Suzuki GSX-R 1000 2009-2011 tråden

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Det är coolt att tanka! På Anderstorp gick det åt ungefär 5 liter per 20 minuterspass dvs ca 10 varv i mitt tempo, och detta med roffes "snålmapp" :D
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Det går ju lite mer soppa visst men är det ett bekymmer på en hoj som käkar bakdäck till frukost? :)
Du ska alltid vara så anal Roffe!!! :D
:gnissla
Vissa av oss tänker faktiskt på miljön! Joråsåatteh...

Det är coolt att tanka! På Anderstorp gick det åt ungefär 5 liter per 20 minuterspass dvs ca 10 varv i mitt tempo, och detta med roffes "snålmapp" :D
Njae, det är intressant att logga pass på bana med logger som visar antal registrerade värden i en cell, då ser man hur oerhört mycket som skiljer i f t gata. Tänk Dig mappen som en klocka, på gata är Du 90% av tiden mellan kl 6 och 9, på bana mellan 12 och 2. Och där har min mapp inga snålvärden... :)
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tror också att man ska passa sig för överdrivet feta värden (fetare än 13:1). Ingen effektvinst vid något varvtal eller någon trottelöppning och lite indikationer här och där om skadliga beteenden för kolvringar (kom ihåg att bensin i vätske- såväl som gasform tvättar bort olja).
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mmmmm....

Hur var det nu, skulle du inte flyga ner till Italien...och titta på Formel 1? ;)
Ja? Och? Medelförbrukningen per passagerare sjunker ju när jag ockuperar en ledig sittplats, dessutom lär ju hybridräsrarna inte heller bullra något numera - måste studeras IRL. Du ser - bara fördelar... :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Hehe, Mr Kronfågeln himself...

Dette beteende hos returjusteringen är inget som är unikt för BP-gaffeln. 99% av alla produktionsgafflar med normala dämpsystem har en returjustering som också påverkar kompressionsdämpning då de inte har backventiler som kan stoppa flödet i kompressionsriktningen.

Beteendet hos kompressionsjusteringen är dock unikt för BP-gaffeln på så sätt att gaffelns enda kompressionsjustering är en ren justering av högfarts kompressionsdämpning. Precis som Rob beskriver, bra om man vill justera så att dykhastigheten vid hård inbromsning blir snabbare eller långsammare men tyvärr mindre bra för funktionen över gupp. Det finns dock andra produktionsgafflar som har justeringar för BÅDE lågfarts- och högfarts kompressionsdämpning, till exempel YZF-R6.

Ni som åker med Suzukis BPF kan vilja titta lite närmare på vad som sitter i ZX10R. Jag har kört en hel del mil på sådana och jag vill minnas att jag tyckte att den BP-gaffeln fungerade betydligt bättre över gupp jämfört med den gaffel jag en gång hade i min 2010 GSX-R 1000. Kawasakin har förmodligen andra shimsstackar och eventuellt en annan kolv, men det kan gå att få tag på sådana till helt rätt pengar. Mängder med ZX10R rejsar ju med eftermarknads-cartridge från andra tillverkare vilket betyder att originaldelarna ligger någonstans och skräpar och säkert är till salu för mycket billiga pengar. Om det sedan är värt det jämfört med att själv montera ett eftermarknads kolvkit eller eftemarknads cartridge är en helt annan sak...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hehe, Mr Kronfågeln himself...

Dette beteende hos returjusteringen är inget som är unikt för BP-gaffeln. 99% av alla produktionsgafflar med normala dämpsystem har en returjustering som också påverkar kompressionsdämpning då de inte har backventiler som kan stoppa flödet...

...Ni som åker med Suzukis BPF kan vilja titta lite närmare på vad som sitter i ZX10R...
Ja, vet inte vem karln är men noterade den snitsiga reklamtröjan... :)

Mmm, häng - retur - kompression är väl egentligen den ordning som funkar bäst när man justerar sin fjädring?

Delar Din uppfattning angående ZX-10s BPF i f t Suzukis specifikation, den verkar röra sig betydligt tidigare och uppträder alls inte lika "styvt" initialt, innan stacken öppnas.

Niklas har ju kvar sin BPF medan jag kör med Öhlins R&T, som vanligt under färd upplever man att min gaffel "kapar topparna" av oscillationerna men skillnaden i lågfart är nästan löjlig då BPF:en förmedlar varenda gruskorn och ojämnhet i underlaget upp i styrhalvorna. Nu kör man ju inte omkull i de modesta farterna men skillnaden är påtaglig. Därför skulle jag tro att de flesta förare väljer att köra med väldigt lite kompressionsdämpning på sin Suzukigaffel.

Om man till äventyrs skulle vilja prova ZX-innandöme i en Suzukigaffel borde det väl funka att byta innandömet rakt av mellan gaffelbenen? Att bygga om kanske tarvar lite mer arbete och då kan väl eftermarknadsprylar vara ett väl så intressant alternativ...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ja, vet inte vem karln är men noterade den snitsiga reklamtröjan... :)

.....

Om man till äventyrs skulle vilja prova ZX-innandöme i en Suzukigaffel borde det väl funka att byta innandömet rakt av mellan gaffelbenen? Att bygga om kanske tarvar lite mer arbete och då kan väl eftermarknadsprylar vara ett väl så intressant alternativ...

Dåren på bild är Robert Taylor, a.k.a. Crown Kiwi, Öhlins distributör i Nya Zeeland.

ZX10:an har en mycket längre gaffel än Suzukin och då kan det bli svårt att flytta ytterrör, innerrör och kolvstänger mellan gafflarna. Jag skulle dock bli överraskad om det inte går att flytta shimsstackar och kolvar mellan gafflarna. Ny kolvring kan krävas om man har otur med den exakta innerdiameten i innerröret. Vill minnas att rätt dimension kolvring måste paras ihop med rätt innerdiameter på innerröret och jag tror att de har (eller i alla fall hade) ett system ungefär som med vev- och ramlager till vilken motor som helst.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Jag har nu lagt ett par mil landsväg bakom mig med sukkan i gatkläder. Jag saknar faktiskt inte BMWn, jag trodde jag skulle göra det, men ju mer jag kör suzukin på gata, ju bättre känns den. Här följer en mini-jämförelse:

Bmwn kändes nog lite smidigare att göra riktningsförändringar med, men då var den även skodd med Bridgestone R10. Samma däck på sukkan och shimsningen över bakdämparen så tror jag nog den sista klumpigheten försvinner på geishan. Jag tycker nog även att sukkan känns stabilare bak än bmwn. Tysken var ganska jazzig bak, det kanske skulle gått att justera förvisso. Framänden har jag ingen större feedback om då ingen av dom stressas nämnvärt av gatåkning och jag har bara börjat pressa med Suzuki på bana.

Man sitter skönare på sukkan, men jag saknar bmwns clipons, dom var bredare isär och hade smalare grepp.

Bromsarna på bumsen va kanon, men även där är sukkan ifatt (inte förbi...) med stålomspunnet och goare belägg.

Motormässigt var bmwn vassare...på topp! Sukkan drar ju riktigt gött från botten medan bmwn behövde varv för att vakna, men då jävlar vaknade den! För gatåkning föredrar jag faktiskt japanskt.

Mina 5 cents såhär på fredagseftermiddagen! Vore kul om Suzuki uppdaterar gixxern 2015 och presenterar en rejäl utmanare med diverse elektroniska hjälpmedel för att ge övriga en match redan från fabrik :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag har nu lagt ett par mil landsväg bakom mig med sukkan i gatkläder. Jag saknar faktiskt inte BMWn, jag trodde jag skulle göra det, men ju mer jag kör suzukin på gata, ju bättre känns den. Här följer en mini-jämförelse:

Bmwn kändes nog lite smidigare att göra riktningsförändringar med, men då var den även skodd med Bridgestone R10. Samma däck på sukkan och shimsningen över bakdämparen så tror jag nog den sista klumpigheten försvinner på geishan. Jag tycker nog även att sukkan känns stabilare bak än bmwn. Tysken var ganska jazzig bak, det kanske skulle gått att justera förvisso. Framänden har jag ingen större feedback om då ingen av dom stressas nämnvärt av gatåkning och jag har bara börjat pressa med Suzuki på bana.

Man sitter skönare på sukkan, men jag saknar bmwns clipons, dom var bredare isär och hade smalare grepp.

Bromsarna på bumsen va kanon, men även där är sukkan ifatt (inte förbi...) med stålomspunnet och goare belägg.

Motormässigt var bmwn vassare...på topp! Sukkan drar ju riktigt gött från botten medan bmwn behövde varv för att vakna, men då jävlar vaknade den! För gatåkning föredrar jag faktiskt japanskt.

