Suzuki GSX-R 1000 2009-2011 tråden

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja, eller låsbricka under muttern! Som Du kanske minns bevisas den tesen av en bricka offrad till sandfållegudarna, ett inköp av Finland dyraste speciallåsbricka och en dos stressmek på Kemora häromsistens... :hihi

Hur skulle jag kunna glömma det... ;)

Vi två har skruvat i dämparen, vi två har tappat muttrarna... go figure...! ;)
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Pillat dit ett nytt kontaktstycke, verkar fått stiften någorlunda rätt, återstår att se så allt fungerar som det ska när motorn går (väntar på en ny kylare).

1551779_10152161389952415_1090626554_n.jpg
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Awww yeah! Ny kylare monterad, provstartad, och allt verkar fungera som det ska!
Pillade dit två brickor på anvisad plats, hojen är numera 6mm högre i arslet.
Tyvärr misstänker jag att det sliponet som sitter monterat är alldeles för högljutt för våra svenska banor (M4 slipon). Vill helst slippa montera original systemet, så det är väll bara börja leta slipon med lägre ljudnivå.

Men det går framåt!
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Awww yeah! Ny kylare monterad, provstartad, och allt verkar fungera som det ska!
Pillade dit två brickor på anvisad plats, hojen är numera 6mm högre i arslet.
Tyvärr misstänker jag att det sliponet som sitter monterat är alldeles för högljutt för våra svenska banor (M4 slipon). Vill helst slippa montera original systemet, så det är väll bara börja leta slipon med lägre ljudnivå.

Men det går framåt!

Jag kör med LeoVince och linkpipe (de-cat). Jag ljudmätte till under 94dB vid förbifart på Mittsverige, fullt skaft på trean så det borde funka förutom på Kinnekulle där inte ens en originalhoj klarar ljudkraven, men de har 92dB där... Ljudet från insuget och kedjan låter mer än 92dB...
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Leovince funkar alltså. Tack för tipset! Det sitter linkpipe på i dagsläget, med lite fix går det nog att få ett annat rör att passa.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Äh vafan, jag fortsätter spamma tråden :D

1016380_10152179052802415_399028666_n.jpg

Tankkåpa och framskärm är på G. Blev inte alls kompis med kåpan på "undersidan" av frontkåpan, passformen var sådär, ska ge mig på ett nytt försök att montera den till helgen.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Äh vafan, jag fortsätter spamma tråden :D

View attachment 397875

Tankkåpa och framskärm är på G. Blev inte alls kompis med kåpan på "undersidan" av frontkåpan, passformen var sådär, ska ge mig på ett nytt försök att montera den till helgen.

Bra jobbat! :) Fortsätt med rapporterna!! :)

Jag ser ditt M4-rör och jag förstår varför det låter...:rolleyes:
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Äh vafan, jag fortsätter spamma tråden :D....
Ja, denna trådens största problem är ju verkligen alla inlägg i tid och otid... ;)

Klart Du ska fortsätta rapportera Dina fram- såväl som motgångar, och lika klart är att Ditt M4 kommer att väcka de döda medan det effektivt mördar alla fastställda bullernivåer runt banorna! Utan katalysator kommer Du att bli legendarisk rekordhållare, skulle jag tro :)

Så nu hoppas jag att Du förstår att minsta avbrott i Dina inlägg kommer att uppfattas som en ren fientlig handling!
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Nu hoppas jag att Du förstår att minsta avbrott i Dina inlägg kommer att uppfattas som en ren fientlig handling!

haha I will continue my reports!

Tro´t eller ej, men det sitter faktiskt en insats i rörstumpen. Jag ska försöka få tag på en riktigt ljudmätare, mest på skoj, och se vad ljudvolymen kan ligga på vid förbifart (när snön är väck...:död). Jag har även varit i kontakt med lokala Suzuki-återförsäljaren här i Örebro, dom tar sig an bromspumpen när det blir aktuellt. Tänkte passa på att byta bromsslangar till stålomspunna strax innan det, så får den stackars meken lufta systemet, så jag slipper :hihi
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Awww yeah! Ny kylare monterad, provstartad, och allt verkar fungera som det ska!
Pillade dit två brickor på anvisad plats, hojen är numera 6mm högre i arslet.
Tyvärr misstänker jag att det sliponet som sitter monterat är alldeles för högljutt för våra svenska banor (M4 slipon). Vill helst slippa montera original systemet, så det är väll bara börja leta slipon med lägre ljudnivå.

Men det går framåt!

Satsa på original.

Slipon + db killer för att få ner ljudet på respektabel nivå innebär oftast en redig flaskhals. Originalsystemet är tyst och ger bra med effekt - helt enkelt optimalt med tanke på de förutsättningarna vi har.

