Suzuki GSX-R 1000 2009-2011 tråden

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Som gammal (och) 600-fan nickar jag gillande, jag tror att Per till slut gick ner två kuggar fram för att få lite fjong i tillställningen. Jag kan inte se någon annan förklaring till den märkliga drevningen än att man varit bekymrade över buller/utsläpp?

Men - allt som allt är jag riktigt förtjust i den gröne japanen, hade det bara stått Suzuki på tanken så...;-)

Men seriöst talat, det är ju egentligen bara Kawa som mobiliserat trupperna visavi de europeiska horderna. Det blir intressant att se vilka vägval de japanska drakarna gör för att vinna tillbaka köparna. Jag är inte så säker på att de väljer vägen via flest hästkrafter...
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Man skall inte behöva dreva ner en 1000-klubba på det sättet, blir liksom grundläggande fel. Sen är ju frågan den om den bara är knäppt drevad på växlarna eller om den är drevad för 400 blås?

Pratar vi framtid så skulle jag önska att japsarna satsade på kvalitetsbromsar, kvalitetsfjädring och körbarhet, gärna riktigt feeeta mellanregister med massor av punch ut ur böjarna och såklart elektronik, massor av elektronik. Har ni sett displayen och inställningarna Ducce panigale S har? Nåt åt det hållet hade varit skoj:)

Min drömhoj har allt ovanstående plus MYCKET variabel körställning. Allt skall kunna ställas in. Styren, handtag, fotpinnar, reglage, sadelhöjd... ja allt! Ungefär som RC8:an... :)


Som gammal (och) 600-fan nickar jag gillande, jag tror att Per till slut gick ner två kuggar fram för att få lite fjong i tillställningen. Jag kan inte se någon annan förklaring till den märkliga drevningen än att man varit bekymrade över buller/utsläpp?

Men - allt som allt är jag riktigt förtjust i den gröne japanen, hade det bara stått Suzuki på tanken så,,,;-)

Men seriöst talat, det är ju egentligen bara Kawa som mobiliserat trupperna visavi de europeiska horderna. Det blir intressant att se vilka vägval de japanska drakarna gör för att vinna tillbaka köparna. Jag är inte så säker på att de väljer vägen via flest hästkrafter...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Enligt de rykten jag hört så konstruerades ZX10:an med en "normal" drevning och detta var också vad man använde under alla prototyptester och vad man planerade för produktion...tills någon form av jurist på deras marknadsavdelning fick för sig att hojen var alldeles för hetsig och brutal och skulle orsaka en massa olyckor i USA...Sista-minuten-lösningen blev därför att leverera hojarna med ultrahög drevning...

Intressant önskelista. Själv önskar jag att alla hojar levereras med sunkig fjädring så att någon annan kan tjäna pengar på att förse dem med riktig fjädring...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Enligt de rykten jag hört så konstruerades ZX10:an med en "normal" drevning och detta var också vad man använde under alla prototyptester och vad man planerade för produktion...tills någon form av jurist på deras marknadsavdelning fick för sig att hojen var alldeles för hetsig och brutal och skulle orsaka en massa olyckor i USA...Sista-minuten-lösningen blev därför att leverera hojarna med ultrahög drevning...

Intressant önskelista. Själv önskar jag att alla hojar levereras med sunkig fjädring så att någon annan kan tjäna pengar på att förse dem med riktig fjädring...

Låter ganska typiskt med en politisk lösning...:tungan Kawan måste göra 200 på ettan med den drevningen...

