3000 mila service/råd önskas för K4a
3000 mila service/råd önskas
Då var man tillbaks i den gammla K3-4 tråden igen efter lite exil (nä inte finkan)
Har en fråga ang. service och skulle behöva lite råd. Min är en K4, inga problem whatsoever med moppen och den är i bra skick, väldigt bra skick. Har fullstämplad bok (från aktoriserad Suzukiverkstad) från fabriksny till 2400 mila servicen förra sommaren (den stora = dyra med bl.a ventiljustering). Nu är det dags för 3000 mila service och jag har en del frågor ang. detta.
I servicemanualen (för ägaren) så är är bara milantalen och vad som ska göras upp till 2400 mil. Hur ska man därefter tänka då? Som en 600 mil lilla service med oljebyten + filter, rengörning av luftfilter (har KN) etc? Känns ju knäppt att man inte fortsatt med servicevägledning till typ 5000 mil åtminstone. hade kostat Suzuki lite en extra sida i boken typ.
Sen har jag en annan fundering. Såg i servicemanualen att vissa saker ska man byta med jämna intervaller. Följande lista går att utläsa.
Bromsvätska var 2e år
Kylavätska var 2e år
Kylarslang var 4e år
Bensinslang var 4e år
Bromslang var 4e år
Vill inte låta för korkad. Men seriöst, har ni bytt bensinlang, kylarslangar och bromslangar enl. bytesintervallet som Suzuki rekomenderar?
Oljebyte och filter, kylarvätska och bromsolja är ju självklart enl. intervallet. Men bromslangar, bensinslangar och kylarslangar?
Kan tillägga att min moppen alltid förvaras i varmgarage under vinteråret.
Tacksam för goda råd innan man börjar slänga ut massvis med pengar på gejor man inte ens behöver byta. Syftar på slangarna som garanterat enbart fungerar med Suzukis egna formanpassade och är svindyra. For the record. Jag skulle aldrig tumma på min och andras säkerhet beträffande bromsar, däck och dyl. Jaja, ni fattar poängen.
Drive safe och glad midsommar