Suzuki VS800 - Barhopper

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Då var det dags för en byggtråd om den nya hojen då.

Utgångsobjektet är en Suzuki VS 800 Intruder från 1999.
Skicket på den är så där lite lagom, inte bra och inte dåligt.
Målet med den är något coolt att åka på samtidigt som det skall vara en brukshoj.
Vet inte exakt vart jag siktar med utseendet ännu, men det får ge sig längs med färden. Men någonting mot Barhopper/Bobber-stuket är det tänkt.

Utgångsobjektet ser ni nedanför.


Klistrar in det jag skrev igår i en annan tråd.

Första intrycken då....
Herredjävlar vad dåliga bromsar det är på den. Min XT600 är ett under av stoppkraft jämfört med denna.
Man kramar/trycker för allt vad man har och hojen rullar fram en bra stund innan den sakta börjar att minska hastigheten. Jag kan motorbromsa mig ned till stopp snabbare än vad jag kan med åstadkomma med bromsarna.
Skit i att ställa krav på ABS bromsar och förbjud istället hojar som denna. Det om något skulle rädda fler liv.

Komforten då.. Jag har fortfarande ont i ryggen efter att ha kört hem den igår. Ok, för att jag sitter nog lite fel på den, men sadeln är lika mjuk som en träplanka. Sen att vibrerar den som en stelbenschopper gör att rumpan domnar bort.

Körbaraheten var helt ok, så länge man hade lite fart på den. Däremot manövrering i låga farten är helt klart en upplevelse. Första rondellen och det där sköna "skära genom kurvan" känslan man brukar ha på andra hojar infinner sig knappast. Nä, denna ramlar typ åt alla håll samtidigt och vinglar runt som en orm i låga farter.
Tyngdpunkten är helt fel placerad och däcken samt styrgeometrin är inte direkt optimala för hanterbarhet.

Är jag nöjd med köpet..?
Jodå, denna skall nog gå att omvandla till en hyffsad till-och-från-jobbet bobber.
 

Bifogat

  • VS_001.jpg
    VS_001.jpg
    148.4 KB · Visningar: 606
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bild 1
Första som skulle åtgärdas var det där staketet ("sissybar" enligt en granne) som stod upp där bak på den. Fattar inte varför någon ens skulle vilja sätta något dylikt på en hoj. Fatta vilket vindmotstånd den måste generera där den sitter.

Bild 2
Förutom staketet så satt där även en kromad hatthylla av något slag. Den är ju iofs användabar som laptopställ men nu satt den fast på sissybaren så väck med skiten.

Bild 3
Spana förresten in denna skönhet till blinkers *yikes*
Skulle iofs säkert kunna fungera som krashpuck.
Bestämde mig för att byta ut dem mot något annat från garaget.

Bild 4
Det satt även hållare för packväskor på den. Återigen helt onödig vikt så bort med dem med.

Bild 5
Off we go...

Bild 6
Otroligt hur många skurvar de använt för att montera alltihopa.
 

Bifogat

  • VS_002.jpg
    VS_002.jpg
    140 KB · Visningar: 356
  • VS_003.jpg
    VS_003.jpg
    91.5 KB · Visningar: 277
  • VS_004.jpg
    VS_004.jpg
    146.2 KB · Visningar: 316
  • VS_005.jpg
    VS_005.jpg
    151.7 KB · Visningar: 412
  • VS_007.jpg
    VS_007.jpg
    103.6 KB · Visningar: 376
  • VS_006.jpg
    VS_006.jpg
    184.4 KB · Visningar: 269
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bild 1
Noterar att det blir lite mellanrum skärmen och metallstaget när jag plockar bort sissybaren. Hhhmmmm.....

Bild 2
Nu kommer jag att plocka bort skärmen i ett senare skede. Måste dock ha en liten hylsa till dämparna då dessa även hamnar lite utanför ifall man plockar bort metallstaget.
Så fram till dess så tillverkas några gummibussningar av Biltemas avgasupphängning.

Bild 3
Resultatet, ingen kommer att tro att det inte är orginal. :D

Bild 4 & 5
Shit vad mycket skräp som fanns under sadlarna förresten. Hade en liten förhoppning om att bara kunna plocka bort bakskärmen, men det ser ut som att jag får omlokalisera lite saker någonstans först. Så bakskärmen samt sadlarna får sitta kvar tills jag fått en ny skärm och distans till dämparna.

Bild 6 & 7
De nya blinkerserna som plockades fram ur gömmorna. Blir nog några andra från Biltema senare, men nu får de duga bara för att slippa de andra. Fram är det dock jobbigare att byta blinkers då man är tvungen att lossa gaffelbenen för att få bort fästet. Så det får fixas senare.

Bild 8
Den gamla baklampan är ingen lite sak...
Den får dock sitta kvar till ny skärm är på plats. Den lämnar annars ett ganska stort hål efter sig. Observera den gigantiska frigången mellan hjul och skärm. Nya skärmen komemr att monteras annorlunda och närmare hjulet.
 

Bifogat

  • VS_008.jpg
    VS_008.jpg
    122.5 KB · Visningar: 435
  • VS_009.jpg
    VS_009.jpg
    56 KB · Visningar: 351
  • VS_010.jpg
    VS_010.jpg
    107.7 KB · Visningar: 415
  • VS_011.jpg
    VS_011.jpg
    111.1 KB · Visningar: 527
  • VS_012.jpg
    VS_012.jpg
    106.5 KB · Visningar: 373
  • VS_013.jpg
    VS_013.jpg
    169.4 KB · Visningar: 365
  • VS_014.jpg
    VS_014.jpg
    104.6 KB · Visningar: 393
  • VS_015.jpg
    VS_015.jpg
    140.8 KB · Visningar: 379

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Bredbyn
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Pimpat

Bild 1
Noterar att det blir lite mellanrum skärmen och metallstaget när jag plockar bort sissybaren. Hhhmmmm.....

Bild 2
Nu kommer jag att plocka bort skärmen i ett senare skede. Måste dock ha en liten hylsa till dämparna då dessa även hamnar lite utanför ifall man plockar bort metallstaget.
Så fram till dess så tillverkas några gummibussningar av Biltemas avgasupphängning.

Bild 3
Resultatet, ingen kommer att tro att det inte är orginal. :D

Bild 4 & 5
Shit vad mycket skräp som fanns under sadlarna förresten. Hade en liten förhoppning om att bara kunna plocka bort bakskärmen, men det ser ut som att jag får omlokalisera lite saker någonstans först. Så bakskärmen samt sadlarna får sitta kvar tills jag fått en ny skärm och distans till dämparna.

Bild 6 & 7
De nya blinkerserna som plockades fram ur gömmorna. Blir nog några andra från Biltema senare, men nu får de duga bara för att slippa de andra. Fram är det dock jobbigare att byta blinkers då man är tvungen att lossa gaffelbenen för att få bort fästet. Så det får fixas senare.

Bild 8
Den gamla baklampan är ingen lite sak...
Den får dock sitta kvar till ny skärm är på plats. Den lämnar annars ett ganska stort hål efter sig. Observera den gigantiska frigången mellan hjul och skärm. Nya skärmen komemr att monteras annorlunda och närmare hjulet.

Känns stabilt detta, kommer bli kanon tror jag :tummenupp
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bild 1
Det som plockades av idag. Undrar ifall jag borde väga allt jag plockar av hojen...?

Bild 2
Dagens resultat. Bättre men långt ifrån bra.

Har även måttat lite på olika saker så jag vet vad som skall beställas.
Testade även att vrida fram styret men eftersom kablarna löper därinne så var det ganska kört med det.
 

Bifogat

  • VS_016.jpg
    VS_016.jpg
    117.8 KB · Visningar: 384
  • VS_017.jpg
    VS_017.jpg
    154.8 KB · Visningar: 616

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Haha, nice!:tummenupp

Har själv precis startat en liten custombyggtråd, det är fanimig smittsamt tror jag:gnissla :D :tummenupp
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Sockerbiten är lite hög på bakskärmen och samma skärm för långt ifrån bakdäck. Annars duger den väl i sommar.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Rent utseende mässigt skulle faktiskt ett litet dragbar styre fungera.
Men jag är nog snarare inne på Ape hanger just nu.... Lite lagom hög och gärna i svart.


Vad gillar ni förreten de "stålomspunna" bromsslangarna ?
Funderar faktiskt på att byta ut dem mot äkta stålomspunna hos närmaste hydraulikfirma.
 

Bifogat

  • VS_018.jpg
    VS_018.jpg
    141.5 KB · Visningar: 411

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
sollentuna
Hoj
suzuki
Har sett så många ombyggda VS-800 och jag har ännu inte sett nåt som blivit bättre än orginalet. Jag hoppas du lyckas få till något riktigt läckert.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Sitter och funderar på styre just nu.
Dragbar är ju helt ok på hojen, men det är inte riktigt det jag är ute efter....
:va

Ape Hanger lockar mest men är det rätt...?
 

Bifogat

  • Dragbar.jpg
    Dragbar.jpg
    110.4 KB · Visningar: 495
  • Dragbar_1.jpg
    Dragbar_1.jpg
    130.5 KB · Visningar: 449
  • ApeHanger.jpg
    ApeHanger.jpg
    135.9 KB · Visningar: 399
  • ApeHanger_1.jpg
    ApeHanger_1.jpg
    132 KB · Visningar: 426

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Aphängstyre är helrätt, men inte vidare bekvämt:tummenupp
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Dom där går att få ganska balla, bara dom kommer närmare backen och rensas på allt skrot.

Här är min favorit

97IntruderBobberChop082.jpg
 

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Sitter och funderar på styre just nu.
Dragbar är ju helt ok på hojen, men det är inte riktigt det jag är ute efter....
:va

Ape Hanger lockar mest men är det rätt...?

Tja det fläktar ju i armhålorna och du behöver inte någon deodorant.

Dragbar är klart snyggast och troligen skönast att åka med, sen borde sadeln bytas mot en tunnare utan stoppningsknappar.
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Testade aphäng en gång. Aldrig mer, inte ens på en moppe!
Min högst personliga åsikt är att dragbar är överlägset. Då kan du ju kompensera de kassa bromsarna med ordentlig styrning.;)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du kan ju sälja av lite av skrotet du plockar bort till Bushidos "Disco after dark chopper" :D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Planen är faktiskt att försöka kränga av allt jag plockar av.

Det är nog inga problem, såna där grejor är skitdyra och dom som kör såna där hojar tävlar om vem som kan skruva fast flest köpetillbehör.

Du kanske går plus på köpet bara genom att stycka av?
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Dom där går att få ganska balla, bara dom kommer närmare backen och rensas på allt skrot.

Här är min favorit

97IntruderBobberChop082.jpg

@TS, en liten utmaning till bygge! Ska bli spännande och se hur det utvecklar sig! :)

Styre, widebar tycker jag är fantastiskt mycket coolare en aphäng...

Daveys bidrag & bild var ju grym, det stuket + dragbar = :tummenupp

Mina 50 öre iaf...

Lycka till, följer tråden med spänning! :)
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top