Är det inte redan så att alla hojar levereras med sunkig fjädring? Trodde vi var överens på den punkten...:rolleyes::)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Aha, kan det vara i samband med alla recalls i början av leveranserna till USA, hojarna drogs ju tillbaka och jag vill minnas att de fick sina hojar duktigt sent, senare än Europa? Det har i varje fall varit tyst om vad ärendet berodde på - http://www.motorcycle-usa.com/589/8...e/2011-Kawasaki-ZX-10R-on-Technical-Hold.aspx

Ptjaa, vad skulle jag vilja ha? Mos i mellanregistret är mer värt för mig än toppeffekt, jag är fortfarande impad av Suzukin. Literhoj ÄR kul, speciellt på gata. Jag gillar Kawasakins sittställning, vill att tanken ska vara smal och att bulorna verkligen funkar att låsa knäna mot. Antispinn och ABS - javisst. Men antispinn ska vara justerbar och ABS gärna urkopplingsbar, bara för att uppleva skillnaden. Gör man inte wheelie-control urkopplingsbar kan man skita i det! Enkel launch control, typ Trajjans "Tuneboy-moddade" (nyp in kopplingen så är varvtalet begränsat till t ex 7k RPM till dess den släpps ut igen, varvtalet ställs in via mjukvaran). Äh - vad sjutton kan vi inte få programmerbara ECU för - det är nog det jag saknar mest från gamla hojen:gråta Sist men inte minst ska QS finnas monterad direkt mot ECU, dessutom behåller vi någon form av slirkoppling.

Jag har inget emot analog varvräknare, däremot vill jag ha högt placerad och tydlig signallampa för växling och antispinn. Våga inte ta bort växelindikatorn men montera ett nivåmätare för soppan!

Chassiprylar - egentligen är väl det vi nu får med BPF och en hyfsad bakdämpare vad vi kan förvänta oss med dagens krav på kostnadseffektivitet. Men för att återigen referera till ett visst eftermarknadsspecialistföretag, Alatalo - Era säljare kan leta sig något annat att pyssla med om de inte lyckas övertyga japsarna om att kopiera draget med Daytona 675R!! Den är en succe på alla marknader där ljushuvudena på FB (läs IF Sverige) inte lägger den i en högre premieklass än originalhojen:dummer:mad: Nej - en rimlig extra slant (19 kkr för Trajjan) för att hämta ut hojen med TTX och cartridgekit - och jag tror man erhåller en riktigt bra konkurrensfördel:tummenupp

Det är väl det viktigaste, tror jag. Korta handtag och neddrevning lär vi få leva med, likaså att hojen behöver rikare bränsleblandning för att komma till sin rätt. Jag ser gärna att trenden med "demonterbar" katalysator/avgasventil och vettiga grenrör fortsätter, det blir enklare att öppna andningsvägarna på det sättet:)

Färg och design - fullständigt ointressant, så länge den finns som något annat än en badass-GR-replica.

Mina 2p, jag har en känsla av att Suzukin blir en keeper för min del oavsett vad som presenteras de närmaste säsongerna:)

Enligt de rykten jag hört så konstruerades ZX10:an med en "normal" drevning och detta var också vad man använde under alla prototyptester och vad man planerade för produktion...tills någon form av jurist på deras marknadsavdelning fick för sig att hojen var alldeles för hetsig och brutal och skulle orsaka en massa olyckor i USA...Sista-minuten-lösningen blev därför att leverera hojarna med ultrahög drevning...

Intressant önskelista. Själv önskar jag att alla hojar levereras med sunkig fjädring så att någon annan kan tjäna pengar på att förse dem med riktig fjädring...
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Aha, kan det vara i samband med alla recalls i början av leveranserna till USA, hojarna drogs ju tillbaka och jag vill minnas att de fick sina hojar duktigt sent, senare än Europa? Det har i varje fall varit tyst om vad ärendet berodde på - http://www.motorcycle-usa.com/589/8...e/2011-Kawasaki-ZX-10R-on-Technical-Hold.aspx

Det jag hörde då efter mycket häng på Kawaforumen var att det var något med kammarna som byttes. Antingen att hojen inte lämnade nog mmycket pulver eller att den lämnade för mycket pulver och pajade.

De amerikanska kaworna fick ju en väldigt markant strypning i ECU:n, därav intresset för att "flasha ECU" för att få europaeffekt...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mmm, det pratades om det men var det inte svårt att hitta något mer påtagligt, baserat på fakta? Möjligen var både strypningen OCH drevningen något som kom rätt sent, som en del av en rädsla för en radda stämningar? I det landet finns ju ett antal ljushuvuden, vilket tillsammans med många villiga brännvinsadvokater gör affärslivet lite mer... intressant, kanske?

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=wtofbxmlv8Y#t=292s

...De amerikanska kaworna fick ju en väldigt markant strypning i ECU:n, därav intresset för att "flasha ECU" för att få europaeffekt...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
En annan förklaring var att de minskade effekten något för att få motorerna att hålla, Kawasaki ville inte göra en BMW och få in en massa rasade motorer...:)

Fakta? Det är SH.com vi pratar om nu...:rolleyes::)
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag letade efter en annan artikel av Kevin Ash (en av få motorcykeljournalister värd att respekteras...) då jag snubblade över denna artikel. Vet inte om ni sett den förut, men den är förmodligen en av de bättre artiklarna som skrivits om våra hojar.

http://www.ashonbikes.com/content/suzuki-gsx-r1000-technical

Bra artikel!

Det som slår mig när jag läser dessa beskrivningar är den höga tekniska nivån på en modern motorcykel. Det andra som slår mig är det enorma uttaget av effekt tillsammans med varvtal som sågs omöjliga för inte allt för många år sedan. Ganska imponerande. Sen hur mycket av detta som verkligen betyder något för den normala kunden kan man ju diskutera men just mjuka effektuttag och chassin som är stadiga och förlåtande är ju positivt.

Personligen så tror jag att just det mjuka/lugna är något som skapar problem så till vida att det är väldigt enkelt att köra fort med en modern hoj, det är helt sjukt att man kan lägga i tvåan i 160km/h och fortsätta med framhjulet i luften både genom tvåan och treans växel upp i farter långt över 200 blås, och detta så lugnt och mjukt att mormor skulle kunna göra det.

Om våra hojar hade väghållning som en CB750 från 1970 och samma typ av effektregister som en 500cc tvåtaktare från 500GP i slutet av -80 talet så skulle hojarna vara riktigt skrämmande men ingen skulle våga köra fort, däremot skulle det vara fruktansvärt skoj att köra dem, man skulle få byta kalsonger varje gång man var ute och körde, så himla roligt!!!:)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Vad tror ni om det här kittet? Ca 16000 kr ink frakt, känns som ett vettigt allternativ till ett helsystem:)
http://www.ebay.com/itm/Ohlins-Mark...Parts_Accessories&hash=item417007f43e&vxp=mtr
Välkommen till Gixxerklubben, hudiksvall:) Jo, det var ett riktigt bra pris, men kom ihåg att kalkylen kan påverkas en del om Du tvingas tulla och momsa in grejorna i landet... När det gäller fjädring har Alatalo hunnit glömma mer än jag någonsin kommer att lära mig om det, men vi är nog alla i tråden eniga om att 16 kkr i fjädring gör många gånger mer skillnad än ett helsystem! På min hoj sitter för närvarande en Öhlins MkII bak och en R&T-gaffel fram. V21 blir det banpremiär med den sättningen, men utifrån höstens turer verkar det lovande.

Personligen vill jag ha en hoj som funkar lika bra på våra tjälskadade vägar som på de banor jag kör mest - Kemora och Mittsverige. Det innebär också att jag väljer bort de extremaste raceegenskaperna till förmån för en fjädring som även klarar att svälja större ojämnheter. I min bakstötdämpare sitter Öhlins standardventilkit för kompression/retur som är mer progressivt och utvecklat för banåka. Värt att veta är att Alatalo åker med ett annat ventilkit i sin hoj (tror det heter R20-R25) som är mer linjärt och bl a använd på landsvägsbanor - tänk Isle of Man. Det blir intressant att jämföra hojarna mot varandra när tillfälle ges...

Gaffeln - BPF-gaffeln på våra hojar är en intressant konstruktion och enligt mig ett fall framåt i f t de tidigare originalkonstruktionerna. Den svaghet jag märkt mest är att den har lite hög inre friktion och att den därför kräver hyfsat med belastning för att övervinna friktionen och initiera kolvrörelsen. Resultatet blir att slagen kommer ryckvis, med stor amplitud. En konsekvens av detta blir att däcket får absorbera den del av påkänningen som inte fjädringen sväljer. Öhlinsgaffeln börjar däremot röra sig direkt och hela rörelsen blir mjukare. Jag gjorde en liten filmsnutt som visar just den skillnaden, är Du intresserad kan jag nog hitta igen en länk senare.

