suzuki.sv1000
Ny medlem
Givetvis finns det mindre rassel från de flesta motorer och dess olika delar. Men det jag pratar om hörs väl vid detta ljudprov, vilket gör det mycket enkelt att kontrollera. Sedan är naturligtvis så att ljudet blir mer hörbart ju sämre korgen är. Information om detta ljudprov finns också att finna på utländska forum framför allt ifrån USA och England. Läs gärna på http://www.sv-portal.com/ där har de skrivit metervis om the "clutch basket" .
Sedan är det ju upp till var och en att bedöma hur mycket rassel man vill ha, men ju längre man väntar med att byta korgen desto större är risken för att tryckfjädrarna utmattas och går av som sedermera riskera att hamna i viktiga lager (foto finns att hitta på www.sv-portal.com).
Glöm heller inte bort att vevaxel och de nedre vevstaksöglorna på en sv1000 är lagrad mot glidlager av vitmetall (babbits) som har ett normalt lagerspel på 0,04-0,06mm för att rätt oljefilmen ska kunna bildas och fungera utan att det slits ut i förtid (läs gärna service manualen som finns att ladda hem från nätet).
Om ni har detta i åtanke förstår ni säkert vad ett par mindre metallflisor från en sliten och uppglappandes kopplingskorg kan ställa till med, när motoroljan pumpas runt genom alla smörjkanaler och lager. Men för er som gillar ordspråket kör tills det rasar, testa inte ljudprovet med kopplingen.
Sedan är det ju upp till var och en att bedöma hur mycket rassel man vill ha, men ju längre man väntar med att byta korgen desto större är risken för att tryckfjädrarna utmattas och går av som sedermera riskera att hamna i viktiga lager (foto finns att hitta på www.sv-portal.com).
Glöm heller inte bort att vevaxel och de nedre vevstaksöglorna på en sv1000 är lagrad mot glidlager av vitmetall (babbits) som har ett normalt lagerspel på 0,04-0,06mm för att rätt oljefilmen ska kunna bildas och fungera utan att det slits ut i förtid (läs gärna service manualen som finns att ladda hem från nätet).
Om ni har detta i åtanke förstår ni säkert vad ett par mindre metallflisor från en sliten och uppglappandes kopplingskorg kan ställa till med, när motoroljan pumpas runt genom alla smörjkanaler och lager. Men för er som gillar ordspråket kör tills det rasar, testa inte ljudprovet med kopplingen.
Last edited: