SV 1000-tråden

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Hm,,jag fick en offert på 5000:- hel/hel....jag bor ju fan mer på landet än Vallentuna, samt något över 40 år :(

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag borde ringa SF och be om värvar rabatt :)
Tror ni dom går med på det?:gnissla

Försöka duger!:D

Hm,,jag fick en offert på 5000:- hel/hel....jag bor ju fan mer på landet än Vallentuna, samt något över 40 år :(

Ska kolla till veckan. Bor i Uddevalla och är 50 ++.

Att försäkringsbolagen håller olika linjer kan jag svälja men ett och samma bolag???????

Om nu ni ynglingar har ert klart så kan jag ju hänvisa till era priser om det blir högre. Har betalat hojförsäkring i 35 år utan att plocka ut ett öre. Om inte jag får åtminstone samma som ett betydligt mer oprövat kort så är det ju enligt mig fel. Fast vänta nu, de kanske räknar med en viss gaggighetsfaktor och börjar höja igen vid en viss ålder. Då får man ju acceptera det.:)

Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Ja, gaggighetsfaktorn spelar ju in helt klart. Iaf om man ser till olycksstatistiken som nån la upp här på forumet.
Jag har för mig att "vi gubbar" stod för en ganska stor del av olyckorna. :(

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Ja, gaggighetsfaktorn spelar ju in helt klart. Iaf om man ser till olycksstatistiken som nån la upp här på forumet.
Jag har för mig att "vi gubbar" stod för en ganska stor del av olyckorna. :(

Fast Suzuki märkesförsäkring tog tydligen inte hänsyn till den faktorn.:D
De gav mig premien 2574 kr/år hel/hel.:yoparty

Tomb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2010
Hoj
Street triple R 2010
ok nu e de så här va att nu har ja fått hem mina burkar DVS slipon.. o om saningen ska fram bestälde jag ett par burkar som egentligen är avsädda för en gsxr1000r o inte till en sv1000s.. så nu e ju frågan funkar de????
Roger på bikersneed menar att de funkar bra o att de inte kommer att på verka hojen på något negativt sätt MEN när ja snackade me min far om dette vart han tveksam om de funkar då han sa att även dom flästa slipon är modell anpassade (min far har jobbat me hojar i hela sitt liv, jobbar nu på sulas mc )

så nu undrar jag om det va ett katastrofalt köp eller om de faktiskt funkar som Roger säger .. någom som vet eller har erfarenheten av detta

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
ok nu e de så här va att nu har ja fått hem mina burkar DVS slipon.. o om saningen ska fram bestälde jag ett par burkar som egentligen är avsädda för en gsxr1000r o inte till en sv1000s.. så nu e ju frågan funkar de????
Roger på bikersneed menar att de funkar bra o att de inte kommer att på verka hojen på något negativt sätt MEN när ja snackade me min far om dette vart han tveksam om de funkar då han sa att även dom flästa slipon är modell anpassade (min far har jobbat me hojar i hela sitt liv, jobbar nu på sulas mc )

så nu undrar jag om det va ett katastrofalt köp eller om de faktiskt funkar som Roger säger .. någom som vet eller har erfarenheten av detta

Vet å vet det kanske jag inte gör men vissa slutsatser kan man ju dra.

Klart att din far har rätt egentligen. Fast frågan är hur mycket det spelar in. Väldigt många bygger ju egna ljuddämpare och de är ju oftast inte modellanpassade i någon annan mening än att hojägaren tycker att det blir snyggt. Du kan nog sova lugnt. Allt kommer att fungera om än kanske inte 100% optimalt. Fast hur många slipon fungerar 100% optimalt. Med en PC3 och möjlighet att mappa kan du givetvis få ut lite mer men inte så mycket. Byt, kör och var glad om du gillar utseendet och ljudet. Plugga PAIR om det smäller vid avslag. Nä, det är inte tufft att det smäller. Bara jävligt störande. Tycker jag!

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
30 år, nacka. 5300 kr ungefär, hel/hel. hade hoppats på mindre efter alla skriverier här men det är ändå nästan hälften så mycket som förra årets försäkring.

