...Om man bestämmer sig för att plocka bort caten och sätta ett 4-1 avgassystem istället för dom dubbla dämparna, kukar allt ur då?
Tänkte om man måste börja bängla med power commander och sånt för att få det att funka smärtfritt?
Det är ju då som det roliga börjar
Ptja, allting går men Du kommer att sakna lite bett och hojen kanske att gå lite magert. Speciellt om Du byter till grövre grenrör. Så här ser min måltabell för luft/bränsleblandning ut:
De flesta som mappar PC lägger helt enkelt målet på AFR 13.1 och nöjer sig med det. Högre värde innebär magrare blandning, det är bättre om hojen går lite på fet sida.
För att komma dit med min hoj med linkpipe och dubbla pipor ser justeringen av bränslemappen ut på detta vis:
Vissa renläriga puritaner skulle säkert vilja strypa mig nu på grund av hur jag generaliserar, men Du vill nog ligga inom 5% differens från de AFR-värden jag har i målmappen. Tittar Du nu på min hoj ser Du då att den skulle gå hyfsat bra upp till 30% trottel, alltså i det register där vi normalt ligger och kör i "cruisingspeed". I mellanregistret mellan ca 5-7k RPM skulle den gå obekvämt magert och det gäller även på fullgas i princip över hela registret.
Jag kan ju växla över till en nollmapp med hjälp av Bazzaz-reglaget, och erfarenheten stämmer för en gångs skull med teorin. Den går inte risigt i normalfallet men det sista av flåset och det mäktiga mellanregistret saknas. För banåka skulle det kännas kymigt då man antingen gasar eller bromsar i högre grad än vid landsvägsåka.
Vad innebär detta för Dig? Ja, vore jag Dig och ville behålla de dubbla pipor Du fick till fyndpris skulle jag nog beställa en linkpipe eller cat eliminator typ
denna (jag har en Leo), leja en driven smed (jag svetsar hellre än bra...) att snickra till piporna, köpa en Bazzaz eller PC och lägga in en mapp från någon pålitlig individ med en hoj med liknande specifikation.
Du kan förmodligen köra en rätt lång period utan att justera soppan med en sådan setup, men jag gillar att veta att motorn får rätt blandning. Nackdelen är att jag har en sak mindre att skylla mina tillkortakommanden på
Linkpipans anslutningar kommer att hamna där katalysatorns utgångar sitter idag. Så att böja till anslutningarna till Dina slutrör kan Du nästan börja med innan länkpipan har anlänt.
Köper Du ett nytt slipon kan Du köpa ett med linkpipe direkt, i övrigt samma princip som ovan. I ärlighetens namn funkar en singlepipe lika bra och är betydligt billigare. Hoppas detta kan vara till någon hjälp, lycka till