Suzuki GSX-R 1000 2009-2011 tråden

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det var väldigt givande att testa och jämföra min oskruvade hoj (men med 55 bak) och Niklas shimsade på Mittsverige - att skillnaden i hantering är så pass stor skulle man nog aldrig tro...

Jo det var riktigt intressant, originalhojen kändes som en pråm och då snackar vi väldigt små justeringar, ett däck och ett 6mm shim. Säger lite grann om nivån på de här maskinerna, fascinerande tekniska vidunder:tummenupp

En 2012 med Bazzaz TC skulle alltså spöa Kawan enligt journalisterna, det är ju rätt intressant. Såg nu att Bazzaz gjort ett TC kit till Kawan också precis som till S1000RR. Det är ju rätt kaxigt och visar att Bazzaz har lite koll:)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Killen kör med standarddäck 190/50. Genom att sänka framändan ger han hojen en brantare attityd = brantare gaffelvinkel = mer lättsvängd hoj. Tyvärr sänker han även markfrigången = fotpinnar tar i tidigare. Tyngdpunkten blir ngt lägre vilket gör den lättare att flippa över från sida till sida t ex i chikan men även mer instabil i sväng.

Det är precis samma vi säger att vi gör, genom att höja mer bak än fram får hojen samma, eller ännu brantare attityd. Men - den får dessutom högre markfrigång och högre tyngdpunkt med dess för- och nackdelar. En högre tp innebär därutöver att hojen inte behöver lika hög lutningsvinkel vid lika kurvhastighet.

Så - killen får en del av de fördelar vi snackar om. Men inte alla:)

Vad åstadkom den här killen från mcn genom att sänka framändan?
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Att byta från 190/50 däck till 190/55 däck gör hojen ungefär 9.5 mm högre mätt rakt över bakaxeln. Att lägga ett 6 mm shims mellan övre stötdämparfästet och ramen gör hojen ungefär 12 mm högre mätt rakt över bakaxeln (eftersom stötdämparlänkaget har utväxling 2:1 i det normala åkläget). Båda dessa åtgärder höjer således motorcykelns tyngdpunkt, ungefär 5 mm i fallet med däcket och ungefär 6 mm i fallet med shimset (eftersom tyngdpunkten ligger ganska mitt mellan hjulen) och de flyttar också tyngdpunkten några tiondels millimeter framåt (eftersom motorcykeln lutas framåt) och marginellt mer vikt hamnar således på framhjulet. Båda dessa åtgärder orsakar också en brantare gaffelvinkel och ett mindre försprång, men skillnaderna mellan de båda åtgärderna är ganska små.

Det finns dock en väsentlig skillnad mellan dessa åtgärder - svingarmsvinkeln och den påverkan denna vinkel har på fjädringsrörelsen vid gaspåslag och gasavslag. Åtgärden med däcket orsakar faktiskt en liten minskning av svingarmsvinkeln. Detta bör leda till minskad kedjekraft och en större hoptryckning av bakfjädringen vid gaspådrag. Åtgärden med shimset orsakar däremot en tydlig ökning av svingarmsvinkeln och därigenom en ökad kedjekraft och mindre hoptryckning av bakfjädringen vid gaspådrag.

Det är uppenbart att båda åtgärder uppskattas av de som åker bana. Om jag får gissa varför utifrån ett helt teoretiskt resonemang så bör:
* båda åtgärder ge mer kontaktkänsla och förtroende för framdäcket under hård inbromsning...?
* båda åtgärder styra in i sväng lite lättare och med mindre ansträngning...?
* båda åtgärder kräva lite mindre nedläggningsvinkel mitt i svängen (för att åka lika fort som en originalhoj)...?
* åtgärden med däcket ha marginellt bättre grepp vid initialt gaspådrag...?
* åtgärden med shimset styra betydligt bättre ut ur sväng (inte "gå brett")...?

Angående Bazzaz TC, är det någon som vet vilken signal som är styrsignal för hela arrangemanget...? Jobbar den mot motorvarvets acceleration, så att TC går in om motorvarvet ökar snabbare än ett förutbestämt värde...? Eller mäter den skillnad mellan framhjulets och bakhjulets hastighet, så att TC går in om bakhjulet går för fort...?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Såg nu att Bazzaz gjort ett TC kit till Kawan också precis som till S1000RR.

Har fått för mig att Kawasaki's och BMW's traction control fungerar ganska "yxigt" och primitivt jämfört med Ducati, Yamaha och framförallt de Aprilia som har APRC-paketet...?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Du har rätt i Din analys och skillnaden märks verkligen när man kör. För att utveckla vad jag avsåg med "mer vikt på framhjulet" så är det inte tpens relativt försumbara förskjutning framåt p g a brantare attityd jag avser utan att en högre tp ger ett högre moment runt framhjulets kontaktyta vid inbromsning och därmed fördelar mer vikt på det däcket. Det blir ju inte konsekvensen om hojen endast sänks fram, därför rodnar jag något och redigerar påståendet:)

Men faktum är att åtgärderna funkar precis lika bra på gata, jag brukar lägga ungefär lika många mil på gata som på bana per säsong och har aldrig upplevt några nackdelar med justeringen. En trevligare körhoj, helt enkelt. Du får väl se till att träffa mig och Niklas under 1:a majrundan och provköra för att bilda Dig en egen uppfattning:)

Bazzaz TC använder inga sensorer utan är ett system som helt bygger på matematiska beräkningar och svänghjulets acceleration vs gaspådrag, växel och aktuellt varvtal. När varvtalet för givet läge ökar snabbare än tillåtet stryps effekten. Mappen ser i princip ut som en bränslemapp - en matris med trottelposition i ena axeln, varvtal i den andra. För varje ruta i matrisen kan användaren själv lägga in känslighet från 0-10. Vidare kan man, utifrån trottelposition, även ange hur abrupt systemet ska ingripa samt parallellförskjuta mappens värde uppåt, neråt eller helt enkelt slå av den beroende på växel.

Min grundmapp lär bli att inte använda TC på ettan, köra mer TC på tvåan-fyran och nära nog inget på femman och sexan, i vart fall på bana. Vidare lägre känslighet upp till 5k RPM, mer mellan 5-10k RPM och sedan mindre igen över 10k. Det fina med Bazzaz är att jag har en map-switch på styret, dessutom en vridpotentiometer där jag kan parallellförskjuta hela mappens känslighet 5 steg uppåt eller nedåt. Till sist har jag en led-lampa som visar när TC är aktiv, till hjälp vid injusteringen.

I AMA tillåts ju inte hur mycket elektronik som helst, men Bazzaz system funkar.

Du hittar mer info och videos som demonstrerar systemet på www.bazzaz.net. Jag hittade för övrigt en Australiensisk konkurrent till Bazzaz tidigare i dag, som tydligen körs i Superstock i England: http://www.bikeinterceptor.com/products/cid/1/parent/1/pid/1/t/products/title/interceptor

Några artiklar från tester av Bazzaz:
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/mc_tested/122_1202_bazzaz_z_fi_tc_mc_tested/index.html
http://www.trackdaymag.com/tracktested/194-living-with-bazzaz-traction-control.html

...Bra, mer exakt och grundligare sammanfattning än den jag gjorde tidigare...

...Angående Bazzaz TC, är det någon som vet vilken signal som är styrsignal för hela arrangemanget...? Jobbar den mot motorvarvets acceleration, så att TC går in om motorvarvet ökar snabbare än ett förutbestämt värde...? Eller mäter den skillnad mellan framhjulets och bakhjulets hastighet, så att TC går in om bakhjulet går för fort...?
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...

Intressanta tester, speciellt jämfört med Dynojets grejer. Nu färgades deras negativa attityd mot Powercommandern av att de inte fick någon bra service av företaget. Om vi bara snackar ren optimering av insprutningen så är det nog hugget som stucket men Bazzaz är ju betydligt roligare att jobba med plus att TC är värd hur mycket som helst:)

Testade det olika lägena i höstas, vilket är enkelt med ratten på styret plus lampan som blinkar när TC är i ingrepp.
I läge 10 blev hojen "slö" i skarpa kurvor, det blev väldigt mjukt i gasen men det sköt på ganska bra ändå.
När jag ändrade till läge 5 och körde samma kurva lyfte hojen på framhjulet istället, TC funkar mycket bra!:tummenupp
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Efter att ha skrivit arga brev till dess att jag blev sopless skummade jag igenom tråden lite grand och ser att Du eventuellt skulle humpa på lite seriösare fjädring på Gixxern.

Det är nu inte mitt förstaval denna säsong, på Trajjan satte jag på en WP lite för snabbt - jag var iofs helnöjd med dämparen men måste i efterhand erkänna att jag kanske inte var "färdig" med standardprylarna och därmed inte exakt kan definiera vad det gav. Om det nu behövs, det kändes ju bra? :)

Men frågan är - har Du hunnit bilda Dig en uppfattning om Suzukins originalprylar än? För mina 95 kg funkar det bra att få till häng både fram och bak, men jag har fortfarande en gås oplockad med komp och framför allt retur bak - tänkte snabbhögern i Kemora skulle få hjälpa mig till lite klarhet i frågan... Honda kar ju kostat på sig en uppgraderad teknik till 2012 och det känns väl som att det kanske fram emot höstkanten kan vara läge att jaga lite bättre prylar. Om jag och hojen är hela, rena och still going strong:)

Före avgassystem och seriös fjädring...
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Men frågan är - har Du hunnit bilda Dig en uppfattning om Suzukins originalprylar än?

Egentligen inte. Jag har bara ägt hojen sedan början av augusti och hösten ägnades åt 150 mil ren inkörning. Precis som de andra nya tusenkubikarna så har även denna hoj kompetenta grejer runt om. Bara man tar sig tid att ställa in rätt häng för sin vikt så fungerar allt för ren gatkörning. Om jag ska anmärka på något så skulle det möjligtvis vara den usla komforten som BPF:en erbjuder, särskilt på småvägar med många tjälsprickor. Detta är 2012 och utvecklingen har gått så pass långt att alla former av lika med tecken mellan prestanda och dålig komfort bör vara eliminerade. För fan, jag har kört rena racegafflar som haft tio gånger bättre komfort...

Nåväl, ett antal egna ideer kommer att testas både fram och bak. Först skall dock avgassystemet bytas så att man slipper leta efter stötdämparen bakom en tusengradig katalysator...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Egentligen inte. Jag har bara ägt hojen sedan början av augusti och hösten ägnades åt 150 mil ren inkörning. Precis som de andra nya tusenkubikarna så har även denna hoj kompetenta grejer runt om. Bara man tar sig tid att ställa in rätt häng för sin vikt så fungerar allt för ren gatkörning. Om jag ska anmärka på något så skulle det möjligtvis vara den usla komforten som BPF:en erbjuder, särskilt på småvägar med många tjälsprickor. Detta är 2012 och utvecklingen har gått så pass långt att alla former av lika med tecken mellan prestanda och dålig komfort bör vara eliminerade. För fan, jag har kört rena racegafflar som haft tio gånger bättre komfort...

Nåväl, ett antal egna ideer kommer att testas både fram och bak. Först skall dock avgassystemet bytas så att man slipper leta efter stötdämparen bakom en tusengradig katalysator...

Mmmm, vet precis vad du menar. Fick ett styrslag efter vägen mot Koler (Lillpiteå) som slog mig ur sadeln, tappade fotpinnar och ena handen. Gaffeln är lite "slagig" på något sätt ;-)
Du får gärna berätta om vad du gör med grejerna

På 2012:eek:rna sitter det BPF-gaffel på allt utom R1...

Jag gick och flyttade katalysatorlådan i förrgår. De stora elefantkukarna till ljuddämpare är förvånansvärt lätta men katlådan väger bly, så skönt att bli av med den!:)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja herre jösses, något av första passen med Suzukin på Mittsverige den dagen jag fick hojen levererad fick jag ju en riktigt tankslapper uppför depårakan, efter "bulan" som hjälper till att skicka framhjulet i luften. Jag låg och tvekade om jag skulle köra om några deltagare och kände att framhjulet studsade lätt några gånger upp och ned, sedan kom fladdret när jag lättade på gasen:) Jag kommer ihåg att flaggvakten stirrade ut mig och förmodligen undrade vad jag sysslade med. Det var iofs innan jag rört en enda skruv på hojen men jag kan tro att dålig väg inte direkt förbättrar beteendet.

Håller med Niklas, Alatalo - berätta gärna vad Du hittar på med hojen och hur Du gillar ändringarna. Jag snickrade lite på en första TC-mapp för Kemora efter att ha läst i Bazzaz-tråden, kollat i T-bags mapp och googlat runt lite för att hitta erfarenheter. Jag har medvetet lagt in lite nivåer för ingreppet också, för att få en känsla för ingreppet. Har Du lust att kolla, Niklas? Bifogar den, ta bara bort ändelsen*.txt

...Fick ett styrslag efter vägen mot Koler (Lillpiteå) som slog mig ur sadeln, tappade fotpinnar och ena handen. Gaffeln är lite "slagig" på något sätt ;-)
Du får gärna berätta om vad du gör med grejerna...
 

