SV 1000-tråden

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Um, ok, med risk att låta okunnig (vilket jag är).

Är det samma motor i SV1000, TL1000 och DL1000 ?
 

xtazy

ride it like you stole it!
Gick med
15 Mar 2007
Ort
Sundbyberg
Hoj
Mizuno MP60, Nike Sumo2 driver, Ping Redwood putter
Motorolja för SV1000

Har letat efter olja info på SV1000 tråden men hittar inte något särskillt bra.

Då jag bodde i USA användade många, inkl. jag, syntetisk olja för bilar i sina hojar som t.eks. Amsoil eller Mobil. Detta för att hålla kostnaderna låga och för at det är bevisat att man inte behöver köpa "motorcykel olja" bara för att det är en hoj man skall ha oljan i.

Gör ni något liknande här? Vad köper man (jag såg nån tråd med Castrol olja) och var köper man oljan till ett skapligt pris?

Vore tacksam för lite hjälp. :tummenupp
 

IronMike

Guest
tänkte höra ifall ni har tips på vart man billigast hittar helsystem + sidokåpor för att göra om den till en hoj med ja.. helkåpa? Finns ju så mkt firmor, några spec som ni kan rekomendera där det funkat bra & bra priser?

:)
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
tänkte höra ifall ni har tips på vart man billigast hittar helsystem + sidokåpor för att göra om den till en hoj med ja.. helkåpa? Finns ju så mkt firmor, några spec som ni kan rekomendera där det funkat bra & bra priser?

:)

Helsystem hittar du lite överallt, men helkåporna köper du från Suzuki, via en Suzukiåterförsäljare. Dvs om du vill ha originaltillbehörskåporna för 6000 kr. Sen finns det ju racekåpor/kraschkåpor för betydligt mindre pengar, men det är ju en annan grej.
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Det finns några varianter på helkåpor, själv har jag suzukis egna,
perfekt passform och lack :tummenupp

Har köpt yoshimuras 2/3 system men det är inte monterat ännu,
finishen är dock outstanding, kostar 9 och något :yoparty
 

IronMike

Guest


Har köpt yoshimuras 2/3 system men det är inte monterat ännu,
finishen är dock outstanding, kostar 9 och något :yoparty
Vad menas med 2/3 system i detta fallet, jag är ny i sv-träsket.. skulle det motsvara radfyrans 4-1 system, eller köpte du 2/3 nytt avgas, dvs en org 1/3 del kvar närmast maskin?

:tungan

--

jag vill minimera vikten, maximera flåset.. vad köpa? sett att det finns en hel del titan "helsystem" frå div märken, men som sagt, det är en :huvet djungel....
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Vad menas med 2/3 system i detta fallet, jag är ny i sv-träsket.. skulle det motsvara radfyrans 4-1 system, eller köpte du 2/3 nytt avgas, dvs en org 1/3 del kvar närmast maskin?

:tungan

--

jag vill minimera vikten, maximera flåset.. vad köpa? sett att det finns en hel del titan "helsystem" frå div märken, men som sagt, det är en :huvet djungel....

2/3-system använder mycket riktigt de första krökarna från originalsystemet (bakre kröken är kanske dryga 15 cm lång och främre ca. 35 cm lång), resten är nytt.

Har inte hållit mitt Yoshimura i handen, det var redan monterat då jag köpte hojjen men originalsystemet som hänger på garageväggen är inte lätt precis. Du sparar säkert många sköna kilon på att byta.

Fint ljud i Yoshimura i alla fall 2-1, M4 finns också också som 2-1. Sedan kan man ju diskutera om det varkligen skall vara 2-1. Skulle vilja påstå att bottenvridet blir litet lidande jämfört med välflödande dubbelpipor medan man kanske vinner lite toppeffekt med 2-1. Kolla mitt garage, där ser du hur Yoshi ser ut monterat.
 

IronMike

Guest
2/3-system använder mycket riktigt de första krökarna från originalsystemet (bakre kröken är kanske dryga 15 cm lång och främre ca. 35 cm lång), resten är nytt.

Har inte hållit mitt Yoshimura i handen, det var redan monterat då jag köpte hojjen men originalsystemet som hänger på garageväggen är inte lätt precis. Du sparar säkert många sköna kilon på att byta.

