Suzuki GSX-R 1000 2009-2011 tråden

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Roffes dubbla Yoshi GP-style låter mer än mitt singel LeoVince kolfiber... :)

Jag har hört många som sagt att Yoshi-dämpare oftast låter mer än de flesta andra tillverkares? Den där förbannade ljudgränsen är ju boven till allt, men man måste ju vara under gränsen om man ska fortsätta brassa bana.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag har hört många som sagt att Yoshi-dämpare oftast låter mer än de flesta andra tillverkares? Den där förbannade ljudgränsen är ju boven till allt, men man måste ju vara under gränsen om man ska fortsätta brassa bana.

Så är det. Mitt LeoVince funkar på banorna med db-killer, Rofes med nöd och näppe... ;-)
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Vad "styrs" original styrdämpare av på våra sukkor? Enbart hastighet eller är det fler parametrar som spelar in? Varvtal/växel? Blå/vita saknar dämpare, jag har originalet kvar men det verkar som om hastighetsgivaren är bortrationaliserad, jag vill nog inte testa gåsen utan någon slags styrdämpare monterad, därav min fråga. Visst kan jag köpa en öhlins direkt men det handlar ju om några slantar.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vad "styrs" original styrdämpare av på våra sukkor? Enbart hastighet eller är det fler parametrar som spelar in? Varvtal/växel? Blå/vita saknar dämpare, jag har originalet kvar men det verkar som om hastighetsgivaren är bortrationaliserad, jag vill nog inte testa gåsen utan någon slags styrdämpare monterad, därav min fråga. Visst kan jag köpa en öhlins direkt men det handlar ju om några slantar.

Tror det bara är hastighet, det är ingen kvalitetspryl som sitter där.
Om du tar upp hojen på bakhjulet och svänger styret fram och tillbaka så kommer du att märka att den blir lite trögare när farten ökar, dock inte tillräckligt...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Fråga 1:
Förarsadeln vilar ovanpå batteriet, då jag vill slänga I ett lättviktsbatteri dyker givetvis frågan upp om det begränsar batteriurvalet...lr har någon löst det med någon bärande distans?

Fråga 2:
Piggy back på ECU, dvs har vi en vinnare gällande valet mellan Bazzaz lr PCV (Qs/TC är ej aktuellt för mig). Såg nu att Powercommander också släppt en snikvariant "PCFC" som verkar göra det PCV gör men kan ej byggas ut?

Sadeln vilar ovanpå batteriet, men den övervägande delen av lasten går ju ändå ner i bakramen, väl...? Jag byggde faktiskt ett "kit" med ett Ballistic 8-cells batteri som bara vägde 768 gram och det var inga problem. Sedan användes kitet aldrig då batteriet behövdes till ett annat projekt, men det är en annan historia...Jag har inga bilder med mig nu, men om du googlar på "GSX-R race battery" eller går in på gixxer.com så hittar du garanterat bilder.

Bazzaz ger "mer för pengarna" och inbyggt i färre lådor än Dynojet Power Commander 5. I respektive grundutförande är det svårt att säga att den ena är bättre än den andra, de gör ju liksom samma sak - förvränger signalen till insprutningen. Om du däremot ska ha tändning, quickshifter, automatisk mappning eller traction control så blir det många små lådor med Power Commander's system (och jag vet fortfarande inte om de har någon TC...?). Det skiljer också lite grann i strategin bakom självmappningen.

Fördelen med Dynojet-prylar är möjligtvis att fler dyno-center är bekanta med dessa då du dyker upp för att bänka och justera in din hoj.

Jag hade PC5 med deras Auto Tune, mest för att jag känner den svenske importören. Fungerade helt problemfritt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vad "styrs" original styrdämpare av på våra sukkor? Enbart hastighet eller är det fler parametrar som spelar in? Varvtal/växel? Blå/vita saknar dämpare, jag har originalet kvar men det verkar som om hastighetsgivaren är bortrationaliserad, jag vill nog inte testa gåsen utan någon slags styrdämpare monterad, därav min fråga. Visst kan jag köpa en öhlins direkt men det handlar ju om några slantar.

Oavsett vilken styrdämpare du använder - om original kopplas ur så lär en ilsken lampa lysa och dessutom visas en felkod...? Detta kan i så fall åtgärdas genom att plugga in en resistor med samma motstånd som original styrdämpare. Jag vill minnas att Öhlins artikelnummer 21702-01 är en 24 Ohm resistor som fixar detta och jag tror att den ingår i alla Öhlins styrdämpare till modernare Suzuki.

https://www.partsworldshop.com/lightview/media/Pdfs/MI_SD030.pdf
 
Last edited:

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Supertack för utläggningen!
Bazzaz Z-fi å Z-afm + bung beställdes igår kväll, Akra med de cat rör kommer ändå inte förens i början av sep.
Batterifrågan, jag skall kika efter bilder.

