Suzuki RG500

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Hej!

Har fått ett återfall till landsvägshoj med tvåtaktsmotor, så nu undrar jag hur många som hänger här har en RG500 i garaget?
Jag åker och hämtar mitt nyinköpta projekt vilken dag som helst.
Den är helt standard, men kan behöva lite omvårdnad så det kommer den att få.
Ända sen jag sålde min RD350 från -83 har jag saknat en tvåtaktare, men inte länge till.
Läste nånstans att man bör byta en del komponenter på cykeln för att få den körbar.
Det radades upp bland annat fälgar och gaffel, men är det något mer som man byter på dessa?
Fälgarna hade jag tänkt byta ändå, sitter ett 120 däck där bak, det är ju vad jag har fram på min gamla Genesis från -87.
Är det någon som vet vilka fälgar som passar?
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Nej tyvärr, det är inte din gamla cykel.
Det går att kolla om de är "vid liv" via transportstyrelsen. Kollade efter min gamla RD, men den är inte bland oss längre.

Har du några bra tips på uppgraderingar?
Kikade lite på andra avgaspipor, är det några som är bättre än andra?
Läste om "Jolly" och "Jim Lomas". Båda får både ris och ros.
Någon som har erfarenhet av dessa?

Det skall bli gott att åka "pappsmälla" igen :)
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Grattis till att vara med tvåtaktare! Det är bland det bästa som finns. :)Me jag tycker Du skall bevara den som den är. :7peta Den är ju svincool.:tummenupp
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Grattis till att vara med tvåtaktare! Det är bland det bästa som finns. :)Me jag tycker Du skall bevara den som den är. :7peta Den är ju svincool.:tummenupp
Visst är den läcker, men Yamahas RD500'a är mer tilltalande för ögat. Denna tillfredsställer andra sinnen:D
Vi får se vad som händer, blir troligen andra avgaspipor monterade.
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Och med tiden vill vi se bilder & filmer i den här tråden :hej

Jodå, bilder kommer så småningom.
Känner att jag har en del att lära mig om denna cykeln.

Har kikat på dessa avgaspiporna:
Jim Lomas
Performance Fabrications (lite dyra)
Jolly Moto (också lite dyra)

Erfarenheter och fler tips om denna cykeln mottages tacksamt.
Det har ju hänt en del på oljemarknaden sen jag var 20 kilo yngre och åkte RD350, vilken tvåtaktsolja rekommenderas idag?
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Inom Classic racing händer det att Heikki luftar både sin RG 500 och sin RG 400. Han använder orginalgrejer på sina maskiner.
På min egen RG250 sitter 17 tums fälgar från Suzuki gsxr 400 rr 1987. Fram fick även framgaffeln med alla bromsdetaljer följa med. endast styrstolpen fick vara kvar då CC måttet inte var lika. Däck som fungerade i junior cup, conti sport attack, 150 bredd bak, är tillräckligt bra för mig.
För min körning, endast på bana, använder jag Castrol 747, men ska din rulla på landsvägen, kan det fungera med oljepumpen och någon annan kvalitetsolja som passar injektion pumpar. Jag har RD350 YPVS motor i min RG, sk yammagamma bygge.
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
På RD500-fronten så anses JL ge mest bang for the buck. Efter vad jag förstått så verkar de ge ungefär samma effektökning/viktbesparing som Jollys.
Har däremot aldrig lyckats hitta någon som faktiskt provat båda varianterna på en och samma cykel.
Gissningsvis gäller ungefär samma sak RG500-piporna.
Har aldrig hört någon klaga på kvalitén på någon av dem.

Har själv Jollys på min ena RD500 och tanken är att så småningom skaffa en uppsättning JL till den andra.
Lär dock dröja ett tag till, så en direkt jämförelse dröjer.

Vet inte om det är tillverkaren eller materialet det hänger på, men mina Tygapipor i rostfritt på RS250n har spruckit och behövt svetsas på några ställen.
Detta har aldrig varit ett problem med mina icke rostfria Jollys, som rullat minst 5000mil.

Gällande olja så köper jag 20-liters dunkar med Q8 2T Racing Extreme eller vad den nu heter hos Swedol. Även Lantmännen mfl. säljer Q8-oljor. Literpriset blir som Biltema, men oljan lär vara i klass med de bästa på marknaden. Kan inte själv säga något annat, den har gjort sitt jobb väl i mina motorer åtminstone, och RS250n lär vara kinkig när det gäller oljor efter vad jag förstått. Luktar gott gör den också. :)
Alterativt så blir det Castrols klassiska TTS, som dock bytt namn till Power 1 Racing.

..och grattis till ditt nyförvärv samt välkommen åter i tvåtaktsträsket. :)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
På RD500-fronten så anses JL ge mest bang for the buck. Efter vad jag förstått så verkar de ge ungefär samma effektökning/viktbesparing som Jollys.
Har däremot aldrig lyckats hitta någon som faktiskt provat båda varianterna på en och samma cykel.
Gissningsvis gäller ungefär samma sak RG500-piporna.
Har aldrig hört någon klaga på kvalitén på någon av dem.

Har själv Jollys på min ena RD500 och tanken är att så småningom skaffa en uppsättning JL till den andra.
Lär dock dröja ett tag till, så en direkt jämförelse dröjer.

Vet inte om det är tillverkaren eller materialet det hänger på, men mina Tygapipor i rostfritt på RS250n har spruckit och behövt svetsas på några ställen.
Detta har aldrig varit ett problem med mina icke rostfria Jollys, som rullat minst 5000mil.

Gällande olja så köper jag 20-liters dunkar med Q8 2T Racing Extreme eller vad den nu heter hos Swedol. Även Lantmännen mfl. säljer Q8-oljor. Literpriset blir som Biltema, men oljan lär vara i klass med de bästa på marknaden. Kan inte själv säga något annat, den har gjort sitt jobb väl i mina motorer åtminstone, och RS250n lär vara kinkig när det gäller oljor efter vad jag förstått. Luktar gott gör den också. :)
Alterativt så blir det Castrols klassiska TTS, som dock bytt namn till Power 1 Racing.

..och grattis till ditt nyförvärv samt välkommen åter i tvåtaktsträsket. :)
Rostfritt är alltid sprickbenägnare än svart, vibrationer och värmeskillnader är rena slakten för så tunt rf.
Mvh Svetsdrängen
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Rostfritt är alltid sprickbenägnare än svart, vibrationer och värmeskillnader är rena slakten för så tunt rf.
Mvh Svetsdrängen

Tack för att du bekräftade mina misstankar! Har länge funderat över om jag skall köra rostfritt eller svartstål på de kommande piporna. Nu vet jag, och som bonus blir det dessutom billigare. :tummenupp
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Rostfritt är alltid sprickbenägnare än svart, vibrationer och värmeskillnader är rena slakten för så tunt rf.
Mvh Svetsdrängen
Känner till svagheterna med RF i avgassystem, och "pappsmällorna" vibrerar ju som bekant lite hårdare.
Har en Husqvarna CR500 -83. Den vibrerar inte, den "skakar".
Men det får nog bli ett RF system från JL. ser ut att vara 5000:- billigare än de andra för tillfället.
Pundet har ju ramlat ner lite mot kronan :)
Sen är det ju en anledning att köpa en TIG-svets till garaget :D
 

ufferos

Medlem
Gick med
17 Jul 2005
Ort
I garaget
Hoj
RG500
Hejsan,

Grattis till en kul hoj. Börja med att regga dig på detta forum http://www.rgv250.co.uk/forums/index.php/forum/36-rg-series/ Där finns ALLT!!!
Sedan går du in på http://www.performancefab.co.uk/rg500-engine/
Där hittar du dom bästa piporna som givetvis är dyrast...!!! Mark Dent är en av dom som vet mest om det här med RG500.
Sedan finns Rick Lance i USA http://www.lancegamma.com/
Mycket kunnig och hjälpsam herre som gärna svarar på frågor.
Hos Maranello Engineering hittar du riktig RG5 porr när du drabbats av "trimma tills du svimmar" febern som ALLTID sätter in om man har RG5....
http://www.maranello-engineering.com/eshop/?language=en&zenid=385cc394f1aaf554c1da3656c089054f
Här hittar du delar och skisser.
http://www.cmsnl.com/suzuki-rg500c-...-34-39-53_model14002/partslist/?model_q=rg500
När det gäller att byta fälgar osv, så läs på först. Man kan göra på massor av olika sätt. Antingen behåller du den "orginal" och har den som den är. Det går att åka fort med en sån också.....Eller så börjar du bygga om den och har den som "rullande provbänk".
MEN du kan inte jämföra med en ny modern sporthoj. Det är stor skillnad.Utvecklingen har gått frammåt otroligt mycket!!
Mitt tips är att fixa till det som behöver åtgärdas akut, och åka med den en sommar. Tvåtakt är inte för alla. Antingen gillar man det eller så hatar man dom efter ett tag.........:)
Jag skruvar en del med RG5 och har en sån. Så fråga på.
Så här ser min RG5 ut idag.
http://www.maranello-engineering.com/eshop/images/customers/007/moto.jpg

Mvh Uffe
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Hejsan,

Grattis till en kul hoj. Börja med att regga dig på detta forum http://www.rgv250.co.uk/forums/index.php/forum/36-rg-series/ Där finns ALLT!!!
Sedan går du in på http://www.performancefab.co.uk/rg500-engine/
Där hittar du dom bästa piporna som givetvis är dyrast...!!! Mark Dent är en av dom som vet mest om det här med RG500.
Sedan finns Rick Lance i USA http://www.lancegamma.com/
Mycket kunnig och hjälpsam herre som gärna svarar på frågor.
Hos Maranello Engineering hittar du riktig RG5 porr när du drabbats av "trimma tills du svimmar" febern som ALLTID sätter in om man har RG5....
http://www.maranello-engineering.com/eshop/?language=en&zenid=385cc394f1aaf554c1da3656c089054f
Här hittar du delar och skisser.
http://www.cmsnl.com/suzuki-rg500c-...-34-39-53_model14002/partslist/?model_q=rg500
När det gäller att byta fälgar osv, så läs på först. Man kan göra på massor av olika sätt. Antingen behåller du den "orginal" och har den som den är. Det går att åka fort med en sån också.....Eller så börjar du bygga om den och har den som "rullande provbänk".
MEN du kan inte jämföra med en ny modern sporthoj. Det är stor skillnad.Utvecklingen har gått frammåt otroligt mycket!!
Mitt tips är att fixa till det som behöver åtgärdas akut, och åka med den en sommar. Tvåtakt är inte för alla. Antingen gillar man det eller så hatar man dom efter ett tag.........:)
Jag skruvar en del med RG5 och har en sån. Så fråga på.
Så här ser min RG5 ut idag.
http://www.maranello-engineering.com/eshop/images/customers/007/moto.jpg

Mvh Uffe

Strålande Uffe, många tack :tummenupp :Bugar

Största anledningen till att jag köpte (eller skall man säga investerade?) denna cykeln är just att jag saknat tvåtakt sen jag sålde min RD350.
Åkte på den mellan -83 och -86, och har ångrat att jag sålde den.
Nu kom detta erbjudandet som ett brev på posten, så jag tog ett snabbt beslut att öka på hojantalet i garaget.

/peter
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Om du bor i Kungälv åker du lämpligen till Svenssons Livs i Alvhem och köper din Q8-olja. Benny som säljer den har f.ö. tävlat på en "riktig" RG500.
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
RG500.jpg

Har egentligen inget med tråden i sig att göra, men snubblade över den här bilden på nätet för någon vecka sedan.
Känns bara så rätt att det är just en Gamma på bilden, även om en RD350 också skulle funka..
80-tals huliganvibbar på hög nivå helt enkelt.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är sjukt.. Hade jag haft en rd500 o en rg 500 o kvinnfolket hade oponerat sig angående dessa så hade jag varit singel direkt.. Grymmt avis på dej
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
View attachment 435370

Har egentligen inget med tråden i sig att göra, men snubblade över den här bilden på nätet för någon vecka sedan.
Känns bara så rätt att det är just en Gamma på bilden, även om en RD350 också skulle funka..
80-tals huliganvibbar på hög nivå helt enkelt.

Fiesta, LN, Polo. En näpen bukett småbilar i minsta klassen. Är det gamla finska regskyltar eller ungerska?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top