Suzuki GSX-R 1000 2009-2011 tråden

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Premiäråkt sukkan i dagarna två på Gelleråsen. Den funkar jävligt bra och det kändes redan nu som om det gick fortare med denna än med bmwn i slutet på förra året. Dock började FI lampan lysa på 1a varvet efter ca 1/3 av banan och fortsatte med detta båda dagarna, men står den på tomgång börjar inte lampan lysa och den går bra. Finns det möjlighet till att läsa blinkkoder eller är det aukt firma som gäller?

Nu är bazzen på g dessutom! Yeeey!
Bygla två anslutningar i den vita pluggen under sitsen med t ex ett gem enligt anvisningarna här: http://wotid.com/gsxr/content/view/15/35/ och läs sedan felkoden i displayen.

Då indikeringen försvinner efter stopp är det inte något allvarligt fel. Räkna kallt med att Bazzaz QS kommer att orsaka liknande felindikering på höga varvtal, det är helt enkelt något man får leva med. Skoj att Du är nöjd med hojen:)
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
jag tänkte likadant ang felkoden, slocknar den när ja startat om hojen och den går bra så kan det ju knappast vara någon större fara. Nu laddar jag om inför licenskurs och två dagar på mantorp över valborg!
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Fick bazzaz till en gsx-r 2005-06. Kabelhärvan stämmer inte och jag har ingen lust att börja fulskarva kontaktstyckena. FUCK! Ska se vad säljaren säger, skrev ett halvbittert mail. Annars får jag väll försöka sälja skiten.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Ingen som råkar sitta på en kopplingskåpa jag kan få köpa? Hände en grej på Mantorp...
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Jahaja. Startmotorn orkar inte dra runt motorn. Jag har testat 3 olika batterier, varav ett av dom direkt efter startförsöket monterades i bmwn och drog igång den helt utan problem. Den går att springa igång och när den är igång går den utan missljud/konstigheter. Jag hade tänkt köra på gelleråsen imorgon och torsdag men just nu känner jag bara för att skita it.

edit: sätter man ihop hojfan rätt slipper man problem...
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jahaja. Startmotorn orkar inte dra runt motorn. Jag har testat 3 olika batterier, varav ett av dom direkt efter startförsöket monterades i bmwn och drog igång den helt utan problem. Den går att springa igång och när den är igång går den utan missljud/konstigheter. Jag hade tänkt köra på gelleråsen imorgon och torsdag men just nu känner jag bara för att skita it.

edit: sätter man ihop hojfan rätt slipper man problem...

Aha, löste det sig? Jag vet att man ibland får dränera motorolja ur en cylle om man varit omkull, men då borde den inte gå igång eller ryka grande om d2n startar. Och det gör ju inte Din. Så - vad var problemet? Någon givare i handtag eller stöd?
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Aha, löste det sig? Jag vet att man ibland får dränera motorolja ur en cylle om man varit omkull, men då borde den inte gå igång eller ryka grande om d2n startar. Och det gör ju inte Din. Så - vad var problemet? Någon givare i handtag eller stöd?

Det löste sig. Jag trodde som du, oljefyllda cylindrar så jag demonterade stiften och kikade men det såg bra ut. Jag hade antagligen fått en bricka för mycket mellan startmotordrevet och kopplingskåpan, när kagjag sen drog dit kåpan blev det alldeles för tungt för startmotorn att dra runt iom att axeln mer eller mindre låg stum mot kåpan. Nu funkar det som de ska med brickor på rätt plats.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
10406713_10152470020547415_431055634804197647_n.jpg

:banana Jag hittade en bränslemap på Bazzaz.net som en "Roffe_s" hade grejat med :p Jag testar! Roffe du har väll inte sprängt din motor med denna mapp va? haha
 
Last edited:

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Well. Hojen fungerar! Pga klantighet skruvades växelpinnen ur qs-sensorn efter 3 varv sist på Anderstorp, som tur var hade jag originalpinnen kvar och kunde köra vidare efter lite meck. Nu sitter Qs:en på igen och jag har gjort det mer ordentligt denna gång. Ska bli gött att testa Mantorp nästa vecka.

På grund av Roffes digitala svartmagi känns det nästa som om jag skulle behöva en bättre styrdämpare. Tips? Öhlins funkar ju alltid antar jag.

Delar med mig en bild från Anderstorp också, fotot taget av nettefoto.se. Hojen ser ju åtminstonde jävligt snabb ut, nu måste föraren lära sig köra också :)

tummenupp 2.jpg
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Well. Hojen fungerar! Pga klantighet skruvades växelpinnen ur qs-sensorn efter 3 varv sist på Anderstorp, som tur var hade jag originalpinnen kvar och kunde köra vidare efter lite meck. Nu sitter Qs:en på igen och jag har gjort det mer ordentligt denna gång. Ska bli gött att testa Mantorp nästa vecka.