Skall justera lite fjädring också, alldeles för mycket komp för roslagens tjälskott + att jag vill ha mer turn-in, så det bli nog höja den bak en aning å släppa på kompet.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En helt standard 2009-2014 GSX-R 1000 är ökänd för att vara riktigt låg i baken. Högre profil på bakdäcket, shims mellan ram och övre stötdämparfästet eller längre stötdämpare - alla höjer hojen bak och detta rekommenderas starkt för gatkörning såväl som bana. Instyrningen blir snabbare och markfrigången blir bättre (en helt standard hoj med duktig förare får snabbt problem med detta på bana).

Jag vill minnas att jag hade 190/55 däck istället för 190/50 däck samt en stötdämpare som var tre millimeter längre än standard. Detta gav 9+6 = 15 mm mer höjd rakt över bakaxeln. Detta blev klart bättre för gatkörning men anses ändå som konservativt bland de som åker tajta, svenska banor. Om du scrollar tillbaka i denna tråd står det säkert vad Niklas och Roffe använder.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
En helt standard 2009-2014 GSX-R 1000 är ökänd för att vara riktigt låg i baken. Högre profil på bakdäcket, shims mellan ram och övre stötdämparfästet eller längre stötdämpare - alla höjer hojen bak och detta rekommenderas starkt för gatkörning såväl som bana. Instyrningen blir snabbare och markfrigången blir bättre (en helt standard hoj med duktig förare får snabbt problem med detta på bana).

Jag vill minnas att jag hade 190/55 däck istället för 190/50 däck samt en stötdämpare som var tre millimeter längre än standard. Detta gav 9+6 = 15 mm mer höjd rakt över bakaxeln. Detta blev klart bättre för gatkörning men anses ändå som konservativt bland de som åker tajta, svenska banor. Om du scrollar tillbaka i denna tråd står det säkert vad Niklas och Roffe använder.

5-6mm shims mellan övre stötdämparfäste och ram tror jag var Roffe och Niklas recept sist jag frågade samma sak.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Supertack för utläggningen!
Bazzaz Z-fi å Z-afm + bung beställdes igår kväll, Akra med de cat rör kommer ändå inte förens i början av sep.
Batterifrågan, jag skall kika efter bilder.

Skall justera lite fjädring också, alldeles för mycket komp för roslagens tjälskott + att jag vill ha mer turn-in, så det bli nog höja den bak en aning å släppa på kompet.
Hultqvist har järnkoll som vanligt, jag skulle ge följande recept för en snabbsvängd Roslagenräser:
Häng - sikta på 30 mm bak, 40 mm fram.
Bakdäck - 190/55 ger Dig ca 10 mm högre bakdel.
Shims - kapa ur ett par 20mm brickor så de liknar ett U, lyft hojen bak och palla upp med pallbock under fotpinnar, lossa den övre stora infästningsmuttern under tanken ett antal varv, pilla in brickorna från hjulhuset mellan ramen och övre stötdämparfästet, momentdra bulten. Totalt ska Du ha 5-6 mm bricka vilket ger 10-12 mm högre bakdel.

Det innebär att Din gatsoffa hastigt och lustigt går mellan 20-25 mm högre bak än tidigare och att Du styr in den hur smidigt som helst. På små banor kan höjden möjligen göra att den är lite trögare att kasta från sida till sida i chikaner, men vad jag vet finns inte särskilt många sådana ens längs Rospiggarnas fina vägnät. Därför föreslår jag att Du lämnar bakdelen med denna höjd och sänker gaffelbenen i gaffelkronorna om Du finner hojen lite för nervös för Din smak. Jag körde då som nu med ca 3 mm ben synligt i st f originalinställningen 7 mm.

Bakstötdämparen reagerar inte särskilt finstämt på ändringar i kompressionen, så räkna med att få öppna skruven en hel del innan Du märker någon större skillnad. Framgaffeln är duktigt styv så jag misstänker att Du kan behöva släppa en del även på den.

Jag vet inte hur fullvuxen Du är men väger själv 90-95 kg beroende på humör. Mina sista noteringar för hydrauliken på originaldämparna var:
Front: comp 5 3/4 varv ut Retur 1 varv ut.
Bak: comp H 3 1/4 varv ut, L 3 1/4 varv ut, Retur 2 1/4 varv ut.

