Och nej, jag har inte varit på något evenemang i närheten av Gibraltar, utan en mer "ordinär" tjänsteresa. Jag kom tillbaka till Fjollträsk igår kväll och den första man springer på är Xyron...i grannens garage i Upplands Väsby. Ibland är världen liten...
I vilket fall som, eventuell modifiering av depåstöd kan börja. Tack så mycket...!
Jag citerar mig själv angående den tidigare diskussionen om vad som har ändrats på 2012 års modell. Jag har nu haft tillfälle att både titta på och mäta på en av de 2012r som levererats. Gaffeln är kortare och har mindre slaglängd än tidigare, men den sitter också monterad så långt ner som möjligt i den övre gaffelkronan. Man har alltså tagit bort möjligheten att höja cykeln fram och dessutom 5 mm slaglängd för vad då...? En marginell viktminskning...? Märkligt...Man har tydligen också kortat framgaffeln (både totallängd och slaglängd), vilket för mig låter lite lustigt. De flesta som åker på bana verkar villa ha en lite aggressivare geometri än standard K9-L1 och detta skapas normalt genom att höja cykeln bak. Inte genom att sänka den fram och framförallt inte genom att minska framgaffelns slaglängd. Låter som sagt lite lustigt, om det inte finns några "dolda" ändringar i gaffelkronorna...?
Jag citerar mig själv angående den tidigare diskussionen om vad som har ändrats på 2012 års modell. Jag har nu haft tillfälle att både titta på och mäta på en av de 2012r som levererats. Gaffeln är kortare och har mindre slaglängd än tidigare, men den sitter också monterad så långt ner som möjligt i den övre gaffelkronan. Man har alltså tagit bort möjligheten att höja cykeln fram och dessutom 5 mm slaglängd för vad då...? En marginell viktminskning...? Märkligt...
Lät ju väldigt skumt... hoppas de inte har gjort en "R1" bara...
Lät ju väldigt skumt... hoppas de inte har gjort en "R1" bara...
De skillnader jag kan se är att gaffelns totallängd har minskat från 735 mm till 723 mm, att gaffelns slaglängd har minskat från 125 mm till 120 mm, att ytterröret har kortats från 480 mm till 475 mm samt att innerröret har kortats från 520 mm till 513 mm. Dämpsystemet verkar vara exakt samma som 2009-2011 (de kan ha ändrat inställningarna något, i så fall väldigt lite)...
...Gaffeln sitter dock monterad flush med övre gaffelkronan så den som vill höja hojen fram får problem...
Jo, vi brukar då och då köra föreläsningar och studiebesök för klubbar och liknande, så det är nog med största sannolikhet mig hon menar...
De skillnader jag kan se är att gaffelns totallängd har minskat från 735 mm till 723 mm, att gaffelns slaglängd har minskat från 125 mm till 120 mm, att ytterröret har kortats från 480 mm till 475 mm samt att innerröret har kortats från 520 mm till 513 mm. Dämpsystemet verkar vara exakt samma som 2009-2011 (de kan ha ändrat inställningarna något, i så fall väldigt lite). De godstjocklekar och diametrar som bestämmer gaffelns böjstyvhet verkar också vara samma som 2009-2011, så de har inte drabbats av samma bantningshysteri som Yamaha...Gaffeln sitter dock monterad flush med övre gaffelkronan så den som vill höja hojen fram får problem...
Jo, vi brukar då och då köra föreläsningar och studiebesök för klubbar och liknande, så det är nog med största sannolikhet mig hon menar...
Jag skulle tippa på att man ville göra styrresponsen lite snabbare genom att sänka hojen fram. Om man gör detta med standard slaglängd så hamnar framhjul och framskärm närmare kylare och andra komponenter då framgaffeln är fullt hoptryckt. Kanske inte så att något tar i, men alla tillverkare kräver en viss frigång mellan olika komponenter och detta mått brukar vara ganska stort för roterande delar som framhjul. För att inte underskrida detta mått så blev man säkert tvungen att ta bort 5 mm slaglängd från framgaffeln. Man kan helt enkelt säga att motorcykeln har oförändrad geometri med fullt hoptryckt framgaffel.Enda anledningen till att reducera slaglängden måste väl vara för att reducera tendenser att fronten "dyker" vid broms?
Det ser ut att vara samma svingarm, stötdämparlänkage och stötdämparlängd som K9-L1. Om de har ändrat stötdämparens inställningar så är det ytterst marginellt.Har Du hunnit kolla på chassimåtten bak?
Läste ju någon test (var det i Bike?) där de skriver att 2012:an är känslig för inställningar? Låter också märkligt med tanke på att 2009-2011 kan ändras så in i bängen för att få den "modern" i sitt uppförande?...
Jag skulle tippa på att man ville göra styrresponsen lite snabbare genom att sänka hojen fram...Man kan helt enkelt säga att motorcykeln har oförändrad geometri med fullt hoptryckt framgaffel.
Det ser ut att vara samma svingarm, stötdämparlänkage och stötdämparlängd som K9-L1. Om de har ändrat stötdämparens inställningar så är det ytterst marginellt.
Precis hemkomna från Kemora och fyra dagars pangande i sol och värme. Fantastisk körning!!!
Kan tillägga att Bazzazen med traction control funkade kanon!!!...
Min Dynojet Auto Tune har dykt upp och jag har så smått börjat förbereda installation. Vilken metod använder ni för att blockera PAIR-ventilen...? Om man läser lite på internationella forum så verkar ju metoden med att bara mosa in en kula i slangen vara det som gäller. Men det finns ju också "delete kit" som ersätter de reed-liknande ventilerna och motstånd som ersätter solenoiden utan att få FI-lampa. Vad använder ni...?
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |