Supertack för utläggningen!
Bazzaz Z-fi å Z-afm + bung beställdes igår kväll, Akra med de cat rör kommer ändå inte förens i början av sep.
Batterifrågan, jag skall kika efter bilder.
Skall justera lite fjädring också, alldeles för mycket komp för roslagens tjälskott + att jag vill ha mer turn-in, så det bli nog höja den bak en aning å släppa på kompet.
Hultqvist har järnkoll som vanligt, jag skulle ge följande recept för en snabbsvängd Roslagenräser:
Häng - sikta på 30 mm bak, 40 mm fram.
Bakdäck - 190/55 ger Dig ca 10 mm högre bakdel.
Shims - kapa ur ett par 20mm brickor så de liknar ett U, lyft hojen bak och palla upp med pallbock under fotpinnar, lossa den övre stora infästningsmuttern under tanken ett antal varv, pilla in brickorna från hjulhuset mellan ramen och övre stötdämparfästet, momentdra bulten. Totalt ska Du ha 5-6 mm bricka vilket ger 10-12 mm högre bakdel.
Det innebär att Din gatsoffa hastigt och lustigt går mellan 20-25 mm högre bak än tidigare och att Du styr in den hur smidigt som helst. På små banor kan höjden möjligen göra att den är lite trögare att kasta från sida till sida i chikaner, men vad jag vet finns inte särskilt många sådana ens längs Rospiggarnas fina vägnät. Därför föreslår jag att Du lämnar bakdelen med denna höjd och sänker gaffelbenen i gaffelkronorna om Du finner hojen lite för nervös för Din smak. Jag körde då som nu med ca 3 mm ben synligt i st f originalinställningen 7 mm.
Bakstötdämparen reagerar inte särskilt finstämt på ändringar i kompressionen, så räkna med att få öppna skruven en hel del innan Du märker någon större skillnad. Framgaffeln är duktigt styv så jag misstänker att Du kan behöva släppa en del även på den.
Jag vet inte hur fullvuxen Du är men väger själv 90-95 kg beroende på humör. Mina sista noteringar för hydrauliken på originaldämparna var:
Front: comp 5 3/4 varv ut Retur 1 varv ut.
Bak: comp H 3 1/4 varv ut, L 3 1/4 varv ut, Retur 2 1/4 varv ut.
Detta var kombinationsinställningar för både bana i hyfsat tempo OCH våra tjälskadade fåtaliga krokvägar, Du kan vilja prova släppa upp både komp och retur utifrån dessa - kompression mer än retur.
Så slipper Du bläddra allt för långt bak i tråden