Suzuki GSX-R 1000 K3/K4 tråden

Falkeman

Medlem
Gick med
1 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
RG 125f
Tjoho Suzkabröder!

Undra en kanske liten dum fråga (kan nån fråga vara för dum på ett forum?).

Jag funderar på att montera xeonkitt på min K4. Lyset orginal är under all kritik om ärligheten ska fram. Speciellt om man köra i mina norrländska trakter där det fan aldrig är ljust (vintergrinig just nu).

Frågan.

Vad är det för lampsockel som sitter i orginal o vad är det för sockel man ska köpa (om det är olika typer man kan välja mellan)?

Tack på förhand.

//Exil

Med xenonljus i halvljuset behöver du aldrig helljuset det är iaf min erfarenhet. å lampan i k3/k4 är en H7 för halvljuset, bästa ljus ger 4300k lamporna, dock e de lite lurigt å montera för H7 sockeln e lite speciell på gixxern man behöver någon typ av distans (gjorde själv av en slangbit) men de ser du när du ska montera. Helljuset är H4 (jävla konstigt) där endast helljusettråden används.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Ja såg de nu ja, om ja ska sälja blir de inte billigare än tex xenonkungen.se 745:-, kitten har ju fallit som tusan i pris senaste året tror själv gav nästan 1500:- när ja köpte

Okej! idag får man tag i dem billigare än så, så kanske inte värt o sälja det.
 

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
I skogen
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Med xenonljus i halvljuset behöver du aldrig helljuset det är iaf min erfarenhet. å lampan i k3/k4 är en H7 för halvljuset, bästa ljus ger 4300k lamporna, dock e de lite lurigt å montera för H7 sockeln e lite speciell på gixxern man behöver någon typ av distans (gjorde själv av en slangbit) men de ser du när du ska montera. Helljuset är H4 (jävla konstigt) där endast helljusettråden används.

Ok. Om jag fattar dig rätt är det två olika socklar på hel o halvljuset. H7 = halvljuslampan och H4 = Helljus. Om jag fattat det rätt.

Jag kan förstå om man tycker att halvljuset är bättre efter montering av xeonlampor än orginalets helljus (säger väl en hel del hur usel orginallyset är).

Jag är däremot av den åsikten att har jag möjligt att få både halv o helljus i xeon så gör jag det, allt för att förbättra sikten mörka sensommarnätter.

Lite surt att grejorna inte går att montera rakt av utan modifiering. Känns lite fattigt om man plöjer ner hundratals kronor. Nåja, man kan inte få allt här i livet.


Tack för din info.

//Exil
 

Mexus

Trav4Ever
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Borås
Hoj
GSXR 1000 K4
Har du smc försäkring?,, genom folksam, Visst är det en hel del i självrisk,

Mer än halverade min förs, Jag hade som dej halv,Nu är hel mindre än halva den,,,i kostnad

:tummenupp

Just självrisken var det som avgjorde att jag inte har den försäkringen :)


Exil: :tummenupp :tummenupp :tummenupp Ska ha xenon i min k4 med (6000k på ljuset). Jag tror också det blir ett jättelyft vad det gäller ljuset (å min image) :hihi
 
Last edited:

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Som jag fattat det gäller det bara nya hojar som köpts. Alltså man kan inte teckna den försäkringen på en "äldre" hoj. Men, jag kan ha missuppfattat det.
 

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Som jag fattat det gäller det bara nya hojar som köpts. Alltså man kan inte teckna den försäkringen på en "äldre" hoj. Men, jag kan ha missuppfattat det.

Du kan teckna på alla årsmodeller.Samma pris på 1-4 år gamla hojar.Köper du en ny 1000 så skulle den på mig kosta 5000:- första året sen 8068:- upp till 4 år.Min 07:a kostar mig 8068:- om året i helförs..:tummenupp Sen blir det billigare om du har en hoj över 4 år.
 

Falkeman

Medlem
Gick med
1 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
RG 125f
Någon mer än ja som har otur med gaffeltätningarna eller e de skitkvalitet på dom, bytte tätningarna i båda benen förra våren då den ena läckte som ett såll
å nu när ja kom ner till garaget så har den ena läckt rejält
ja menar ska man behöva byta 1 gång om året de e la ingen förbrukingsvara.
ja blir så trött
 

Mexus

Trav4Ever
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Borås
Hoj
GSXR 1000 K4
Känns som tiden för helförsäkring på äldre sporthojar är förbi med dessa jeff*a priser på självrisken!
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Någon mer än ja som har otur med gaffeltätningarna eller e de skitkvalitet på dom, bytte tätningarna i båda benen förra våren då den ena läckte som ett såll
å nu när ja kom ner till garaget så har den ena läckt rejält
ja menar ska man behöva byta 1 gång om året de e la ingen förbrukingsvara.
ja blir så trött

Beror ju på hur stor/tung du är och om du slangar en hel del med dåliga nerlägg.

Kollade Suzukiförsäkring idag. 12500k Hel/Hel för min k4.. Jättebra, men minst 25k i självrisk :mad:


så pass alltså :3freak
 
Last edited:

Falkeman

Medlem
Gick med
1 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
RG 125f
Beror ju på hur stor/tung du är och om du slangar en hel del med dåliga nerlägg.

Men problemet är ju att dom läcker när den har stått förvarad under vintern båda gångerna, dom har alltså inte läckt något under säsongen då man kör.
Tror mer på att det är dåliga toleranser på gaffelns delar och packningarna.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Men problemet är ju att dom läcker när den har stått förvarad under vintern båda gångerna, dom har alltså inte läckt något under säsongen då man kör.
Tror mer på att det är dåliga toleranser på gaffelns delar och packningarna.

Samt vissa material krymper eller expanderar i kyla/värme så mycket kan bero på det.
 

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Men problemet är ju att dom läcker när den har stått förvarad under vintern båda gångerna, dom har alltså inte läckt något under säsongen då man kör.
Tror mer på att det är dåliga toleranser på gaffelns delar och packningarna.

Låter skumt ?Hoj som står still..Ja kolla benen,Det räcker ju att de blir blästarde av stenskott, men stänkan fram skyddar väl mot det mesta.

Skit under yttre tätningen kan det heller ite vara då du vart isär med
gafflarna,Gjorde du jobbet själv?
 

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
I skogen
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
En stilla undran.....

Satt o kollade igenom servicemanualen till min K4. Döm om min förvåning att man i den anser att man ska byta följande var 4e år:

Bromslangarna
Bränsleslangarna
Kylarslangarna

Handen på hjärtat är det inte så att man kontrollerar om det blidats sprickor eller andra felaktigheter innan man byter dessa slangar?

Jag brukar checka min bil vid däckbyten (vinter/sommar) att bromslangarna är hela utan sprickor och läckage. Detsamma gäller för bränsle och kylarslangarn vid den årliga glykoltestet inför vintern samt bränsleslangar (o kylarslangarna) efter te.x motortvätt.

Känns som tillverkarna kom på denna serviceintervall för att lugga oss glada amatöråkare på mer casch. Jag hade inne min hoj förra hösten för 1200mil service o vad jag kan se på specifikationen så bytte man inte några kylar/broms/bränsleslangar.

Antar att jag knappast är ensam om resonemanget if its dont broken dont fix it :)

-----

Såg att det snackas om försäkringfrågor längre upp. Jag har Salu Ansvar idag, halvförsäkring, tror jag betalar runt 7k och har en ok självrisk trots att jag är färsking på hojsidan (har haft bilförsäkringar sen -90).

----

//Exil
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Här har ni min färdig byggda Streetfighter :D
attachment.php
 
Last edited:

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
En stilla undran.....