Slipon + db killer tror jag ej personligen på då det verkar vara dåligt (på de systemen jag sett).
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Ja det kanske får bli så, åtminstone tills vidare. Vore ju skönt för vikt-samvetet att slippa klämma dit katalysatorn dock! En egentillverkad linkpipe med original ljuddämpare måhända? Tur det inte är säsong riktigt än!

Edit: Ebay är ju fullkomligt nedlusat av grejer till GSX-R. Avgassystem kommer nog inte bli något problem!
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Satsa på original.

Slipon + db killer för att få ner ljudet på respektabel nivå innebär oftast en redig flaskhals. Originalsystemet är tyst och ger bra med effekt - helt enkelt optimalt med tanke på de förutsättningarna vi har.

Slipon + db killer tror jag ej personligen på då det verkar vara dåligt (på de systemen jag sett).

Helt uteslutet, original gixxersystemet är det i särklass fulaste som någonsin tillverkats i en fabrik, pUnGcKt!
Den som ritade designen borde skjutas, skinnflås och steglas, sen skulle han/hon egenhändigt få samla in alla system tillverkade och skrota dem med en tandborste som enda verktyg...!!!!
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Edit: Ebay är ju fullkomligt nedlusat av grejer till GSX-R. Avgassystem kommer nog inte bli något problem!

En av de stora anledningarna till att jag köpte en Gixxer!!! På eBay finns det grejer nog att bygga ett helt gäng gixxers med precis alla tillbehör som finns, och detta till väldigt rimliga pengar, mycket positivt! :)
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Helt uteslutet, original gixxersystemet är det i särklass fulaste som någonsin tillverkats i en fabrik, pUnGcKt!
Den som ritade designen borde skjutas, skinnflås och steglas, sen skulle han/hon egenhändigt få samla in alla system tillverkade och skrota dem med en tandborste som enda verktyg...!!!!

Jag håller med på den punkten - det är skitfult!

Ett jävla dilemma är vad det är.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jahapp, den goda nyheten är att Tommy från Piteå MC o Motor kom hem till mig och monterade den nya bromspumpen på recallen. Tala om god service! :) Den mindre goda att MC-branschens mest onödiga felmeddelande ever - C46 - avgasspjällen på grenröret - lyste fett när jag provstartade hojen. Finns det inget MC-fabrikat som lyckats konstruera en anordning som faktiskt fungerar utan onödiga kärvanden eller larm? :mad:

Jaja, får bli att kolla kontakter, spänning från sensor och smörja upp axeln någon dag framöver. Eller så surnar jag till och klipper kabeln till ECU? Jaja, få se på vilken sida man vaknat när det väl blir dags... :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jahapp, den goda nyheten är att Tommy från Piteå MC o Motor kom hem till mig och monterade den nya bromspumpen på recallen. Tala om god service! :) Den mindre goda att MC-branschens mest onödiga felmeddelande ever - C46 - avgasspjällen på grenröret - lyste fett när jag provstartade hojen. Finns det inget MC-fabrikat som lyckats konstruera en anordning som faktiskt fungerar utan onödiga kärvanden eller larm? :mad:

Jaja, får bli att kolla kontakter, spänning från sensor och smörja upp axeln någon dag framöver. Eller så surnar jag till och klipper kabeln till ECU? Jaja, få se på vilken sida man vaknat när det väl blir dags... :)

Jag har inte hört ett ord om att byta bromspumpen än, får väl se om det kommer ett brev snart. ÄR det en helt annan pump eller ser den ut som den gamla fast med nya tätningar?

Angående spjället så är det ju bara att ta loss vajrarna och låta spjället stå öppet hela tiden så kan servomotorn snurra bäst den vill...:)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag har inte hört ett ord om att byta bromspumpen än, får väl se om det kommer ett brev snart. ÄR det en helt annan pump eller ser den ut som den gamla fast med nya tätningar?

Angående spjället så är det ju bara att ta loss vajrarna och låta spjället stå öppet hela tiden så kan servomotorn snurra bäst den vill...:)
Hmmm, är Din en KGK-inporterad hoj? Är det inte det tror jag Du ska kontakta där Du köpte den för att säkerställa att Du får prylarna. Även om den är KGK-importerad kan det vara ide, det verkar som att de flesta fått brevet nu. Det är en helt ny enhet inkl behållare som levereras, den ser däremot ut som den gamla. Ska ut och efterlufta den nu, den har stått med anliggning hela natten.

Mmm, på trajjan kunde jag justera själv tack vare Tuneboy/TuneECU, men ska nu detta vara framtida krångel lutar det åt att spjället frikopplas och felsignalen släcks m h a avbitare...
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top