Bifogat

  • TC map mod 1.ztc1.txt
    502 bytes · Visningar: 30

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Håller med Niklas, Alatalo - berätta gärna vad Du hittar på med hojen och hur Du gillar ändringarna. Jag snickrade lite på en första TC-mapp för Kemora efter att ha läst i Bazzaz-tråden, kollat i T-bags mapp och googlat runt lite för att hitta erfarenheter. Jag har medvetet lagt in lite nivåer för ingreppet också, för att få en känsla för ingreppet. Har Du lust att kolla, Niklas? Bifogar den, ta bara bort ändelsen*.txt

Ok, nu har jag kollat din TC-map Roffe och den skall testas pa Kemora, helt klart:)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag gick och flyttade katalysatorlådan i förrgår. De stora elefantkukarna till ljuddämpare är förvånansvärt lätta men katlådan väger bly, så skönt att bli av med den!

Jag demonterade lite originaldelar häromkvällen och kunde inte hålla mig från att lägga ovan nämnda delar på vågen. Vänster ljuddämpare inkl. klammer vägde 2.8 kg, höger ljuddämpare inkl. klammer vägde 3.0 kg och katalysator inkl. värmeplåtar, klammer och skruvar vägde 4.2 kg. Jag borde ha anat oråd när katalysatorn nästan knäckte min handled, men tio jävla kilo...??? WTF...??? Jag som trodde att R1:an hade ett tungt avgassystem...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jorå, följ bara inte mitt exempel, i pur glädje över hur mycket lättare hojen blivit har jag väl gått upp hälften av de inbesparade kilona under vintern:) Har Du köpt nytt system än?

...Jag borde ha anat oråd när katalysatorn nästan knäckte min handled, men tio jävla kilo...??? WTF...??? Jag som trodde att R1:an hade ett tungt avgassystem...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag demonterade lite originaldelar häromkvällen och kunde inte hålla mig från att lägga ovan nämnda delar på vågen. Vänster ljuddämpare inkl. klammer vägde 2.8 kg, höger ljuddämpare inkl. klammer vägde 3.0 kg och katalysator inkl. värmeplåtar, klammer och skruvar vägde 4.2 kg. Jag borde ha anat oråd när katalysatorn nästan knäckte min handled, men tio jävla kilo...??? WTF...??? Jag som trodde att R1:an hade ett tungt avgassystem...

Jag lade min LeoVince kolfiberljuddämpare och linkpipe i titan bredvid originalgrejerna, de vägde 2.8 kg tillsammans...:)IMG_0216.jpg
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Härligt att se en gammal vän och kollega tillbaka i sadeln...! Simon kraschade svårt under ett enduro i östeuropa 2009, det var länge oklart om han ens skulle kunna gå igen. I vilket fall som helst, en av de mest talangfulla förarna i GP någonsin och en av mycket få som slagit Doohan under dennes storhetstid. Tyvärr klarade han inte bytet av däcksmärke mellan 98-99.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Härligt att se en gammal vän och kollega tillbaka i sadeln...! Simon kraschade svårt under ett enduro i östeuropa 2009, det var länge oklart om han ens skulle kunna gå igen. I vilket fall som helst, en av de mest talangfulla förarna i GP någonsin och en av mycket få som slagit Doohan under dennes storhetstid. Tyvärr klarade han inte bytet av däcksmärke mellan 98-99.

Jag följde honom noga under GP-tiden, fantastisk förare. Grymt kul att se att han fortfarande bemästrar en tvåhjuling:)
Jobbade du med honom på den tiden, som mek eller konsult?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ah, ingen dålig referens Du har - första gången jag stötte på hans namn efter GP-karriären var väl när han marknadsförde sina filmer och kurser på sin site http://www.motovudu.com/

Jag kollade på hans film, rätt uppfriskande och med någon liten känga riktad åt Mr Keith Code:)

Men karln kunde och kan uppenbart köra, det kan ingen ta ifrån honom. Lite Gary McCoy över honom, en annan av mina favoriter från förr...:)

Härligt att se en gammal vän och kollega tillbaka i sadeln...
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top