Suzuki GSX-R 1000 2009-2011 tråden

Johnnie

Que?
Gick med
1 Mar 2007
Ort
Tibro
Hoj
MV Agusta F4:a, Aprilia RS250, Aprilia AF1 samt en Compact
Hej! Har lite bekymmer med orolig tomgång och misständningar på lågvarv (under 3000), över det går den fint. Nån som känner igen problemet? K11 med 300 mil på mätaren, sitter Yoshi på med kat ersättare, filter och power commander. Den är bänkad.
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Hur dålig är en K9 bakbroms? Trampar jag hårt (utan att ställa mig på bromspedalen) så är det knappt att den låser, på mina tidigare hojar har det ju lätt ritat svart streck när man bara tittat på bromspedalen.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hur dålig är en K9 bakbroms? Trampar jag hårt (utan att ställa mig på bromspedalen) så är det knappt att den låser, på mina tidigare hojar har det ju lätt ritat svart streck när man bara tittat på bromspedalen.

Då är det något fel, min låste väldigt enkelt... Ta lös och kolla beläggen. Slipa den med smärgel och tvätta med bräkleen, lufta också.
 

Mattan1

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2016
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha MT-09
Jag har skaffat mig en gsxr1000 från 2011 som har gått 900 mil. Det sitter ett yoshimura rör på och förra ägaren vet inte om den är mappad för det röret. Måste jag kolla upp det? Hojen går riktigt fint annars.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag har skaffat mig en gsxr1000 från 2011 som har gått 900 mil. Det sitter ett yoshimura rör på och förra ägaren vet inte om den är mappad för det röret. Måste jag kolla upp det? Hojen går riktigt fint annars.

Är det slip-on och den stora gjutjärnsklumpen med katalysator sitter kvar så behöver du inte göra nånting. Om järnklumpen är borta och det sitter helsystem eller kateleminator så bör man definitivt montera Bazzaz eller Powercommander. Dels så mår motorn bättre men framförallt så går den mycket bättre. Det får en massa fler hästar på mellanregistret och gassvaret blir fantastiskt!! :)
 

Mattan1

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2016
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha MT-09
Är det slip-on och den stora gjutjärnsklumpen med katalysator sitter kvar så behöver du inte göra nånting. Om järnklumpen är borta och det sitter helsystem eller kateleminator så bör man definitivt montera Bazzaz eller Powercommander. Dels så mår motorn bättre men framförallt så går den mycket bättre. Det får en massa fler hästar på mellanregistret och gassvaret blir fantastiskt!! :)
Okej tack!

Hela klumpen med katalysatorn är bortmonterad. Vart brukar man sätta powercommandern? Har inte hunnit kolla så mycket på hojen, men har inte sett nån.

Om den inte har en powercommander, måste hojen bänkas när man monterar den?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Okej tack!

Hela klumpen med katalysatorn är bortmonterad. Vart brukar man sätta powercommandern? Har inte hunnit kolla så mycket på hojen, men har inte sett nån.

Om den inte har en powercommander, måste hojen bänkas när man monterar den?

Den brukar sättas under sadeln. Man måste inte bänka, du kan ladda ner en hygglig map från Dynojets hemsida. Det blir dock alltid bäst att köra i bänk och mappa för din hoj!
 

Mattan1

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2016
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha MT-09
IMG_1726.JPG
IMG_1725.JPG
Ser inte ut att sitta någon PC där! Kan förra ägaren ha mappat hojens datorbox direkt utan att installera en PC? Eller installeras alltid en PC?
Lyfte även på tanken, inget där heller.
Lambdan är inkopplad också.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Ser inte ut att sitta någon PC där! ...Lambdan är inkopplad också.
Ptjaa, hade föregående ägare varit så pass bevandrad i ECU-hantering hade ändå Lambdan varit frånkopplad och SAI pluggad. Den hojen ser jungfrulig ut.

Du kan nog lugnt utgå från att Din hoj körs med originalmapparna. Ser man till de mappar vi utvecklade med hjälp av Bazzaz innebär det att Din hoj inte går skadligt magert men också att den inte går så bra som den kan göra med rätt mapp. Du har helt enkelt kombinationer av varvtal och gaspådrag där hojen laggar lite eller går ryckigt samt att den inte drar jämnt som ett expresslok eller elmotor från 5 000 RPM och upp till varvstoppet.

Men som sagt - det är inte så illa att Du riskerar att skjuta motorn. Både jag och Niklas har kvar kopior av våra mappar till Bazzaz, tror till och med att min fortfarande kan laddas ned från deras hemsida. Så en enkel väg är annars att Du inhandlar endast Bazzaz EFI, monterar in den och snor en av våra mappar.

Möjligen har Alatalo här på SH kvar sin mapp för PCV, är Du mer bekväm med Powercommander kanske Du kan PM:a honom och fråga efter hans mapp, hälsa från mig och Niklas.

Lycka till:tummenupp
 

Mattan1

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2016
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha MT-09
Ptjaa, hade föregående ägare varit så pass bevandrad i ECU-hantering hade ändå Lambdan varit frånkopplad och SAI pluggad. Den hojen ser jungfrulig ut.

Du kan nog lugnt utgå från att Din hoj körs med originalmapparna. Ser man till de mappar vi utvecklade med hjälp av Bazzaz innebär det att Din hoj inte går skadligt magert men också att den inte går så bra som den kan göra med rätt mapp. Du har helt enkelt kombinationer av varvtal och gaspådrag där hojen laggar lite eller går ryckigt samt att den inte drar jämnt som ett expresslok eller elmotor från 5 000 RPM och upp till varvstoppet.

Men som sagt - det är inte så illa att Du riskerar att skjuta motorn. Både jag och Niklas har kvar kopior av våra mappar till Bazzaz, tror till och med att min fortfarande kan laddas ned från deras hemsida. Så en enkel väg är annars att Du inhandlar endast Bazzaz EFI, monterar in den och snor en av våra mappar.

Möjligen har Alatalo här på SH kvar sin mapp för PCV, är Du mer bekväm med Powercommander kanske Du kan PM:a honom och fråga efter hans mapp, hälsa från mig och Niklas.

Lycka till:tummenupp
Fan vad grymt, tack igen! Får bli en Bazzaz :)
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Tjena gänget. Längesen jag skrev på forumet.
Ni allvetare af rang, jag behöver er hjälp.

Min gsxr 1000 från 2011 har slutat visa varv. Allt annat funkar, bara varvräknaren som är död.
Den gör sin startup från 0 till topp och tillbaka till 0. Precis som den ska.
Hojen går kanon. Startar fint etc etc.

Har har kollat kontakterna i klustret och till ECM. Allt ser fint ut. Finns det nå mer kontakter mellan ECU och mätarhuset?

Jag har varvat google i hopp om hjälp, men hittar inget konkret.

Mvh Jonas
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tjena gänget. Längesen jag skrev på forumet.
Ni allvetare af rang, jag behöver er hjälp.

Min gsxr 1000 från 2011 har slutat visa varv. Allt annat funkar, bara varvräknaren som är död.
Den gör sin startup från 0 till topp och tillbaka till 0. Precis som den ska.
Hojen går kanon. Startar fint etc etc.

Har har kollat kontakterna i klustret och till ECM. Allt ser fint ut. Finns det nå mer kontakter mellan ECU och mätarhuset?

Jag har varvat google i hopp om hjälp, men hittar inget konkret.

Mvh Jonas

Gissar på att det är vevaxelsensorn som styr varvtalet i instrumentet men det borde inte vara fel på den för då skulle inte hojen gå speciellt bra, hela ECU managmentsystemet bygger på varvtalet.

Att varvräknaren snurrar när du slår på tändningen ligger inbyggt i själva instrumentet så jag gissar på att det är själva instrumentet som inte tar signalen. Det är mig veterligen bara en enda stor kontrakt med extra allt så det kan vara knepigt att mäta sig fram. Visst har du en verkstadshandbok?
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Precis. Jag får ju fram hastighet och Odo:n går. Jag kan sätta rpm lamporna och mätaren rör sig som den ska då.
Frågade tidigare ägare vad som satt installerat innan. En Bazzaz sa han då. Inget som kom framvid försäljning.

Speed sensorn och Crank positioning sensor verkar alltså vara ok med tanke på att allt funkar men inte rpm signal?

Verkstadshandboken har jag. Enligt elschema så är det pin 11 med färg Gul/blå som går från ecu till mätarhuset. Mätte med multimeter och den sladden är tvärdöd. Alla andra sladdar får någon form av puls.

Så vad jag har luskat ut är att någonstans på vägen är det glapp?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Precis. Jag får ju fram hastighet och Odo:n går. Jag kan sätta rpm lamporna och mätaren rör sig som den ska då.
Frågade tidigare ägare vad som satt installerat innan. En Bazzaz sa han då. Inget som kom framvid försäljning.

Speed sensorn och Crank positioning sensor verkar alltså vara ok med tanke på att allt funkar men inte rpm signal?

Verkstadshandboken har jag. Enligt elschema så är det pin 11 med färg Gul/blå som går från ecu till mätarhuset. Mätte med multimeter och den sladden är tvärdöd. Alla andra sladdar får någon form av puls.

Så vad jag har luskat ut är att någonstans på vägen är det glapp?

En Bazzaz säger du? Den kan ju utrustas med strobelampa som kopplas in någonstans var det nu var som jag inte minns...Roffe kanske kommer ihåg? Kan ju ha något med saken att göra?
Att lamporna och mätaren rör sig när du ställer in rpm ligger i själva mätaren och har ingenting med ECU att göra. Det vi kan konstatera är ju då att mätarhuset troligtvis är ok men att signalen från ECU inte kommer fram. Kan du följa PIN 11 sladden och se var den kopplas? Kan du mäta på den utgående pinnen på ECU om det kommer signal?
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Jag testar slänga ut en fråga här på min GSXR, förvisso K8...

Fått blinkande rödlampa på instrumentpanelen samt felmeddelande "Sd". Vid felsökning så är det felkod C93 jag får fram, dvs styrdämpningen, som dock verkar fungera som den ska.
inga andra fel, startat och går som en klocka.

Hur blir man av med detta fel?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag testar slänga ut en fråga här på min GSXR, förvisso K8...

Fått blinkande rödlampa på instrumentpanelen samt felmeddelande "Sd". Vid felsökning så är det felkod C93 jag får fram, dvs styrdämpningen, som dock verkar fungera som den ska.
inga andra fel, startat och går som en klocka.

Hur blir man av med detta fel?

Sd står för Steering damper och C93 är solenoiden som sitter i dämparen. Du får det här felet när hojen tappar kontakten med solenodien. Prova att lossa kontakten och plugga in den igen. Kolla också om du ser några skadade kablar, just där så sträcks kablarna och kan gå av.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top