Suzuki GSX-R 1000 2009-2011 tråden

  • Thread starter Thread starter Hudik
  • Start date Start date
Ja, eller låsbricka under muttern! Som Du kanske minns bevisas den tesen av en bricka offrad till sandfållegudarna, ett inköp av Finland dyraste speciallåsbricka och en dos stressmek på Kemora häromsistens... :hihi

Hur skulle jag kunna glömma det... ;)

Vi två har skruvat i dämparen, vi två har tappat muttrarna... go figure...! ;)
 
Pillat dit ett nytt kontaktstycke, verkar fått stiften någorlunda rätt, återstår att se så allt fungerar som det ska när motorn går (väntar på en ny kylare).

1551779_10152161389952415_1090626554_n.jpg
 
Awww yeah! Ny kylare monterad, provstartad, och allt verkar fungera som det ska!
Pillade dit två brickor på anvisad plats, hojen är numera 6mm högre i arslet.
Tyvärr misstänker jag att det sliponet som sitter monterat är alldeles för högljutt för våra svenska banor (M4 slipon). Vill helst slippa montera original systemet, så det är väll bara börja leta slipon med lägre ljudnivå.

Men det går framåt!
 
Awww yeah! Ny kylare monterad, provstartad, och allt verkar fungera som det ska!
Pillade dit två brickor på anvisad plats, hojen är numera 6mm högre i arslet.
Tyvärr misstänker jag att det sliponet som sitter monterat är alldeles för högljutt för våra svenska banor (M4 slipon). Vill helst slippa montera original systemet, så det är väll bara börja leta slipon med lägre ljudnivå.

Men det går framåt!

Jag kör med LeoVince och linkpipe (de-cat). Jag ljudmätte till under 94dB vid förbifart på Mittsverige, fullt skaft på trean så det borde funka förutom på Kinnekulle där inte ens en originalhoj klarar ljudkraven, men de har 92dB där... Ljudet från insuget och kedjan låter mer än 92dB...
 
Leovince funkar alltså. Tack för tipset! Det sitter linkpipe på i dagsläget, med lite fix går det nog att få ett annat rör att passa.
 
Äh vafan, jag fortsätter spamma tråden :D

1016380_10152179052802415_399028666_n.jpg

Tankkåpa och framskärm är på G. Blev inte alls kompis med kåpan på "undersidan" av frontkåpan, passformen var sådär, ska ge mig på ett nytt försök att montera den till helgen.
 
Äh vafan, jag fortsätter spamma tråden :D

View attachment 397875

Tankkåpa och framskärm är på G. Blev inte alls kompis med kåpan på "undersidan" av frontkåpan, passformen var sådär, ska ge mig på ett nytt försök att montera den till helgen.

Bra jobbat! :) Fortsätt med rapporterna!! :)

Jag ser ditt M4-rör och jag förstår varför det låter...:rolleyes:
 
Äh vafan, jag fortsätter spamma tråden :D....
Ja, denna trådens största problem är ju verkligen alla inlägg i tid och otid... ;)

Klart Du ska fortsätta rapportera Dina fram- såväl som motgångar, och lika klart är att Ditt M4 kommer att väcka de döda medan det effektivt mördar alla fastställda bullernivåer runt banorna! Utan katalysator kommer Du att bli legendarisk rekordhållare, skulle jag tro :)

Så nu hoppas jag att Du förstår att minsta avbrott i Dina inlägg kommer att uppfattas som en ren fientlig handling!
 
Nu hoppas jag att Du förstår att minsta avbrott i Dina inlägg kommer att uppfattas som en ren fientlig handling!

haha I will continue my reports!

Tro´t eller ej, men det sitter faktiskt en insats i rörstumpen. Jag ska försöka få tag på en riktigt ljudmätare, mest på skoj, och se vad ljudvolymen kan ligga på vid förbifart (när snön är väck...:död). Jag har även varit i kontakt med lokala Suzuki-återförsäljaren här i Örebro, dom tar sig an bromspumpen när det blir aktuellt. Tänkte passa på att byta bromsslangar till stålomspunna strax innan det, så får den stackars meken lufta systemet, så jag slipper :hihi
 
Awww yeah! Ny kylare monterad, provstartad, och allt verkar fungera som det ska!
Pillade dit två brickor på anvisad plats, hojen är numera 6mm högre i arslet.
Tyvärr misstänker jag att det sliponet som sitter monterat är alldeles för högljutt för våra svenska banor (M4 slipon). Vill helst slippa montera original systemet, så det är väll bara börja leta slipon med lägre ljudnivå.

Men det går framåt!

Satsa på original.

Slipon + db killer för att få ner ljudet på respektabel nivå innebär oftast en redig flaskhals. Originalsystemet är tyst och ger bra med effekt - helt enkelt optimalt med tanke på de förutsättningarna vi har.

