Intressanta synpunkter, Alatalo! En kompis har ju skaffat sig en F4 2012, nu ser jag verkligen fram emot att prova den.
Först det riktigt enkla - handtagen. Jag köpte
billigast möjliga kina-variant (nåja - de som är ledade uppåt) med förlängningsbart grepp. Jag tycker själv de funkar bra, Du kanske skulle provklämma på dom? De är rätt mjuka i formen, rundare än de Pazzo shorties jag hade på Trajjan.
Styrningen - ja, de som tävlar med gixxern verkar hissa den extremt mycket bak (8-12 mm dämparlängd), och även köra med gaffelförlängare fram för att kompensera. Tar Du detta i kombination med t ex tävlingsdäckens profil (Dunlop) talar vi avsevärda skillnader. Högre tyngdpunkt borde göra den snabbare att styra in, men sävligare i t ex en chikan? Med standardfjädringen hade jag shimsat 5-6 mm bricka bak, vilket tillsammans med 190/55 gör ca 20 mm högre bak. När jag kollade svingarmsvinkeln med hojen på stöd var den 11.5-12 grader efter höjningen bak, lite lågt i f t de tumregler jag sett (12-13 grader). Jag tyckte att hojen blev väl orolig fram när jag låg på /i inbromsning så jag kompenserade justeringen med att sänka gaffelbenen jäms med gaffelkronan.
När jag monterade Din Öhlins kompenserade jag helt enkelt dess ökade längd med att demontera ett av shimsen (alltså ca 3 mm kvar) men lämna kvar Öhlinaren i standardläge (för framtida höjning). Öhlinsgaffeln sticker upp 2-3 mm ovanför gaffelkronan och vid test på gatan känns den numera möjligtvis lite trögstyrd in, trots det känsligare för mina sidoförflyttningar på hojen.
Planen för v21 är nu att först köra in mig på hojen med nuvarande sättning, och finjustera retur/kompression. Möjligen justerar jag även höjden på framgaffeln om det finns anledning. Därefter tänker jag höja dämparen bak till övre läget och sätta framgaffeln jäms med styrkronan, alltså höja tyngdpunkten men störa attityden (balansen fram/bak) så lite som möjligt. Totalt sett gör det +6 mm (shims) + 6 mm (dämpare) + 5 mm (dämpare övre läge) + 9 mm (däck) = ca +25 mm bak. Bara för att dokumentera skillnaden, även svingarmsvinkeln lär ligga inom rimliga nivåer. Tempot jag testar i lär ligga på 1.17-1.18, alltså inget fantomtempo utan motsvarande min komfortnivå.
Generellt sett är denna sida av Gixxern något av ett mysterium för mig - på min gamla Daytona var en förändring av gaffelhöjd på 3 mm klart märkbar på beteendet. Gixxern däremot verkar nästan svälja vilka geometriförändringar som helst utan att protestera nämnvärt??!! USA-advokaternas dröm (jfr Kawasaki...)
Att inte Din arbetsgivare inser att riktig nytta, det skulle Du göra i norra Finland mån-tors v21 och inte i Le Man...?