Detta var kombinationsinställningar för både bana i hyfsat tempo OCH våra tjälskadade fåtaliga krokvägar, Du kan vilja prova släppa upp både komp och retur utifrån dessa - kompression mer än retur.

Så slipper Du bläddra allt för långt bak i tråden :)
 
Last edited:

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Tackar Roffe!!

Skall gå igenom chassiet framöver.

Ny fråga:
När jag köpte hojen var den nyservad hos Carlbarks (650mil) och de hade hällt i Castrol GPS 10-40W delsyntet.

Jag upplever att kopplingen tar tid på sig att låsa...typ...sitter man på 5KRPM och öppnar hastigt så känns det som kopplingen slirar initialt för att sedan låsa mer å mer typ lite progressivt.

Är detta någon typisk effekt på just K9 kopplingen lr oljerelaterat??
Gäller väl uppvärmd maskin.

Byter hellre olja än koppling, lr så är det en typisk K9 effekt?
Hojen är i övrigt helt omeckad/original och verkar inte ha levt ett hårt Wheelie liv?!
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tackar Roffe!!

Skall gå igenom chassiet framöver.

Ny fråga:
När jag köpte hojen var den nyservad hos Carlbarks (650mil) och de hade hällt i Castrol GPS 10-40W delsyntet.

Jag upplever att kopplingen tar tid på sig att låsa...typ...sitter man på 5KRPM och öppnar hastigt så känns det som kopplingen slirar initialt för att sedan låsa mer å mer typ lite progressivt.

Är detta någon typisk effekt på just K9 kopplingen lr oljerelaterat??
Gäller väl uppvärmd maskin.

Byter hellre olja än koppling, lr så är det en typisk K9 effekt?
Hojen är i övrigt helt omeckad/original och verkar inte ha levt ett hårt Wheelie liv?!

Har för mig att jag har kört på Castrol någon gång utan problem. Numera bara Motul och det funkar klockrent. Det är billigt att byta olja så gör det. Är hojen rejält spöad så kan kopplingen ge upp men det är ganska sällsynt, det är bra kopplingar på de här maskinerna. Turbo och 300 hästar blir lite för mycket dock, fråga Xyron...!! :-D
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...När jag köpte hojen var den nyservad hos Carlbarks (650mil) och de hade hällt i Castrol GPS 10-40W delsyntet.

Jag upplever att kopplingen tar tid på sig att låsa...typ...sitter man på 5KRPM och öppnar hastigt så känns det som kopplingen slirar initialt för att sedan låsa mer å mer typ lite progressivt...
Inget som jag känner igen, samtidigt är det ju en bra olja Du har i maskinen. Själv kör jag med Q8 SBK Racing och har inga som helst kopplingsbesvär - i alla fall inte som jag märkt.

Det är inte effektsvackan i mellanregistret (mager på grund av miljö och bränsleförbrukningskrav) Du reagerar på? Den blir betydligt bättre med mappning. När Du mappar ska Du vara noggrann med hur Du kör - leta reda på en lång raka eller gammalt flygfält - jag vet vi tjötade en hel del om det tidigare i tråden. Hittar Du inte igen det kan vi ta det igen, men i princip ska basmappen utvecklas precis som när man kör i bänk och Du ska absolut INTE ligga och motorbromsa med delvis öppen trottel. Distinkt av och på är vad som gäller.

Du kan ju alltid spara oljan Du har i nu och köpa 4l SBK för ett test, den brukar gå att handla till riktigt vasst pris. Lycka till!
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Tackar för svaren Niklas & Roffe.

Själva mappingen blir inte förens senare i september, Bazzaz å akra + Pipercross skall landa först och monteras mm.

Jag har lite omvärldskrav på detta också gällande temperatur mm så det verkligen är grundmappen som justeras på och inte med sensoriska tabeller som spelar in avgörande också. (temperatur ute, i maskin etc).
Är lite i valet å kvalet också rörande mål-AFR i mappen, här är just kruxet att jag inte verifierar i bänk så effektutvecklingen inte kan verifieras.

Typ...TPS 80% 7Krpm...vilken AFR funkar "bäst" 12,8, 13,0 lr 13,2 osv(exempelvis)

Just nu funderar jag på att >60%TPS + >7KRPM köra ganska fett typ 12,8 för att det är accelerationsfas, sällan jag ligger å kör i jämn fart (roslagscruising) med >7Krpm annat än i just acc manövrar.

<60% TPS + <7Krpm runt 13,2 ned mot 13,4 i de lägre TPS värdena.
Tänker mig så klart lite snyggare övergångar.

Kikade lite på din Map Roffe för att se dina targets, har du testat runt i bänk och verifierat hur effekten påverkas av dina värden?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Kikade lite på din Map Roffe för att se dina targets, har du testat runt i bänk och verifierat hur effekten påverkas av dina värden?
Nej, inte på denna hojen då min uppfattning, baserad på bänkning av både min Trajja och andra maskiner, är att samma kombination av slag/borr och samma generation av motordesign verkar fungera bäst mot ungefär samma målvärden. På Trajjan kunde jag även justera tändkurvan i ECU, vilket gav lite mer intressanta resultat.

Generellt sett blir 12.8 lite fett för moderna förbränningsrum och utan överladd, bifogar min target mapp som funkat bra.

Target AFR.jpg

Undvik skarpa gränser där Du byter target, det ger bara konstiga interferenser utan att maskinen går ett dugg bättre. Skulle jag bänka hojen en förmiddag för att reda ut bästa AFR i alla register skulle jag kanske hitta någon hästkraft till. SÅ bra chaufför är jag inte :)

Edit - standardECU har ju redan kompensering för lufttryck och yttertemperatur och gör ett utmärkt jobb, så länge temperaturen är över ca +10 inskränker sig variationen i bränsletabellen till några få procent. Vid kallare temp går hojen någon tiondel fetare, och det är ju varken särskilt ovanligt eller oönskat...
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tackar för svaren Niklas & Roffe.

Själva mappingen blir inte förens senare i september, Bazzaz å akra + Pipercross skall landa först och monteras mm.

Jag har lite omvärldskrav på detta också gällande temperatur mm så det verkligen är grundmappen som justeras på och inte med sensoriska tabeller som spelar in avgörande också. (temperatur ute, i maskin etc).
Är lite i valet å kvalet också rörande mål-AFR i mappen, här är just kruxet att jag inte verifierar i bänk så effektutvecklingen inte kan verifieras.

Typ...TPS 80% 7Krpm...vilken AFR funkar "bäst" 12,8, 13,0 lr 13,2 osv(exempelvis)

Just nu funderar jag på att >60%TPS + >7KRPM köra ganska fett typ 12,8 för att det är accelerationsfas, sällan jag ligger å kör i jämn fart (roslagscruising) med >7Krpm annat än i just acc manövrar.

<60% TPS + <7Krpm runt 13,2 ned mot 13,4 i de lägre TPS värdena.
Tänker mig så klart lite snyggare övergångar.

Kikade lite på din Map Roffe för att se dina targets, har du testat runt i bänk och verifierat hur effekten påverkas av dina värden?

Roffe ska alltid fjesa runt med fjantande :)
Enligt Bazzaz och de tävlingsteam i AMA som kör gixxern så kör de med 13.0 eller 13.1, det ger bra svar på gasen (vilken är det absolut viktigaste) och massor med effekt... :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Roffe ska alltid fjesa runt med fjantande :)
Enligt Bazzaz och de tävlingsteam i AMA som kör gixxern så kör de med 13.0 eller 13.1, det ger bra svar på gasen (vilken är det absolut viktigaste) och massor med effekt... :)
:mad:

Och när har räserförare någonsin brytt sig om kultiverad motorgång? Va! Va, VA??

Nej, men seriöst så börjar enligt min erfarenhet problem med ryckigt gasrespons och taskig reaktion att komma någonstans vid och över AF 14.0 . Men att bara mappa 13.0 rakt över känns lite slösaktigt i min bok, i alla fall när det gäller landsvägshojar. Om det i praktiken syns på bensinnotan? Ja, det kan vi låta vara osagt... :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
:mad:

Och när har räserförare någonsin brytt sig om kultiverad motorgång? Va! Va, VA??

Nej, men seriöst så börjar enligt min erfarenhet problem med ryckigt gasrespons och taskig reaktion att komma någonstans vid och över AF 14.0 . Men att bara mappa 13.0 rakt över känns lite slösaktigt i min bok, i alla fall när det gäller landsvägshojar. Om det i praktiken syns på bensinnotan? Ja, det kan vi låta vara osagt... :)

Även en räserförare vill ha en bra mapp från 0-5%... :)

Det går ju lite mer soppa visst men är det ett bekymmer på en hoj som käkar bakdäck till frukost? :)
Du ska alltid vara så anal Roffe!!! :D
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top