatet i dagens WSB-tävling...!
Årets skräll...?

Själv har jag spenderat delar av veckan på en ZX10R. Grym motor, men också några intressanta noteringar om chassiet. Fin känsla för framhjulet in i sväng, känns "planterad" sådär som en Honda brukar kännas. Troligtvis relaterat till geometri eller chassiestyvhet, ej till fjädring. Deras BPF-gaffel är inte heller någon höjdare, men den känns faktiskt mer komfortabel än vad jag vill minnas att Suzukin var.
Ganska schysst sittställning också, påminner faktiskt om Aprilian. Kawan verkar vara den enda japanska hoj där styrena inte är hopvinklade som på en jordfräs...
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mmm, Kawasaki har i mitt tycke lyckats väldigt bra med sin BMW-utmanare - mycket 600-känsla i den där, går nästan inte att sitta fel på den.

Camier kör den hojen riktigt bra, Hopkins har det tyvärr lite tyngre, trots all erfarenhet. Kul! Vet någon vad som hände med Lundh i race 2, maskinproblem eller vurpa?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Själv har jag spenderat delar av veckan på en ZX10R. Grym motor, men också några intressanta noteringar om chassiet. Fin känsla för framhjulet in i sväng, känns "planterad" sådär som en Honda brukar kännas. Troligtvis relaterat till geometri eller chassiestyvhet, ej till fjädring. Deras BPF-gaffel är inte heller någon höjdare, men den känns faktiskt mer komfortabel än vad jag vill minnas att Suzukin var.
Ganska schysst sittställning också, påminner faktiskt om Aprilian. Kawan verkar vara den enda japanska hoj där styrena inte är hopvinklade som på en jordfräs...

Körde några pass på Kemora i somras på en ZX10:a. Jag gillade den skarpt, mycket trevlig maskin som gick som ett lok i svängarna, stabil och förusägbar. Däremot så tyckte jag att den upplevdes som lite "slö" om man kalla en modern 1000 för slö...;-) Inget riktigt drag ut ur böjarna, var tvungen att varva satan men då gick den bra!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Däremot så tyckte jag att den upplevdes som lite "slö" om man kalla en modern 1000 för slö...;-) Inget riktigt drag ut ur böjarna, var tvungen att varva satan men då gick den bra!

Jag tänkte på precis samma sak. Motorkaraktären gör att man omedvetet lockas till att köra den som en sexhundra, på höga varv och säkert en växel lägre än vad man skulle ha på Suzukin i samma situation. Däremot vet jag inte om jag skulle kalla den slö. Visst, BMW, Aprilia och Honda känns som bra mycket mer fjutt på låga varv. Men jag tycker ändå att Kawasakins motorkaraktär var trevlig med ett ganska linjärt förhållande mellan effektleverans och läge på gashandtag. Inga brutala överraskningar typ 1198 och 1199...Sedan skjuter den ju på ganska bra när man kommer över tiotusen varv...

Kawan levereras tydligen med en helt otroligt hög drevning och detta var redan korrigerat på den jag körde. De som kör en originaldrevad hoj lär tycka att den känns slö...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag tänkte på precis samma sak. Motorkaraktären gör att man omedvetet lockas till att köra den som en sexhundra, på höga varv och säkert en växel lägre än vad man skulle ha på Suzukin i samma situation. Däremot vet jag inte om jag skulle kalla den slö. Visst, BMW, Aprilia och Honda känns som bra mycket mer fjutt på låga varv. Men jag tycker ändå att Kawasakins motorkaraktär var trevlig med ett ganska linjärt förhållande mellan effektleverans och läge på gashandtag. Inga brutala överraskningar typ 1198 och 1199...Sedan skjuter den ju på ganska bra när man kommer över tiotusen varv...

Kawan levereras tydligen med en helt otroligt hög drevning och detta var redan korrigerat på den jag körde. De som kör en originaldrevad hoj lär tycka att den känns slö...

Jupp, precis som att köra 600:a. Full gas hela tiden :)
Den jag körde hade -1 fram och +3 bak men det kan ha funnits ett fel på den eftersom det visade sig att katalysatorn låg och skramlade, det kan ha haft en viss effekt.
Skulle gärna köra någon med system och Bazzaz/PC5 och känna hur bra den kan bli. Jag tyckte dock att det var en fin hoj. rolig att köra, roligare än BMW:n också. Tysken upplever jag som lite sanitär, den är nästan för bra:)
 
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Top