Suzuki RG125F

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Crossare
Hur långt den gått... Service... Och varför han gått upp från 10 000 till 17000.. Eller var det 18000?

Motorrost...

vikto000

El Locko!
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
GS 500E
RF_Racing skrev:
Hur långt den gått... Service... Och varför han gått upp från 10 000 till 17000.. Eller var det 18000?

Motorrost...

Den har som det framgår i annonsen gått 4000mil. Nykolv för 15mil sedan. Och massa annat nytt. Han gick från 18 till 17. Och ingen rost. Men det är mer vad man ska kolla på, på motorcykel. är andra gången jag köper en motorcykel. och förra gången vi köpte vi min (MBX125F) motorcykel utan att prova den. Så vill gärna ha tipps på vad man ska vicka på o sådant.

//Stenberg

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
vikto000 skrev:
Den har som det framgår i annonsen gått 4000mil. Nykolv för 15mil sedan. Och massa annat nytt. Han gick från 18 till 17. Och ingen rost. Men det är mer vad man ska kolla på, på motorcykel. är andra gången jag köper en motorcykel. och förra gången vi köpte vi min (MBX125F) motorcykel utan att prova den. Så vill gärna ha tipps på vad man ska vicka på o sådant.

//Stenberg
Kör den vanliga säkerhetskontrollen som står mc-teoriboken, fråga varför den är omlackerad. Kan va nerlagd? då kanske du ska kolla så att inget är skevt eller sprucket. Testa alla växlar, släpp kopplingen ganska våldsamt för att se om den slirar (om de går att köra den i snön :rolleyes: ) växla ner och kolla så att ingen av växlarna hoppar ur vid motorbromsning, 2an brukar va den känsligaste växeln för just det. Annars är de bara känna om allt känns bra :banana

Edit : Be att få se besiktningsprotokollen

Last edited:

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Crossare
vikto000 skrev:

//Stenberg

Lessen jag läste inte annonsen utan kollade bara på modellen...

Se så att motorn varvar upp jämt.
Växlarna såklart, samt kopplingen.
Lyssna på motorn... Den berättar själv vad som är fel :tummenupp

vikto000

El Locko!
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
GS 500E
Tack så mycket för era svar. Ska läsa lite i MC-boken och fråga honom allt det ni sade :) hade aldrig kommit på dem frågerna själv. Tack! :Bugar

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Crossare
Edit skall du vara bogrann så borde du kolla lager och läkage likaså... Nått mer jag gjorde när jag köpte en av mina hojar var att jag bad honom skjutsa mig först en bit och bad honom dra på full rulle, då koollade jag om han varvade till varvstoppen eller om han kör som man ska... För jag har hellre en hoj som gått 1000mil lugnt kört än en som gått 200mil på varvstoppet...

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
RF_Racing skrev:
Edit skall du vara bogrann så borde du kolla lager och läkage likaså... Nått mer jag gjorde när jag köpte en av mina hojar var att jag bad honom skjutsa mig först en bit och bad honom dra på full rulle, då koollade jag om han varvade till varvstoppen eller om han kör som man ska... För jag har hellre en hoj som gått 1000mil lugnt kört än en som gått 200mil på varvstoppet...

Och du tror inte han tog det lugnt då? Intlegensen flödar ju inte direkt i alla kanaler i din hjärna..

Hagberg

Fuckhead!
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
Ktm especiale 450/620/660
Cyren skrev:
Kör den vanliga säkerhetskontrollen som står mc-teoriboken, fråga varför den är omlackerad. Kan va nerlagd? då kanske du ska kolla så att inget är skevt eller sprucket. Testa alla växlar, släpp kopplingen ganska våldsamt för att se om den slirar (om de går att köra den i snön :rolleyes: ) växla ner och kolla så att ingen av växlarna hoppar ur vid motorbromsning, 2an brukar va den känsligaste växeln för just det. Annars är de bara känna om allt känns bra :banana

Edit : Be att få se besiktningsprotokollen

Om folk kör så som du påvisar så förstår jag att dom klagar på att
2-taktare inte håller.
En 2-taktare ska ALDRIG motorbromsas!
ALDRIG! Kom ihåg de nu, ALDRIG.

För en 2-t maskin får sin smörjning genom bensinen (Blandas med olja och luft i förgasaren bla bla bla...de vet ni redan)
Och vad som händer då när man slår av trotteln men inte drar in kopplingen eller liknande är att kolven fortsätter givetvis jobba upp och ner, men smörjningen kommer inte in på grund av att arslet som kör har slagit av gasen.
Har man tur så håller det ett tag, men konsekvensen av det här är oundvikligen att kolven nyper, det skär helt enkelt.

Så där ja. :tummenupp :D

Det jag skulle kolla på den där hojen är som redan sakt den vanliga
"säkerhetskontrollen".

/Hagberg

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
RF_Racing skrev:
"Inteligens".

Edit. Nej.

Ja jag viste att det va fel stavat men inte hur det skulle vara. Och jag viste att du skulle påpeka det. Och jag hade ju tagit det lungt om en spekulant bad mig skjutsa.

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Hagberg skrev:
Om folk kör så som du påvisar så förstår jag att dom klagar på att
2-taktare inte håller.
En 2-taktare ska ALDRIG motorbromsas!
ALDRIG! Kom ihåg de nu, ALDRIG.

För en 2-t maskin får sin smörjning genom bensinen (Blandas med olja och luft i förgasaren bla bla bla...de vet ni redan)
Och vad som händer då när man slår av trotteln men inte drar in kopplingen eller liknande är att kolven fortsätter givetvis jobba upp och ner, men smörjningen kommer inte in på grund av att arslet som kör har slagit av gasen.
Har man tur så håller det ett tag, men konsekvensen av det här är oundvikligen att kolven nyper, det skär helt enkelt.

Så där ja. :tummenupp :D

Det jag skulle kolla på den där hojen är som redan sakt den vanliga
"säkerhetskontrollen".

/Hagberg
:tuttar Tur att du sa de :tomten kör 4-takt själv så jag bara öste på :D

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Crossare
prulle skrev:
Ja jag viste att det va fel stavat men inte hur det skulle vara. Och jag viste att du skulle påpeka det. Och jag hade ju tagit det lungt om en spekulant bad mig skjutsa.

"Visste" "lugnt".

Men nu var det så att han varvade som ett ass...

vikto000

El Locko!
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
GS 500E
Tack för alla svar. undrar bara en sak till: han har bytt avgasportarna emot två stycken pluggar. Och undrar bara för säkerhetsskull om det är okej. (Får med Avgasportarna ändå).

//stenberg

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
RF_Racing skrev:
"Visste" "lugnt".

Men nu var det så att han varvade som ett ass...

Ja då va han väll lika korkad som du då. Och sluta lekspråk polis för du är inte felfri.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
RF_Racing skrev:
"väl" sen ett mellanrum mellan "lek" och "språk" fast det heter "språkpolis".

Nej.

Mycket.

Tack så trevligt av dig att påmina mig omdet. Efter som du inte kunde stava alls förut är jag helt säker på att du är en dålig flame av någon person som har aldeles för mycket fritid.

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Crossare
prulle skrev:
Tack så trevligt av dig att påmina mig omdet. Efter som du inte kunde stava alls förut är jag helt säker på att du är en dålig flame av någon person som har aldeles för mycket fritid.

"påminna" och sedan så är "om det" två ord. Nej, jag är ingen flame.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy