Hagberg skrev:Medveten om detta.
Men den här sortens olje pumpar som du menar, som styrs av vajeri alltså, delad gasvajer.
Den leder knappast upp soppan i cylinder eller vevhuset på en gång.
Det går via förgasaren och blandas med bensinen där. (eller insuget och blandas med bensinen där)
Men vi gör ett undantag och säger att oljan leds direkt utan att få kontakt med bensin gasen.
För det första: Om du har en olje pump som styrs av delad gasvajer och du slår av gasen så får motorn iallafall för lite smörjning för när du slår av gasen då så slår du av tillförseln med olja, medans kolven jobbar vidare med samma smörjning som den ska ha på tomgång.
För det andra: Vad är det som "sätter fart" på oljan? om du har en slang upp från oljepumpen in i vevhuset så skulle oljan bara droppa omkring där om den inte får sin fart av bensin blandningen, och samma resultat här, slår du igen trotteln så får motorn ingen bensinblandning och det är ingenting som sätter sprutt på oljan, därmed skulle du få olje samlingar i vevhuset, för nästa gång du drar på så orkar inte bensinen köra runt all den olja som samlats längst ner i vevhuset där den inte gör nån nytta.
Så därför SKALL EJ en 2-takts maskin NÅNSIN motorbromsas.![]()
Så jag förstår inte hur du tänker, men om det finns nån sorts variant som ger kolven smörjning på det sättet du menar att det ska gå att motorbromsa en 2-takts maskin så får du gärna förklara hur det funkar.
Och inte bara "oljan åker in där genom en pump".
Utan en ordentlig förklaring.
Ha det bra.
/Hagberg
Jag kan hålla med om ditt andra argument, det hade jag inte tänkt på, och det kan jag mycket väl tänka mig att det stämmer. Men det första stämmer inte, eftersom att en oljepump med delad vajer som du säger drivs självklart inte av vajern som man reglerar den med. Den drivs av vevaxlen via en massa avkrokar i blocket. Vajerns uppgift är endast att mata motorn med mer olja vid gaspådrag.
Det skulle se ganska dumt ut och ge en något ryckig gång om man skulle behöva pumpa oljan med gashandtaget.
De allra flest sitter direkt in på insuget, eller insugsplattan om man har sån.
Jag tycker att det vore ett ganska stort misslyckande om man tillverkade en motor som inte pallade att man släpper gasen utan att skära ihop.
Mvh Jens