Suzuki RG125F

vikto000

El Locko!
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Nyköping
Hoj
GS 500E
men snälla man förstår varandra ändå. eller man gör det sålänge det inte är helt felstavat eller om vokalerna sitter helt fel. Men är det någon fara för motorcykeln (RG125F) om avgasportarna/n är borta och istället för avgasport så finns det 2 pluggar?



//Stenberg
 

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
Crossare
vikto000 skrev:
men snälla man förstår varandra ändå. eller man gör det sålänge det inte är helt felstavat eller om vokalerna sitter helt fel. Men är det någon fara för motorcykeln (RG125F) om avgasportarna/n är borta och istället för avgasport så finns det 2 pluggar?



//Stenberg


Nej...
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
vikto000 skrev:
men snälla man förstår varandra ändå. eller man gör det sålänge det inte är helt felstavat eller om vokalerna sitter helt fel. Men är det någon fara för motorcykeln (RG125F) om avgasportarna/n är borta och istället för avgasport så finns det 2 pluggar?



//Stenberg

Ja den kommer aldrig gå lika bra.

DJM skrev:

Slog upp det, tyvär har aset rätt för ovanlighetens skull.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
RF_Racing skrev:
Omg... Var du tvungen att slå upp det? :D :tummenupp

Varför är du så dum mot mig?

Ja för jag hade för mig det va tvärt om men slog upp det innan ja sa det och upptäkte att det va fel..
Gillar inte din atityd du är lika jobbig som en finne i röven helt enkelt.
 

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
Crossare
DJM skrev:
hahahhaa, skulle se om ni var med.. :lol

ne men ärligt, dra härifrån rf_racing, du som bodde i ditt slott där..


"Skulle se om ni var med"... Sämsta nånsin!
Inte ens Prulle kommer tro dig :fatta! .

prulle skrev:
Ja för jag hade för mig det va tvärt om men slog upp det innan ja sa det och upptäkte att det va fel..
Gillar inte din atityd du är lika jobbig som en finne i röven helt enkelt.

"attityd".

Var inte så dum mot mig!
 

Hagberg

Fuckhead!
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
Ktm especiale 450/620/660
Vägra sitta och försöka "äga" varandra med rättstavningar,
så inåthelvete löjligt.

Tänkt på att det finns folk med läs och skriv svårigheter?

Och även om det känns som att alla käftar emot, så känns det ändå
som att det är du RF_racing som är grunden till det hela.
Men vad vet jag, har inte vart här så länge.

Dra ner på hackandet så blir det bättre stämning här.

/Hagberg
 

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
såld
Hagberg skrev:
Om folk kör så som du påvisar så förstår jag att dom klagar på att
2-taktare inte håller.
En 2-taktare ska ALDRIG motorbromsas!
ALDRIG! Kom ihåg de nu, ALDRIG.

För en 2-t maskin får sin smörjning genom bensinen (Blandas med olja och luft i förgasaren bla bla bla...de vet ni redan)
Och vad som händer då när man slår av trotteln men inte drar in kopplingen eller liknande är att kolven fortsätter givetvis jobba upp och ner, men smörjningen kommer inte in på grund av att arslet som kör har slagit av gasen.
Har man tur så håller det ett tag, men konsekvensen av det här är oundvikligen att kolven nyper, det skär helt enkelt.

Så där ja. :tummenupp :D

Det jag skulle kolla på den där hojen är som redan sakt den vanliga
"säkerhetskontrollen".

/Hagberg

Om hojjen har separat oljesmörjning, vilket de flesta har så har oljepumpar i regel både vajerstyrning och styrning via varvtal på motorn. Med andra ord så hänger den med när du gasar, men den ger även smörjning när du motorbromsar om den fungerar som den ska. Om den skär så kanske det beror på att den inte får just nå soppa som kyler förbränningen. Få tillverkare är så dumma att de tillverkar en motor som helt är beroende av att en vajer håller och är rätt inställd.

Finns säkert undantag som jag inte känner till. Det är kanske inte jättebra att åka med förgasaren i tomgång och motorn på 8k rpm, men ändå.

