Suzuki GSX-R 1000 2009-2011 tråden

linnardt

Medlem
Gick med
16 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
-
Försöker hitta en uppsättning fälgar, letat på mc-demonteringar, ebay och blocket utan lycka.:gnissla Några förslag?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Försöker hitta en uppsättning fälgar, letat på mc-demonteringar, ebay och blocket utan lycka.:gnissla Några förslag?
Du kan även kolla efter GSXR 750-fälgar av senare modell, kan kräva svarvning av en distans på ena sidan men är ett bra alternativ. Jag har det alternativet på mina reservfälgar, om det behövs kan Du få exakt distansmått om Du säger till:)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Okej, jo men det kan vara något. Men helst inte, dom är en storlek mindre(180).
Ja, det har Du min själ rätt i! Mina reservfälgar fick jag med då jag köpte hojen, med en speciell nedfräst distans för ena sidan av bakhjulet (drevsidan) och drevbultarna sitter med annat avstånd. Jag har slött antagit att det var 750-fälgar då föregående ägare hade en sådan innan den jag köpte, men då modifierar jag mitt antagande till k5-k8 (fälgbanan är för 190), men jag ska mäta upp distansen mellan drevinfästningarna och verifiera att det är de fälgarna jag använder!

Ledtråd: http://forums.13x.com/showthread.php?t=274809

Edit - har jämfört drev med http://www.jtsprockets.com/catalogue och konstaterar att jag med all sannolikhet har fälgar från en k5-k6 då jag har 5-bultsinfästning med 140mm diameter på reservfälgarna. Det är inte mycket som man behöver korta distansen mot drevhubben, hur mycket som behövs slipas bort syns rätt tydligt om Du mäter upp mot lossad fälg.
 
Last edited:

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Tjena grabbar! Köpte (enormt :rolleyes:) krockad gixxer idag! Nu får jag med gott samvete hänga i denna tråden också :p

1525268_10152157994697415_956179145_n.jpg
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tjena grabbar! Köpte (enormt :rolleyes:) krockad gixxer idag! Nu får jag med gott samvete hänga i denna tråden också...
Grattis Hultqvist :tummenupp Bygger Du Gixxern för bana eller tänker Du köra både Beemern och Geishan på gata? Planer för hojen? Hur mycket skador är det på den, den ser oförskämt hälsosam ut på bilden?
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Grattis Hultqvist :tummenupp Bygger Du Gixxern för bana eller tänker Du köra både Beemern och Geishan på gata? Planer för hojen? Hur mycket skador är det på den, den ser oförskämt hälsosam ut på bilden?

Det blir nog grundläggande ban-kittning av geishan. Bmwn kanske åker ut på annons framåt våren, lite onödigt att kvadda den på bana och gata lockar inte lika mycket längre. Gixxern har klarat sig bra måste ja säga! Föregående ägare krockade med ett rådjur, men höll sig på hjulen. Kylaren läcker, kontaktstycktet på vänster sida som leder till instrumentet är mos och vänstra stora kåpan finns inte längre. Inga större problem!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det blir nog grundläggande ban-kittning av geishan. Bmwn kanske åker ut på annons framåt våren, lite onödigt att kvadda den på bana och gata lockar inte lika mycket längre. Gixxern har klarat sig bra måste ja säga! Föregående ägare krockade med ett rådjur, men höll sig på hjulen. Kylaren läcker, kontaktstycktet på vänster sida som leder till instrumentet är mos och vänstra stora kåpan finns inte längre. Inga större problem!
Beggad kylare finns på ebay för ett par hundra euro, säkerligen också instrument, annars är det bara fixa nytt kontaktdon. Kinaplast kostar 3-4 kkr och bankåpor finns det många av. Låter som en bra affär :)
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Såhär såg det ut när jag började, upptäckte att vänstra "ram-air"-tuben spruckit. Tänkte jag ska försöka limma/täta ihop den igen, borde gå...

20140104_152732.jpg

Strippade bort kåporna i brist på annat

20140104_174525.jpg
 

beejizzle

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 2011
Halloj! Jag har följt forumet ett tag men först idag skapat mig ett konto, kände att de var dags att ta hjälp av lite expertis! :)

Jag köpte en Ducati Monster 620 -04 förrförra året som jag hade en säsong, köpte mig sedan en fabriksny Monster 796 -13 förra året för att jag ville ha större motor och mer kraft. Körde hela säsongen och var nöjd men varje gång jag körde polarens hornet från 2011 så kände jag att jag behövde en hoj som man kunde varva ur mer än min monster som sa stopp på 9250.. Har dock svårt för utseendet på Hornet och har således kommit fram till att det är en GSXR jag vill ha. Från början kände jag att jag ville lägga upp mot 60,000 och kände att jag hamnade i en 750 k7/k8 vilket verkade nice. Funderade lite till och försökte läsa lite här, hamnade då i tankarna på att jag borde lika gärna slå till på en 1000 direkt. Måste givetvis gå upp i pris då, tänkte mig 60-90,000. Har bara läst ytterst lite om det här men lyssnar väldigt mycket på andras åsikter. Har för mig att jag läst att K9 var omgjord och mer lätthanterlig än K7/K8 och blev då inställd på det men läste sedan någon artikel som sa att K9 hade tappat lite av sin charm jämfört mot tidigare? Är det märkbar skillnad för en nybörjare på sporthoj på de olika årsmodellerna? Vad ligger en K9 med runt 1000 mil på i pris? Har lite svårt att få en uppfattning då det inte finns så mycket annonser :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Är det märkbar skillnad för en nybörjare på sporthoj på de olika årsmodellerna? Vad ligger en K9 med runt 1000 mil på i pris? Har lite svårt att få en uppfattning då det inte finns så mycket annonser :)
I min värld känns K5-K8 betydligt klumpigare och större, främst över tanken. Jag tog kortet 2005 och skaffade en 675 2006, en hoj som hängde med mig till 2012, först då tyckte jag det var läge att testa literhoj.

