SV-Tråden!

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Mr. Kongo skrev:
2052408 å självklart tappade jag oljepluggen i spilloljedunken :D :D

Det är ju en självklarhet vid varje oljebyte :hihi

Samtliga ventiler låg en bit över nedre tolerans så jag klarar mig denna sommar :)

Ventilspelet håller tydligen väldigt bra på SV,n ,sällan det behövs justeras
vad jag har hört i alla fall :tummenupp
 

"Stoffe"

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000 RR -06, Harley-Davidson Softail Std -03
Mr. Kongo skrev:
2052408 Visst hade jag det om jag hade behöft betala... Självklart byttes oljefiltret å självklart tappade jag oljepluggen i spilloljedunken :D :D

Samtliga ventiler låg en bit över nedre tolerans så jag klarar mig denna sommar :)

Vadå, vem betalar oljan åt dig då?
 

Freon_leon

Johan
Gick med
31 May 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Snart en R6
någon som vet om dom två "klumparna" med gänger i som sitter under svingen är avsedda för bobbiner ser ut att vara M6 eller M8 gänga i dom? ska nämligen införskaffa ett depå-ställ och det vore ju trevligt om man kunde köpa ett ställ med klykor istället...
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Freon_leon skrev:
2053661 någon som vet om dom två "klumparna" med gänger i som sitter under svingen är avsedda för bobbiner ser ut att vara M6 eller M8 gänga i dom? ska nämligen införskaffa ett depå-ställ och det vore ju trevligt om man kunde köpa ett ställ med klykor istället...

Ja, det är de. Jag har sådana till mitt depåställ. Dock tyckte jag att det var smidigare att använda de gummibeklädda plattorna istället.
Så fort man skulle trycka ner stället var det alltid en krok som hoppat av från någon av bobbinerna.
Men jag har iofs sett bättre varianter på krokar än de jag har.
 

polispolis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
växjö
Hoj
sv 650
Ursäkta att jag återkommer
var och tittade på http://www.blocket.se/vi/7709708.htm?ca=21_s idag, den var i bra skick och allt verkar ok. Frågan återstår vad som är ett "ok" pris. Han säger att det går att diskutera lite. Funderar på att bjuda 35 000, kan detta räknas som ett skambud eller är det förmycket?
Mycket osäker, så behöver mycket råd
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
Freon_leon skrev:
2053661 någon som vet om dom två "klumparna" med gänger i som sitter under svingen är avsedda för bobbiner ser ut att vara M6 eller M8 gänga i dom? ska nämligen införskaffa ett depå-ställ och det vore ju trevligt om man kunde köpa ett ställ med klykor istället...
jap M8, det är bara yamaha som har M6 där...

polispolis skrev:
2054779 Ursäkta att jag återkommer
var och tittade på http://www.blocket.se/vi/7709708.htm?ca=21_s idag, den var i bra skick och allt verkar ok. Frågan återstår vad som är ett "ok" pris. Han säger att det går att diskutera lite. Funderar på att bjuda 35 000, kan detta räknas som ett skambud eller är det förmycket?
Mycket osäker, så behöver mycket råd
jag tänkte säga det priset till dig första gången du frågade, men årkade bara inte svara...
35 låter bra... med tanke på att du måste serva å så... men billigare så vore det ett fynd... + att han inte hade massa godis på..!
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
polispolis skrev:
2054779 Ursäkta att jag återkommer
var och tittade på http://www.blocket.se/vi/7709708.htm?ca=21_s idag, den var i bra skick och allt verkar ok. Frågan återstår vad som är ett "ok" pris. Han säger att det går att diskutera lite. Funderar på att bjuda 35 000, kan detta räknas som ett skambud eller är det förmycket?
Mycket osäker, så behöver mycket råd

Skambud skulle jag kalla det men det kostar ju inget att försöka :D
Risken är ju att när våren så småningom dyker upp så kan det
ju finnas en hel del spekulanter på en lågmilad 01,a så det kanske
inte är rätt säsong för tokprutning :tungan
 

polispolis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
växjö
Hoj
sv 650
xrperra skrev:
2054941 Skambud skulle jag kalla det men det kostar ju inget att försöka :D
Risken är ju att när våren så småningom dyker upp så kan det
ju finnas en hel del spekulanter på en lågmilad 01,a så det kanske
inte är rätt säsong för tokprutning :tungan

så vad är ditt tips till bud?
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
polispolis skrev:
2054990 så vad är ditt tips till bud?

Testa o lägg ditt "skambud"
Antingen får du väl veta hans tänkta lägsta pris eller så
får du luren i örat :tungan

Eller så säger han,javisst jag behöver stålar nu,när kan du
hämta den.

Hursomhelst är det nog dumt att låsa fast sig vid en specifik summa.
Hittar man hojen man vill ha så kan det ju vara värt några spänn extra
om man är intresserad.
Det viktiga är ju att man själv tycker man gjort en bra affär.
 

flierman

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Östersund
Hoj
1999 Yamaha TT600R
Tomass skrev:
2051603 Att den tickar lite när den är kall är ok, (då är ventilspelet som störst). Men det ska avta när den blir varm då ventilspelet blir mindre.

Verkstaden kan inte ha hällt på för tunn olja, då är det vevlagerknack du hör.
Trycket beror inte på oljan, i princip, eller jo har du slitna lager kan du behålla oljetrycker med tjock olja, men då har du större förluster. Det är inte oljetrycket som håller uppe lagret, glidlagret alltså (en intern tryckfördelning i lagret). Behöver du hälla på tjockare olja så har du dåliga lager, vevlager och ev ramlager. Att oljefiltret skulle vara boven, är inte heller troligt. Blir det skitigt så ska bara oljan gå förbi, genom överströmningsventilen.

Men det låter konstigt eftersom du la märke till det efter service.

Detta var kanske inte till någon hjälp, men jag hade nog kollat ventilspelet. Är himla enkelt att göra det själv. Behöver du tips så hojta!"


Ja det är lite lustigt, vad jag minns så förvsinner inte tickandet när den blivit varm heller så det är det som gör mig lite orolig. Jag ska starta den nästa vecka och byta olja+filter så låter den likadant ska jag spela in ljudet och ladda upp så ni får höra. Men som sagt var det kostigt att det lät så först efter servicen. Ska byta oljefilter och olja så får vi se.

Ja tack gärna, hur kollar jag ventilspelet..ska man loss med en massa prylar eller?

Ps. Verktyget för att skruva på filtret, är det inkluderat i orginalsatsen av verktyg?
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
Mr. Kongo skrev:
2053404 Det stod i garaget hemma hos farsgubben :D Jag vet inte om han fått de eller får köpa det billigt

hoppas det inte var en gammal öppen dunk bara. :7peta
 

Finnishstallion

Carpe cerevesi
Gick med
14 Jan 2006
Ort
slampus
Hoj
sv 650- 01
Ps. Verktyget för att skruva på filtret, är det inkluderat i orginalsatsen av verktyg?[/QUOTE]

Det ingår inte i orginalsatsen utan finns att köpa hos suzuki handlare. Vad jag vet iaf. Men man klarar av att byta filtret utan det verktyget.
 

Tomass

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2006
Ort
Malmö
Hoj
Sv650s
flierman skrev:
2055654
Tomass skrev:
2051603 Att den tickar lite när den är kall är ok, (då är ventilspelet som störst). Men det ska avta när den blir varm då ventilspelet blir mindre.

Verkstaden kan inte ha hällt på för tunn olja, då är det vevlagerknack du hör.
Trycket beror inte på oljan, i princip, eller jo har du slitna lager kan du behålla oljetrycker med tjock olja, men då har du större förluster. Det är inte oljetrycket som håller uppe lagret, glidlagret alltså (en intern tryckfördelning i lagret). Behöver du hälla på tjockare olja så har du dåliga lager, vevlager och ev ramlager. Att oljefiltret skulle vara boven, är inte heller troligt. Blir det skitigt så ska bara oljan gå förbi, genom överströmningsventilen.

Men det låter konstigt eftersom du la märke till det efter service.

Detta var kanske inte till någon hjälp, men jag hade nog kollat ventilspelet. Är himla enkelt att göra det själv. Behöver du tips så hojta!"


Ja det är lite lustigt, vad jag minns så förvsinner inte tickandet när den blivit varm heller så det är det som gör mig lite orolig. Jag ska starta den nästa vecka och byta olja+filter så låter den likadant ska jag spela in ljudet och ladda upp så ni får höra. Men som sagt var det kostigt att det lät så först efter servicen. Ska byta oljefilter och olja så får vi se.

Ja tack gärna, hur kollar jag ventilspelet..ska man loss med en massa prylar eller?

Ps. Verktyget för att skruva på filtret, är det inkluderat i orginalsatsen av verktyg?


Vilken tajming!
Har precis kommit från garaget och kollat ventilspelet.
Nu har jag bytat motor och har haft av allt, men luftburk och lite småkrafs behövs nog ta bort.
Sen är det bara att ta av toppkåpan, kolla vilken kam som är vilken (det står in och ex på dom). In med ett blad mått, 0.10-0.20 på in och 0.20-0.30 på ut. Man ser tydligt hur kammarna står, så det är bara att rulla hojen lite så du får "fritt" spel. Jag hade inte kedjan på så jag tog ett spärrhandtag och snurrade på framdrevet.
Motorn jag satt på nu var på 0.10 och 0.20. Den hade gått 2300 mil. Den förra som hade skuren vev hade gått 2900 och även den var ok.

Ett tips kan vara att ta hörselkåpor och en skruvmejsel och lyssna på motorn. Försök att komma underfund med varifrån det kommer. Växellåda eller motor? Topp eller botten? Finns stetoskåp på biltema, faktiskt himla händigt att använda.

Vad gäller oljefilter behöver du inget specialverktyg. När det ska av är det polygrip som gäller. När det ska på, spänn med handkraft. Det räcker. Håller det inte tätt då, har du skit på flänsen eller något annat.

Bifogar en bild på toppen, utan kåpa. Får se om jag lyckas med det!
Där ser man att det står ex och in, tror jag! :)

Edit: ja man kan ju också tänka såhär, kammen närmast insug är ju in och kammen närmast avgas är ju ex.

Edit2: när du behöver snurra veven så är det lättare om tändstiften är borttagna
 

Bifogat

  • topp.JPG
    topp.JPG
    52.1 KB · Visningar: 98
Last edited:

Mad Mac

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2005
Ort
Hammarbyhöjden Sthlm
Hoj
Såld
Tja alla sv åkare!

Tycker det är på tiden att jag säger hej efter att ha läst en massa i tråden sen jag joina sporthoj. Köpte mig en SV650 05:a i höstas precis efter att jag fixat kortet. Hann dock bara köra en månad så nu längtar man verkligen :)


Passar på att lägga upp en bild på min rensade bakdel jag precis fixat.
 

Bifogat

  • Rensad_bakdel.jpg
    Rensad_bakdel.jpg
    137.4 KB · Visningar: 108

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
Mad Mac skrev:
2057727 Tja alla sv åkare!

Tycker det är på tiden att jag säger hej efter att ha läst en massa i tråden sen jag joina sporthoj. Köpte mig en SV650 05:a i höstas precis efter att jag fixat kortet. Hann dock bara köra en månad så nu längtar man verkligen :)


Passar på att lägga upp en bild på min rensade bakdel jag precis fixat.
det blev ju snyggt som fan... lite köpta delar? lägg gärna upp lite fler bilder.. även på delarna för sig..!
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
Tomass skrev:
2056830 Vilken tajming!
Har precis kommit från garaget och kollat ventilspelet.
Nu har jag bytat motor och har haft av allt, men luftburk och lite småkrafs behövs nog ta bort.
Sen är det bara att ta av toppkåpan, kolla vilken kam som är vilken (det står in och ex på dom). In med ett blad mått, 0.10-0.20 på in och 0.20-0.30 på ut. Man ser tydligt hur kammarna står, så det är bara att rulla hojen lite så du får "fritt" spel. Jag hade inte kedjan på så jag tog ett spärrhandtag och snurrade på framdrevet.

Jag har min motor i vardagsrummet just nu och har kollat ventilspelet...
För att veta vilken kam som är vilken behöver man ju inte kolla på kammen för att göra, om man inte har demonterat dom vill säga.
Insugskammen sitter ju på insugsidan och avgaskammen på avgassidan..

Jag tror inte att det bara är att "rulla" hojen lite utan man måste kolla på märkningen på svänghjulet genom "gluggen" för att få TDC , en märkning för främre cylindern "F" och en för den bakre "R".
Man snurrar rätt motorn genom att använda en 17 mm hylsa och snurra på svänghjulets "bult" motsols genom hålet i motorkåpan. Sen måste man kolla så att kammarna är rätt, eftersom dom är "fel" för ventilkoll vartannat varv.

Om man inte vet exakt hur man skall göra så behöver man en manual.

/Dan
 
Last edited:

Ekeby

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Kumla
Hoj
SV650S
SV650S nyköpt bara jag fixar hojkortet i sommar!!!!

Har nyligen köpt en SV650S 01:a och e sugen på ett nytt helsystem men vill kunna ha möjligheten att klämma tebax orginaldämparen om det behövs nångång :) ! Nån som har nåra råd vill ha ett jäla muller men ändå till en rimlig slant... Release the beast :yoparty ! För visst måste det låta när man övningskör så folk blir uppmärksamma hehe!
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
Ekeby skrev:
2057798 Har nyligen köpt en SV650S 01:a och e sugen på ett nytt helsystem men vill kunna ha möjligheten att klämma tebax orginaldämparen om det behövs nångång :) ! Nån som har nåra råd vill ha ett jäla muller men ändå till en rimlig slant... Release the beast :yoparty ! För visst måste det låta när man övningskör så folk blir uppmärksamma hehe!

Grattis !

Köper du ett helsystem så kan du alltid byta tillbaks till original, men det krävs mer jobb. Helsystem kan kanske vara svårt att få tag i för en rimlig slant.

Halvsystem finns också, då monterar du på det efter där avgasrören från dom bägge cylindrarna går ihop.

"Slipon/Bolton" i dess riktiga mening finns igentligen inte till SVn eftersom ljuddämparen sitter fast med avgasröret. då får man köpa en ljudämpare med ett rör till och kapa sönder originalet och sätta en muff imellan dom.
Detta blir inte billigast i längden enligt mig io.m. att du har kapat sönder original och blir tvungen att använda en muff som kanske inte är alltför snygg om du skall byta tillbaks.

Om du söker i tråden får du en massa tips på olika system.
Själv har jag ett Acrapovic´helsystem men det kan vara svårt att hitta för rimliga pengar.

Ett tips är att kolla Ebay.

/Dan
 

Tomass

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2006
Ort
Malmö
Hoj
Sv650s
Ekberg skrev:
2057774 Jag har min motor i vardagsrummet just nu och har kollat ventilspelet...
För att veta vilken kam som är vilken behöver man ju inte kolla på kammen för att göra, om man inte har demonterat dom vill säga.
Insugskammen sitter ju på insugsidan och avgaskammen på avgassidan..

Jag tror inte att det bara är att "rulla" hojen lite utan man måste kolla på märkningen på svänghjulet genom "gluggen" för att få TDC , en märkning för främre cylindern "F" och en för den bakre "R".
Man snurrar rätt motorn genom att använda en 17 mm hylsa och snurra på svänghjulets "bult" motsols genom hålet i motorkåpan. Sen måste man kolla så att kammarna är rätt, eftersom dom är "fel" för ventilkoll vartannat varv.

Om man inte vet exakt hur man skall göra så behöver man en manual.

/Dan

Du har rätt!
Jag skrev sen i edit att man se det genom att titta på vilken port den pekar mot.
Men, jag menade att det står på "överfallet" tydligt vilken som är vilken.
Tycker man det är jobbigt att kolla upp TDC, så ser man tydligt med kåpan avtagen när kammen är fri eller inte.

Visst, med kedja på och så är det lättare att ta och snurra genom sidan på veven.

Alla sätt är riktiga till man gör fel :hihi och när man gör fel lär man sig. :3freak
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top