Har du inte separat smörjning så ska man vara försiktig såklart.
 

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Våmhus
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
fan ni är ju som bäbisar allihopa hjälp grabben istället om ni kan :kocko

MVH Tomas :)
 

Hagberg

Fuckhead!
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
Ktm especiale 450/620/660
Jezze_irsta skrev:
Om hojjen har separat oljesmörjning, vilket de flesta har så har oljepumpar i regel både vajerstyrning och styrning via varvtal på motorn. Med andra ord så hänger den med när du gasar, men den ger även smörjning när du motorbromsar om den fungerar som den ska. Om den skär så kanske det beror på att den inte får just nå soppa som kyler förbränningen. Få tillverkare är så dumma att de tillverkar en motor som helt är beroende av att en vajer håller och är rätt inställd.

Finns säkert undantag som jag inte känner till. Det är kanske inte jättebra att åka med förgasaren i tomgång och motorn på 8k rpm, men ändå.

Har du inte separat smörjning så ska man vara försiktig såklart.

Medveten om detta.
Men den här sortens olje pumpar som du menar, som styrs av vajeri alltså, delad gasvajer.
Den leder knappast upp soppan i cylinder eller vevhuset på en gång.
Det går via förgasaren och blandas med bensinen där. (eller insuget och blandas med bensinen där)

Men vi gör ett undantag och säger att oljan leds direkt utan att få kontakt med bensin gasen.
För det första: Om du har en olje pump som styrs av delad gasvajer och du slår av gasen så får motorn iallafall för lite smörjning för när du slår av gasen då så slår du av tillförseln med olja, medans kolven jobbar vidare med samma smörjning som den ska ha på tomgång.

För det andra: Vad är det som "sätter fart" på oljan? om du har en slang upp från oljepumpen in i vevhuset så skulle oljan bara droppa omkring där om den inte får sin fart av bensin blandningen, och samma resultat här, slår du igen trotteln så får motorn ingen bensinblandning och det är ingenting som sätter sprutt på oljan, därmed skulle du få olje samlingar i vevhuset, för nästa gång du drar på så orkar inte bensinen köra runt all den olja som samlats längst ner i vevhuset där den inte gör nån nytta.

Så därför SKALL EJ en 2-takts maskin NÅNSIN motorbromsas. :fatta!

Så jag förstår inte hur du tänker, men om det finns nån sorts variant som ger kolven smörjning på det sättet du menar att det ska gå att motorbromsa en 2-takts maskin så får du gärna förklara hur det funkar.
Och inte bara "oljan åker in där genom en pump".
Utan en ordentlig förklaring.

Ha det bra.
/Hagberg
 

tellskog

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Husaberg FS650, Aprilia RS250, Fiddy Motard
Körde med en sån här hoj när jag var 16 och kommer ihåg att styrlagret gav sig, då han min gått ca 2000. Be någon hålla hojen och ryck sedan längst nere vid hjulet fram och tillbaka emot dig och känn efter om det glappar... Kommer inte ihåg om det var dyrt och byta men det är ju inte roligt att plocka av gaffeln det första man gör.

Henke
 

vikto000

El Locko!
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Nyköping
Hoj
GS 500E
Och nu för jag är ints insatt om det är någon skillnad på inkörning från hoj till hoj. men denna har gått ca: 15mil sedan kolven och kolvringarna byttes och ganska mycket annat i motorn + den går på "extra tjock" olja. Så hur långt skulle ni föreslå att den skall köras innan man kan börja varva ut den och åka snabbt? :) Finns det något sätt att "veta" om den är inkörd eller inte?



//Stenberg
 

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Det finns inga sätt att veta om den är inkörd. Kör rätt lungt, inte full gas tills den gått ca 50mil efter bytet av delar.
 

vikto000

El Locko!
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Nyköping
Hoj
GS 500E
okej. Tack för alla svar alla. som sista fråga har jag valt att fråga om det är någon skillnad på uppkörningen iår eller om det är samma banor o.s.v som förra året?



//Stenberg
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top