Niklasinorr
Mr Kvalitet enligt Ståhlis
- Gick med
- 24 May 2003
- Ort
- Lulstan
- Hoj
- KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det där var intressant Roffe. Rent generellt så verkar min map vara betydligt "mjukare". Du har en hel del konstiga "hopp" i värdena, speciellt kring 50% tps? Mitt minne av fysiken säger att en gas som strömmar genom en motor är ganska "analog", det finns en massa tröghet både i motorns kontruktion och i hur gasen beter sig. När du går från en cell med minusvärde till en cell med +14% så måste det bli ganska råddigt i insugsröret. Det borde förklara bluddret jag får när jag kör med din map.
Jag har kört ganska många repor/loggningar på min mapp så den är väldigt bra nu, det går inte att göra så mycket mer tror jag.
Ska bli intressant att se din map Thomas och jämföra med min och Roffes!
Det här är ju inte alls nörderi på hög nivå va?
Jag har kört ganska många repor/loggningar på min mapp så den är väldigt bra nu, det går inte att göra så mycket mer tror jag.
Ska bli intressant att se din map Thomas och jämföra med min och Roffes!
Det här är ju inte alls nörderi på hög nivå va?
Roade mig med att klippa ut och klistra in värden från min senaste mapp respektive en ganska rå mapp från Niklas hoj från fjolårets Kemora-körning. Det är rätt intressant att se mapparna bredvid varandra och jämföra utfallet, kolla t ex dippen i soppa vid 5% TP/7 500 RPM. Vid fullgas verkar den magra originalmappen mellan 5 500 - 7 500 RPM vara rätt symptomatiskt för moderna hojar, jag gissar att det har med utsläppskrav att göra...
Generellt vill nog min hoj ha lite mer soppa trots att jag styr mot magrare A/F vid lägre trottelpositioner, effektmässigt verkar maskinerna näst intill identiska vid praktisk körning på bana/gata...
Det blir intressant att jämföra med Ditt resultat, Alatalo. Jag har en rätt osentimental hållning till de individuella variationerna mellan maskinmaterialet och vågar påstå att Din hoj ligger väl i fas med våra värden.