Satt o kollade igenom servicemanualen till min K4. Döm om min förvåning att man i den anser att man ska byta följande var 4e år:

Bromslangarna
Bränsleslangarna
Kylarslangarna

Handen på hjärtat är det inte så att man kontrollerar om det blidats sprickor eller andra felaktigheter innan man byter dessa slangar?

Jag brukar checka min bil vid däckbyten (vinter/sommar) att bromslangarna är hela utan sprickor och läckage. Detsamma gäller för bränsle och kylarslangarn vid den årliga glykoltestet inför vintern samt bränsleslangar (o kylarslangarna) efter te.x motortvätt.

Känns som tillverkarna kom på denna serviceintervall för att lugga oss glada amatöråkare på mer casch. Jag hade inne min hoj förra hösten för 1200mil service o vad jag kan se på specifikationen så bytte man inte några kylar/broms/bränsleslangar.

Antar att jag knappast är ensam om resonemanget if its dont broken dont fix it :)

-----

Såg att det snackas om försäkringfrågor längre upp. Jag har Salu Ansvar idag, halvförsäkring, tror jag betalar runt 7k och har en ok självrisk trots att jag är färsking på hojsidan (har haft bilförsäkringar sen -90).

----

//Exil

Ang , Gummislangar pö mc. Så lever de väl ett ganska bra liv som slipper vinterns kyla o smuts? om man jämför med bilar,

Jag brukar spraya med silikonspray på utsidan o gnugga in det lite,
ser snyggt ut o förhoppninsvis kanske hindra för tidig uttorkning

Undrar vad ett kit med slangar kostar till en hoj?
Minns min audi Q 2´8 ,De ville ha 2.500 för övre kylarslangen.

Något jag brukar kolla är vacumslangar som gärna vill spricka vid fästpunkterna

Ang bromslangar ficka jag nya tillverkade för 600 kr,stålomspunnet
Den mellan bromsoken fram är ju stålomspunnen orignal så den byttes inte,

Kom på ett ganska enkelt sätt o höja hojen bak om man vill?
det är o lägga typ en tjockare bricka mellan bakre stötdämparen o ramen.

Men vad som händer med vägegenskaper vet jag inte,
 

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
I skogen
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Ang , Gummislangar pö mc. Så lever de väl ett ganska bra liv som slipper vinterns kyla o smuts? om man jämför med bilar,

Jag brukar spraya med silikonspray på utsidan o gnugga in det lite,
ser snyggt ut o förhoppninsvis kanske hindra för tidig uttorkning

Undrar vad ett kit med slangar kostar till en hoj?
Minns min audi Q 2´8 ,De ville ha 2.500 för övre kylarslangen.

Något jag brukar kolla är vacumslangar som gärna vill spricka vid fästpunkterna

Ang bromslangar ficka jag nya tillverkade för 600 kr,stålomspunnet
Den mellan bromsoken fram är ju stålomspunnen orignal så den byttes inte,

Kom på ett ganska enkelt sätt o höja hojen bak om man vill?
det är o lägga typ en tjockare bricka mellan bakre stötdämparen o ramen.

Men vad som händer med vägegenskaper vet jag inte,

Klart att man kan förlänga livslängden på te.x slangarna med lite "ytbehandling" som du nämner. Det facto att hojen slipper utstå vinterns kyla o annat skit borde göra att dom håller längre än en bils slangar. För egen del brukar jag aldrig specialbehandla kylarslangar, bromslangar och bränseslangar på en bil o ändå är det överlag inte speciellt ofta som dom behöver bytas.

Slutsatsen är den att mc`s motsvarighet borde ha en betydligt längre livslängd än bilens samt att man dessutom är mer petnoga med mc´s slangar o kontrollerar samt tvättar (hela hojen) oftare än bilen.

Vågar bara tänka mig vad ett komplett kitt bestående av samtliga kylarslangar, bromslangar och bränsleslangar skulle kosta hos en märkeshandlare. Dock skulle det vara skitsamma egentligen eftersom man måste ha dom i fungerande skick.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top