Svårt att sälja hoj på hösten.....

Homer99

Går äntligen utan kryckor!
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Jämtland
Hoj
TLR -98
Thomas.B: om du tittar var jag bor någonstans så ser du att säsongen för bågar inte börjar i mars här... Eftersom jag tycker det är lite långt att åka till skåne-land för att hämta båge så angav jag februari månad som "sistamånad" att köpa båge till vinterpris med tanke på att jag bor där jag bor.
Dessutom inser du ju att folk har tagit bostadslån eftersom du säger att de får skylla sig själv... men vad är det då som är så jävla svårt att fatta med att dessa människor kanske måste sälja (ännu mindre köpa!) ex.vis bågen för att klara av ekonomin? Ju fler som säljer och färre som köper då borde väl till och med du klara av att räkna ut vad som händer med priserna, eller har jag överskattat ditt intellekt som jag redan anser är extrem lågt?

SPORT-R1: jag tror att du och jag har ungefär samma åsikter kring det ekonomiska läget...
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det märks ju direkt på en annons om priset är rätt, priset för högt=annonsen blir kvar länge. Är priset "rätt" ja då säljs objektet direkt!

Nja, snarare:

För lågt pris = varan går direkt

Rätt pris = tar sin tid

För högt = varan byter aldrig ägare
 

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Jag la ut min till salu för några veckor sedan till vad jag tyckte var ett ok pris i jämförelse med andra annonser. Har fått ett svar och då var det en kille som ville byta mot sin vattenskoter.
Har väl ingen stress att bli av med den just nu iofs så ska priset sänkas så får det bli framåt feb-mars i så fall.
 

Homer99

Går äntligen utan kryckor!
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Jämtland
Hoj
TLR -98
Jag la ut min till salu för några veckor sedan till vad jag tyckte var ett ok pris i jämförelse med andra annonser. Har fått ett svar och då var det en kille som ville byta mot sin vattenskoter.
Har väl ingen stress att bli av med den just nu iofs så ska priset sänkas så får det bli framåt feb-mars i så fall.

Nej, men, fan!! Det kan du ju inte göra, då har ju säsongen redan börjat nere i Skåne :D
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Homer: Du må vara den som är lite smått efter. När säsongen börjar uppe hos er lär inte påverka den stora marknaden, eller hur? Och mig veterligen finns det absolut inte flest hojar längst upp i norr, har jag fel igen?

Jag förstår att det måste vara svårt för en som du, som då ligger mitt i den här krisen. Du vet också att man många ggr kan låsa sina räntor i flertalet år framöver? OM man nu har gått och trillat ner i låneträsket borde man också hålla ett öga på världsmarknaden, även om usa lyckats mörka krisen har den knappast varit omöjlig att se.

Att sen tro att ett lån på 50k kommer göra världens skillnad lär inte heller hända. Som du fått för dig verkar det som att många kommer slänga iväg sina hojar för det är ju så dyrt.... Hur ska dom då lösa sina lån med en så stor förlust?

Så: De som har skyhöga lån, inte har bundit sina räntor och tror att en skitsumma som inte ens löser det antagliga mc lånet kommer rädda dom..... dom kanske kommer sälja billigt.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
När det blir ekonomisk kris är det lyxkonsumtionen majoriteten drar ner på först naturligtvis, och däri ligger motorcykelintresset. Att sälja bågen är knappast i första hand för att få tillbaka någon del av köpeskillingen, utan för att bli av med de löpande kostnaderna.

Till exempel den där året-runt-helförsäkringen för 1400:-/mån som man bundit upp sig på ett år i taget för. Sälj hojen för 40 papp innebär då BÅDE att få in just 40 papp, men även att slippa pynta de 1400 kronorna varje månad - det gör stor skillnad för en familj med bostadslån, bestående av fler än två personer .

Priserna på begagnade hojar kommer sjunka, det kan vi vara säkra på. Om inte nu så när arbetslösheten stiger, och det kommer den göra.
 

Homer99

Går äntligen utan kryckor!
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Jämtland
Hoj
TLR -98
Thomas.B

Första vettiga inlägget jag sett från din sida! Du verkar faktiskt ha tänkt till. Du har rätt i att stora marknaden finns söderut i landet, helt korrekt. Om du tror att hela landet följer med prisökningen direkt på vårsidan så har du fel, det tar lite längre tid innan vi tinar upp här längre norrut och inser att det blir sommar i år igen. Men, visst, att säga att man kan köpa till vinterpris nere i Skåne i februari tror inte jag heller på, har inte sagt det heller... Edit: jag har redan förklarat en gång hur jag resonerade kring vinterpris och mitt geogfrafiska läge. Jag medger att jag i mitt första inlägg var otydlig, men nu måste det väl ha gått in vad jag menade.

Jag är medveten om att man kan binda räntor, det är nog många andra också. Det är nog, med tanke på ränteläget för några år sedan, många som har bundit sitt huslån fram tills ungefär nu. Dags att binda om igen då, eller skall de ligga på rörligt? Upp till dem, och precis som du säger, det blir deras huvudbry. Det jag vet är att dessa människors utgifter kommer att stiga nu. Säg att du utöver huset har båge och en bil, lån på båda. Om du då säljer av bågen och bilen och enbart skaffar en billigare bil nu, hur mycket tror du att deras månadskostnad har minskat då? 2, 3, 4000:- kanske. Mycket pengar! Läge att sälja för att kompensera ett dyrare boende? Upp till dem som sitter i den sitsen, du har rätt igen.

Många är totalt jävla ointresserade av ekonomi och dess effekter trots att de har mycket lån. Tror knappast att gemene man sitter och vill/kan/orkar hålla koll på världsmarknaden. Men du verkar tro att dagens finansiella läge inte kommer att påverka priser. Det kommer det att göra! Och för att "skapa en ekonomisk buffert" så kommer folk att göra sig av med "leksaker", bl a bågar. Jag är bombsäker på att t ex en gixxer 1000 -01 samma tid nästa år kommer att vara billigare än motsvarande båge i dagsläget fast -00, förstår du?
 
Last edited:

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
....
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
Många är totalt jävla ointresserade av ekonomi och dess effekter trots att de har mycket lån. Tror knappast att gemene man sitter och vill/kan/orkar hålla koll på världsmarknaden. Men du verkar tro att dagens finansiella läge inte kommer att påverka priser.

Har ingen stor betydelse om de är intresserade eller inte.
Vi alla är en del av världsekonomi och påverkas därefter.

Först kanske grannen blir arbetslös, sedan brosan och därefter
börjar man själv att hålla igen på pengarna vilket förstås skapar de effekter vi pratar om. Sedan att äga sin bostad som är värd kanske 60% av köpesumman är inte heller populärt hos bankerna.
 
Last edited:

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Hur viktig är serviceboken!?

Ja, på en hoj som är "född" -00 och garantitiden gått ut på.

Spelar det överhuvudtaget någon roll??

Hur resonerar ni vid köp av beggad hoj modell äldre.

Är skicket på hojen viktigare, om ägaren intygar att service skett.

Kan man sätta ett värde på en borttappad servicebok?

:va

Tacksam för svar i vintermörkret.

//Madelene
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Ja, på en hoj som är "född" -00 och garantitiden gått ut på.

Spelar det överhuvudtaget någon roll??

Jag hade då inte brytt mig, och hade jag ägt en sån hoj finns det inte en chans att jag hade lämnat in den på verkstad för service. Lämna in på verkstad gör man bara medans man har garanti. Att betala 1000-1500 kr för oljebyte och en stämpel tycker jag mest är dumt.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
MadHonda...
Jag har sålt ett par hojar utan s-bok, & köparen bryr sig oftast inte utan går på "magkänslan" man känner ganska lätt om en hoj är välskött eller ej...
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
MadHonda...
Jag har sålt ett par hojar utan s-bok, & köparen bryr sig oftast inte utan går på "magkänslan" man känner ganska lätt om en hoj är välskött eller ej...

Jo, jag tänker likadant!!

Fler som tänker lika....!? Elller blir ni kinkiga om inte serviceboken är med??

Alternativt, struntar i att köpa hojen för att boken saknas.??
 

Daniel S

'Captain Slow'
Gick med
10 May 2006
Ort
Hillerstorp
Hoj
ZX6R fighter
Ja, på en hoj som är "född" -00 och garantitiden gått ut på.

Spelar det överhuvudtaget någon roll??

Hur resonerar ni vid köp av beggad hoj modell äldre.

//Madelene

Jag gick enbart på det allmänna skicket när jag köpte min hoj som det inte fanns servicebok till. Den där berömda "känslan" räcker ofta långt.

//d
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top