Nackdelen med BPF-designen är just denna inre friktion, designen och en begränsad budget gör det svårt att eliminera denna. Naturligtvis inverkar även ventilerna på denna egenskap så NIX-kittet kan säkert förbättra den egenskap jag observerat. Men jag har aldrig provat någon BPF med det kittet så här är det nog bäst att konsultera mr Alatalo för en närmare beskrivning av fördelarna.

Summa summarum - vad får man för mervärde med Öhlinsprylarna i f t en väl injusterad originalfjädring? Enligt min uppfattning en mer finstämd upplevelse som både ökar komforten genom att den "skär topparna" av ojämnheterna på landsvägen och förmodligen sparar däck och ger mer tillgängligt fäste på bana = ökade marginaler eller högre fart (för den som vågar). Alltså - en mer finstämd, harmonisk och "kirurgisk" (förutsägbar) hoj!

Niklasinorr har kört min hoj en del så både han och Alatalo får gärna korrigera det ovan sagda. Enligt min uppfattning är skillnaden inte hårresande (så dålig är inte dagens originalprylar) men fullt märkbar för en intresserad förare. Men vilken skillnad gör å andra sidan ett helsystem för de flesta av oss...?
 
Last edited:

hudiksvall

www.hmck.se
Gick med
15 Nov 2004
Ort
Hudiksvall
Hoj
Kawasaki zx-6r 2015
Jag hade förmånen att köpa Alatalos R1,a. Den hade öhlins både fram å bak på. Kännslan var mjuk & följsam på landsvägen, provade en 04,a zx10r på samma väg som R1,an vid köpe tillfället, sagolik skillnad. Men efter ett magnifikt " hjärnsläpp " så skaffade jag mig en 600 efter en säsong. Jag är absolut ingen ban fantom men Suzukis 600 k9 kommer jag inte överens med. Hade en zx6r -09 med bpf för nått år sedan och den var kanon på bana ist. Kanske slumpen hur hojen är inställd gör skillnaden?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag hade förmånen att köpa Alatalos R1,a. Den hade öhlins både fram å bak på. Kännslan var mjuk & följsam på landsvägen, provade en 04,a zx10r på samma väg som R1,an vid köpe tillfället, sagolik skillnad. Men efter ett magnifikt " hjärnsläpp " så skaffade jag mig en 600 efter en säsong. Jag är absolut ingen ban fantom men Suzukis 600 k9 kommer jag inte överens med. Hade en zx6r -09 med bpf för nått år sedan och den var kanon på bana ist. Kanske slumpen hur hojen är inställd gör skillnaden?
Ja, då vet Du ju hur en bra hoj ska kännas! Men nog borde lillgixxern gå att få till om viljan finns - vad väger Du, har Du gjort något åt inställningarna över huvud taget och vad upplever Du för problem med hojen?

Jag är ju både farbror och talanglös, men tog kortet så sent som 2005. Efter mindre än en säsong köpte jag en Daytona 675 som jag körde fram till hösten 2011, innan jag var så pass snabb i kurvorna att jag blev intresserad av en litermaskin. Så allt beror väl på hur man ser det, men känner Du att 600:an är trött eller surrig på landsväg är väl en litergixxer ett naturligt val?
 
Last edited:

hudiksvall

www.hmck.se
Gick med
15 Nov 2004
Ort
Hudiksvall
Hoj
Kawasaki zx-6r 2015
Jag är 188 lång å högt klyven. Suzukin är så låg så kännslan är som att sitta på en damcykel.
På tre av mina kawor så har jag höjt dem bak med hjälp av annan längd på länkarmarna, till sukkan har jag bara hittat sänkningssattser. Vet inte om det går att chimsa upp den med brickor. Det är en annan uppbygnad på k8 - k10. På 600/750 k11 ser det lika ut som 1000 k9. Sen för min del så har jag roligare med en 1000 vs 600 överallt förutom på bana, å så mycket banåkning blir det inte. Kanske en 750 k11 vore något. Har kollat in two clics out på tuben, ser att det finns mycke å prova på fjädringen:)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Min input angående fjädring då:

Jag hade förmånen i somras att hoppa mellan Alatalos, Roffes och min gixxer och det krävs att man går direkt mellan hojarna för att verkligen känna skillnader. Vi människor anpassar oss blixtsnabbt efter omständigheterna så det är viktigt att vara objektiv med just att vi är så anpassningsbara.

Min gixxer var inställd efter det som jag anser vara viktigtiga egenskaper för bankörning, jag hade något vassare inställningar än Roffe med lite mer sänkning fram, trots detta var min hoj stabilare vilket även bekräftades av Alatalo. Det man framförallt tänker på med standardfjädring är styrfladder och att bakänden skjuter en i röven när det är vassa gupp.
Efter den svängen så höjde jag min framände för att få ännu mer stabilitet, minskade kompressionen för att få hojen mindre stötig och nu känns den så bra att jag är ganska nöjd.

Alatalos Isle of Man kittade gixxer var ju då en helt annan femma. När man sätter sig på den så är den märkbart mjukare än original. Med mjukare menar jag att den inte suger fast lika hårt, dvs väldigt lite friktion.
Körmässigt så var den en dröm, hyvlade av alla gupp och var tack vare det väldigt stabil.
Alldeles för mjuk setup för bana men underbar på gata.
Det skall bli väldigt spännande att testa Roffes mer baninriktade setup men samtidigt så är skillnaden mindre tydlig på en så slät bana som Kemora.
Alatalo nämde vid något svagt ögonblick att jag skulle få låna en Öhlinare av honom för att testa så det kommer att komma mer info i den här tråden.:)

Sammantaget så är det viktigare att satsa på fjädring än något annat på en hoj om man vill modda något. Att trimma motorn är ju helt bortkastat, speciellt på en 1000-klubba...

Det absolut viktigaste är ju dock att säga som P-G Lundmark, "-Skit i dekalkitet, köp bensin och pengar och lär dig köra hoj...":)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag är 188 lång å högt klyven. Suzukin är så låg så kännslan är som att sitta på en damcykel.
På tre av mina kawor så har jag höjt dem bak med hjälp av annan längd på länkarmarna, till sukkan har jag bara hittat sänkningssattser. Vet inte om det går att chimsa upp den med brickor. Det är en annan uppbygnad på k8 - k10. På 600/750 k11 ser det lika ut som 1000 k9. Sen för min del så har jag roligare med en 1000 vs 600 överallt förutom på bana, å så mycket banåkning blir det inte. Kanske en 750 k11 vore något. Har kollat in two clics out på tuben, ser att det finns mycke å prova på fjädringen:)

Ja, shimsa 5-6 mm bak (under övre stötdämparfästet) och höja fronten så styrkronan är jäms med gaffelbenens ök är ett råd som de flesta verkar ge när det gäller Gixxer från 600 och uppåt. För mig funkar det bra att köra den lite brantare ändå (ett par mm kvar på gaffelbenen). De som tävlar köper ju till och med gaffelförlängare för kunna höja ännu mer fram och bak. Jag mätte upp svingarmsvinkeln med hojen på sidostödet, den rekommenderas ligga mellan 12 - 13.5 grader. Med 5 mm shims var den nära 12 grader så visst borde den gå att hissa ytterligare.

Du verkar ju ha avverkat ett antal hojar, då spelar kanske 750 eller liter mindre roll, gäller bara att hantera högernäven med förnuft...

Jag är 184 och Niklas ännu lite längre, men vi är nog rätt nöjda med +5 mm bak (ger ju 10-15 mm ride height beroende på utväxling...). Går Du högre än +8 mm börjar Du nog få problem att dra i alla gängorna i muttern, dessutom erfordras förmodligen gaffelförlängare.

Klart är i alla fall att Suzukin är enkel att förändra och anpassa till sin egna, personliga förutsättningar...
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top