Tack för ditt svar Boost 3.
Tänkte precis som du och med tanke på den fina applikationen av silikon misstänkte jag att förgasarna var igengeggade. Tog isär, tvättade, och blåste ut alla kanaler med tryckluft, justerade flotörnivåerna (de var imponerande nog inte bara för låga men också olika hö/ vä i samma förgasare...) och knackade till packningar av rätt tjocklek och material.
Tog också isär soppakranen och sköljde ur bensintanken samt justerade brytarspetsarna och satte i nya korrekta tändstift (de som satt i var naturligtvis både fel typ och värmetal...).
Nästa sak var kolla ström till tändspolarna. Noll volt! Ok suveränt jag har hittat felet! Det nya batteriet var fulladdat och hade ström genom tändningslåset och till av/på knappen, men inte efter oavsett läge. Eureka! Tog isär strömbrytaren och den var vackert grön inuti. Rengöring och lite dielectric grease så fungerar den korrekt. Nu ström till båda tändspolarna och, gnista!
Mätte inte kompressionen men kände att det fanns tillräckligt.
Kickade tills jag blev blå i ansiktet men inte minsta antydan till tändning. Tog ur stiften. Båda ganska torra och bara ena luktade bensin. Isär med förgasarna igen och kollade noga att alla borttagbara munstycken kom ut och att tryckluften kom igenom kanalerna. Kollade att flotörventilerna tätade och inte fastnade stängda. Satte ihop och dubbelkollade att luftskruven var 1 ½ varv ut. Oklart hur trottelskruvarna skall stå men skruvade in så att trottlarna precis började röra på sig. Kollade att det fortfarande kom ström till tändspolarna och att det fanns gnista.
Kickade tills jag blev andfådd men ingenting. Tog av ena avgasröret och blåste igenom. Verkade ok. Tog ur insatserna ur båda piporna så jag bättre skulle höra om det tände till. Börjar bli lite irriterad nu… Trots att jag inte borde på en bränslesmord motor sprutade jag in startgas och ökade sakta gaspåslaget medans jag kickade. Noll, nada, inte ett liv. Däremot kände jag den familjära doften av överhettade elkomponenter. Av med tändningen och tanken. Vänstra tändspolen ryker…
Beställde två sådana här tändspolar.
https://www.twostroke.se/division-tandspole-standard-utan-tandhatt-oem-cm255206
Lödde, fixade och dubbelkollar allt (igen). Försöker starta och vänster tändspole smälter igen! WTF! Jag mäter igenom hela tändsystemskablaget och ser olika värden varje gång jag mäter minuskabeln till vänster spole. Kopplar isär kabelhärvorna och problemet ’verkar’ vara mellan tändplattan och första skarven. Kablarna mellan brytarspetsarna och kondensatorerna ser suspekta ut så jag bestämmer mig för att ta ur tändplattan och den delen av kabelhärvan. Naturligtvis hade geniet som hållit på med hojen tidigar förstört skruvhuvudena så det tog en timme att få loss skiten. Riktigt irriterad nu!
Jag separerade tändplattan och laddningsspolen och tog in båda. Bestämde mig för att inte anta något så jag tog isär brytarspetsarna för att kolla ett det inte fans någon krypgrund där. Naturligtvis tog det ett par timmar att ta isär tändplattan eftersom DPO (Dreaded Previous Owner) hade förstört samtliga skruvhuvuden… Allt verkade ok men för att eliminera så många felfaktorer som möjligt satte jag dit nya kondensatorer och nya separata kablar från brytarspetsarna till tändspolarna. Monterade tillbaka på motorn och ställde brytaravstånd till 0.35mm och tändning på märkena. Drog också nya separata kablar med säkring (20 Amp) och strömbrytare från batteri + till tändspolarna. Slog mig också att packboxarna på vevaxeln kanske hade torkat ut så jag satte gummihandskar över förgasarna och kickade med full gas. Verkade ok så jag försökte starta igen. Ja ni förstår ju nu att den inte startade (kände dock en litet mottändning!) Försökte med startgas också. Ingenting.
Det största mysteriet för mig, förutom att hojen inte startar trotts att alla förutsättningar verkar finnas, är att ena tändspolen drar galet mycket ström! Vid mitt senaste försök verkar båda göra det för trotts momentär strömbrytare som jag bara slog på när jag kickade blev båda tändspolarna ordentligt varma.
Det enda riktigt positiva är att jag såg en exakt likadan motorcykel parkerad och när jag hittade ägaren (kanske är du här Gunnar?!) visade han sig vara en ovanligt trevlig ung man som har renoverat motorn och han gick med på att komma hit och se vad i hela världen jag har missat!
Förhoppningsvis kan jag komma med en lösning på mysteriet senare i veckan.