På grund av Roffes digitala svartmagi känns det nästa som om jag skulle behöva en bättre styrdämpare. Tips? Öhlins funkar ju alltid antar jag.

Delar med mig en bild från Anderstorp också, fotot taget av nettefoto.se...
Snygg bild! Hehe, ja förbättras ett område får man raskt flytta fokus till ett annat. Bra att mappen fungerar även för Dig, då har vi i alla fall gjort något rätt!

Jag skulle gå på Öhlins, bara för att det underlättar service och underhåll. Av någon anledning får jag nästan aldrig styrslag numera, kanske har med min Öhlinsgaffel att göra? Eller så är jag helt enkelt för lat, för gammal och för trind för att gasa på ordentligt numera?
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Hojen går skit med QS:en inkopplad. Dels bryter den jävligt bryskt, jämför jag med bmwn (som får kritik för en dålig QS original) bryter bmwn mycket behagligare och smidigare, är det bryttiderna som skall kortas?

Men det största problemet är att efter ca 5 minuter på banan går hojen som en påse skit. Dom första 3-4 varven fungerar den okej, men efter den distansen så känns det som qs:en får frilir och börjar bryta lite hejvilt på pådrag, helt okörbart. Tänkte först det var qsen som var ställd för känsligt, så den bryter på grund av vibrationerna, men då ska det ju vara skit från start, inte komma efter ett par varv. Jag testade att ställa ner känsligheten utan skillnad.

Tips?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...det största problemet är att efter ca 5 minuter på banan går hojen som en påse skit. Dom första 3-4 varven fungerar den okej, men efter den distansen så känns det som qs:en får frilir och börjar bryta lite hejvilt på pådrag, helt okörbart. Tänkte först det var qsen som var ställd för känsligt, så den bryter på grund av vibrationerna, men då ska det ju vara skit från start, inte komma efter ett par varv. Jag testade att ställa ner känsligheten utan skillnad.

Tips?
Svårare nöt denna gång. QS är normalt helt opåverkad av motortemp och varvtal, därför behövs ytterligare info innan analys:
1 - går hojen bra vid full temp på gata, dvs är problemet 100% banrelaterat?
2 - motorlampan tänd? Kod?
3 - petat i något annat än Bazzaz på senaste?
4 - finns det några speciella varvtal eller trottelpositionwr då problemet uppstår?

Det låter som någon form av glapp eller dålig signal utan att veta mera i nuläget...
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Den går bara på bana, motorlampan tänds långt innan detta uppstår och har så gjort sen första bandagen med hojen i våras. Motortemp...tjaa 5 minuter hårdkörning på bana ger väll typ 80°. När den väl fuckat ur så spelar varken varvtal eller trottelposition någon roll, den missar så fort jag rör gasen från tomgång. Jag prövar ställa ner känsligheten på givaren en hel del inför första passet imorgon, får se om det hjälper
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Den går bara på bana, motorlampan tänds långt innan detta uppstår och har så gjort sen första bandagen med hojen i våras. Motortemp...tjaa 5 minuter hårdkörning på bana ger väll typ 80°. När den väl fuckat ur så spelar varken varvtal eller trottelposition någon roll, den missar så fort jag rör gasen från tomgång. Jag prövar ställa ner känsligheten på givaren en hel del inför första passet imorgon, får se om det hjälper
Kan Du simulera felet i depån efter passet, d v s går hojen lika skit t ex på depåstöd? Att motorlampan tänds är inget onormalt, QS:en stör ECU ochregistrerar ett avbrott i tändningen vilket genererar en felkod. Men ligger felkoden kvar när Du startar hojen igen bör Du läsa av den, då är det något annat fel.

Bazzazen bryter oerhört mjukt så något mysko är det, en QS är i grunden en rätt enkel konstruktion men funktionen är beroende av en stabil varvtalssignal för att den ska bryta smidigt.

Koppla upp Bazzazen mot datorn och verifiera alla givare utan att stanna motorn men efter att felet börjat. Ställ hojen på depåstöd och kolla funktionen på QS:en, ge akt på felväxlingar eller om TPS/varvtal är instabila. Jag tror tyvärr inte att problemet är relaterat till Bazzaz:en, låter som sagt mer som att någon givare börjar löpa amok när motorn blir varm.

Men jag hoppas att det funkar med Din givarjustering, lycka till:)
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Något med bazzen eller qsen måste det vara i och med att hojen går klockrent när jag ryckte ur kontakten från brytaren till tändspolarna. Jag ska strax ut på banan igen, jag ger det ett försök till efter att ha kollat dom enklaste kontakterna utan att lyfta tanken. Går den skit så kör jag utan och felsöker ordentligare i helgen hemma i garaget :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Något med bazzen eller qsen måste det vara i och med att hojen går klockrent när jag ryckte ur kontakten från brytaren till tändspolarna. Jag ska strax ut på banan igen, jag ger det ett försök till efter att ha kollat dom enklaste kontakterna utan att lyfta tanken. Går den skit så kör jag utan och felsöker ordentligare i helgen hemma i garaget :)
Bra, då är stalltipset från läktaren någon form av glapp i Bazzaz-härvan eller någon av dess kontakter till sensorerna. Om sensorkontakterna spökar borde det synas via datorn. Uppstår problemet även om Du kör med nollmapp till injektorerna? Kan Du avaktivera QS i menyn, finns felet i så fall kvar? Dessa försök att isolera felkällan kan ju vara bra att klara av innan Du packar ihop...

EDIT - Dubbelkolla jordningen av Bazzaz-enheten först, vet att en dålig jord kan orsaka alla möjliga problem på Powecommanders och Bazzaz-enheter!
 
Last edited:

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Bra, då är stalltipset från läktaren någon form av glapp i Bazzaz-härvan eller någon av dess kontakter till sensorerna. Om sensorkontakterna spökar borde det synas via datorn. Uppstår problemet även om Du kör med nollmapp till injektorerna? Kan Du avaktivera QS i menyn, finns felet i så fall kvar? Dessa försök att isolera felkällan kan ju vara bra att klara av innan Du packar ihop...

EDIT - Dubbelkolla jordningen av Bazzaz-enheten först, vet att en dålig jord kan orsaka alla möjliga problem på Powecommanders och Bazzaz-enheter!

Well... en liten update då: igår kväll kopplade jag in kontakten till tändspolarna igen samt ställde ner känsligheten ytterligare på den lilla modulen som sitter på kablaget till brytaren på pinnen. Funkade klockrent hela dagen idag! Råkade dock ut för ett par falska frilägen mellan 4an och 5an. Jag mesar väll antagligen vid växling just där antar jag och trycker inte till ordentligt. Gelleråsen på måndag, då får vi se om problemet uppstår igen, men jag ser ingen anledning att det ska göra det med tanke på hur bra den gick idag.

Btw...det är ingen här i tråden som har en kylare till en k7 1000? Polaren fick sin sönderskjuten på mantorps långa raka
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Well... en liten update då: igår kväll kopplade jag in kontakten till tändspolarna igen samt ställde ner känsligheten ytterligare på den lilla modulen som sitter på kablaget till brytaren på pinnen. Funkade klockrent hela dagen idag! Råkade dock ut för ett par falska frilägen mellan 4an och 5an. Jag mesar väll antagligen vid växling just där antar jag och trycker inte till ordentligt. Gelleråsen på måndag, då får vi se om problemet uppstår igen, men jag ser ingen anledning att det ska göra det med tanke på hur bra den gick idag.

Btw...det är ingen här i tråden som har en kylare till en k7 1000? Polaren fick sin sönderskjuten på mantorps långa raka

Bra - det där med att inte växla upp tillräckligt distinkt känner jag igen från min egen lilla värld, jag kör ju normalväxlat och har lyckats med samma några gånger på Kemora - det gäller att peta till lådan distinkt, möjligen kan lite längre bryttid reducera problemet. På Cordonas gamla switch var jag med om att skruven för känslighet rörde sig men har inte upplevt den problematiken på Bazzaz switchar.

Mem det var skönt att höra att prylarna lirar för Dig, då ber jag att önska lycka till med kylarjakten då mitt garage inte innehåller en dylik tingest.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Bra - det där med att inte växla upp tillräckligt distinkt känner jag igen från min egen lilla värld, jag kör ju normalväxlat och har lyckats med samma några gånger på Kemora - det gäller att peta till lådan distinkt, möjligen kan lite längre bryttid reducera problemet.

Ska testa ställa upp tiden lite mellan 4-5, dessvärre hinner man ju knappast testa den växlingen på gåsen :D

Btw: vadå "saknar ännu skägg, väst och bumse..."?! Jag har skägg och bumse! Inget fel i det! :mad:

:hihi
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Gelleråsen avklarad utan större incidenter, fullkomligt slaktade min tidigare dokumenterade tid där satt med BMWn sent i Augusti förra året.
QSen fungerar klockrent!
Jag måste nog nästan skaffa nya fotpinnar dock. Det sitter TRW pinnar på nu, men med original växelpedal så jag når knappt fram till pinnen utan får växla med tåspetsen, antagligen en stark bidragande orsak till mina missade växlingar. Detta blir en punkt på min "to do-vinterlista".

However. Jag tycker hojen ålar/jazzar en del i utgången på kurvorna vid gaspådrag. Detta är väll till stor del en justeringssak, så vad tycker ni jag kan testa ändra? Bakdämparen är i nuläget ställd i standard enligt bok.

Den vill även dansa rejält med bakhjulet vid kraftiga inbromsningar, men detta fick jag tips om att öppna upp kompressionen för att motverka och det hjälpte en hel del.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top