Fint ljud i Yoshimura i alla fall 2-1, M4 finns också också som 2-1. Sedan kan man ju diskutera om det varkligen skall vara 2-1. Skulle vilja påstå att bottenvridet blir litet lidande jämfört med välflödande dubbelpipor medan man kanske vinner lite toppeffekt med 2-1. Kolla mitt garage, där ser du hur Yoshi ser ut monterat.
Riktigt läcker Sv du hade! =) antar att den låter fint också :p

Har fått lite koll på läget, vad som ska göras. Personligen föredrar jag ju twin på gatan, men vissa detaljer måste styras upp för att få en twin-hoj som sv att bli mer snabbstyrd och anpassad för ens körstil.

Finns det några bra sidor som tillhandahåller delar för att byta ut fjädrar i gaffeln, och kanske annan bakdämpare osv? Avgas mm får ju ned vikten, men man vill ju backa upp det med lite styvare chassi/väghållning =) tänkte ju smiska lite stjärt med K6or mm på bulten, även med duktiga gatförare bakom spakarna.

:rolleyes:
 

IronMike

Guest
Ok... nu de' problem va. (leifi plomeros dialekt)

Hojjen är "svampig", den klarar inte av bombartempo... Oavsett bulten eller som ikväll, tyresömotorvägen. Gick väl det tillåtna x 2, i lång svepande motorvägskurva. Slår av lätt på gasen, och cykeln börjar gunga sig utåt väggrenen, vet inte hur jag ska förklara, men dämparna är för mjuka. Den började svajja, och det var svårt att lägga ner mer - för att den blev så svampig.

Några tricks för att motverka detta? ..få den mera stum,

Någon här som bytt fjädrar i gaffel, eller bakdämparen. Antingen var det en kombination av för mjuk framgaffel och bakdämp ..eller så är bakdämparen kass. Måste fixa sig, det var obehagligt och tråkigt, för chassit kan prestera bättre, bromsarna är fina, likaså vrid mm mm, men fjädringen kändes kass.

Men jag anade oråd redan påvägen hem efter att jag köpt den, körde över ett farthinder - "fan, den här verkar vara föör bekväm, bara det inte går ut över kurvegenskaperna", dock verkar det ju som så. Har inte hunnit åka så mkt än, men det är första reaktionerna. Den är för mjuk och för bekväm för aktiv körning....

Finns några smådetaljer jag ska kolla innan jag definitivt kan säga att det är hojjens fel, ska kolla så att inte däckstrycket är tot fel bl a. Känns trisst, för hojjen har så mkt mer att ge, men fjädringen sabbar dom dära 20 sista procenten av hojjens kapacitet.
 

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Fjädringskomponenter SV

Hej!
Den tyska firman KEDO har en del tillbehör till SVn bl.a fjädringskomponenter. Jag har själv köpt en del "prylar" därifrån (tyvärr inga fj.komp.) och även varit i kontakt med dem både via mail och telefon, snabba leveranser och inget krångel med betalningar samt bra och utförliga svar på de frågor jag har ställt, :tummenupp .
Nå väl nog pratat, här har du adressen:

http://www.kedo.de/

Är det jobbigt med tyskan har du en enkel översättare nedan (finns säkert mycket bättre på nätet om man letar lite....)

http://babelfish.yahoo.com/
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Ok... nu de' problem va. (leifi plomeros dialekt)

Hojjen är "svampig", den klarar inte av bombartempo... Oavsett bulten eller som ikväll, tyresömotorvägen. Gick väl det tillåtna x 2, i lång svepande motorvägskurva. Slår av lätt på gasen, och cykeln börjar gunga sig utåt väggrenen, vet inte hur jag ska förklara, men dämparna är för mjuka. Den började svajja, och det var svårt att lägga ner mer - för att den blev så svampig.

Några tricks för att motverka detta? ..få den mera stum,

Någon här som bytt fjädrar i gaffel, eller bakdämparen. Antingen var det en kombination av för mjuk framgaffel och bakdämp ..eller så är bakdämparen kass. Måste fixa sig, det var obehagligt och tråkigt, för chassit kan prestera bättre, bromsarna är fina, likaså vrid mm mm, men fjädringen kändes kass.

Men jag anade oråd redan påvägen hem efter att jag köpt den, körde över ett farthinder - "fan, den här verkar vara föör bekväm, bara det inte går ut över kurvegenskaperna", dock verkar det ju som så. Har inte hunnit åka så mkt än, men det är första reaktionerna. Den är för mjuk och för bekväm för aktiv körning....