Mina 5 cents såhär på fredagseftermiddagen! Vore kul om Suzuki uppdaterar gixxern 2015 och presenterar en rejäl utmanare med diverse elektroniska hjälpmedel för att ge övriga en match redan från fabrik :)

Efter att ha hoppat mellan bägge hojarna så kan jag säga att jag håller med dig i det stora hela. BMW är egentligen bättre på det mesta men den gör det på ett sanitärt, tyskt vis. Den är så bra att den blir tråkig.
Gixxern, med chassiförändringar och en Öhlinare bak, eller ännu hellre som Roffes med Öhlinare både fram och bak känns väldigt bra, där upplevde jag BMW:n mjuk och nästan sladdrig. Gixxern är mer planterad. BMW:ns motor är grym med ett väldans klipp på topp men Suzukin är betydligt lättare att komma ur en kurva från lägre varv. Nu pratar jag om en väljusterad gixxer med avgassystem och Bazzaz.

Det jag saknar på Gixxern är BMW:ns megabromsar. Brembo monobloc är fantastiska. Jag har haft dem på ett par KTM:er och kört någon Ducce med dem och de är otroligt bra.
De är iofs inte så dyra på eBay så det är ju en bra modd inför framtiden...:)
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Mjo bromsarna skulle ju gå att uppgradera på geishan. 12ans ok på min 09a måste väll passa eller är skivorna andra? 12ans är smalare vet jag, men diametern är väll same-same?

Eller är det bättre prestanda i brembos eftermarknadsok jämfört med dessa fabriksmonterade tro?
 
Last edited:

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Efter en skön sväng i söndags har jag rivit lite i hojen, kat + orginalpipor är avmonterade, luftfiltret är bytt till Pipercross, denna hoj är servad för knappt 100mil sedan å luftfiltret var riktigt kleggigt hmm...det var kanske anledningen till bitvis riktigt fet AF på bänken förra veckan.

Så i veckan åker Akra´t på.

Har föresten satt ut annons på min nyss hemkomna Bazzaz grejer: http://www.sporthoj.com/annonser/?id=78136 bidde ändrade planer på den punkten.

Har softat av gaffel och bakstuds en aning men får nog pilla mer med chassiet nästa vår då jag kan köra mer "back to back".
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Efter en skön sväng i söndags har jag rivit lite i hojen, kat + orginalpipor är avmonterade, luftfiltret är bytt till Pipercross, denna hoj är servad för knappt 100mil sedan å luftfiltret var riktigt kleggigt hmm...det var kanske anledningen till bitvis riktigt fet AF på bänken förra veckan.

Så i veckan åker Akra´t på.

Har softat av gaffel och bakstuds en aning men får nog pilla mer med chassiet nästa vår då jag kan köra mer "back to back".

Va blidde de för Akra? Ebay? Jag spånar på ett Akra-vinterköp till gatsukkan men är lite kluven om det är värt att lägga pengarna på´t. Tänkte även testa MWR filtret för att se om ljudet sänks lite vid förbifart på bana dom gånger jag inte kör med blå/vita, typ SMC-dagar.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Single side slip-on CF:
http://www.ebay.co.uk/itm/Escape-AK...3?pt=LH_DefaultDomain_186&hash=item20ce3a6e93


Blir PCV, snackade med Andersson och han har lättare att jobba med PCV (inte att den är bättre lr så utan bara har lättare att jobba med...) .å nu råkade det sig så att sonen till en kompis skall hem till Sverige å kunde ta med sig PCV hem = väldigt rätt kostnad!

Synd man inte visste det när Bazzaz grejerna beställdes...grr.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Single side slip-on CF:
http://www.ebay.co.uk/itm/Escape-AK...3?pt=LH_DefaultDomain_186&hash=item20ce3a6e93


Blir PCV, snackade med Andersson och han har lättare att jobba med PCV (inte att den är bättre lr så utan bara har lättare att jobba med...) .å nu råkade det sig så att sonen till en kompis skall hem till Sverige å kunde ta med sig PCV hem = väldigt rätt kostnad!

Synd man inte visste det när Bazzaz grejerna beställdes...grr.

Support är viktigt så det är nog rätt väg att gå. Bazzazen ska man köra om man skall mappa själv och/eller har behov av TC annars är det vilket som.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top