svårt att dra på och lägga ner

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
Var ute idag med min hoj och körde.

Vädret toppen och jag på topphumör.

Men jag har ett litet problem. Jag vågar faan inte dra på ordentligt. Jag drar iväg på rakorna men vågar inte lägga mig ner i kurvorna och ta ut svängarna.

Känns som jag har någon mental spärr som blockerar och säger till mig att jag skall hålla mig rak upp. Lite överdrivet kanske men jag känner att jag inte vågar att göra ett "knäskrap"

Har ni några tips och råd och jag menar inte att narra mig. Bara något som jag kan träna på.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
sök lite på motstyrning.. kan va bra ibland :tummenupp
 

Peterrr

Medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Västkusten
Hoj
Honda igen!!!
Gå en SMC-kurs eller en annan bandag med bra instruktörer.
Mitt tips är att inte passera din mentala spärr
när du kör på gata,
då gör du förmodligen alla fel du kan göra.

Mina 5 cent...
 

håkanbråkan

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
2006, Suzuki GSR
Hej.
Om du har möjlighet så följ efter en kompis som du litar på. Kopiera spårval och bromspunkter så kommer du antagligen att få en liten aha-upplevelse.
Har du varit nära att krascha själv på sistone och tappat tempo av detta, så mal in mil på kurvvägar i eget tempo.

Lycka till.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Du gör ju alldeles rätt. Det är livsfarligt att köra fort på gata.

Men om du nu måste så kan du ju köra samma vägsträcka med många kurvor fram och tillbaka, hela tiden på samma växel, trean kanske. Tricket är att du ska låta bli att bromsa och svänga istället. Men kör lugnt. :näsblod
 

snajdarn

Snajdigast
Gick med
1 Aug 2005
Ort
In the hills
Hoj
-08 CBR1000RR
Ja tycker det känns betydligt naturligare o ta en kurva fort om du flyttar ut häcken lite när du svänger..

Kan ju va därför som rr åkare gör det när ja tänker efter:va

Ja tror oxå jämt att ja ska tappa greppet när man tar kurvor fort:gnissla
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Hur länge har du kört hoj, om du inte kört speciellt länge/mycket så är det väl inte så konstigt. Tar ett tag innan man blir rossi.
 

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
Jag känner lite samma sak. Å andra sidan är jag på den sidan utav lägret som tycker att det är bra att inte göra knäskrap i trafik bland bilar och lyktstolpar, men man måste ju kunna väja för ett ev. uppkommande hinder.

Ont om kurviga vägsträckor där man kan öva kurvtagning i lägre hastigheter också.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Jag kör som om jag hade keps när jag åker på vägar jag inte kan med dolda kurvor, men jag inbillar mig att det är en bra sak. Står på när jag är på bana istället (och på lämpliga vägar jag kan ;)).

Oavsett vad man tycker om att köra satan på allmän väg så är det ju definitivt bra att försöka jobba bort mentala spärrar och överlevnadsreaktioner, precis som du är inne på. Kan bara, som tidigare talare rekommendera att köra så mycket bana du kommer åt och jobba på motstyrning och sittställning.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Bankörning,,,,,,,, och sen, varför måste du skrapa knät i asfalten :va när du skrapat tån i asfalten så kan du börja hänga ut.

Varför är det så livsviktigt att skrapa i knät ??????????
 

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
Själv så började jag med o hålla samma fart på rakorna som i böjarna i början o då får man flyt o koncentration i körningen inte lika läskit o lägga ner då....
Bromsa innan nerlägg så kommer allting på en gång o svårt o få säkerheten i så här fort kan jag köra istället känns det som allting går fortare
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
För att träna utanför banan bör du befinna dig på en vägsträcka du är väl förtrogen med. Fast det kanske är självklart? Hur som helst.

När du skall träna på att "våga mer" så kan det vara smart att inte gå mot kurvan med en fart högre än vad du vill ha igenom kurvan. På detta sätt trollar du bort bromsmomentet och får en sak mindre att tänka på. Det är bl a därför det är viktigt att du känner kurvan väl. Det skall även vara jämn och fin beläggning i kurvan så du inte störs av "signaler" från skarvar/ojämnheter.

Jobba mkt med rygg- och magmusklerna så att styret är helt avlastat innan och igenom kurvan. Innan du lägger ner vinklar/hänger du ut lite med överkroppen. Detta är ett bra sätt att komma runt instinkten att luta kroppen ut från kurvan som en del gör och det vill du inte. Det är ju inte cross du ska köra:) Det går alldeles utmärkt att inte hasa ut ändan, det kommer senare.

