SV 1000-tråden

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
Hej alla,
Vad tycker ni om att uppgradera hojen? Jag rider idag en Bandit 650s och skulle vilja ha lite mer pulver! Helst då utan att behöva bli ruinerad på försäkringen!

Kör mest från/till jobb varje dag i stan.
På helgerna blir det ca 15 mil kurviga vägar i övre touring tempo.
Och hängt med Hitta vilse gänget ett par gånger.
Polarna har r1 hojar men dom kostar lite väl mycket i försäkring för att jag ska tycka det är motiverat med den typen av åkning jag gör. Dock skulle jag vilja testa bana någon gång i framtiden.

Hojar jag tittat på och gillar
- Sv1000s
- Fz1-s (tycker den är snygg och brutal, men ganska dyr i försäkring)
- Vfr från 04. (gillar den men inget direkt klipp i motorn och man vill köra lite mer sportigt)

Har faktiskt inte testat några naken hojar... kanske det vore något för mig?

max budget 60 lakan


mvh


fisken

Självklart är ni partiska här :) men en objektiv bedömning skulle vara trevligt.
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Hej alla,
Vad tycker ni om att uppgradera hojen? Jag rider idag en Bandit 650s och skulle vilja ha lite mer pulver! Helst då utan att behöva bli ruinerad på försäkringen!

Kör mest från/till jobb varje dag i stan.
På helgerna blir det ca 15 mil kurviga vägar i övre touring tempo.
Och hängt med Hitta vilse gänget ett par gånger.
Polarna har r1 hojar men dom kostar lite väl mycket i försäkring för att jag ska tycka det är motiverat med den typen av åkning jag gör. Dock skulle jag vilja testa bana någon gång i framtiden.

Hojar jag tittat på och gillar
- Sv1000s
- Fz1-s (tycker den är snygg och brutal, men ganska dyr i försäkring)
- Vfr från 04. (gillar den men inget direkt klipp i motorn och man vill köra lite mer sportigt)

Har faktiskt inte testat några naken hojar... kanske det vore något för mig?

max budget 60 lakan


mvh


fisken

Självklart är ni partiska här :) men en objektiv bedömning skulle vara trevligt.

har haft en fz1-n som tyvärr blev stulen.
men gosse,pulver i maskin får du om du köper en sådan.
nu hämtar jag min nya sv1000 på lördag 30 hk mindre men ett satans jävla vrid som lär hänga med en r maskin upp till 200.:D
fz1 är en fin och rolig och busig maskin:tummenupp
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Snart dags att hämta den nya hojen då:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty
Det blir en lång tur:banana:banana:banana:banana:D:D:D:D:D:D

på lördag åker vi och hämtar den:banana:banana:banana
då blir jag värdig medlem i denna tråd:D

Varför inte en fz1 igen då?

är kanske skeptiskt att dom skall sno den igen,för det är en attraktiv bushoj.
sen har kollegan en sv 1000 och jag har kommit över en flong ny 07 till ett bra pris.
sen kan det vara skönt med kåpa om man vill sticka iväg på en längre tur.
sv 1000 är en touring men har mycket sport i sig men den största anledningen är TWIN:yoparty
ljudet gosse,ljudet:Bugar
 
Last edited:

holeshot666

SV1000S
Gick med
23 Feb 2009
Ort
hunnebostrand
Hoj
2003 YAMAHA R1
Nu är det inte långt kvar:arsele
Får väl hoppas det blir bra väder för det är ju en rejäl bit att köra:va
Och på väg tillbaka skall du fixa undertail + miniblinkers + mörkt kåpglas
för original
är ju inte så vidare snyggt:banana
Hoppas vi är tillbaka i skälig tid så vi kan dra en repa på kvällen :yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty
Så nu skall det döööööööööna längst västkusten:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
Last edited:

Mackan75

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Oslo
Hoj
SV1000 s -07
Nu är det inte långt kvar:arsele
Får väl hoppas det blir bra väder för det är ju en rejäl bit att köra:va
Och på väg tillbaka skall du fixa undertail + miniblinkers + mörkt kåpglas
för original
är ju inte så vidare snyggt:banana
Hoppas vi är tillbaka i skälig tid så vi kan dra en repa på kvällen :yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty
Så nu skall det döööööööööna längst västkusten:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Var fixar du det mörka kåpglaset? Pris?
 

Ozze

r00kie
Gick med
21 May 2007
Ort
Lund
Hoj
Suzuki SV1000S
Är det någon som är intresserad av ett mörktkåpglas kan ni skicka mig ett PM
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Var fixar du det mörka kåpglaset? Pris?

ring s-racing:tummenupp
pris,drygt 600 spänn:)
anders på s-racing är vår lokala handlare:Bugar

Nu är det inte långt kvar:arsele
Får väl hoppas det blir bra väder för det är ju en rejäl bit att köra:va
Och på väg tillbaka skall du fixa undertail + miniblinkers + mörkt kåpglas
för original
är ju inte så vidare snyggt:banana
Hoppas vi är tillbaka i skälig tid så vi kan dra en repa på kvällen :yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty
Så nu skall det döööööööööna längst västkusten:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

murbruket skall lossna från husväggarna när vi kör förbi:D:D:D
hoppas bara att anders är hemma på s-racing så att vi kan handla på lördag och bygga om på kvällen:yoparty
 
Last edited:

DannE R

Twin Frällst
Gick med
11 Oct 2005
Ort
Linköping
Hoj
SV1000N -04
Har en SV1000N givetvis svart även om den är blå i soljuset lite nice pearl.
Min fråga e har någon här monterat TRE mod på sin sv1000??
TLarna har ju iprincip alla d.....
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Har en SV1000N givetvis svart även om den är blå i soljuset lite nice pearl.
Min fråga e har någon här monterat TRE mod på sin sv1000??
TLarna har ju iprincip alla d.....

Jo, det är det nog många som gjort. Ger lite mjukare gång vid låga varv (krypkörning) där SV'n annars kan vara rätt hård. För en billig penning är det definitivt värt att göra det men investera inga stora pengar och förvänta dig inte någon effektökning.
 

Evil Twin

Guest
Hej Alla,

Sitter och ska beställa ett par nya blinkers, hittade dessa "Oxford Neptune"

574144.jpg


Gillar dom, och verkar dessutom vara av riktigt bra kvalitet!

Finns även i denna modellen:

jupiter-1.jpg


Har innan varit inne på att betsälla dessa:

937_th.jpg


albumpicn.jpg



Personligen gillar jag originalstuket, att blinkersen faktiskt går ut lite som "två vingar"

Samtidigt är det riktigt snyggt med infällda...

Svårt att bestämma sig..

Vad tycker ni? Ska sitta på min silver SV1000S med helkåpa...

Bilprovningen hade synpunkter på de infällda, de syns ju inte framifrån, jag fick ombesikta med andra blinkare. Bikersneed har täckplattor till hålen om du ska ha neptune.
 

sunken14

Sunken
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki SV 1000 S
Intressant! Jag har en -03a och hetsade min polare att köpa en SV 1000 förra sommaren. Han fick tag på en -04 men har stört sig på att min är "högre där bak" vilket gör att den ser tuffare ut, mer luft mellan däck och dyna så att säga...han har haft teorier på att köpa sig höjningskitt m.m. Men nu kan jag ju bara informera honom om detta så slipper han fundera mer...hahaha!

SV1000 är riktigt trevlig hoj, som en del säger - uppmanar till ett något lugnare körsätt men är fortfarande väldigt trevlig! Vridet gör att den gärna går upp på bakhjulet så lite bus finns i den! Det bästa med den är dock att bilsportMC försäkrar den för 5500 helår/helförsäkring!

/Sunken


Har märkt att du påpekat sitthöjden på SV1000 några ggr ;)
Visst hade ni en SV1000s -03:a?
Om så är fallet så provsitt en -04-06:a. Enligt KGK:s uppgifter var det bara SV1000 -03 som hade en sitthöjd på 81cm. Till 2004 gjordes bakramen om på alla SV samt att fotpinnarna flyttades nedåt/bakåt.
SV650 behöll samma sitthöjd medan SV1000 sänktes en cm.
Samt att de fick en ny sadel som är smalare framtill.
Jämför man bilder på en -03:a med en -04:a så syns skillnaderna på staget i bakramen samt att sadeln och dom små kåporna under den ser anorlunda ut.

Jag la in en bild med en -03 och -04 i profil. Jag drog ett par linjer från samma utgångspunkter på båda som tydligt visar skillnaderna mellan de båda. De har även ändrat vinkeln på ljuddämparens lutning.
OBS: -03:an på övre bilden.

Ett tips bara, prova.

Själv ska jag investera i en SV1000s så fort ekonomin tillåter. Hoppas redan till denna säsongen.

Mvh Björn
 

holeshot666

SV1000S
Gick med
23 Feb 2009
Ort
hunnebostrand
Hoj
2003 YAMAHA R1
ring s-racing:tummenupp
pris,drygt 600 spänn:)
anders på s-racing är vår lokala handlare:Bugar



murbruket skall lossna från husväggarna när vi kör förbi:D:D:D
hoppas bara att anders är hemma på s-racing så att vi kan handla på lördag och bygga om på kvällen:yoparty

Inte långt kvar innan hojen är hämtad nu:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty
 

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
Jag är ju fruktansvärt sugen på en Sv1000s men läser lite runt på nätet och ganska många kommenterar att den håller bristfällig kvalite. Är det något ni har märkt av? Rost osv, vad ska man hålla ögonen öppna för? Kommentarer...
Alternativet är ju en VTR men den känns ganska omodern...
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Jag är ju fruktansvärt sugen på en Sv1000s men läser lite runt på nätet och ganska många kommenterar att den håller bristfällig kvalite. Är det något ni har märkt av? Rost osv, vad ska man hålla ögonen öppna för? Kommentarer...
Alternativet är ju en VTR men den känns ganska omodern...

märkligt jag har sällan stött på sådana kommentarer :va dom flesta verkar vara väldigt nöjda med SV1000 men visst inga mc är väl perfekta

det har skrivits en del om det så kallade "The Knock" som fanns på ett fåtal tidiga 03-04 modeller men det roliga med det hela är att det finns inga dokumenterade fall där det påverkat livslängden på motorn. Det finns däremot exempel på hojjar som gått långt (+5000mil) med "the knock" utan några som helst bekymmer. Problemet är väl snarast också så att en twin är aldrig så len och ljudlös i gången som en R4 så en hel del misstag har nog också gjorts i bedömningen när folk lyssnar efter "the knock" men e.g. hört vanligt motorslammer

*Fakta om "the knock"*
Knackande ljud på tomgång som upptäcks efter första olja/filterbytet när hojen är ny
Beror på att spelet mellan ramlager och vevaxel är aningen för glappt redan från fabriken, går att åtgärda med tightare ramlager men som sagt det finns inget som tyder på att det skadar för motorn. (det är väl kanske därför som Suzuki bara i enstaka garanti-fall velat göra något åt de påverkade exemplaren)

Det finns även lite skrivet om att kopplingskorgen varit nära att lossna på några hojjar runt 05-06, låter också som knack i motorn.

Detta är de enda brister som jag vet om som det har pratats något om

Det är nog mer som vanligt med allt hojköpande, att man bör kolla upp ägarens kunskaper i omvårdande underhåll och service än att vara orolig för tillverkningsfel.

Jag skulle inte va så bekymrad över att köpa SV1000, jag tycker att det är en perfekt hoj och är helnöjd med min. Jag har kört en polares VTR och den är väl nästan likvärdig men tyvärr omodern till utseendet.
 

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Jag är ju fruktansvärt sugen på en Sv1000s men läser lite runt på nätet och ganska många kommenterar att den håller bristfällig kvalite. Är det något ni har märkt av? Rost osv, vad ska man hålla ögonen öppna för? Kommentarer...
Alternativet är ju en VTR men den känns ganska omodern...

Hej!

Känner inte heller riktigt igen mig där, är det inte så att du blandar ihop SV med TL, för där hade Suzuki lite för bråttom att få ut cykeln på marknaden.

Min SV har passerat 4000 mil och är fortfarande helt tät i motorn med avseende på oljeförbrukning. Vid ventiljusteringen (2400 mil) så behövdes två avgasventiler shimsas om, övriga låg inom toleransen. Det enda negativa jag kan säga är att en del skruvar/bultar har dålig ytbehandling men det är lätt åtgärdat då det finns färdiga kit i rostfritt att köpa.
Jag har inte haft några som helst problem med glappande el/eltronik eller givare som har gått sönder.

Om jag jämför SVn med mina tidigare Yamahacyklar så tycker jag att den är likvärdig i både kvalitet och känslan i delarna när jag skruvar.

Håller med Plastraket, skick på cykeln och att tidigare ägare har skött servicen, jag tror inte att du behöver vara orolig över bristfällig kvalite.
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag är ju fruktansvärt sugen på en Sv1000s men läser lite runt på nätet och ganska många kommenterar att den håller bristfällig kvalite. Är det något ni har märkt av? Rost osv, vad ska man hålla ögonen öppna för? Kommentarer...
Alternativet är ju en VTR men den känns ganska omodern...

Jag vill påstå att SV1000 definitivt inte är av låg kvalitet. Däremot är det en hoj med relativt lågt pris och därför är inte alla komponenter "Top of the line".
Grunden är dock riktigt bra och som gjord för den som vill pula lite själv. Inte så att den inte duger som den är men den tillåter att man grejar lite med den.
Hondas SP1 och SP2 är betydligt grinigare mot sådant har jag hört från flera håll.
Är man av den åsikten att en hoj inte ska röras så kanske inte SVn är den rätta för den verkar må bra av att det skruvas lite med den mest hela tiden.
Fast det är ju självklart att man måste veta vad man gör och inse sin begränsning att inte ge sig på saker man inte klarar av.

Jag tycker att nedanstående uttalande från JHS-racing säger det mesta:


At the heart of JHS there remains a special place for Suzuki's brilliant V-twins: the SV650 and SV1000, as well as their predecessor the TL1000.

First appearing in 1999, and then re-styled from 2003 with the addition of fuel injection and adjustable fork preload, the SV650 has continued to garner critical acclaim from the motorcycle press and many satisfied owners.

With light, responsive handling, and a strong spread of usable torque from a beautifully balanced engine, the SV650 remains a superb road and track tool and a largely unique proposition in the middleweight class.

In 2003 it was joined by the SV1000 - essentially the same idea, but delivering massive, linear drive from its 998cc powerplant - a slightly de-tuned version of the fearsome TL1000 motor.

In its stock form the SV offers a great package, but its low purchase price is achieved with certain budget components - notably its suspension. However, the stock bike is easily upgraded and JHS provide a range of performance enhancing modifications that really sharpen it up.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top