Tomb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2010
Hoj
Street triple R 2010
På lördag ska ja hämta hojen samt sätta på dom nya burkarna få se om dom passar. lägger ut en bild på hur de vart sen :)

Jompa81

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Suzuki SV 1000S -03
Är det nån här som har HoleShot slip-on på sin hoj? Funderar på att köpa såna till min hoj. Undrar lite över kvalitet och ljud

aRd

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Aprilia RSV 1000 Tuono
Sitter och funderar på en sak,

Vill minnas att klockan på min Sv1000 (-04:a) bara visar 12 timmar.
Går det att ändra till 24 timmars visning på något vis?:confused:

Tomb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2010
Hoj
Street triple R 2010
jupp nu sitter dom nya burkarna på o dom lååååter asa fett :) mkt nöjd me köpet o sen att den ser mer aggresiv ut gör ju inte saken sämre.. o de smäller nästan ingenting bara lite vid kall körning typ när ja kör på 4000-5000 rpm o håller jämn gas o sen slår av gasen helt så puttrar den till lite..
ska ta kort i veckan o dela med mig lite

va inge problem att montera fast dom de visade sig att gsxr 1000 01-06 har samma mott 4 bults infästen .. så tänk på de att burkarna måste inte nödvändigtvis vara modell anpassade .. så länge de e samma mott på fästena så går det :)

Tomb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2010
Hoj
Street triple R 2010
Nu undrar ja en sak.
Ja har hör att om man tar ut DB killern så kan man få mer effekt man kan få upp till 5-10 hk mer . Så ja undrar om de stämmer ellerom det bara är taget ur luften.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Nu undrar ja en sak.
Ja har hör att om man tar ut DB killern så kan man få mer effekt man kan få upp till 5-10 hk mer . Så ja undrar om de stämmer ellerom det bara är taget ur luften.

Du kan få 5-10 hk mer totalt genom öpnnare system + mappning med t.ex. PC. I de flesta fall hamnar det runt ca 6-7 hk. Hur mycket dB-killen gör i detta sammanhang men definitivt inte de siffror du nämner.

Tomb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2010
Hoj
Street triple R 2010
Ja de e ju med förutsättning att man har ett pc . Ja provade plocka ur mina men ja upplevde lite att hojen gick lite sämre på dom lägre varven sen small de väldigt mkt o högt men de kanske bara va en obefogad känsla att den gick sämre, ja har ju dessutom inte instalerat ett pc3 än så de kan ju ha me de o göra.

Tomb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2010
Hoj
Street triple R 2010
Hmm nu undrar ja en anna sak . När ja va ute o körde idag så upptäkte ja att de va ett svagt knackande från motor. Men när ja drog in kopplingen så slutade de , kanse inte helt men de vart avsevärt mindre. Någon som vet va det kan va ???
Ja bytte oljan för ca 20 mil sen

Har för mig att ja har läst någonstans att de kan börja knacka efter ett olje byte av någon anlednign.

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Hmm nu undrar ja en anna sak . När ja va ute o körde idag så upptäkte ja att de va ett svagt knackande från motor. Men när ja drog in kopplingen så slutade de , kanse inte helt men de vart avsevärt mindre. Någon som vet va det kan va ???
Ja bytte oljan för ca 20 mil sen

Har för mig att ja har läst någonstans att de kan börja knacka efter ett olje byte av någon anlednign.

Hej, det är nog bara lameller och stålskivor som "slår" mot kopplingskorgen, ett slitage som kommer med milen och är högst normalt på alla cyklar.
När du drar in kopplingshandtaget så pressar du ut kopplingspaketet(lamell&stålskiva) och det lilla "spelet/slitaget" försvinner.

Angående oljebyte och funktion på koppling så kan det stöka lite med både slir och dålig frikoppling. I mycket korta ordalag, lamellerna har blivit inkörda med en typ/fabrikat av olja, byter man till en annan typ/fabrikat av olja kan kopplingen börja krångla. Finns många trådar om detta på SH, bara att söka.

Summering: ljudet högst normalt+kopplingen funkar som den ska=ut och kör :tummenupp

Tomb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2010
Hoj
Street triple R 2010
Soka tack för svaret . Då behöver ja inte oroa mig :)

När ska vi styra upp en SV tur ?? Kan väl börja planera lite.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!