Håll jämn gas, använd kroppstyngden, tryck på innerfotpinnen och motstyr med styret. När du är mitt i kurvan släpper du lite av motstyrningstrycket och minskar trycket på fotpinnen samtidigt som du försiktigt öppnar trotteln lite mer. Detta kommer resa upp hojen i en mjuk rörelse.

När du blivit bekant med momenten ökar du farten och vinkeln. Du kan också prova i längre kurvor vilket innebär att du måste finna balansen mellan pådrag, motstyrning osv för att hålla en konstant nerläggningsvinkel vilket kan vara lite vingligt i början. (övas med fördel i en stor rondell när ingen annan är där)

När allt klaffar och metall börjar skrapa i asfalten är det dags att börja flytta dig i sadeln för att kunna hålla högre hastighet för en given nerläggningsvinkel. Sen är det bara att lägga till bromsning innan kurvan och hårdare accelerationer på väg ut. Sen är det B-licens som gäller:)

Och du, kom ihåg att det inte alltför sällan ligger både grus, oljespill och annat smått och gott på våra vägar så ta det lugnt!:tummenupp


edit: ojs, vad snabba folk var på att svara. Jaja, nu har du fått ung. samma tips från flera så då borde det ju vara lämpligt sätt.
 
Last edited:

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att om man slår av så lägger sig cykeln och när man drar på så vill den resa sig. Därav svårt att dra på och lägga ner??
Pröva att hålla jämn gas, skjut fram/inåt den axel som är inåt kurvan så får du motstyrning gratis. Är inget proffs, men så har jag fått lära mig.
Rätt eller fel?

Edit:Se där, bromsklossen han före och bättre:tummenupp
 
Last edited:

Freedom

Guest
Såna problem brukar komma med åldern, jag har passerat 40 och har blivit en kyckling som inte längre vågar ge allt i böjarna. Mina mentala spärrar tar överhand.
Jag gick in på din profil och såg att du har långt kvar till 40 och rådet att åka efter en erfaren genom kurvorna verkar vara ett gott råd.
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att om man slår av så lägger sig cykeln och när man drar på så vill den resa sig. Därav svårt att dra på och lägga ner??
Pröva att hålla jämn gas, skjut fram/inåt den axel som är inåt kurvan så får du motstyrning gratis. Är inget proffs, men så har jag fått lära mig.
Rätt eller fel?

Mer gas ökar gyroeffekten och därför måste du motstyra hårdare,
du kanske tycker om att släppa på gasen i svängen men jag är tvärtom,
jag vill ha känslan att jag kontrollerar höjden på hojen med gasen, inte bara styret.

Svårt att förklara vad jag menar, men ett samspel.
att dra in kopplingen och svänga känns ju som att köra hoj på is nästan.
(lite överdrivet :p)
 
Last edited:

-nemesis-

Medlem
Gick med
7 Jun 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki Z750 -04, gsx-r 750 -07
BKK på Knutsorp!! Var där för en vecka sen och jag lärde mej super mycket. Inga knäskrap dock, men väl en fotpinne!! Log resten av det passet.

Där får man lära sej allt det där med motstyrning och sittställning och så. Och framförallt att man inte välter för att man lägger sej i kurvorna...
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Mer gas ökar gyroeffekten och därför måste du motstyra hårdare,
du kanske tycker om att släppa på gasen i svängen men jag är tvärtom,
jag vill ha känslan att jag kontrollerar höjden på hojen med gasen, inte bara styret.

Svårt att förklara vad jag menar, men ett samspel.
att dra in kopplingen och svänga känns ju som att köra hoj på is nästan.
(lite överdrivet :p)

Kommenterade bara rubriken, svårt att dra på och lägga ner. Vill absolut inte slå av i svängen....då har jag haft för hög fart in i kurvan.
Nu överlåter jag åt bättre lämpade att svara på inlägget innan jag trasslar in mig totalt:D
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3093416

Håll jämn gas, använd kroppstyngden, tryck på innerfotpinnen och motstyr med styret. När du är mitt i kurvan släpper du lite av motstyrningstrycket och minskar trycket på fotpinnen samtidigt som du försiktigt öppnar trotteln lite mer. Detta kommer resa upp hojen i en mjuk rörelse.

Du menar väl tryck på ytterfotpinnen, annars blir det lite svårt med motstyrningen... :va



http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=159930
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top