Suzuki GT125 X4 startar inte - Löst!

Molle64

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2022
Hoj
1981 Suzuki GT125 X4
Precis hittat detta forum och är väldigt imponerad av kompetensen hos medlemmarna! Brukar ju vara bristvara annars lol.

Jag köpte en 1981 Suzuki GT125 X4 som stått sedan 1993 för en månad sedan och har sedan dess försökt få igång den... Positiv som man är gjorde jag (det förmodligen inkorrekta) antagandet att hojen gick när den ställdes undan.

Screenshot_20220522_161200_se.appcorn.Blocket.jpg

Det var direkt uppenbart att åtminstone en riktig klåpare hade skruvat på den. Helt orginal, med undantag för luftfilter och påtejpade stripes, var det ändå inkorrekta skruvar och bultar på många ställen, flertalet skruvade på med fel verktyg. Som äpplet på moset hade mannen som jag köpte den av 'tätat' flotörhuset med svart silikon. Det positiva är att elsystemet (med undantag för de obligatoriska röda och blå kabelskorna vid batteriet) besparats uppmärksamhet.



IMG_20220527_134713.jpg

IMG_20220607_145719.jpg

Blev långt det här så mer info och frågor får komma senare.

Thomas i Rättvik
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Börja med koll av gnista och ger den gnista lär den inte få bensin. Förgasarna har garanterat slagit igen på lågfartsmunstycken och nålventiler. Bränslekranen kan även den va tät.
 

Molle64

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2022
Hoj
1981 Suzuki GT125 X4
Tack för ditt svar Boost 3.


Tänkte precis som du och med tanke på den fina applikationen av silikon misstänkte jag att förgasarna var igengeggade. Tog isär, tvättade, och blåste ut alla kanaler med tryckluft, justerade flotörnivåerna (de var imponerande nog inte bara för låga men också olika hö/ vä i samma förgasare...) och knackade till packningar av rätt tjocklek och material.

Tog också isär soppakranen och sköljde ur bensintanken samt justerade brytarspetsarna och satte i nya korrekta tändstift (de som satt i var naturligtvis både fel typ och värmetal...).

Nästa sak var kolla ström till tändspolarna. Noll volt! Ok suveränt jag har hittat felet! Det nya batteriet var fulladdat och hade ström genom tändningslåset och till av/på knappen, men inte efter oavsett läge. Eureka! Tog isär strömbrytaren och den var vackert grön inuti. Rengöring och lite dielectric grease så fungerar den korrekt. Nu ström till båda tändspolarna och, gnista!

Mätte inte kompressionen men kände att det fanns tillräckligt.

Kickade tills jag blev blå i ansiktet men inte minsta antydan till tändning. Tog ur stiften. Båda ganska torra och bara ena luktade bensin. Isär med förgasarna igen och kollade noga att alla borttagbara munstycken kom ut och att tryckluften kom igenom kanalerna. Kollade att flotörventilerna tätade och inte fastnade stängda. Satte ihop och dubbelkollade att luftskruven var 1 ½ varv ut. Oklart hur trottelskruvarna skall stå men skruvade in så att trottlarna precis började röra på sig. Kollade att det fortfarande kom ström till tändspolarna och att det fanns gnista.

Kickade tills jag blev andfådd men ingenting. Tog av ena avgasröret och blåste igenom. Verkade ok. Tog ur insatserna ur båda piporna så jag bättre skulle höra om det tände till. Börjar bli lite irriterad nu… Trots att jag inte borde på en bränslesmord motor sprutade jag in startgas och ökade sakta gaspåslaget medans jag kickade. Noll, nada, inte ett liv. Däremot kände jag den familjära doften av överhettade elkomponenter. Av med tändningen och tanken. Vänstra tändspolen ryker…

Beställde två sådana här tändspolar.
https://www.twostroke.se/division-tandspole-standard-utan-tandhatt-oem-cm255206

Lödde, fixade och dubbelkollar allt (igen). Försöker starta och vänster tändspole smälter igen! WTF! Jag mäter igenom hela tändsystemskablaget och ser olika värden varje gång jag mäter minuskabeln till vänster spole. Kopplar isär kabelhärvorna och problemet ’verkar’ vara mellan tändplattan och första skarven. Kablarna mellan brytarspetsarna och kondensatorerna ser suspekta ut så jag bestämmer mig för att ta ur tändplattan och den delen av kabelhärvan. Naturligtvis hade geniet som hållit på med hojen tidigar förstört skruvhuvudena så det tog en timme att få loss skiten. Riktigt irriterad nu!

Jag separerade tändplattan och laddningsspolen och tog in båda. Bestämde mig för att inte anta något så jag tog isär brytarspetsarna för att kolla ett det inte fans någon krypgrund där. Naturligtvis tog det ett par timmar att ta isär tändplattan eftersom DPO (Dreaded Previous Owner) hade förstört samtliga skruvhuvuden… Allt verkade ok men för att eliminera så många felfaktorer som möjligt satte jag dit nya kondensatorer och nya separata kablar från brytarspetsarna till tändspolarna. Monterade tillbaka på motorn och ställde brytaravstånd till 0.35mm och tändning på märkena. Drog också nya separata kablar med säkring (20 Amp) och strömbrytare från batteri + till tändspolarna. Slog mig också att packboxarna på vevaxeln kanske hade torkat ut så jag satte gummihandskar över förgasarna och kickade med full gas. Verkade ok så jag försökte starta igen. Ja ni förstår ju nu att den inte startade (kände dock en litet mottändning!) Försökte med startgas också. Ingenting.

Det största mysteriet för mig, förutom att hojen inte startar trotts att alla förutsättningar verkar finnas, är att ena tändspolen drar galet mycket ström! Vid mitt senaste försök verkar båda göra det för trotts momentär strömbrytare som jag bara slog på när jag kickade blev båda tändspolarna ordentligt varma.

IMG_20220724_174606.jpg

Det enda riktigt positiva är att jag såg en exakt likadan motorcykel parkerad och när jag hittade ägaren (kanske är du här Gunnar?!) visade han sig vara en ovanligt trevlig ung man som har renoverat motorn och han gick med på att komma hit och se vad i hela världen jag har missat!

Förhoppningsvis kan jag komma med en lösning på mysteriet senare i veckan.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
En jättedum fråga...

Min första hoj -92 var en identisk till din.
Glad som fan ska jag kicka igång, kickar tills jag håller på att dö, hojen stendöd.
Trots att det är så många år sedan så minns jag det väl. jag hade vridit nyckeln längst till höger, den ska stå i mitten. Så enkelt är det väl inte?
 

Molle64

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2022
Hoj
1981 Suzuki GT125 X4
Finns inga dumma frågor! Självklart gjorde jag samma misstag första gången. Ganska långt förbi det uppenbara nu men föreslå gärna annat jag kan missat!
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Batteri till tändspolen? Nu vet jag inte hur det är på GT men ska man inte kunna köra dom flesta gamla hojar utan batteri?
 

Hivmannen

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2021
Hoj
Honda cb600 hornet -99 Honda CB750 Sevenfifty -95
sätt ett större elektrodavstånd, 0,5 mm eller nåt. värt att prova
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Åhåhå....orka med gamla lik!! ,,,heder till dig!!:fyllisar
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Batteri till tändspolen? Nu vet jag inte hur det är på GT men ska man inte kunna köra dom flesta gamla hojar utan batteri?
Inte på dessa konstigt nog. Dom går inte att starta om batteriet är kass. Jag hade en likadan som första hoj och hade batteritorsk vid ett tillfälle. Hojen gick inte att starta med urladdat batteri men med laddat batteri startade den direkt. Man tror ju att rörelseenergin från kickningen ska generera tillräckligt med ström för att starta hojen. Men icke. Superkorkat.
 

Molle64

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2022
Hoj
1981 Suzuki GT125 X4
En sak som jag undrar med tanke på att den stod i nästan 30 år. Är reed ventilerna gummi? Om så borde hojen gå även om de är ruttna?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
En sak som jag undrar med tanke på att den stod i nästan 30 år. Är reed ventilerna gummi? Om så borde hojen gå även om de är ruttna?
Du borde få den att tända till. Ska mycket till innan den är stendöd, man brukar ju alltid få till något brummande förutsatt att man har tändning och sprutar startgas.
 

Molle64

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2022
Hoj
1981 Suzuki GT125 X4
Du borde få den att tända till. Ska mycket till innan den är stendöd, man brukar ju alltid få till något brummande förutsatt att man har tändning och sprutar startgas.
Glad att jag frågade innan jag lyfte cylindrarna...
Tjuvluft genom torra packboxar?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Inte på dessa konstigt nog. Dom går inte att starta om batteriet är kass. Jag hade en likadan som första hoj och hade batteritorsk vid ett tillfälle. Hojen gick inte att starta med urladdat batteri men med laddat batteri startade den direkt. Man tror ju att rörelseenergin från kickningen ska generera tillräckligt med ström för att starta hojen. Men icke. Superkorkat.
Då kastar man den skittändningen och skaffar något bättre!

Det här kanske kan vara något?

 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Sitter svänghjulet rätt, hel krysskil? Långsökt kanske men du har gnista men den går inte ens på startgas.
Startgas innehåller som bekant ingen olja så den tvättar bort oljefilmen på cylinderväggarna. Kör inte för länge på startgas.
Hojen ser ju fin ut. Kämpa på!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om du köpt de tändspolar som du länkade till och kopplat ström till dem direkt via batteri så brinner de upp. Jag antar att du inte gjort det eller någ tidigare ägare gjort det?
Och de är ju ingen mening provstarta om du inte har fin gnista.
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Någon kanske har tagit upp det redan, men om packboxarna till vevaxel är otäta blir ingen kompression och då startar den inte. Samma sak med packningen vid toppen förstås. Svårt fel att lokalisera dessutom.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top