Tänker Du köra mycket bana och spekulerar i hojar äldre än K9 skulle jag rekommendera en 750. Den har hästlängder med extra effekt i f t den Du är van och är lite snällare i det fall gashanden inte är absolut finstämd.

Literhojen ger mest fördelar på landsväg då Du slipper växla lika ofta. Så min rekommendation blir nog en äldre 750 alternativt en literhoj K9 eller nyare. Effekt så det räcker och blir över erbjuder bägge alternativen.

Lycka till med Ditt val:)
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Polaren köpte min k7:a förra sommaren, ska nog ta och snacka mig till ett lånbyte någon bandag nästa säsong, se hur stor skillnad det är på dom!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Polaren köpte min k7:a förra sommaren, ska nog ta och snacka mig till ett lånbyte någon bandag nästa säsong, se hur stor skillnad det är på dom!
Ja, gör det. Enligt min minnesbild påminner K9 betydligt mer om 750 vad avser sittställning och hur kompakt hojen känns, medan föregående modell upplevs rejät mycket större och bredare över stussen...:)

Dreva gärna ner och shimsa upp bakdämparen enligt tidigare inlägg på en gång, billigt och effektiv metod att få en mer lättsvängd hoj med mer rejskänsla!
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Dreva gärna ner och shimsa upp bakdämparen enligt tidigare inlägg på en gång, billigt och effektiv metod att få en mer lättsvängd hoj med mer rejskänsla!

Drevning tänkte jag ge mig an tämligen snabbt. Är det 17/42 original? 16/44 var det ni ansåg vara vettigast vill jag minnas jag läste någonstans. Shimsningen var jag inte riktigt med på hur du gjorde (bytte du ut dom triangelformade "beslagen" som sitter i länkaget?), det är nog lite överkurs till en början, men helt klart värt en koll såsmåning om!

Edit: I found the answer "Nej, vi shimsar in ett par brickor mellan övre stötdämparfästet bak och ramen, ca 5-6 mm är en bra start (ger mer då höjdändringen ska mätas över bakre hjulaxeln)." :) Lika bra att shimsa på direkten då, nu när hojen är ganska naken.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Drevning tänkte jag ge mig an tämligen snabbt. Är det 17/42 original? 16/44 var det ni ansåg vara vettigast vill jag minnas jag läste någonstans. Shimsningen var jag inte riktigt med på hur du gjorde (bytte du ut dom triangelformade "beslagen" som sitter i länkaget?), det är nog lite överkurs till en början, men helt klart värt en koll såsmåning om!
Rätt uppfattat om drevningen, ger en bra kompromiss för bana och gata.

Shimsningen gör Du genom att sätta in brickor mellan övre stötdämparfästet och ramen! Ta standardbrickor (M20 vill jag minnas), slitsa upp dom med rondell så att öppningen ser ut som ett U. Därefter sättar Du hojen på pallbockar under fotpinnarna så att hjulet hänger fritt, sedan lossar Du på den stora muttern som sitter under batteriet och som Du kommer åt efter att Du demonterat tanken, den som håller stötdämparen. Gänga ut muttern en bit, pilla in brickorna mellan stötdämparfästet och ramens undersida (görs från hjulhuset), dra åt muttern igen, använd momentnyckel. Tro mig, det är en så pass enkel operation att den vill Du göra, särskilt som hojen ska se en hel del bana...

Lycka till :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
....dra åt muttern igen, använd momentnyckel.

Lycka till :)

Locktite!!!!! Den lossnar annars, tro mig, jag vet... ;-)

Apropå K9 vs föregående versioner: Jag hade nöjet att kunna hoppa mellan en ganska trimmad K7 (ej moddat chassi) och min chassimoddade K9 med bara lite trim.

Första känslan var just breeeed tank och långt till styret. Andra känslan var motor som kändes som en traktor med massor av bottendrag. På topp gick den riktigt bra men den var också ganska seriöst trimmad.
När jag hoppade tillbaka på min egen hoj så kändes den väldigt lätt och smidig, kort, smal och vibrationsfri. Betydligt mindre bottendrag med jag hade mer schvung när jag varvade motorn...

I den verkliga världen så vänjer man sig väldigt snabbt så hade jag väntat en vecka mellan hojbytena så hade skillnaden varit ganska liten... :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Locktite!!!!! Den lossnar annars, tro mig, jag vet... ;-)
Ja, eller låsbricka under muttern! Som Du kanske minns bevisas den tesen av en bricka offrad till sandfållegudarna, ett inköp av Finland dyraste speciallåsbricka och en dos stressmek på Kemora häromsistens... :hihi
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top