suzuki rgf:n drar mycket bensin "HJÄLP"

Mr_haak

Suzuki lover
Gick med
22 Mar 2006
Ort
Ängelholm
Hoj
Triumph Daytona 650
Hej Jag har som sagt en suzuki rg125f det är en 92:a ! jag tyckte att den drog mkt för att jag får tsanka hela tiden så jag kollade med en annan som har en lika dan och hans drar 0.5 medans min drar 0.9 :va så om någon där ute vet vad som kan va för fel så hjälp mig snälla.! både han som jag fråga på msn och min är avstrypta... sen så ryker den jätte mkt om det kan ha något med det att göra ! tack på förhand! M.V.H Marcus
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Kollat till luftfiltret? är det för smutsigt får inte hojen tillräckligt med luft och drar där med mer bensin.
Kollat så att du inte åker runt med choken? är den ikopplad drar den mer och ryker mer.
Kollat till tändstiftet?
Om den ryker mycket kan det betyda att den får en för fet oljeblandning vilket också kan öka bensinförbrukningen vilket kan lösas med att ställa ner oljepumpen.
 

vikto000

El Locko!
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Nyköping
Hoj
GS 500E
Probotector skrev:
2148192 Kollat till luftfiltret? är det för smutsigt får inte hojen tillräckligt med luft och drar där med mer bensin.
Kollat så att du inte åker runt med choken? är den ikopplad drar den mer och ryker mer.
Kollat till tändstiftet?
Om den ryker mycket kan det betyda att den får en för fet oljeblandning vilket också kan öka bensinförbrukningen vilket kan lösas med att ställa ner oljepumpen.


Det konstiga är att jag redan gjort allt det, och den drar fortfarande 1.2L/mil, FAN vad man måste tanka hela jävla tiden... :död



//Stenberg
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
vikto000 skrev:
2148199 Det konstiga är att jag redan gjort allt det, och den drar fortfarande 1.2L/mil, FAN vad man måste tanka hela jävla tiden... :död



//Stenberg

Skumt :confused: Kör du möjligtvis med sportluftfilter då? det kan också öka förbrukningen.
Är du helt säker på att du har räknat rätt med bensinförbrukningen? lätt att göra fel.
Är den trimmad på något sätt?
Kör du hårt med den (kraftiga accelerationer, kraftiga inbromsningar, drar ur den på varje växel m.m.)?
Vet att med min lätta motorcykel så kunde förbrukningen variera från 0,6 till 0,9 liter per mil beroende på hur jag körde.
 

Mr_haak

Suzuki lover
Gick med
22 Mar 2006
Ort
Ängelholm
Hoj
Triumph Daytona 650
Probotector skrev:
2148481 Skumt :confused: Kör du möjligtvis med sportluftfilter då? det kan också öka förbrukningen.
Är du helt säker på att du har räknat rätt med bensinförbrukningen? lätt att göra fel.
Är den trimmad på något sätt?
Kör du hårt med den (kraftiga accelerationer, kraftiga inbromsningar, drar ur den på varje växel m.m.)?
Vet att med min lätta motorcykel så kunde förbrukningen variera från 0,6 till 0,9 liter per mil beroende på hur jag körde.



det hjälper inte allt e ren gjort och sånt ingen choke helt cp mina pengar går bara till soppan nu !! :huvet :huvet :huvet :huvet
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Fet bränsleblandning kanske? Min RGV drog 1,6 liter milen när min termostat pajade, annars 0,5-0,8. Kika på det :tummenupp
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Hur i fanken kollar man hur mycket hojen dricker?

Tanka fullt, köra en mil, tanka igen eller?

Men när man tankar fullt en gång är det ju inte säkert att det blir lika mycket nästa gång..

Fast å andra sidan kan man med hjälp av lite matte bara tanka, köra ett par km i varierande tempo och sendan tanka igen och bara räkna vad den tar /km.

Hmm, det ska jag testa.

Får tillbaka min hoj imorgon, kmr bli så gött!
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Svanen skrev:
2148903 Hur i fanken kollar man hur mycket hojen dricker?

Tanka fullt, köra en mil, tanka igen eller?

Men när man tankar fullt en gång är det ju inte säkert att det blir lika mycket nästa gång..

Fast å andra sidan kan man med hjälp av lite matte bara tanka, köra ett par km i varierande tempo och sendan tanka igen och bara räkna vad den tar /km.

Hmm, det ska jag testa.

Får tillbaka min hoj imorgon, kmr bli så gött!
Tanka fult nollstältripmätaren kör någon dag tanka fullt igen kolla hur mkt som gick i dela på vad tripmätaren säger..
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
prulle skrev:
2148942 Tanka fult nollstältripmätaren kör någon dag tanka fullt igen kolla hur mkt som gick i dela på vad tripmätaren säger..
Precis:tummenupp Min varierar mellan 0.3 (lång körning samma dag, inte varva mycket och köra lugnt) och typ 1.0 så 2t drar bensin, men din drog ruskigt mycket.
 

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
min rgf drog oxå jävligt mycket. runt 0,8-1,1l/mil. Medans mito och rs drar runt 0,6-0,7.
 

Mr_haak

Suzuki lover
Gick med
22 Mar 2006
Ort
Ängelholm
Hoj
Triumph Daytona 650
philsson skrev:
2148862 Fet bränsleblandning kanske? Min RGV drog 1,6 liter milen när min termostat pajade, annars 0,5-0,8. Kika på det :tummenupp


vad menar du med termostaten min e lite konstig när jag står stilla så visar den rätt sen så när jag gasar til flyger den ner som när den var avstängd sen när varven sjunker så högs mätaren till de normala ! men vad kan de ha me hur mycket bensin den drar att göra++?`?? :confused: :confused: :confused:
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Mr_haak skrev:
2151397 vad menar du med termostaten min e lite konstig när jag står stilla så visar den rätt sen så när jag gasar til flyger den ner som när den var avstängd sen när varven sjunker så högs mätaren till de normala ! men vad kan de ha me hur mycket bensin den drar att göra++?`?? :confused: :confused: :confused:
En kall motor är väldigt innefektiv :fakta
Går motorn kallt så drar hojen mycket bränsle, dessutom slits allt i motorn betydligt mer och risk för ras är dessutom betydligt större. Går tempmätaren ner till "ingenting" när du kör så kolla funktionen hos termostaten, om du ens har någon. :brinnerup
 

Mr_haak

Suzuki lover
Gick med
22 Mar 2006
Ort
Ängelholm
Hoj
Triumph Daytona 650
philsson skrev:
2151950 En kall motor är väldigt innefektiv :fakta
Går motorn kallt så drar hojen mycket bränsle, dessutom slits allt i motorn betydligt mer och risk för ras är dessutom betydligt större. Går tempmätaren ner till "ingenting" när du kör så kolla funktionen hos termostaten, om du ens har någon. :brinnerup


var kollar jag "FUNKTIONEN" hos termostaten vad inte ens var "FUNKTIONEN" e för nått :confused:
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
Mr_haak skrev:
2152040 var kollar jag "FUNKTIONEN" hos termostaten vad inte ens var "FUNKTIONEN" e för nått :confused:
mm bra fråga, har samma fel på min... den går upp till typ :"kall" sen när ja slår av lamporna gå den ner till "död läge" (om ni fattar va ja menar...)
kan även säga att min drar soppa som fan,, ja taka full tank körde ca5-6 mil sen var 7-8 liter slut....

så går det när man gasar... :)
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Mr_haak skrev:
2152040 var kollar jag "FUNKTIONEN" hos termostaten vad inte ens var "FUNKTIONEN" e för nått :confused:
Termostaten är en liten mackaper som reglerar temperaturen i motorn. Den stänger kylsystemet så att vattnet inte cirkulerar när motorn är kall och när den sedan blivit varm så vid en viss temperatur så öppnar den. När sedan motorn kylts för mycket så stänger den så att man hela tiden håller arbetstemperatur. Termostaten kan du lägga i en gryta med vatten och kolla efter med en temperaturmätare när den öppnar. På RGVn var det vid 55 grader, har en termostat liggandes om det skulle vara samma på RGFen.
 

Mr_haak

Suzuki lover
Gick med
22 Mar 2006
Ort
Ängelholm
Hoj
Triumph Daytona 650
philsson skrev:
2152504 Termostaten är en liten mackaper som reglerar temperaturen i motorn. Den stänger kylsystemet så att vattnet inte cirkulerar när motorn är kall och när den sedan blivit varm så vid en viss temperatur så öppnar den. När sedan motorn kylts för mycket så stänger den så att man hela tiden håller arbetstemperatur. Termostaten kan du lägga i en gryta med vatten och kolla efter med en temperaturmätare när den öppnar. På RGVn var det vid 55 grader, har en termostat liggandes om det skulle vara samma på RGFen.


men jag fattar inte är det termetern som är sönder som gör att den drar mycket bensin? :va vad har den med det att göra+ :confused: :confused:
 

Muckee

Kär
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Värmdö
Hoj
Aprilia RS 125 -04
Alltså, ifall den är kall drar den mer bensin (vilket du kanske förstått) och om då termostaten kyler motorn så att den är kall hela tiden så drar den alltså mer

(om jag fattat det hela rätt?? ;))
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Micke_199 skrev:
2153465 Alltså, ifall den är kall drar den mer bensin (vilket du kanske förstått) och om då termostaten kyler motorn så att den är kall hela tiden så drar den alltså mer

(om jag fattat det hela rätt?? ;))

stämmer bra

Hur ser stiftet ut? Förmodligen rätt svart

Felinställd förgasare eller sliten nål + säte. kolla det
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top