Suzuki GSX-R 1000 2009-2011 tråden

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...However. Jag tycker hojen ålar/jazzar en del i utgången på kurvorna vid gaspådrag. Detta är väll till stor del en justeringssak, så vad tycker ni jag kan testa ändra? Bakdämparen är i nuläget ställd i standard enligt bok.

Den vill även dansa rejält med bakhjulet vid kraftiga inbromsningar, men detta fick jag tips om att öppna upp kompressionen för att motverka och det hjälpte en hel del.
Sitter illa till nu, men detta är mina sist dokumenterade inställningar med originalprylarna:

Front: comp 5 3/4 varv ut Retur 1 varv ut.
Bak: comp H 3 1/4 varv ut, L 3 1/4 varv ut, Retur 2 1/4 varv ut.

Hur har Du framgaffeln i f t styrkronan? 3 mm guld synligt funkade för mig med 190/55 bak och 6 mm shims.

Lycka till!

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Den vill även dansa rejält med bakhjulet vid kraftiga inbromsningar, men detta fick jag tips om att öppna upp kompressionen för att motverka och det hjälpte en hel del.

Jag fick samma problem med min R6:a.. Tog bort 2 klick retur bak, men i övrigt så var det faktiskt framänden som var problemet. Lite mer komp fram så dök den inte lika fort och bakvagnen blev stabilare. Rätt eller fel vet jag inte, men hjälpte för mig :)

(Sen så har jag bytt till ett högre bakdäck, så ska höja den lite fram så borde det bli ännu bättre).

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Roffe: Jag testar! Tror jag har mer än 3 mm gaffeluppstick i dagsläget.
Edit: "ut" från ändläge eller grundinställningen?

Peter: Bra tips! Jag fick tips av BC att skruva på kompen, vilket jag gjorde och kände skillnad, ska följa era råd och justera bakdämparen en aning också inför nästa körning.

Last edited:

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Uppfattat!

Fick skäll för min ljudvolym på Gåsen i måndags. Yoshipipa med DB-killer i. Tänkte jag kanske skulle pröva MWRs luftfilter med "db-killer" som Bactor säljer. Efter 1500 mil med originalfiltret känns det helt okej att byta.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Gelleråsen avklarad utan större incidenter, fullkomligt slaktade min tidigare dokumenterade tid där satt med BMWn sent i Augusti förra året.
QSen fungerar klockrent!
Jag måste nog nästan skaffa nya fotpinnar dock. Det sitter TRW pinnar på nu, men med original växelpedal så jag når knappt fram till pinnen utan får växla med tåspetsen, antagligen en stark bidragande orsak till mina missade växlingar. Detta blir en punkt på min "to do-vinterlista".

However. Jag tycker hojen ålar/jazzar en del i utgången på kurvorna vid gaspådrag. Detta är väll till stor del en justeringssak, så vad tycker ni jag kan testa ändra? Bakdämparen är i nuläget ställd i standard enligt bok.

Jag har haft min hoj i tre år och häromdagen först så upptäckte jag att växelpinnen faktiskt kan flyttas till ett hål längre bak...!!!:tummenupp:)

Jazzande ut ur kurvor under gaspådrag beror i regel på för lite retur bak, öka den så lugnar det ner hojen...

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Jag har haft min hoj i tre år och häromdagen först så upptäckte jag att växelpinnen faktiskt kan flyttas till ett hål längre bak...!!!:tummenupp:)

Jazzande ut ur kurvor under gaspådrag beror i regel på för lite retur bak, öka den så lugnar det ner hojen...

Växelpinnen är flyttad så långt bak det går! Det får gå denna säsong, men i vinter ska det blingas lite mer :)

Jag har nu kopierat Roffes dämparinställningar, bara för att se hur det känns. Tyvärr är det inte så många bandagar till iår jag kommer hinna med :(

...får åka till Spanien i vinter och brassa! :D

sturesten

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2013
Hoj
Nja
Köpte mig en K9 här i våras. Dessa två kåpor följde med. Men var fan ska de egentligen sitta?

uploadfromtaptalk1406238482935.jpg

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Köpte mig en K9 här i våras. Dessa två kåpor följde med. Men var fan ska de egentligen sitta?

View attachment 409279

Har du hittat något ställe dom passade?

Btw. Nu har jag ingen S1000RR längre...

10250240_10152575777292415_825125155366053268_n.jpg

Utan 2st GSX-R 1000 k9. Kul grej liksom... :D
Jag misstänker åtminstonde Roffe känner igen den. En viss Galen Skåning brassar numera runt på BMWn, jag på denna.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Jag misstänker åtminstonde Roffe känner igen den. En viss Galen Skåning brassar numera runt på BMWn, jag på denna.
Grattis, fin hoj :) Jasså, var det Din tysk som Ante skröt om på FB, då kan jag bekräfta att jag inte tror Du gjort ett dåligt val:) Den hojen är väl uppsatt, om än jag föredrar det svenska guldet före Wilbers:)

Vilken kommer Du att köra bana med? Den Du snickrat med själv eller den nya?

Fin hoj, riktigt fin. Förresten - han visade väl inte filmen där vi dubbelskrapar på Kemora? Vi var inte första, långt ifrån det mest eleganta - men definitivt det tyngsta paret som lyckats med den bedriften... ;)

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Haha icket. Det jag kan tänka mig med tanke på monteringshålen är där man sätter skjutspinnarna. Men det skulle dels se ut som skit, ej heller passa över själva pinnarna.

:dummer

Jag har precis monterat originalkåpor på ena sukkan och inte hittat någon liknande kåpa! Måste vara nått bös du fick med av misstag!

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Grattis, fin hoj :) Jasså, var det Din tysk som Ante skröt om på FB, då kan jag bekräfta att jag inte tror Du gjort ett dåligt val:) Den hojen är väl uppsatt, om än jag föredrar det svenska guldet före Wilbers:)

Vilken kommer Du att köra bana med? Den Du snickrat med själv eller den nya?

Fin hoj, riktigt fin. Förresten - han visade väl inte filmen där vi dubbelskrapar på Kemora? Vi var inte första, långt ifrån det mest eleganta - men definitivt det tyngsta paret som lyckats med den bedriften... ;)

Nä någon film med dubbelskrap fick jag inte se :(
Detta är numera den fd. mattsvarta som jag skruvat med själv, saknas en del kåpskruvar och pluggar men nya är på G:

10574238_10152577239242415_9088027178712870967_n.jpg

Tänkte vänta tills i vinter med att gatkitta den, men ja kunde inte hålla mig! Den blåvita får numera agera banräser såklart, får se om jag säljer gatsukkan eller har den för finåkning 2015.

Last edited:

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Btw. Nu har jag ingen S1000RR längre...

View attachment 409527

Utan 2st GSX-R 1000 k9. Kul grej liksom... :D
Jag misstänker åtminstonde Roffe känner igen den. En viss Galen Skåning brassar numera runt på BMWn, jag på denna.

Ja, den där gixxern har jag sett förr, mestadels bakifrån... ;-)

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Fan det här är inte bra...den här hojen förpliktar ju att det ska gå utav helvete. :( hahaha

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Låter ett dubbelpipigt avgassystem mindre än ett system med singeldämpare? Generellt alltså.

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Hej, Har nyligen skaffat en K9 I originalskick som helt onödigt skall masseras lite för att bli en normalsmutt solskensmaskin för Roslagen och har nu ett par frågor.

Recept: Akra Slip med decat, Stålspunnet, bra belägg, bra däck, kirra lite med chassie/fjädring, kapa vikt (på hoj...inte förare).

Fråga 1:
Förarsadeln vilar ovanpå batteriet, då jag vill slänga I ett lättviktsbatteri dyker givetvis frågan upp om det begränsar batteriurvalet...lr har någon löst det med någon bärande distans?

Fråga 2:
Piggy back på ECU, dvs har vi en vinnare gällande valet mellan Bazzaz lr PCV (Qs/TC är ej aktuellt för mig). Såg nu att Powercommander också släppt en snikvariant "PCFC" som verkar göra det PCV gör men kan ej byggas ut?

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Låter ett dubbelpipigt avgassystem mindre än ett system med singeldämpare? Generellt alltså.

Du får ju en större ljuddämpande area per mängd avgaser som trycks genom systemet så det blir ju tystare. Ju större ljuddämpare desto tystare. Sen kan det ju skilja i typ av ljuddämpare och i konstruktion. Roffes dubbla Yoshi GP-style låter mer än mitt singel LeoVince kolfiber... :)

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Piggy back på ECU, dvs har vi en vinnare gällande valet mellan Bazzaz lr PCV (Qs/TC är ej aktuellt för mig). Såg nu att Powercommander också släppt en snikvariant "PCFC" som verkar göra det PCV gör men kan ej byggas ut?

Bazzaz köper du om du vill justera bränslet själv och ha valmöjligheter för att justera efter olika förutsättningar (vår/sommar/höst/med db-killer/utan db-killer) osv. Köp då Bazzaz tillsammans med deras Z-AFM med bredbandslambda.
Vill du bara ha hojen bänkad och inställd och så är det inget mer med det så kör du med en PowerCommander eller Yoshibox.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati