Suzuki VS800 - Barhopper

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
@TS, en liten utmaning till bygge! Ska bli spännande och se hur det utvecklar sig! :)

Styre, widebar tycker jag är fantastiskt mycket coolare en aphäng...

Daveys bidrag & bild var ju grym, det stuket + dragbar = :tummenupp

Mina 50 öre iaf...

Lycka till, följer tråden med spänning! :)

Ett dragbar skulle sitta som ett smäck på den :tummenupp

97IntruderBobberChop035.jpg

Last edited:

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Ett dragbar skulle sitta som ett smäck på den :tummenupp

97IntruderBobberChop035.jpg

Den är cool helt klart, och tänk vilken lättservad bakfjädring :näsblod. Fast man borde ju enkelt kunna slänga på bakfjädringen om man ska ut på touring.

Fan man blir sugen på att bygga något eget.
Dags att starta en chopperfalang på sporthoj.com?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fan man blir sugen på att bygga något eget.
Dags att starta en chopperfalang på sporthoj.com?

Helt klart, bryt ut caferacer från fighterdelen och starta ett nytt underforum för café/chopper/andra som inte bryr sig så mycket om hur fort det går...
(jag har aldrig tyckt att fighter/café har varit en bra kombination)

Det finns ju medlemmar som har Dnerp/Ural/kinakopior och medlemmar som har Einfield India och veteranhojar också.
Jag menar inte att SH ska inrikta sig på det folket, men dom medlemmar som har en extrahoj av den typen kan ju få en hörna.

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Har en gubbe på jobbet som har en sån där "hoj" eller vad man nu ska kalla den?? :)
Tydligen så är det ett rent helvete att få ut batteriet, man var tydligen tvungen att lyfta upp hojen eller nått sånt skumt... Har du provat att få ut batteriet än?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
inga tokhöga apstyren nu för de kan bara bli fel på den där.
de lilla "fyrkantiga" på bilderna ovanför passar ju skitbra :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har en gubbe på jobbet som har en sån där "hoj" eller vad man nu ska kalla den?? :)
Tydligen så är det ett rent helvete att få ut batteriet, man var tydligen tvungen att lyfta upp hojen eller nått sånt skumt... Har du provat att få ut batteriet än?

Minns jag inte fel så sitter det framför svingen.

Vi riggade en hylsnyckelförlängare på en pallbock mot pluspolen och satte jordklämman i ramen när vi skulle ladda batteriet på en sån....

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
I dag blev det inte mycket garagetid med hojen.
Blev storhandla på Biltema istället. Olja & filter av äkta Biltema kvalitet samt lite annat skräp. Känns som om det spelar mindre roll här då denna hoj inte kommer att gå så hårt ändå. Nytt lås fick det lov att bli också då det gamla inte passade i bromsskivan.

Tog dock ut den på en liten provtur senare för att klura lite på vad som skulle behöva göras.
Efter en påfyllning av luft i däcken så blev väghållningen 1 snäpp bättre. Det skall visst inte vara 1,1 fram/bak på den. :D
Nåväl väghållningen är fortfarande långt ifrån bra, men en del av ormandet har mirakulöst försvunnit.

Såg förresten att en av krashpuckarna hade vibrerat loss Bild 1 & 2.
Egentligen är det säkert någon slags fotpinnar, men att ha fötterna där är bara jobbigt. Iofs kan det säkert vara lite mera svalkande att ha vinden blåsandes in i byxbenet under färd men....Nej
Eftersom de redan försöker montera av sig själv så plockade jag bort dem. Fästet fick dock sitta kvar då jag är tvungen att montera loss avgasröret innan jag kommer åt muttern som håller dem.

Har suttit och testat flertal sittpositioner med nytt styre i tankarna och jag har lite svårt att bestämma mig.
Tills jag såg vad A© åstadkommit med sin hoj: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=5156143&postcount=111
Dragbar fungerar fan :tummenupp, en sådan får det bli.
Nu gäller det bara leta upp en billig i rätt dimension.
Tar gärna emot tips på den fronten.

Bifogat

• VS_019.jpg
    VS_019.jpg
    136.5 KB · Visningar: 196
  • VS_020.jpg
    VS_020.jpg
    160.8 KB · Visningar: 160

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spelade förresten in en liten videosnutt med ljudet från hojen. Helt ok med tanke på att det är orginalljuddämpare.

http://www.youtube.com/watch?v=thQM7CY8JN0

Aphäng är för de med eksem under armarna:D Skulle vilja se en aphängare gå en avrostkurs och bromsa säkert från 50 och 70, bromsfeelingen är nog nada..
Du har missat det faktum att glidare inte har några bromsar.... Så Ape Hangers spelar ingen roll där liksom..
:öga

Last edited:

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Det är såhär jag ser mig själv om ett par år, lite äldre, lite fetare, lite gladare förhoppningsvis och med Steppenwolf dånande i bakgrunden.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det är såhär jag ser mig själv om ett par år, lite äldre, lite fetare, lite gladare förhoppningsvis och med Steppenwolf dånande i bakgrunden.
Nästan så jag skall banna dig för att du lägger in bilder på fransar i min byggtråd :censored
Men jag är på snällt humör idag :)

Tillbaka till hojen min, dragbar beställd.
Den absolut billigaste jag hittade var en på Bikeparts. 195:- kändes som hittat. Hoppas den passar bra nu, den var iofs lite i kortaste laget med sina 62 cm. Men va fan, hur illa kan det bli liksom....(famous last words)

Det blev även ett par handtag som de hade billigt där. Lite retrostuk över dem & billigt som Biltema. Och är man missnöjd med dem så är det ju bara slänga på ett par andra.
De jag har nu är ju inte direkt snygga. Samt att någon har fått för sig att montera handtagsvärme därunder. Att det sedan inte är direkt välgjort gör ju inte saken bättre. Nåväl väck med skiten snart.

Bifogat

• Dragbar.jpg
    Dragbar.jpg
    9.6 KB · Visningar: 117
  • handtag.jpg
    handtag.jpg
    16.5 KB · Visningar: 125

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
maxmc.se har oxå en del billiga grejer... bla styre, 72cm, inte lika vinklat som det på din bild skulle jag tro. Skulle inte det du köpt passa så kanske det kan vara något. (s838, 175kr) Finns ju vidare men då kostar det lite mer. Risken med för smalt & lågt styre är att handtagen går i tanken... har jag haft problem med flera gånger iaf.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Just vinklingen av styret kommer nog spela ganska stor roll för min del. Provsatt flertal ställningar idag och ett väldigt kort samt nästan helt rakt styre kändes lite för obekvämt.
Monterade dit ett av mina crosstyren provisoriskt och det kändes helt ok. Tyvärr så har crosstyrena fel diameter för att användas, 22 mm jämfört med 25,x (1").
Fast blir denna helt fel så får jag kanske omvärdera det och testa med en högra variant.

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Ska köpa dessa
MH906103_2397.jpg

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Då är första helgen med glidare avklarad och dags för en liten reflektion över mina erfarenheter.

-Folk stannar gärna och pratar med en när de ser hojen. Det gör folk sällan när man kör sporthoj.
-Kvinnorna säger "fin" om den medans männen som inte kan något kommenterar "snygg"
-Sen finns det kategorin som själv har glidare och skall klanka ned på din hoj.
Drar här några citat ifrån några av konversationerna i den sistnämnda kategorin:
"E det en 800:a..? Kärringhoj"
"Inget drag i de där, du är sist ifrån rödljusen med den.."
[ungefär här avbryter jag och pekar på den turbomatade Blackbirden med långsving och säger "det är därför jag har den där"]
"Man måste ha mer kubik ifall det skall gå undan" [Mitt svar: "ville jag köra snabbt så hade jag väl inte köpt en glidare till att börja med"]
Folk är verkligen lite kubikfixerade i det här landet.

Sen det här med fetisher, jag menar vad fan är detta med att klämma dit maximalt antal örnar, vargar, fransar, läder med nitar och saker som blänker..?
Örnar är vackra djur, men vad har det med hojar att göra ?
Samma sak med vargar. Magnifika djur men inget med hojar att göra.
Fransar....Är det för att simulera fart som de sätts på ?
Läder och nitar, tja det är ju ändå en lite mera accepterad fetish som utövas bland fler än bara personer som äger glidare.
Och blanka saker är det väl kråkor som samlar på och inte ens de försöker montera allt på ett fordon.

Det är riktigt svårt att undvika alla fetisher när man letar efter prylar till hojen. Så fort man letar upp något snyggt så sitter det en kromad örndjävel någonstans på saken.
Hhmmm.... Får nog bli lite mera klurig ifall jag skall lyckas lösa det här bygget bra.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Och blanka saker är det väl kråkor som samlar på och inte ens de försöker montera allt på ett fordon.
.

Hysteriskt roligt :D

En ytterligare populär sak är att ha detaljer formade som Malteserkors, backspeglar, blinkers, baklampor, fotplattor mm.
Som om den japanske kromholken blivit besudlad av en flock klotterbenägna korsriddare...

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Örnar är vackra djur, men vad har det med hojar att göra ?

De e friheten vettu, fri som fågeln.
Håller med om att många tror att dom "förbättrar" hojen genom att hänga massa krimskrams på den, när det blir snyggare att ta bort grejer istället. Jag funderar på att utgå från en Moto Guzzi Nevada för mitt ev. projekt. Nån som vet nåt om den hojen?

http://www.youtube.com/watch?v=OnlTrq6wLf0

Last edited:
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor