Suzuki GSX-R 1000 2009-2011 tråden

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jasså? Problem eller uppgraderingar?
Beställde en 19rcs igår, upp till bevis om den är så go som det sägs, på gelleråsen om två veckor :)
Underhåll - en tidig 1 800-milare, inget mer sensuellt :) Du MÅSTE berätta om Brembo-pumpen löser fading-tendenserna, lycka till !
 

sturesten

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2013
Ort
Hemma
Hoj
Nja
Börjar bli dags nu, vilken motorolja har ni i era hojar? Läst på diverse forum att folk har haft problem med Suzuki och Castrol.
 

Jean-Arne

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Gixxer 1000 K8
Tänkte höra om det är nån här inne som har koll på ifall att det är dåligt att köra med slipon med de-cat utan pc + mappning? Tänkte eventuellt köpa en som gått 1000 mil, vet ej hur länge med den uppsättningen men förmodligen ett tag.

Det är en k8a det handlar om men tänkte att ni kanske har nån aning, denna tråd verkar vara mest aktiv av gixxertrådarna.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tänkte höra om det är nån här inne som har koll på ifall att det är dåligt att köra med slipon med de-cat utan pc + mappning? Tänkte eventuellt köpa en som gått 1000 mil, vet ej hur länge med den uppsättningen men förmodligen ett tag.

Det är en k8a det handlar om men tänkte att ni kanske har nån aning, denna tråd verkar vara mest aktiv av gixxertrådarna.
Njae, jag tror inte Du är på skadligt höga AFR-värden, men hojen går inte så bra som den kan, framför allt drar den inte så jämnt som den kan göra med rätt mappning. Möjligen kan Du uppleva att den är lite ryckig när Du går på gas efter motorbroms.

Men skadligt magert går den inte, däremot kan en god framtida investering vara en PCIII plus mapp eller möjligen Bazzaz.

Börjar bli dags nu, vilken motorolja har ni i era hojar? Läst på diverse forum att folk har haft problem med Suzuki och Castrol.
OKQ8 Racing 4T, både bra i inköpspris och funkar kalasbra.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Well. Nu har jag provkört Bangeishan med ny bromspump, inget att anmärka på. Inga fading-tendenser än så länge, men å andra sidan är det ju bara två ordentliga inbromsningar runt gåsen, får se hur den beter sig runt Mantorp i valborg. Tvärt emot vad återförsäljarna hävdar så tyckte jag pivot-läge "20" passade mig bättre.

Kan varmt rekommendera SBS dual carbon om man kör bana, det tar några bromsningar för att få upp tempen ordentligt, men sen så! Jag fick tillfälle att testa en KTM RC8R runt gelleråsen idag. Bromsarna på den! oj! Där har Suzukin lite att jobba på... får väll bli ett set M4 ok för skatteåterbäringen :hihi

Edit: Slänger in lite rörliga bilder också, bara för att jag kan:

https://youtu.be/cQN8P5wwN14
 
Last edited:

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Jag fular mig å marknadsför att det på köp å sälj finns en Bazzaz Z-FI och AFM, båda splitt nya i obrutna förpackningar.:tummenupp
 

Jean-Arne

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Gixxer 1000 K8
Njae, jag tror inte Du är på skadligt höga AFR-värden, men hojen går inte så bra som den kan, framför allt drar den inte så jämnt som den kan göra med rätt mappning. Möjligen kan Du uppleva att den är lite ryckig när Du går på gas efter motorbroms.

Men skadligt magert går den inte, däremot kan en god framtida investering vara en PCIII plus mapp eller möjligen Bazzaz.

Okej, så det finns alltså inga nackdelar förutom då att gången kanske är lite ryckig eller ojämn, men inget som övertiden tar någon skada?

Planen är att skaffa Bazzaz till den och stoppa i färdig mapp om det finns eller bänka den, hade vart mustigt med en quickshift, är det så på alla Bazzaz system? Har dålig koll på dom. Vad ligger pengar på ungefär för en sån? Några bra tips på nån bra kunnig i Stockholmsområdet?
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Nu har jag gjort Mantorp osäkert med bangeishan. Kapat 4 sekunder på min bästa tid från förra året, detta på första tillfället på mantorp för året = jag är nöjd med hojen :D Ingen bromsfading på denna bana heller med nya pumpen.

Däremot hade inte polaren lika kul, passet efter lunch krängde han på ett begagnat men fräscht bridgestone v02 och gick omkull 3 varv in i passet. Roffe och Niklas är ju ganska vassa på banåka så ja tänkte kanske ni kan ge en analys vad som går fel? Jag kan inte se något förarfel varför det släpper. Hojen är en original gsxr 1000 k7a.

https://www.youtube.com/watch?v=Xg1Mes2DPZ4
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nu har jag gjort Mantorp osäkert med bangeishan. Kapat 4 sekunder... Ingen bromsfading på denna bana heller med nya pumpen.

Däremot hade inte polaren lika kul... Jag kan inte se något förarfel varför det släpper. Hojen är en original gsxr 1000 k7a...
Grattis, skoj att pumpen funkar och ännu mer skoj att det går så bra för Dig att hitta fart.

Jag hat tittat snabbt på filmen och blir inte riktigt klok på vad jag ser. Men som vanligt finns en teori ��

1 - Går det undan tillräckligt för att det inte ska vara de enklaste analyserna som panikbroms in under nedlägg eller för mycket gas ut? Ja.
2 - släpper det fram eller bak? Jag tycker det ser ut som ett bakhjulssläpp.
3 - Släpper det under nedlägg? Ja, jag tycker det, polaren verkar fortfarande på väg att öka lutningsvinkeln när det släpper.
4 - Motorbroms eller gått på gas? Här blir det svårt, jag hör inte distinkt att polaren släppt gasen, jag skulle nästan vilja säga att han kanske "coastar", d v s håller kvar lite konstant gaspådrag. Att göra detta under ökat nedlägg kan i sig självt orsaka att bakdäcket börjar spinna. Om han dessutom fortfarande släpar med broms kan det vara orsaken. Jag är rätt säker på att han släpper gasen efter accelerationen men sedan låter det som att han går på lite igen. Det låter definitivt inte som att han slagit av helt.

Det är inte ovanligt att förare som börjar få upp farten i ivern att hålla kurvhastigheten uppe går på gas eller coastar medan nedlägget ökar, det är enligt min personliga uppfattning en rätt vanlig orsak till vurpor in i eller tidigt i en kurva i de lite snabbare grupperna. Bakdäcket bär väldigt lite vikt in i kuvan och tål inte mycket störning innan det tappar greppet. Lösningen är att våga hålla en högre hastighet in i kurvan för att bromsa eller slå av gas, styra in och lägga ner utan gaspådrag eller släpande broms och att slå på gas så tidigt som möjligt MEN när max lutningsvinkel är etablerad! Att slå på gas tidigare än så är en risk.

Det är lätt hänt när man börjar "bromsa in i kurvan" att man med handflatan påverkar gasrullen så att man fortfarande håller lite gas medan man lägger ner och börjar släppa broms. Tekniken är inte okomplicerad.

Kan det vara så? Vad säger polaren? Har han varit med om att han gått in i en kurva och upptäckt att det ligger på lite gas innan denna vurpa? Jag vet att det har hänt mig... :)
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nu har jag gjort Mantorp osäkert med bangeishan. Kapat 4 sekunder på min bästa tid från förra året, detta på första tillfället på mantorp för året = jag är nöjd med hojen :D Ingen bromsfading på denna bana heller med nya pumpen.

Däremot hade inte polaren lika kul, passet efter lunch krängde han på ett begagnat men fräscht bridgestone v02 och gick omkull 3 varv in i passet. Roffe och Niklas är ju ganska vassa på banåka så ja tänkte kanske ni kan ge en analys vad som går fel? Jag kan inte se något förarfel varför det släpper. Hojen är en original gsxr 1000 k7a.

https://www.youtube.com/watch?v=Xg1Mes2DPZ4

Jättesvårt att säga... spontant så hade jag satsat på att framhjulet viker sig och din polare motar sladden instinktivt och bakänden glider ut. Orsaken kan vara coasting, broms under nedlägg, motorbroms som överstiger fästet, för lite häng med överkroppen vilket gör att han är längst ute på kanten av däcken och minsta lilla förändring skapar släppet.

Jag gjorde en liknande vurpa på Kemora för några år sen men där var det tydligare, jag kom ikapp en långsammare förare mitt i fullt nedlägg och jag slog av gasen, framhjulet stack direkt men bakänden kom runt på samma sätt som på din film.

Just i din polares fall så är det dock väldigt svårt att dra slutsatser utan att intervjua föraren ingående...
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...tycker varken attack eller nedlägg motiverar det hela riktigt?
Upplever det som att bakdäcket sticker iaf.
Men det är min analys...
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Jag bifogar länken till polaren i fråga så får han läsa vad ni tror. Jag kör själv på samma däck och visst har det släppt, men då på gaspådrag ut ur kurvorna och det har varit mjukt och förutsägbart.

Edit: appråpå gas samtidigt som broms in i kurva; det har hänt mig också, men det problemet avhjälptes genom att vinkla ner/fram bromspumpen på cliponet så jag inte kunde ge gas med handen samtidigt som det bromsas. Handleden i sig blev ett naturligt stopp om handtaget var vinklat neråt.
Nu har jag kollat klippet ganska noggrannt och tycker mig se att varvtalet parkerar på 10' en längre stund samtidigt som han bromsar lite för att inte komma för nära framförvarande. Kan ju vara en orsak till det plötsliga släppet.
 
Last edited:

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Fastnade på ett par bilder på mantorp-körningen sist, gillar denna bäst :D
Skulle behöva lite mer "uumph" i maskineriet om rakan var lite längre, men just med denna föraren och på mantorpsrakan var det inga problem att haka på och köra om med "farfar" :)

IMG_7549.jpg
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Fastnade på ett par bilder på mantorp-körningen sist, gillar denna bäst :D
Skulle behöva lite mer "uumph" i maskineriet om rakan var lite längre, men just med denna föraren och på mantorpsrakan var det inga problem att haka på och köra om med "farfar" :)

View attachment 419279

Äsch, en R1:a käkar du väl till frukost med Farfar!!! :tummenupp:)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Edit: appråpå gas samtidigt som broms in i kurva; det har hänt mig också, men det problemet avhjälptes genom att vinkla ner/fram bromspumpen på cliponet så jag inte kunde ge gas med handen samtidigt som det bromsas. Handleden i sig blev ett naturligt stopp om handtaget var vinklat neråt.
Nu har jag kollat klippet ganska noggrannt och tycker mig se att varvtalet parkerar på 10' en längre stund samtidigt som han bromsar lite för att inte komma för nära framförvarande. Kan ju vara en orsak till det plötsliga släppet.

Att använda gas och broms samtidigt är ju annars en välkänd teknik när det börjar gå riktigt fort, tanken är att minimera tiden med rull där inget händer. Så fort du slår av gasen på raken så ska bromsen på, sen bromsar du med konstant tryck (varierat med hastighet såklart) ända fram till apex. Strax innan apex så går du på med gas innan du släppt bromsen. När du så släpper bromsen så har du redan effekt på bakhjulet och hojen sticker iväg. Allt för att minimera tiden mellan broms och gas... En bra övning för att göra flera saker samtidigt med känsla...:tummenupp:)
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Att använda gas och broms samtidigt är ju annars en välkänd teknik när det börjar gå riktigt fort, tanken är att minimera tiden med rull där inget händer. Så fort du slår av gasen på raken så ska bromsen på, sen bromsar du med konstant tryck (varierat med hastighet såklart) ända fram till apex. Strax innan apex så går du på med gas innan du släppt bromsen. När du så släpper bromsen så har du redan effekt på bakhjulet och hojen sticker iväg. Allt för att minimera tiden mellan broms och gas... En bra övning för att göra flera saker samtidigt med känsla...:tummenupp:)

Händer att jag gapar på mig själv i hjälmen vid slutet av inbromsningar: "Gå på gas din fega j*vel!". De kommer de kommer, ska öva på mantorp den 16e igen :banana
 
Last edited:

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Någon här som kan rekommendera några bra no-cut craschpuckar???

Har funderat på vilken modell som är bäst. Den modellen med pucken framför ramen med ett stag som löper mellan höger och vänster puck. Kan staget månne spöa kåpa/ram på andra sidan om det trycks in?

Exempel: http://t-rex-racing.com/N59-9-LH-RH.jpg

Eller den modellen där fästet ligger mot ramdelen som är synlig i kåphålet. Min första tanke är att den kan buckla ramen då all kraft hamnar på den punkten men vet inte...

Exempel: http://www.rg-racing.com/RGProducts/productgallery.aspx?sku=cp0363&page=2

Tack på förhand!
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Någon här som kan rekommendera några bra no-cut craschpuckar???

Har funderat på vilken modell som är bäst. Den modellen med pucken framför ramen med ett stag som löper mellan höger och vänster puck. Kan staget månne spöa kåpa/ram på andra sidan om det trycks in?

Exempel: http://t-rex-racing.com/N59-9-LH-RH.jpg

Eller den modellen där fästet ligger mot ramdelen som är synlig i kåphålet. Min första tanke är att den kan buckla ramen då all kraft hamnar på den punkten men vet inte...

Exempel: http://www.rg-racing.com/RGProducts/productgallery.aspx?sku=cp0363&page=2

Tack på förhand!

Jag har testat Lightech som funkade utmärkt och gjorde sitt jobb. Det enda som böjdes var själva fästet. Inga skador på ram.:)
Sen beror ju alltid skadorna på hur det hela går till, rampuckar hjälper ju bara under vissa givna förutsättningar som en lätt lowsider till exempel. Tumlar hojen finns det ingenting som skyddar...

http://www.lightechuk.com/lightech-frame-protectionsliders-suzuki-gsxr1000-09-14-13298-p.asp
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Jag har testat Lightech som funkade utmärkt och gjorde sitt jobb. Det enda som böjdes var själva fästet. Inga skador på ram.:)
Sen beror ju alltid skadorna på hur det hela går till, rampuckar hjälper ju bara under vissa givna förutsättningar som en lätt lowsider till exempel. Tumlar hojen finns det ingenting som skyddar...

http://www.lightechuk.com/lightech-frame-protectionsliders-suzuki-gsxr1000-09-14-13298-p.asp

Låter ju bra. Ska kolla upp dom. Tycker det är fruktansvärt irriterande att säljarna på nätet inte visar bilder på fästet när det är monterat utan oftast bara 10st bilder på hur puckarna ser ut med kåpor på. Man sätter ju inte direkt kraschpuckar för att det är så snyggt...
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top