Du har rätt i Din analys och skillnaden märks verkligen när man kör. För att utveckla vad jag avsåg med "mer vikt på framhjulet" så är det inte tpens relativt försumbara förskjutning framåt p g a brantare attityd jag avser utan att en högre tp ger ett högre moment runt framhjulets kontaktyta vid inbromsning och därmed fördelar mer vikt på det däcket. Det blir ju inte konsekvensen om hojen endast sänks fram, därför rodnar jag något och redigerar påståendet
Men faktum är att åtgärderna funkar precis lika bra på gata, jag brukar lägga ungefär lika många mil på gata som på bana per säsong och har aldrig upplevt några nackdelar med justeringen. En trevligare körhoj, helt enkelt. Du får väl se till att träffa mig och Niklas under 1:a majrundan och provköra för att bilda Dig en egen uppfattning
Bazzaz TC använder inga sensorer utan är ett system som helt bygger på matematiska beräkningar och svänghjulets acceleration vs gaspådrag, växel och aktuellt varvtal. När varvtalet för givet läge ökar snabbare än tillåtet stryps effekten. Mappen ser i princip ut som en bränslemapp - en matris med trottelposition i ena axeln, varvtal i den andra. För varje ruta i matrisen kan användaren själv lägga in känslighet från 0-10. Vidare kan man, utifrån trottelposition, även ange hur abrupt systemet ska ingripa samt parallellförskjuta mappens värde uppåt, neråt eller helt enkelt slå av den beroende på växel.
Min grundmapp lär bli att inte använda TC på ettan, köra mer TC på tvåan-fyran och nära nog inget på femman och sexan, i vart fall på bana. Vidare lägre känslighet upp till 5k RPM, mer mellan 5-10k RPM och sedan mindre igen över 10k. Det fina med Bazzaz är att jag har en map-switch på styret, dessutom en vridpotentiometer där jag kan parallellförskjuta hela mappens känslighet 5 steg uppåt eller nedåt. Till sist har jag en led-lampa som visar när TC är aktiv, till hjälp vid injusteringen.
I AMA tillåts ju inte hur mycket elektronik som helst, men Bazzaz system funkar.
Du hittar mer info och videos som demonstrerar systemet på
www.bazzaz.net. Jag hittade för övrigt en Australiensisk konkurrent till Bazzaz tidigare i dag, som tydligen körs i Superstock i England:
http://www.bikeinterceptor.com/products/cid/1/parent/1/pid/1/t/products/title/interceptor
Några artiklar från tester av Bazzaz:
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/mc_tested/122_1202_bazzaz_z_fi_tc_mc_tested/index.html
http://www.trackdaymag.com/tracktested/194-living-with-bazzaz-traction-control.html
...Bra, mer exakt och grundligare sammanfattning än den jag gjorde tidigare...
...Angående Bazzaz TC, är det någon som vet vilken signal som är styrsignal för hela arrangemanget...? Jobbar den mot motorvarvets acceleration, så att TC går in om motorvarvet ökar snabbare än ett förutbestämt värde...? Eller mäter den skillnad mellan framhjulets och bakhjulets hastighet, så att TC går in om bakhjulet går för fort...?