Svårt att sälja hoj nu?

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Det är säkert en fin hoj du har men det finns väldigt gott om vmaxar och i många fall är absolut orginalskick värdefullast.
förbättringar gör man mest för sin egen skull och kan vara svårt att få ut.Det kostar att ligga på topp.Men.du kan ju ha tur och få ut stålarna och då är det bara att gratulera.

Jo, det jag lagt på den får jag ju aldrig tillbaka. Mer hopp om att få ut vad den är värd. Kört över 1500 mil med den, och när en hoj inte är "lågmilare" som någon sa här innan efter 5000, så är det inte så mycket man kan göra.
Bara hoppas på att det är någon som uppskattar en billig 0-100 raket och har lite behov att kompensera upp en fjunig bringa :rolleyes:

Jag är förvånad över hur bra betalt man får för gamla häckar.

En 750 (som TS säljer) kan man ju ta körkort på, varför den är värd en "fet" peng bara den fungerar.

Sålde själv en gammal (20 år) Honda 750 vid något tillfälle. Såg ut som den legat på sjöbotten, hade gått en bit över 5000 mil, all aluminium hade ärgat, handmålad "lack", buckla i tanken osv. Den fick jag 14.000:-för, bara för att den gick att övningsköra på.

Varför någon vill betala 40.000:- för en 13 år gammal R1 förstår jag bara inte.

/Stefan

Ser du till exempel som du har med de gamla Z1:eek:rna, de ligger i bruksskick runt 35-40 papp. En i riktigt fint skick sticker iväg en massa tusenlappar. Därför jag inte har stress med min. Kostar mig inget. Kan lika bra stå och gotta till sig några år om den inte blir såld :) Men får jag 45-50 för den så klagar inte jag. Allt originaldelarna medföljer ju som sagt, och den är otoligt billig att äga. Finns ju alltid någon som är lika dum som jag som skulle önska sig världens mest okörbara hoj, haha.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jo, det jag lagt på den får jag ju aldrig tillbaka. Mer hopp om att få ut vad den är värd. Kört över 1500 mil med den, och när en hoj inte är "lågmilare" som någon sa här innan efter 5000, så är det inte så mycket man kan göra.
Bara hoppas på att det är någon som uppskattar en billig 0-100 raket och har lite behov att kompensera upp en fjunig bringa :rolleyes:

Ser du till exempel som du har med de gamla Z1:eek:rna, de ligger i bruksskick runt 35-40 papp. En i riktigt fint skick sticker iväg en massa tusenlappar. Därför jag inte har stress med min. Kostar mig inget. Kan lika bra stå och gotta till sig några år om den inte blir såld :) Men får jag 45-50 för den så klagar inte jag. Allt originaldelarna medföljer ju som sagt, och den är otoligt billig att äga. Finns ju alltid någon som är lika dum som jag som skulle önska sig världens mest okörbara hoj, haha.

50 lök för en dussinhoj från mitten av 80-talet? Får ju den från 2000-talet som ligger ute i 95 att vara ett kap.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Det är förstås helt rätt, men "marknaden" är ett märkligt väsen som beter sig allt annat än förutsägbart. Säljer man något som är lite ovanligt kan det vara tyst i en månad, men sen dyker det upp en köpare och betalar i närheten av vad man har begärt.

Jo visst är det så om det verkligen är ngt ovanligt. Fast de flesta hojar är ju inte särskilt speciella (nu tror ju vissa ägare det eftersom de har en historia med o diverse känslomässiga kopplingar till sin hoj)

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Jag köpte min CBR 1000F -89 för 3 veckor sedan gav 26K för den.

Nybessad UA 3700 mil helt oki däck och drivpkt + fick med Givi väskor bak inkl tankväska helt nya :)

Jag vet att det är en gammal Höj,dyrt eller ej -
så är jag hur nöjd med den som helst :tummenupp

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Som säljare vill man ha ordentligt betalt för att genomlida den känslomässiga karusellen det innebär att skiljas från sin ögonsten. Ska säljaren lida känslomässigt ska köparen lida likviditetsmässigt! :)

Plankan: Bra affär! Den där hojen är precis inkörd och kommer ta dig många (och snabba) varv runt europa om du så vill - till en årsförsäkring på 1600! :)

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Hoj
japansk riskokare
Begagnatpriserna är ofta rena skämtet i mitt tycke. Ringde häromdagen på en annons om begagnade delar till en hoj. I annonsen stod inget pris utan man skulle lämna bud. Men det vart ingen affär, säljaren begärde mer för 11 år gamla begagnade reservdelar än vad dom kostar nya i butik.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Helt plötsligt insåg han att min var inte alls dyr om man tänker så då det inte finns någonting att göra på den de närmaste åren! Vissa tänker inte långt ville jag bara få sagt!

Sålde min 929 för fem år sen med mindre mil, allt lull-lull, i kanonskick för mindre pengar än du begär nu.

Jag är imponerad över att sporthojar faktiskt stiger i värde över åren :)

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Speed Triple -16
Får du inte ditt objekt sålt så finns det två bara potentiella anledningar till detta.

1. Ingen vill köpa ditt objekt
2. Du begär för mycket

Frågesport:
Vilken av ovanstående anledningar har denna säljaren fallit offer för?:

http://www.blocket.se/gotland/Yamaha_R1_35738370.htm?ca=21&w=3

Sedan har vi lite säsongsvariationer, men i ärlighetens namn tror jag det påverkar främst "första-hojarna" som oftast säljs och köps i samband med nytaget körkort.

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Hoj
Ingen just nu
Varit svalt hela sommaren. Nu närmast dött. Säkerligen värre för en del modellern än andra, givetvis. Custom funkar nog alltid, streetfighter hyffsat, sporthojar dött?

12 O`clock

ADRENALINE IS A LIFESTYLE
Gick med
13 Feb 2008
Hoj
Yamaha R1-05 Gsxr 750 -98 stuntedition
Tja

Har inte läst igenom alla svaren men ger dig ett annat än dom första du fått iallafall.
Det är riktigt att "höstmarknaden" ÄR svalare då säsongen nästan är slut för sommaråkaren, det vet alla och att vissa modeller inte skriks efter heller. Men det är inte detta som är det stora problemet just nu, även om det är en del av det. Som du vet är det ju finanskriser mm som sätter käppar på marknaden tyvärr. Detta gynnar ju "köparen" förståss då priserna på objekten som säljs dumpas till rena rama fyndpriser ibland:) men trisst för säljaren! Just nu och sedan några månader tillbaka så är det totalt stendött då folk inte öppnar upp plånboken i dessa tider förrens det riktiga "klippet" trillat framför deras fötter! Ska man sälja nu oavsett vad det är så blir det låga priser tyvärr:näsblod Summan av detta borde ju vara då=sälj till "fyndpris" eller behåll den.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Det är ju stendött

Har min hoj ute nu och tycker det är lite underligt att det är så dött.
Jag ligger billigast på blocket och har bara hört av 2 st.
Nu är det ju i och för sig en dyr modell.
Men tittar jag på andra hojar finns ju knappt inkörda er-6 för 2/3 av nypriset. Samt en Hornet kan man fynda riktigt bra nu. Ändå blir de inte sålda. Får nog tufft att sälja min :gnissla

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
50 lök för en dussinhoj från mitten av 80-talet? Får ju den från 2000-talet som ligger ute i 95 att vara ett kap.

Det man ska ha i åtanke med "klassiker" som ändå min hoj faller under är inte alltid årsmodellen. Den utgåvan jag har va det ända året de t.ex. kom ut i gult, den har diverse arbeten gjorda, och mängder av delar följer med. Finns många av 90-tals hojarna som är i sämre skick och gått mer än min som kostar mer. Jag förväntar mig att få loss mellan 45-50 för hojen inte mer. Får jag något i den klassen så är jag nöjd :)

Man ska inte stirra sig blind på tillverkningsåret när det kommer till denna typen av hojar. Ofta är det så med sporthojar eftersom att de går mycket hårdare och värre än va de här bågarna gör. Men som sagt, efterfrågan sätter ju standarden för priserna :)

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Hade min 929 ut på annons på blocket, men blir så trött när folk ringer och berättar att de har hittat en billigare. Frågade en kille varför den var 5-7 tusen billigare. Ja, då visade det sig att visst var den andra hojen billigare, men innan man kunde köra den fick man ju lägga massor med 1000 lappar på den för att byta ut olika slitdelar.

Min erfarenhet är att man INTE får mer för en hoj som är påkostad med nya slitdelar, detta ger endast ett mervärde att hojen lättare blir såld.
Sannolikheten är stor att den billigare hojen han hänvisade även den l låg för högt i pris.......

Hela karusellen med Blockets priser på fordon är ju sjukt, alla värderar sina hojar efter de andra annonserna, men istället för att sätta 10-20% under alla annonser lägger man sig någon tusenlapp under, det får ju till följd att prisbilden på annonserna ligger still och inte följer varans aktuella värde, sen klagar folk när det inte får sålt sina hojar till detta felaktiga pris, helt sjukt när man ser vad folk vill ha för sina gamla häckar.......:rolleyes:

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Ja det är ju så att de hojarna/prylarna som du ser på blocketannonser som är äldre än 2 dagar är de osålda prylarna. Klippen ligger inte kvar några dagar och väntar precis...
Lite köparens marknad alltså.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ibland får man ha lite is i magen också.

Sist jag sålde var det i stort sett bara en seriös intressent. 3,5 veckors tystnad, sen såldes den utan prut. Hojen har ju oftast ett värde för en själv också, finns ingen köpare (just då) för minst det priset så ska man behålla.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati