För att träna utanför banan bör du befinna dig på en vägsträcka du är väl förtrogen med. Fast det kanske är självklart? Hur som helst.
När du skall träna på att "våga mer" så kan det vara smart att inte gå mot kurvan med en fart högre än vad du vill ha igenom kurvan. På detta sätt trollar du bort bromsmomentet och får en sak mindre att tänka på. Det är bl a därför det är viktigt att du känner kurvan väl. Det skall även vara jämn och fin beläggning i kurvan så du inte störs av "signaler" från skarvar/ojämnheter.
Jobba mkt med rygg- och magmusklerna så att styret är helt avlastat innan och igenom kurvan. Innan du lägger ner vinklar/hänger du ut lite med överkroppen. Detta är ett bra sätt att komma runt instinkten att luta kroppen ut från kurvan som en del gör och det vill du inte. Det är ju inte cross du ska köra
Det går alldeles utmärkt att inte hasa ut ändan, det kommer senare.
Håll jämn gas, använd kroppstyngden, tryck på innerfotpinnen och motstyr med styret. När du är mitt i kurvan släpper du lite av motstyrningstrycket och minskar trycket på fotpinnen samtidigt som du försiktigt öppnar trotteln lite mer. Detta kommer resa upp hojen i en mjuk rörelse.
När du blivit bekant med momenten ökar du farten och vinkeln. Du kan också prova i längre kurvor vilket innebär att du måste finna balansen mellan pådrag, motstyrning osv för att hålla en konstant nerläggningsvinkel vilket kan vara lite vingligt i början. (övas med fördel i en stor rondell när ingen annan är där)
När allt klaffar och metall börjar skrapa i asfalten är det dags att börja flytta dig i sadeln för att kunna hålla högre hastighet för en given nerläggningsvinkel. Sen är det bara att lägga till bromsning innan kurvan och hårdare accelerationer på väg ut. Sen är det B-licens som gäller
Och du, kom ihåg att det inte alltför sällan ligger både grus, oljespill och annat smått och gott på våra vägar så ta det lugnt!
edit: ojs, vad snabba folk var på att svara. Jaja, nu har du fått ung. samma tips från flera så då borde det ju vara lämpligt sätt.