SV 1000-tråden

simon.svensson

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2013
Ort
skövde
Hoj
letar
jag vet inte om detta har skrivits om tidigare eller inte.
men jag undrar hurvida det skiljer sig i hantering av s och n modellen. jag tänker på svängradie och liknande aspekter. motorn är den samma antar jag.

tacksam för svar.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag vet inte exakt men tror det är exakt samma mellan S och N. det som skiljer är att 2003an skiljer sig lite i bakram och sving jämfört med 2004 och frammåt. Sedan kom det väll en förändring 2007 eller nåt sånt med USD gaffel osv. Tror även motorn hade nån hk mer.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Sjukt nöjd, fått hem helsystemet jag köpte på ebay. Det var ju lite slitet och hade eventuellt en skada på kolfiberdämparen.. Men lite våtsandpapper och tålamod så börjar det bli riktigt bra.

Före, lägg märke till det fula skavmärket/smälta plasten på kolfiberkannan samt hur matt den är.

_57_zpsupuudlz2.jpg


_57%201_zpsnl4tj16b.jpg


Nu, halvvägs, fula märket på kolfibern gick att slipa bort helt och hållet :banana

image1_zps2ht3dzql.jpg


image2_zpsymqgdks5.jpg


image3_zpsqvhhtojn.jpg
 

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Olika setup på motorer från 2003-2004 och 2005-2007 !
Nya kopplingar har samma fel, ska man slippa rasslet måste man bygga om dom...

Märkligt att ny-regga sig bara för att lägga ut annonser i ett forum, det finna Köp/Sälj!
 
Last edited:

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Lite vårpyssel i helgen, service samt byte av hjullager fram o bak samt passa på att hotta upp fälgarna lite.

IMG_0031.JPG
 

jonisdonis

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki sv1000s
Hej!
Köpte en sv1000s -05 i höstas (röd, helkåpad) och har precis tagit fram den ur vinterförvaringen.

Någon som bor i GBG området och har några tips på bra serviceverkstad? Har med tidigare hojar gått till Kenneths mc service men dom tar tydligen inte suzuki. Tänkte gå till Johans mc men vill kolla alternativen.

Tar gärna emot allmänna tips om det är något jag borde se över nu inför säsongen, om det finns några typiska tecken man kan leta efter på en sv1000s. Väldigt generell fråga, men jag är ju helt färsk på bågen =)
 

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Du kan få många timmars läsning på www sv-portal com
Hej!
Köpte en sv1000s -05 i höstas (röd, helkåpad) och har precis tagit fram den ur vinterförvaringen.

Någon som bor i GBG området och har några tips på bra serviceverkstad? Har med tidigare hojar gått till Kenneths mc service men dom tar tydligen inte suzuki. Tänkte gå till Johans mc men vill kolla alternativen.

Tar gärna emot allmänna tips om det är något jag borde se över nu inför säsongen, om det finns några typiska tecken man kan leta efter på en sv1000s. Väldigt generell fråga, men jag är ju helt färsk på bågen =)
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag läste att folk haft problem med magneter som släpper i vad jag tror är generatorn? De är tydligen limmade och verkar sitta sådär. Ska märkas med problem med dålig laddning och värsta fall magneter som skadas o flyger runt i motorn. Nån som har koll på hur vanligt det är och hur lätt det är att kolla?
 

suzuki.sv1000

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2015
Ort
jönköping
Hoj
suzuki sv1000
Hej Renga!
Tråkigt att ni tycker det är märkligt att folk ny regga sig för försäljning. Men tror mig jag kan väldigt mycket om sv1000 motor och dess olika årsmodeller. Jag vet att 03, 04, 05 och 2006 motorer passar till samtliga årsmodeller.

Vad det beträffar kopplingskorgen vet jag att det enda som håller mer än 4000 mil är att bygga om dem. Titta gärna på följande hemsida www.vibefreev.com . Denna modifiering skulle jag rekommendera till alla som kör SV1000,V storm DL1000 eller Cagiva V raptor 1000.

Olika setups finns inte i motorn utan det enda är på insprutning som enkelt går ändra med power commander där av N och S modellernas olika effekter. Däremot måste den ena kamaxeln bytas om man har en motor från 2006 som skall sätta in i en från 2003-2004-2005 då det sitter en cylindrisk pinne på kamaxeln på årsmodellerna 03,04,05 som togs bort till 2006 då man gjorde en justering på insprutningen.

Men alla ni som kör den mycket trevliga sv1000 modellen kan ju glädjas av att Suzuki inte har ändra något på motorn mellan år 2003-2006, fall ni skulle råka ut för en olycka där ni måste byta motor. De vanligaste haverierna jag har hört talas om är att kedjan går av under körning och slungas emot motorkåpan och slår sönder den eller som en jänkare på sv portalen skrev till mig att han råkade ut för att en större sten slungades upp mot motorblocket och slog sönder hans motorkåpan.

I övrigt är min åsikt att sv1000 motor är robust och driftsäker förutom kopplingskorgen som kunde varit bättre.
 
Last edited:

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Annorlunda kabelstam (fler sensorer) och ECU och större TB (54mm istf 52mm) från K5 till K7. Men nog om det..
 
Last edited:

suzuki.sv1000

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2015
Ort
jönköping
Hoj
suzuki sv1000
Det finns flera svagheter i kopplingskorgen till sv1000 fast några enkla huvuddrag är:

Korgen (fingrar) är tillverkad i aluminium förmodligen pga. viktkrav aluminium väger bara 1/3 av stål. Resterande delar är av olika stål legeringar som man sammanfogar mot aluminiumkorgen med ett nitförband (3st nitar). Tyvärr är nitförbandet inte tillräckligt starkt vilket gör att delarna börja glappa som sedermera leder till ett rasslande ljud och desto längre tiden går desto större blir glappet och oljudet.
Om man skulle ha gjort hela korgen i stål skulle man kunnat fixerat/låst delarna med ett par enkla svetsfogar vilket hade varit en lösning på glappet och oljudet.

Att göra motordelar i aluminium är för övrigt ingen fara men att göra vissa delar i stål och andra i aluminium och sedan försöka fixera dem innebär vissa svårighet som kan vara svårt att förutse och missa vid ny konstruktion. Sedan har aluminium en mycket större längdutvidgningskoefficient än stål vilket innebär vid en uppvärmning att aluminiumet "växer" mer än stålet vilket ökar spänningarna på nitförbandet, samt bidra till ett ökat lagerspel.

Ståldrevet som driver runt kopplingskorgen är lagrat direkt emot aluminiumkorgen med ett mycket stort spel. Är man påläst så vet man att aluminium inte är ett bra lagermaterial vilket innebär att glappet snabbt blir ännu större.

Sedan har vi 6st tryckfjädrarna som skall fungera som ryckutjämnare vilket efter mitt provande av fjäderkrafter i verkstad är på tok för klena. Sedan vilar också tryckfjädrarna direkt emot aluminiumkorgen med en för liten anläggningsyta vilket bidra till sättningar (intryckningar) i aluminiumkorgen som naturligtvis minskar dess livslängd.

Dock kan korgen skickas till en verkstad i England för modifiering, det de gör med korgen är helt enkelt att fixera aluminiumkorgen bättre mot ståldelarna, samt sätt in en bronsbussning som lagermaterial mot ståldrevet. Dessa åtgärder tar bort ljudet och ökar korgens livslängd betydligt. Fast man kan undra varför inte tillverkaren själv gör än bättre kopplingskorg från början. Är det okunskap, slarv eller kortsiktig kostnad besparing?

Om ni vill diskutera mer vänligen skicka ett ebrev direkt till mig.
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Va fan är det som händer?

Här kom det lite intressanta inlägg om ett problem som sannerligen inte var stort när jag började köra SV1000/läsa forum om SV1000 år 2008. Såg aldrig något om problem med kopplingskorgen. Har aldrig märkt något själv och har aldrig läst om det fast jag erkänner att de senaste 5 åren har jag läst betydligt mer om Triumph Thruxton än om SV1000.

Så tillbaks till verkligheten nu BJN, vad är det som händer. När jag kommer hem och tänker läsa om inläggen samt kolla på bilderna på motor och kopplingskorg så är de borta. Inte en bild inte en textrad. Jo några inlägg finns kvar.

Vad är problemet? Jag hoppas att du suzuki.sv1000 fortsätter att skriva här. Varför ta saker på enskild mail när det är högintressant i en nästan döende tråd. Sen får gärna du och Renga fajtas lite. Ni är säkert sköna lirare båda två. Kan säkert en hel massa också.

Jag vet att det är lurigt med skrivet ord. Det kan uppfattas så himla olika av olika mottagare. Jag försäkrar er att det jag frågar finns ingen sarkasm bakom. Bara äkta nyfikenhet från en som inte kan lika mycket som ni.

En fråga till er båda? Är kopplingskorgen så jävla dålig som ni säger?

Hjälper det att köpa din nya suzuki.sv1000? Hur länge håller den?

Ska man köpa den eller annan ny och skicka till modifiering direkt eller hur länge håller en SV1000-koppling.

Att byta en koppling ser jag inte som något problem men jag kan definitivt inte modifiera den enligt filmer från Youtube.

Kan bara tillägga att jag körde Vättern runt (vår Thruxtontur) med en SV1000 polare som kört nästan 5 k med sin SV. Int fan hade han nåt problem med ljud/vibrationer från kopplingen. Så nog kan de hålla.

M v h
BJN
 

suzuki.sv1000

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2015
Ort
jönköping
Hoj
suzuki sv1000
Hej BJN

Ja, tyvärr är kopplingskorgen dålig. Om ni vill kontrollera er korg gör ni det genom att ha motor i tomgång och lyssnar noga hur det låter från kopplingskåpan (ofta ett rasslande ljud). Sedan dra ni in kopplingshandtaget, håller det indraget och lyssnar igen. Om ljudet försvinner när kopplingshandtaget är indraget är det dags att byta kopplingskorg, nållager, bussning och låsmutter. Om ni väljer att sätta dit en modifierad korg eller en ny avgör ni själv. Det jag vet är att många köper en ny fabrikskorg och sedan skickar den till ett företag för modifiering. Titta gärna under köp och sälj!


suzuki.sv1000.parts@gmail.com
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hej BJN

Ja, tyvärr är kopplingskorgen dålig. Om ni vill kontrollera er korg gör ni det genom att ha motor i tomgång och lyssnar noga hur det låter från kopplingskåpan (ofta ett rasslande ljud). Sedan dra ni in kopplingshandtaget, håller det indraget och lyssnar igen. Om ljudet försvinner när kopplingshandtaget är indraget är det dags att byta kopplingskorg, nållager, bussning och låsmutter. Om ni väljer att sätta dit en modifierad korg eller en ny avgör ni själv. Det jag vet är att många köper en ny fabrikskorg och sedan skickar den till ett företag för modifiering. Titta gärna under köp och sälj!


suzuki.sv1000.parts@gmail.com

Du kan säkert bra. Jag tror inget annat fast ditt föreslagna test är jag frågande till. Jag har kört hoj i 45 år och att kopplingen rasslar är inget nytt. Inte heller att den tystnar då man drar in kopplingen. Om det vore ett fel så har jag bara haft hojar med fel ett helt liv.
 
Nyheter
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Top