Suzuki VS800 - Barhopper

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Då är första helgen med glidare avklarad och dags för en liten reflektion över mina erfarenheter.

-Folk stannar gärna och pratar med en när de ser hojen. Det gör folk sällan när man kör sporthoj.
-Kvinnorna säger "fin" om den medans männen som inte kan något kommenterar "snygg"
-Sen finns det kategorin som själv har glidare och skall klanka ned på din hoj.
Drar här några citat ifrån några av konversationerna i den sistnämnda kategorin:
"E det en 800:a..? Kärringhoj"
"Inget drag i de där, du är sist ifrån rödljusen med den.."
[ungefär här avbryter jag och pekar på den turbomatade Blackbirden med långsving och säger "det är därför jag har den där"]
"Man måste ha mer kubik ifall det skall gå undan" [Mitt svar: "ville jag köra snabbt så hade jag väl inte köpt en glidare till att börja med"]
Folk är verkligen lite kubikfixerade i det här landet.

Sen det här med fetisher, jag menar vad fan är detta med att klämma dit maximalt antal örnar, vargar, fransar, läder med nitar och saker som blänker..?
Örnar är vackra djur, men vad har det med hojar att göra ?
Samma sak med vargar. Magnifika djur men inget med hojar att göra.
Fransar....Är det för att simulera fart som de sätts på ?
Läder och nitar, tja det är ju ändå en lite mera accepterad fetish som utövas bland fler än bara personer som äger glidare.
Och blanka saker är det väl kråkor som samlar på och inte ens de försöker montera allt på ett fordon.

Det är riktigt svårt att undvika alla fetisher när man letar efter prylar till hojen. Så fort man letar upp något snyggt så sitter det en kromad örndjävel någonstans på saken.
Hhmmm.... Får nog bli lite mera klurig ifall jag skall lyckas lösa det här bygget bra.

Har oxå märkt av det, folk bokstavligen vrider nacken av sig när man kommer rullandes, fast det kanske mest beror på att dom hör än, 1 km bort "Raka rör, HaHaHaHa" Fast har fått många roliga kommentarer och massor av tummen upp, ingen som tror att det är en liten 600.. Har oxå fått höra det, lite mer kubik behövs, och den där går inte så fort, har en sporthoj med nästan 200 kusar i, så vill jag åka fort, tar jag den, detta är en glidare, max fart typ 80...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sen det här med fetisher, jag menar vad fan är detta med att klämma dit maximalt antal örnar, vargar, fransar, läder med nitar och saker som blänker..?

Det är riktigt svårt att undvika alla fetisher när man letar efter prylar till hojen. Så fort man letar upp något snyggt så sitter det en kromad örndjävel någonstans på saken.
Hhmmm.... Får nog bli lite mera klurig ifall jag skall lyckas lösa det här bygget bra.

Ingen fara, du har ju alltid grejorna med döskallar och flames...

Min bror som kör Harley har absolut nolltolerans mot döskallar och malteserkors, flejms har det blivit på ena sidan av fotpinnarna (vändbara) och örnar är svårt att undvika då Harleys egen tillbehörslinje heter skrikiga örnen...
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad tycker ni förresten man skall göra med avgassystemet ?
Vill ju inte ha skiten i blänkande krom.

Linda in det i avgasbandage är ju en variant. Lite jobbigt och ifall det blir fuktigt. Då tenderar skiten under att rosta eller bli dålig ganska fort.

Det andra alternativet är att rugga upp ytan, slipa bort blänkandet, lackera skiten i svart avgasfärg och sedan bränna in det genom lite hårdkörning.
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
avgasbandage, snyggast...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Lite photoshoppande. Vad tror ni om något liknande ?
Lägg dock till en liten bakskärm och lite mindre rött så.
Kanske använda upp restena av den där coolfiberfolien som står i hallen.
Sen annan färg på avgasrören samt ljuddämparen. Just ljuddämparen kan jag nog byta ut mot några sporthojsdämpare jag har liggandes i garaget.
 

Bifogat

  • Photoshop.jpg
    Photoshop.jpg
    160.3 KB · Visningar: 440

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Lite photoshoppande. Vad tror ni om något liknande ?
Lägg dock till en liten bakskärm och lite mindre rött så.
Kanske använda upp restena av den där coolfiberfolien som står i hallen.
Sen annan färg på avgasrören samt ljuddämparen. Just ljuddämparen kan jag nog byta ut mot några sporthojsdämpare jag har liggandes i garaget.

Svart, kapa i ljuddämparen, mera åt hardcore hållet.... :tummenupp
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Hi jackar din tråd lite Wiseguy...

Är jävligt sugen på nått av dessa 2 styren...

Va tror ni ???
 

Bifogat

  • 2383622056.jpg
    2383622056.jpg
    15.1 KB · Visningar: 136
  • 7853715212.jpg
    7853715212.jpg
    46.6 KB · Visningar: 327

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Lite photoshoppande. Vad tror ni om något liknande ?
Lägg dock till en liten bakskärm och lite mindre rött så.
Kanske använda upp restena av den där coolfiberfolien som står i hallen.
Sen annan färg på avgasrören samt ljuddämparen. Just ljuddämparen kan jag nog byta ut mot några sporthojsdämpare jag har liggandes i garaget.

Helt åt rätt håll! :tummenupp

Personligen tycker jag man ska städa bort så mycket som möjligt, text kvar på bilden:
- kapa dämparna (kort!)
- kan man ta bort plasten (?) ovanför främre cylindern?
- bort med höger spegel
- är det "kromad" täckplast eller nåt vid motor/sving&dämpare, bort?
- främre skärm bort alt kapa
- blinkers mini
- kanske en riktig solo sadel, dom är ju snygga(re)
- pricken över i vore att trolla bort allt under sadeln (lättare sagt än gjort)

Och så:
+ bandage på dämpare = snyggt
- kolfiber = nej (enligt mig)
- rött är sött men... :D

Hoppsan, spånade visst loss lite för vad det nu är värt...

edit: just det, svarta fälgar/ekrar + ram vore ju nice... och svart...
 
Last edited:

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
Men vad fan, hade vi inte pratat om det här? Nu måste du göra den cool helvit (vi snackar kompressor-cool) om det ska funka.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Men vad fan, hade vi inte pratat om det här? Nu måste du göra den cool helvit (vi snackar kompressor-cool) om det ska funka.
Jag kollade även på Fazern, men den var inte värd det. Så det fick bli denna istället.
Helvit...Nä, tror inte det. Då syns ju smutsen direkt.
Dessutom så kommer jag ju, till skillnad från vissa andra, att köra hojen till och från jobbet :tungan
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Helt åt rätt håll! :tummenupp

Personligen tycker jag man ska städa bort så mycket som möjligt, text kvar på bilden:
- kapa dämparna (kort!)
- kan man ta bort plasten (?) ovanför främre cylindern?
- bort med höger spegel
- är det "kromad" täckplast eller nåt vid motor/sving&dämpare, bort?
- främre skärm bort alt kapa
- blinkers mini
- kanske en riktig solo sadel, dom är ju snygga(re)
- pricken över i vore att trolla bort allt under sadeln (lättare sagt än gjort)

Och så:
+ bandage på dämpare = snyggt
- kolfiber = nej (enligt mig)
- rött är sött men... :D

Hoppsan, spånade visst loss lite för vad det nu är värt...

edit: just det, svarta fälgar/ekrar + ram vore ju nice... och svart...
-Skall dubbelkolla de dämparna jag har. Passar de kan det nog bli ganska annorlunda. Dessutom så är det redan kort-korta.
-Japp det kan man, fast jag vet inte ifall det är riktigt snyggt.
-Kromade staget som håller bakskärmen skall bort. Måste bara fixa en distans för dämparen då den hamnar i fel vinkel utan staget.
-Skärmen skall nog minskas ned eller bytas ut. Dock inte prio på det.
-Bilnkers fram skall bytas ut. Dock måste man montera loss gafflarna för att få loss de nuvarande.
-Första skedet kommer sadeln att vara kvar. Kanske byter jag ut färgen eller så kör jag riktig springer sadel ifall jag kommer över en billig/bra.
-Lutar starkt mot att byta färg genom att foliera vissa saker. Sen till vilken får tiden utvisa. Kolfiber har jag hemma, men andra färger finns ju att beställa efter tycke.
-Ram, fälgar/ekrar får vara som de är. Hojen skall rulla under tiden jag har den.

Gillar denna hoj, fast utan dubbelsadeln då.
 

Bifogat

  • CIMG1090.jpg
    CIMG1090.jpg
    235.7 KB · Visningar: 791
  • CIMG1091.jpg
    CIMG1091.jpg
    203.8 KB · Visningar: 1,038

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Gillar denna hoj, fast utan dubbelsadeln då.

Fast lite av iden bakom såna hojar är ju att eftersom dom inte är roliga att köra själv på så kan man ju skjutsa en trevlig donna....

Någon form av skjutsanordning tycker jag att du bör planera in om du har någon du vill skjutsa, en löstagbar sockerbit på bakskärmen, eller som på Harleys scrambler (tror jag det var, jag är ingen expert på modellprogrammet) en löstagbar baksadel med dolda fästen under framsadeln...
 

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
-Skall dubbelkolla de dämparna jag har. Passar de kan det nog bli ganska annorlunda. Dessutom så är det redan kort-korta.
-Japp det kan man, fast jag vet inte ifall det är riktigt snyggt.
-Kromade staget som håller bakskärmen skall bort. Måste bara fixa en distans för dämparen då den hamnar i fel vinkel utan staget.
-Skärmen skall nog minskas ned eller bytas ut. Dock inte prio på det.
-Bilnkers fram skall bytas ut. Dock måste man montera loss gafflarna för att få loss de nuvarande.
-Första skedet kommer sadeln att vara kvar. Kanske byter jag ut färgen eller så kör jag riktig springer sadel ifall jag kommer över en billig/bra.
-Lutar starkt mot att byta färg genom att foliera vissa saker. Sen till vilken får tiden utvisa. Kolfiber har jag hemma, men andra färger finns ju att beställa efter tycke.
-Ram, fälgar/ekrar får vara som de är. Hojen skall rulla under tiden jag har den.

Gillar denna hoj, fast utan dubbelsadeln då.

Kikade själv på en sån här innan jag hittade min XS och det som det föll på för mig är att det var så svårt att hitta en med svart ram. Har man den röda ramen tycker jag det är bättre att försöka "lira" med den istället för att hoppas att man kan gömma den så bra som möjligt. Alternativt plocka ner hojen och pulverlacka svart, men det är ju inte gjort i en handvändning. Den ska i alla fall vara en singelhoj. Inget snack om saken. Kör så mycket bobber du kan med och klarar av tycker jag. Snygg motor, snygga fälgar och gött ljud - bra utgångsläge.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fast lite av iden bakom såna hojar är ju att eftersom dom inte är roliga att köra själv på så kan man ju skjutsa en trevlig donna....
.............
Nope, singelhoj skall det bli. Har fler hojar ifall jag vill skjutsa.
Dessutom så måste man ändå släpa med sig en hjälm ifall man vill skjutsa någon och det gör man ju inte spontant. Och är det inte spontant så kan jag ju bara ta någon annan hoj.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Går det måntro att få på en modernare motardgaffel med tillhörande riktiga bromsar och ekerhjul?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Går det måntro att få på en modernare motardgaffel med tillhörande riktiga bromsar och ekerhjul?
Allt går väl men frågan är ifall det är värt det.

Man får nog med stor säkerhet tillverka ny styrstolpe eller nya gaffelkronor för att få det att passa.
Och då börjar man komma upp lite för mycket i jobb samt pris för att det skall vara värt det.
Jag gillar framhjulet, dess design och storlek.
Bromsskivan och oket skulle jag gärna byta, men såtillvida det inte finns något som passar bolt-on så får det vara.
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Sänk den, sätt på en mindre sadel och en slimmad skärm så börjar det likna nått.
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top