suzuki gsx-r dör i farten, går dåligt..

HanneZ

Guest
Funderade på de där angående o springa igång, när jag precis satt på min 750 motor så vägrade den starta med startmotorn, men efter ett mindre tränigspass för två av mina kompisar som puttade så gick den igång! Kan va värt o prova o springa med den några gånger!

(fick igång den nya motorn ida(överlycklig =))))

Mvh. Hannes
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
grattis hannez..

fan jag vill också få igång min motor. ikväll hade jag inte tillgång till springhjälp men imorgon kväll har jag det. då jääääävlar ska det kutas med hojen så får vi se om det hjälper.

jag är dock så osäker på om det kommer ner bensin som det ska till förgasarna. ibland skulle man vilja ha röntgenblick så att man kan se rakt igenom.
 

HanneZ

Guest
men blir stiften blöta efter du försökt o starta den?

/ Hannes
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
aha det var så du menade. det vet jag inte. får kolla det ikväll.

sen kom jag på en sak till. den delen i förgasaren som flotören finns i, som kallas float bowl i meckarboken, sitter ju längst ner på förgasarna. i botten på varje floatbowl finns det en skruv som tätar. jag borde kunna låta bränslekranen stå i läge pri i någon minut. sedan stänga av den och lossa på någon av skruvarna och kolla ifall det rinner ut bensin. då vet jag i alla fall om det kommit ner någon bensin i förgasarna.
när jag tog isär förgasarna klurade jag på varför den där skruven fanns där. fyllde liksom inte någon funktion. men den måste nästan bara sitta där för att man ska kunna kolla ifall det finns någon bensin i förgasarna.
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
Men prova först med startgas !

Startar den då så är det ju problem med att få fram bensin (i tillräcklig mängd) till motorn.

Det kan ju vara bra att veta, så du slipper fundera på tändningsproblem också :hej


Edit:
Om det bara luktar väldigt försiktigt med bensin från piporna, så är det nog problem med att få fram för lite bensin.
Luktar det däremot väldigt tydligt med bensin så kan motorn kanske ha hunnit bli lite sur.

- Förresten, du har väl inte glömt bort och kolla så att dödarknappen står i rätt läge...? :crash :rolleyes:
 
Last edited:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
ok startgas. var ska jag spruta sån då? det har jag ingen koll på.

det luktar väldigt lite bensin från pipan.

dödar knappen står i rätt läge. det har jag kollat varje gång innan jag trycker på startknappen.
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
Spruta in startgasen i luftintaget till luftfilterboxen.

Du kan ju även prova plocka bort luftfiltret först (kanske det är delvis filtret som bromsar luftflödet in till motorn, om det är igensatt, och det därmed också suger med sig för lite bensin).

Visst ja, ställ gärna bensinkranen i läge "on" när du testar med startgas (så slipper du risk för att det blandas med för stor mängd bensin om kranen står i läge "Pri").


Hoppas att det löser sig för dig.
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
bmwjohan skrev:
aha det var så du menade. det vet jag inte. får kolla det ikväll.

sen kom jag på en sak till. den delen i förgasaren som flotören finns i, som kallas float bowl i meckarboken, sitter ju längst ner på förgasarna. i botten på varje floatbowl finns det en skruv som tätar. jag borde kunna låta bränslekranen stå i läge pri i någon minut. sedan stänga av den och lossa på någon av skruvarna och kolla ifall det rinner ut bensin. då vet jag i alla fall om det kommit ner någon bensin i förgasarna.
när jag tog isär förgasarna klurade jag på varför den där skruven fanns där. fyllde liksom inte någon funktion. men den måste nästan bara sitta där för att man ska kunna kolla ifall det finns någon bensin i förgasarna.

Skruven i botten på flottörhusen/t är till för att tömma förgasaren
på eventuella föroreningar t.ex vatten. Annars så måste du
demontera hela förgasarkittet för att dränera dina förgasare!
När säsongen är över så tömmer varje ansvarsfull mc-ägare
varje flottörhus på bensin för att undvika kalkavlagring/korrosion.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
nu har jag varit i garaget och försökt igen.

jag sprutade in startgas i luftfiltret och malde på startmotorn. den började blöddra lite och efter några sekunder så gick den igång. sen höll jag på och skita på mig. den varvade upp till kanske 15000 varv eller nått sånt direkt. jag slängde mig på nyckeln och vred av tändningen. jag trodde att motorn skulle sprängas. rödmarkeringen börjar vid 13.000
när jag meckade dit förgasarna efter att jag gjort rent dom tyckte jag att det var lite skumt med gasvajern. den var för spänd. spjällen stog kanske 15-20 grader öppna när man inte rör gashandtaget. jag antar att det var detta som gjorde att hojen varvade som en jävla tok. sen kanske startgasen höjer varvet extra också, det vet jag inte.
jag fattar inte hur vajern kunnat bli så spänd. jag satte dit den likadant som den satt innan jag tog bort den, men den blev mycket mer spänd. jag har skruvat på ställskruvarna både vid förgasarna och vid gashandtaget för att göra den så lite spänd som möjligt, men det funkar inte. jag läste i meckar boken att man ska ha en frispel på 2 mm eller nått sånt i gashandtaget. jag har inget frispel alls. jag har kanske 20 % av fullgas från början.
jag meckade isär gashandtaget och flyttade vajern ett snäpp för att släppa på den. då blev det alldeles för mycket spel i stället. har nu ett spel på kanske 1,5 cm!! jag fattar inte hur det kan ha blivit så här konstigt. nån mer som råkat ut för det?

och så vidare till nästa problem. hojen har ingen tomgång alls. så fort jag slutar att leka med gashandtaget så dör den. jag började glida lite runt kvarteret. bara puttra runt på en 3000 varv kanske. funkar ok. men så fort jag släpper gasen så dör den och så fort jag försöker gasa mer så hackar den och tappar varv???

jag provade att ställa bränslekranen i läge pri. då klarar den precis att hålla sig igång på en mycket låg tomgång och när man kör med hojen går det som en jävla klocka. svarar svinbra på gasen och har fullt kraft i hela registret.

jag kollade slangen som går mellan vacuumporten på en av förgasarna och bränslekranen och den är hel och den var ren inuti. jag fattar inte vad det är som är fel..?

eftersom att den går som en klocka i läge pri på bränslekranen så kan det väl inte vara något fel på flotörhöjden. pilotskruvarna borde väl va ok inställda också. tändsystemet måste också va ok.

vad tror ni? kan det va bränslekranen som inte funkar som den ska i vacuumläget? eller är det förgasarna som är cp på nått sätt?

det var fan underbart att köra runt kvarteret på läge pri. ni får komma med några bra tips snabbt nu så att jag får åka ut och yla innan snön kommer.
 

HanneZ

Guest
kolla om kontakerna där du sätter på vakumslanger är tilltäpta, både på insugningsgummit, och i tanken. Det bör va nåt av de, lr så suger den massa tjuvluft nånstans men då borde hojen gå väldigt dåligt!

/ Hannes
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag kollade aldrig om det satt något i hålet där vacuumslangen sitter på förgasaren när jag gjorde rent förgasarna. men jag borde väl kunna pilla av det svarta locket på just den förgasaren utan att ta ut förgasarna från hojen. då kan jag blåsa rent hålet med tryckluft.
bränslekranen lossade jag från tanken men jag vågade inte plocka isär den. det fanns inte instruktioner på det i min meckarbok, men det kanske bara är att testa. det sitter väl kanske nått skit i den. en sak som är lite jobbig är att en skruv på bränslekranen är runddragen så att det inte går att få upp den. fast den skruven sitter på andra sidan av bränslekranen så jag kanse inte behöver ta isär den delen.
det känns annars också som att det är väldigt lätt att vacuumslangen kommer i kläm någonstans under tanken mellan tanken och vevhusventilationen och bränsleslangen till de två högra förgasarna. man kanske borde byta ut vacuumslangen mot en lite hårdare slang. min är väldigt mjuk och är skitlätt att klämma ihop så att det inte kommer fram någon luft i den.
är det bara att skruva isär bränslekranen eller är det något specielt man måste tänka på?

jag får väl ta för givet så länge att den inte tar tjuvluft eftersom den går 100% klockrent i läge pri.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
1. Du måste fixa gasreglaget, någonting är felmonerat helt
klart! För du var väl inte i gasreglaget och pillade när du demonterade förgasarna?
2. Hojen ska gå att köra på pri-läget, hur är det med tomgångjusteringen?
Vet inte hur det ser ut på din hoj men det är väl någon slags
justerskruv/ratt på förgasarbryggan
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har inte rört gasreglaget förän ikväll. jag hade bara meckat loss gasvajern från förgasarna tidigare och sedan satt tillbaka den på samma sätt. då helt plötsligt vart den mycket mer spänd mot tidigare. så jävla konstigt. därför började jag riva i gasreglaget.

japp jag har en ratt på förgasarbryggan där jag kan justera tomgången. jag kunde inte skruva på denna nu dock för så fort jag släppte gashandtaget så dog hojen. ska jag låta en kompis hålla lite gas med gasreglaget och sedan skruva på justerskruven eller? blir det fel ifall man gör så?

sen är jag lite nyfiken på pilotskruvarna i förgasarna. i meckarboken stod det att man skulle skruva dom i botten och räkna hur många varv det blev så att man kan ställa tillbax dom i exakt samma läge sen. detta gjorde jag.
jag räknade i halvvarv och fick så här på de fyra pilotskruvarna
4,5 5,0 4,5 och 3,5 halvvarv. borde inte alla stå likadant?

min hoj har ända sedans jag köpte den haft lite problem med tomgången. när hojen är kall har den alltid dött när man släpper gasen på tomgång. den har klarat av att hålla tomgång först när den blivit varm. men detta kanske har lite med stiften att göra också. har ju vääääldigt hårda stift i den. hårdare än orginal vad jag har förstått.
 

HanneZ

Guest
När jag borrade ur pluggarna som täcker för lågfartsskruven på min 750 förknasare så stog dom också olika, så jag antar att dom skruvar på sig något när motorn vibrerar, dom bör stå lika!

Hade du inte tomgång även när choken är itryckt vid kallstart?

De där med gasen e något mekaniskt som du strulat till bara, ta isär, titta, försök klura ut!

Lycka till!

Mvh. Hannes
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
nej det dör på tomgång även när choken är intryckt när den är kall. när den är varm provade jag aldrig att ha choken i.

det som är så jobbigt med gasvajern är att det inte känns som att det finns så mycket att klura på. det är ju en väldigt enkel grej. jag fattar inte vad det är som har blivit så skumt. det är precis som att vajern har krymt när det varit lossad i kanske tre veckor. som att den skulle ha dragit ihop sig på nått sätt.

det känns lite jobbigt att ta bort förgasarna igen för att ställa pilotskruvarna likadant. sen vet man inte heller hur dom ska stå då eftersom alla nästan stod olika. jag har inte hittat något i meckarboken om att det skulle finnas någon grundinställning eller så.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
en liten fråga. var kan man låna tryckluft någonstans? bilverkstäder?

när jag använde tryckluft tidigare i mitt mekande gjorde jag det hemma i min pappas garage, men han bor 4 mil härifrån så jag orkar inte åka dit bara för att blåsa i en vacuumport.
 

HanneZ

Guest
vid insugningsgummit kan du ju stoppa ner nåt smalt o rensa rent, se till o ha bort förgasarna så det ev. skiten inte sugs in i cylindern. Och i tank ändan räcker de väl med o blåsa med munnen, iallafall för o testa om det är stopp!

Mvh. Hannes

(visst e de trevligt o sitta o ge tips när ens egna hoj inte ligger i delar på garagegolvet =))
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Magnus_RF900 skrev:
Du kan ju även prova plocka bort luftfiltret först (kanske det är delvis filtret som bromsar luftflödet in till motorn, om det är igensatt, och det därmed också suger med sig för lite bensin).
Luftfiltret har ju uppenbarligen flödat tillräckligt för att hålla +200 km/h, alltså flödar det tillräckligt för att kunna starta på.
Och om filtret skulle vara så igensatt att flödet påverkas så ger fuggarna _mer_ sås, inte mindre.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
hannez.. jag tror att jag ska försöka skruva loss överdelen på den förgasaren och sen rensa istället för att ta bort alla förgasarna, vilket jag tycker är så jävla jobbigt.

jag läste tråden om dina motorproblem. vissa har det värre än mig känns det som..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top