2055654
Tomass skrev:
2051603 Att den tickar lite när den är kall är ok, (då är ventilspelet som störst). Men det ska avta när den blir varm då ventilspelet blir mindre.
Verkstaden kan inte ha hällt på för tunn olja, då är det vevlagerknack du hör.
Trycket beror inte på oljan, i princip, eller jo har du slitna lager kan du behålla oljetrycker med tjock olja, men då har du större förluster. Det är inte oljetrycket som håller uppe lagret, glidlagret alltså (en intern tryckfördelning i lagret). Behöver du hälla på tjockare olja så har du dåliga lager, vevlager och ev ramlager. Att oljefiltret skulle vara boven, är inte heller troligt. Blir det skitigt så ska bara oljan gå förbi, genom överströmningsventilen.
Men det låter konstigt eftersom du la märke till det efter service.
Detta var kanske inte till någon hjälp, men jag hade nog kollat ventilspelet. Är himla enkelt att göra det själv. Behöver du tips så hojta!"
Ja det är lite lustigt, vad jag minns så förvsinner inte tickandet när den blivit varm heller så det är det som gör mig lite orolig. Jag ska starta den nästa vecka och byta olja+filter så låter den likadant ska jag spela in ljudet och ladda upp så ni får höra. Men som sagt var det kostigt att det lät så först efter servicen. Ska byta oljefilter och olja så får vi se.
Ja tack gärna, hur kollar jag ventilspelet..ska man loss med en massa prylar eller?
Ps. Verktyget för att skruva på filtret, är det inkluderat i orginalsatsen av verktyg?
Vilken tajming!
Har precis kommit från garaget och kollat ventilspelet.
Nu har jag bytat motor och har haft av allt, men luftburk och lite småkrafs behövs nog ta bort.
Sen är det bara att ta av toppkåpan, kolla vilken kam som är vilken (det står in och ex på dom). In med ett blad mått, 0.10-0.20 på in och 0.20-0.30 på ut. Man ser tydligt hur kammarna står, så det är bara att rulla hojen lite så du får "fritt" spel. Jag hade inte kedjan på så jag tog ett spärrhandtag och snurrade på framdrevet.
Motorn jag satt på nu var på 0.10 och 0.20. Den hade gått 2300 mil. Den förra som hade skuren vev hade gått 2900 och även den var ok.
Ett tips kan vara att ta hörselkåpor och en skruvmejsel och lyssna på motorn. Försök att komma underfund med varifrån det kommer. Växellåda eller motor? Topp eller botten? Finns stetoskåp på biltema, faktiskt himla händigt att använda.
Vad gäller oljefilter behöver du inget specialverktyg. När det ska av är det polygrip som gäller. När det ska på, spänn med handkraft. Det räcker. Håller det inte tätt då, har du skit på flänsen eller något annat.
Bifogar en bild på toppen, utan kåpa. Får se om jag lyckas med det!
Där ser man att det står ex och in, tror jag!
Edit: ja man kan ju också tänka såhär, kammen närmast insug är ju in och kammen närmast avgas är ju ex.
Edit2: när du behöver snurra veven så är det lättare om tändstiften är borttagna