Suzuki RG125F

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
såld
Hagberg skrev:
Medveten om detta.
Men den här sortens olje pumpar som du menar, som styrs av vajeri alltså, delad gasvajer.
Den leder knappast upp soppan i cylinder eller vevhuset på en gång.
Det går via förgasaren och blandas med bensinen där. (eller insuget och blandas med bensinen där)

Men vi gör ett undantag och säger att oljan leds direkt utan att få kontakt med bensin gasen.
För det första: Om du har en olje pump som styrs av delad gasvajer och du slår av gasen så får motorn iallafall för lite smörjning för när du slår av gasen då så slår du av tillförseln med olja, medans kolven jobbar vidare med samma smörjning som den ska ha på tomgång.

För det andra: Vad är det som "sätter fart" på oljan? om du har en slang upp från oljepumpen in i vevhuset så skulle oljan bara droppa omkring där om den inte får sin fart av bensin blandningen, och samma resultat här, slår du igen trotteln så får motorn ingen bensinblandning och det är ingenting som sätter sprutt på oljan, därmed skulle du få olje samlingar i vevhuset, för nästa gång du drar på så orkar inte bensinen köra runt all den olja som samlats längst ner i vevhuset där den inte gör nån nytta.

Så därför SKALL EJ en 2-takts maskin NÅNSIN motorbromsas. :fatta!

Så jag förstår inte hur du tänker, men om det finns nån sorts variant som ger kolven smörjning på det sättet du menar att det ska gå att motorbromsa en 2-takts maskin så får du gärna förklara hur det funkar.
Och inte bara "oljan åker in där genom en pump".
Utan en ordentlig förklaring.

Ha det bra.
/Hagberg

Jag kan hålla med om ditt andra argument, det hade jag inte tänkt på, och det kan jag mycket väl tänka mig att det stämmer. Men det första stämmer inte, eftersom att en oljepump med delad vajer som du säger drivs självklart inte av vajern som man reglerar den med. Den drivs av vevaxlen via en massa avkrokar i blocket. Vajerns uppgift är endast att mata motorn med mer olja vid gaspådrag.

Det skulle se ganska dumt ut och ge en något ryckig gång om man skulle behöva pumpa oljan med gashandtaget.

De allra flest sitter direkt in på insuget, eller insugsplattan om man har sån.
Jag tycker att det vore ett ganska stort misslyckande om man tillverkade en motor som inte pallade att man släpper gasen utan att skära ihop.

Mvh Jens
 

Hagberg

Fuckhead!
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
Ktm especiale 450/620/660
Jezze_irsta skrev:
Jag kan hålla med om ditt andra argument, det hade jag inte tänkt på, och det kan jag mycket väl tänka mig att det stämmer. Men det första stämmer inte, eftersom att en oljepump med delad vajer som du säger drivs självklart inte av vajern som man reglerar den med. Den drivs av vevaxlen via en massa avkrokar i blocket. Vajerns uppgift är endast att mata motorn med mer olja vid gaspådrag.

Det skulle se ganska dumt ut och ge en något ryckig gång om man skulle behöva pumpa oljan med gashandtaget.

De allra flest sitter direkt in på insuget, eller insugsplattan om man har sån.
Jag tycker att det vore ett ganska stort misslyckande om man tillverkade en motor som inte pallade att man släpper gasen utan att skära ihop.

Mvh Jens


Ja, jag menade inte att oljepumpen DRIVS av vajern, det ber jag om ursäkt för mitt uttalande. Men som du säger så "matar" den ut oljan.
och med den stängd, vart tar oljan vägen då? Den stannar kvar, men även om man skulle ha en automatisk matning till insuget.
Så har man fortfarande stängt igen trotteln och det finns inte tillräckligt med gashastighet för att få med oljan, och då skulle det bara sluta med att oljan droppar ner lite grann i insuget och insåfall rinner ner på ena sidan av kolven...Ingen nytta alls.

Visst, jag sa att man aldrig ska motorbromsa en 2-taktare, och det står jag fast vid, man ska aldrig göra det.
Men det säger jag för att folk ska ta för vana att inte göra det.
För en person som åker omkring och har för vana att motorbromsa på en 2-takt kommer tillslut hamna med en skuren maskin.
Det kan gå på 1 mil och det kan gå på 100 mil, likförbannat är det inte nyttigt för motorn.

/Hagberg
 

Fuzzman

superbög
Gick med
19 Sep 2005
Ort
Haninge
Hoj
Aprilia RS 125 -03
RF_Racing skrev:
Jaa där ser man... "Även den bäste...".


Varför bannar ingen den självgode saten som har sabbat hela tråden?

50% av inläggen är ju han med sina rättningar som ändå ingen bryr sig ett skit om...

död åt djurrättsaktivister, feminister och RF_Racing (ja du är med i den skalan din dödskalle :mad:)

Och alla som sätter sig på tvären angående hagbergs förklaringar bör veta att han vet en del och lite till :)

Citerat Lotto från 8 mile: "So I'll end this shit with a FUCK you, but have a nice day"
 

vikto000

El Locko!
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Nyköping
Hoj
GS 500E
:) vi bestämmde att jag ska hämta RGFn på lördag eller söndag. så då får jag äntligen en "riktig" 125:a :) Tack för alla bra tips.



//Stenberg
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
vikto000 skrev:
:) vi bestämmde att jag ska hämta RGFn på lördag eller söndag. så då får jag äntligen en "riktig" 125:a :) Tack för alla bra tips.



//Stenberg

Grattis till en grym hoj! Bästa hojen jag ägt!
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
vikto000 skrev:
:) vi bestämmde att jag ska hämta RGFn på lördag eller söndag. så då får jag äntligen en "riktig" 125:a :) Tack för alla bra tips.



//Stenberg

Grattis! Har du varit och tittat på den eller bara ringt och "bokat" den?
Förhasta dig nu inte utan kolla igenom lite, du kommer glömma hälften i ivern men de kan kvitta. :p
 

vikto000

El Locko!
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Nyköping
Hoj
GS 500E
prulle skrev:
Grattis! Har du varit och tittat på den eller bara ringt och "bokat" den?
Förhasta dig nu inte utan kolla igenom lite, du kommer glömma hälften i ivern men de kan kvitta. :p



Varit o kollat på den och allt var perfekt fast den vickade lite på bakhjulet men det var ytterstlite. Njet glömde ej hade gjort en lista på allt jag skulle kolla på :D Så det var inte förhastat.



//Stenberg
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top