Finns några smådetaljer jag ska kolla innan jag definitivt kan säga att det är hojjens fel, ska kolla så att inte däckstrycket är tot fel bl a. Känns trisst, för hojjen har så mkt mer att ge, men fjädringen sabbar dom dära 20 sista procenten av hojjens kapacitet.

grattis, du har gjort samma upptäckt som jag gjorde när jag gick över från gixxer till SV, har man harvat runt på hoj med "riktig" fjädring så blir man först väldigt besviken på SV'n för "fullt justerbar fjädring" klingar ju lite annorlunda mot vad man upplever när man sätter sig på SV'n. Jag vet inte riktigt vad jag ska råda dig till, själv har jag slutat mixtra med fjädringen och vant mig vid att den är svampig och mjuk, småvobblande far jag numer runt lika obehindrat på småvägarna som jag någonsin gjorde med gixxrarna. Mitt tips är att du ger SV'n lite tid men vill du bomba bulten så behöver du nog kika på att konvertera till gsxr gaffel det finns en tråd som behandlar detta ämne HÄR
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Tjena,
I ett tidigare inlägg i denna tråd frågade jag om det är samma motor i SV, TL och DL1000 och fick svaret att det är samma i SV och DL, men inte samma effekt. Jag gissar, men det är en ogrundad gissning, att motorn i TL dock borde vara ungefär besläktad.

Nu till min fråga: Jag har en DL1000 som jag är mycket nöjd med. Den har gått ca 170 mil (jag köpte den ny).

Det jag dock är funderas på är om det är kamkedjan som rasslar när jag kör? Vet ni om det är vanligt i suzukis twinnar?

Jag upplever det mer tydligt när motorn går varm, men är aningen osäker på om det stämmer.

Vid vissa varvtal är det mer framträdande.

Kom med input om ni kan och har lust
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Tjena,
I ett tidigare inlägg i denna tråd frågade jag om det är samma motor i SV, TL och DL1000 och fick svaret att det är samma i SV och DL, men inte samma effekt. Jag gissar, men det är en ogrundad gissning, att motorn i TL dock borde vara ungefär besläktad.

Nu till min fråga: Jag har en DL1000 som jag är mycket nöjd med. Den har gått ca 170 mil (jag köpte den ny).

Det jag dock är funderas på är om det är kamkedjan som rasslar när jag kör? Vet ni om det är vanligt i suzukis twinnar?

Jag upplever det mer tydligt när motorn går varm, men är aningen osäker på om det stämmer.

Vid vissa varvtal är det mer framträdande.

Kom med input om ni kan och har lust

Att kamkedjan skulle rassla (när du kör) efter 170mil låter konstigt, det är inte ett osmort drivpaket som spökar?
 

IronMike

Guest
grattis, du har gjort samma upptäckt som jag gjorde när jag gick över från gixxer till SV, har man harvat runt på hoj med "riktig" fjädring så blir man först väldigt besviken på SV'n för "fullt justerbar fjädring" klingar ju lite annorlunda mot vad man upplever när man sätter sig på SV'n. Jag vet inte riktigt vad jag ska råda dig till, själv har jag slutat mixtra med fjädringen och vant mig vid att den är svampig och mjuk, småvobblande far jag numer runt lika obehindrat på småvägarna som jag någonsin gjorde med gixxrarna. Mitt tips är att du ger SV'n lite tid men vill du bomba bulten så behöver du nog kika på att konvertera till gsxr gaffel det finns en tråd som behandlar detta ämne HÄR
På sätt och vis så antog jag vad jag gav mig in på... Den köptes ju bl a för att "tagga ner på gatan", jag är inte alls lika provocerad av hojjen sig själv, att tänja dess gränser eller ligga på varvbryt.

Men just när man känner att hojjen har större kapacitet, känns det lite trisst. Visst kan man åka rysligt fort med en sv om man utnyttjar den maximalt. Men vrid, bromsar, å allt känns så mkt bättre än fjädringen - som sätter stop för att utnyttja de övriga komponeterna fullt ut.

Får kika lite, och höra efter vad man kan göra. Har i skrivande stund, en kompis som bygger om en tl, med andra fjädringskomponenter. Kanske kan snappa upp lite där, men jag känner att ngt måste göras =)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top