Nu undrar jag om det är till nackdel att köra med dubbel pipa på gixxern?? Enligt Akras egna bänkningar så skall det ge lite extra effekt (och vikt så klart) men jag har lite svårt att tro det då allt jag hört tidigare är att det endast är twinnar som drar fördel av dubbel pipa..
Känns som att det är en del folk i denna tråd som har lite bättre koll, skulle uppskatta lite åsikter kring detta.
Sakerna som står på tur nu (efter montering av nya Akra systemet) är KN-filter, PCV med mappning och bänkning samt nya däck då de sitter Metzler roadtech z8 på idag.
I racesammanhang så brukar teamen byta system beroende på hur banorna ser ut, de växlar mellan 4-1, 4-2-1, 4-1-2 och 4-2-2...
Men de har ju kanske en lite större budget... ;-)
I våra sammanhang med standardhojar så märks det ingen som helst skillnad, precis som Roffe säger så är våra hojar helt identiska i accelerationssammanhang, min har ett skönare ljud dock...
En liten grej om luftfilter: Jag har bänkat mina hojar i många år och en kompis till mig hade egen bänk förut och han har bänkat hundratals hojar. Vi har aldrig någonsin sett mer än +1 hästkraft efter luftfilterbyte, i 90% av fallen så är det minus någon häst.
En av de engelska tidningarna gjorde ett test för några år sedan på en R6:a. de testade KN, Pipercross, ytterligare något märke samt standardfilter. De fick en dryg hästkraft som mest med ett av filtrerna, minns inte vilket märke men det var efter VÄLDIGT många bänkkörningar. Det mesta som hände var att hojen gick sämre på mellanvarv, lite bludder och ojämn effektkurva, precis där man är när man kör gata...
Luftburkarna på moderna hojar är ganska komplicerade, det är mycket beräkningar som ligger bakom och filtret är en del av helheten, det blir lätt en fuck-up om man inte gör andra saker samtidigt som på en racemotor. Där bygger man egna burkar, portar, skimra, byter kammar och avgassystem plus att allting justeras 100-tals gånger i bänk...
Mina 2p...