Slipon + db killer tror jag ej personligen på då det verkar vara dåligt (på de systemen jag sett).
 
Ja det kanske får bli så, åtminstone tills vidare. Vore ju skönt för vikt-samvetet att slippa klämma dit katalysatorn dock! En egentillverkad linkpipe med original ljuddämpare måhända? Tur det inte är säsong riktigt än!

Edit: Ebay är ju fullkomligt nedlusat av grejer till GSX-R. Avgassystem kommer nog inte bli något problem!
 
Last edited:
Satsa på original.

Slipon + db killer för att få ner ljudet på respektabel nivå innebär oftast en redig flaskhals. Originalsystemet är tyst och ger bra med effekt - helt enkelt optimalt med tanke på de förutsättningarna vi har.

Slipon + db killer tror jag ej personligen på då det verkar vara dåligt (på de systemen jag sett).

Helt uteslutet, original gixxersystemet är det i särklass fulaste som någonsin tillverkats i en fabrik, pUnGcKt!
Den som ritade designen borde skjutas, skinnflås och steglas, sen skulle han/hon egenhändigt få samla in alla system tillverkade och skrota dem med en tandborste som enda verktyg...!!!!
 
Edit: Ebay är ju fullkomligt nedlusat av grejer till GSX-R. Avgassystem kommer nog inte bli något problem!

En av de stora anledningarna till att jag köpte en Gixxer!!! På eBay finns det grejer nog att bygga ett helt gäng gixxers med precis alla tillbehör som finns, och detta till väldigt rimliga pengar, mycket positivt! :)
 
Helt uteslutet, original gixxersystemet är det i särklass fulaste som någonsin tillverkats i en fabrik, pUnGcKt!
Den som ritade designen borde skjutas, skinnflås och steglas, sen skulle han/hon egenhändigt få samla in alla system tillverkade och skrota dem med en tandborste som enda verktyg...!!!!

Jag håller med på den punkten - det är skitfult!

Ett jävla dilemma är vad det är.
 
Jahapp, den goda nyheten är att Tommy från Piteå MC o Motor kom hem till mig och monterade den nya bromspumpen på recallen. Tala om god service! :) Den mindre goda att MC-branschens mest onödiga felmeddelande ever - C46 - avgasspjällen på grenröret - lyste fett när jag provstartade hojen. Finns det inget MC-fabrikat som lyckats konstruera en anordning som faktiskt fungerar utan onödiga kärvanden eller larm? :mad:

Jaja, får bli att kolla kontakter, spänning från sensor och smörja upp axeln någon dag framöver. Eller så surnar jag till och klipper kabeln till ECU? Jaja, få se på vilken sida man vaknat när det väl blir dags... :)
 
Jahapp, den goda nyheten är att Tommy från Piteå MC o Motor kom hem till mig och monterade den nya bromspumpen på recallen. Tala om god service! :) Den mindre goda att MC-branschens mest onödiga felmeddelande ever - C46 - avgasspjällen på grenröret - lyste fett när jag provstartade hojen. Finns det inget MC-fabrikat som lyckats konstruera en anordning som faktiskt fungerar utan onödiga kärvanden eller larm? :mad:

Jaja, får bli att kolla kontakter, spänning från sensor och smörja upp axeln någon dag framöver. Eller så surnar jag till och klipper kabeln till ECU? Jaja, få se på vilken sida man vaknat när det väl blir dags... :)

Jag har inte hört ett ord om att byta bromspumpen än, får väl se om det kommer ett brev snart. ÄR det en helt annan pump eller ser den ut som den gamla fast med nya tätningar?

Angående spjället så är det ju bara att ta loss vajrarna och låta spjället stå öppet hela tiden så kan servomotorn snurra bäst den vill...:)
 
Jag har inte hört ett ord om att byta bromspumpen än, får väl se om det kommer ett brev snart. ÄR det en helt annan pump eller ser den ut som den gamla fast med nya tätningar?

Angående spjället så är det ju bara att ta loss vajrarna och låta spjället stå öppet hela tiden så kan servomotorn snurra bäst den vill...:)
Hmmm, är Din en KGK-inporterad hoj? Är det inte det tror jag Du ska kontakta där Du köpte den för att säkerställa att Du får prylarna. Även om den är KGK-importerad kan det vara ide, det verkar som att de flesta fått brevet nu. Det är en helt ny enhet inkl behållare som levereras, den ser däremot ut som den gamla. Ska ut och efterlufta den nu, den har stått med anliggning hela natten.

Mmm, på trajjan kunde jag justera själv tack vare Tuneboy/TuneECU, men ska nu detta vara framtida krångel lutar det åt att spjället frikopplas och felsignalen släcks m h a avbitare...
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top